2020-08-01, 11:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Briljant tänk. Om bankerna gav fria krediter skulle alla även köpa en Ferrarri. Om man fantiserar fritt kan det mesta hända.

Ingen aning om varför du dissar Liljeholmskajen och hejar på "Söder Mälarstrand" där finns inga lägenheter?) som är tätt med avgaser och norrläge utan sol. Gammal stofil? Pappa född på Söder?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-stockholms-kommun-onologgatan-1-16843136
Notera månadsavgift 1700 kr

Så du förstår inte skillnaden mellan en bil och en bostad? Varför tror du billån har högre ränta och högre krav på amortering?
Citera
2020-08-01, 11:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.

Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.

Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.
Priset är inte avskräckande på nybyggt jämfört med 1920-tals-innerstads-hus, om man tänker på att ett stambyte i ett inte jättestort hus kostar 40 mkr. Jag har bott på Frejgatan i 1800-talshus, fantastiskt charmigt. Men jag rekommenderar dig, flanders, och cunt att gå på en visning av en nybyggd lägenhet. Makalös standard, 0 kr i renoveringskostnader de 20 första åren, föreningen har 0 kr i kostnad de 30-50 första åren. Prova Liljeholmskajen imorgon söndag och vidga era perspektiv. Vackert sjöläge med utblick över söders nejder. Samma i Hammarbyhamnen, bästa läge med sjöutsikt och tvärbana. Nybyggt är en given kandidat när jag letar lägenhet i Stockholm. Priserna måste dock ner en bit, 80k per kvadrat känns girigt när jag vet att det kostat 40k att bygga + tomten. Ännu värre i Oscars lägenheter + Melodislingan över 100k per kvm. Då köper jag nog hellre gammalt med toppläge på Norr Mälarstrand. De kommer aldrig att sälja.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-01 kl. 12:00.
Citera
2020-08-01, 17:53
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Priset är inte avskräckande på nybyggt jämfört med 1920-tals-innerstads-hus, om man tänker på att ett stambyte i ett inte jättestort hus kostar 40 mkr. Jag har bott på Frejgatan i 1800-talshus, fantastiskt charmigt. Men jag rekommenderar dig, flanders, och cunt att gå på en visning av en nybyggd lägenhet. Makalös standard, 0 kr i renoveringskostnader de 20 första åren, föreningen har 0 kr i kostnad de 30-50 första åren. Prova Liljeholmskajen imorgon söndag och vidga era perspektiv. Vackert sjöläge med utblick över söders nejder. Samma i Hammarbyhamnen, bästa läge med sjöutsikt och tvärbana. Nybyggt är en given kandidat när jag letar lägenhet i Stockholm. Priserna måste dock ner en bit, 80k per kvadrat känns girigt när jag vet att det kostat 40k att bygga + tomten. Ännu värre i Oscars lägenheter + Melodislingan över 100k per kvm. Då köper jag nog hellre gammalt med toppläge på Norr Mälarstrand. De kommer aldrig att sälja.

Förutom att kvaliteten ofta är väldigt bristande i nyproduktion, det är fina ytor men det innebär inte kvalitet.

Kollar man nyproduktion från 2005-2010 så börjar det bli dags att byta ut köket, kollar du däremot på funkishus så har många kvar orginalköken från 30-40 talet, där snackar vi kvalitet. Likaså golv, idag lägger man in en tunn fuskparkett som slits snabbt och klarar ett par slipningar, går inte att jämföra mot riktiga plankgolv eller äkta stavparkett som kan slipas på nytt idag trots 70-120 år på nacken. Listan kan göras lång, jämför dagens billiga klinkerplattor som läggs in med äkta kolmårdsmarmor som användes förr.

Nej du, nyproduktion må se fint ut för ett otränat öga, men det är ofta skräp med en fin yta som snabbt slits.
Citera
2020-08-01, 18:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.

Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.

Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.
De som nu bor i Liljeholmen eller Sjöstaden har väl bosatt sig där frivilligt. Och inte är det väl något direkt öde där.

Prisskillnaden visar att det finns en preferens hos tillräckligt många för att bo på vissa andra ställen. Det råder inget tvivel om.

Men det är ju inte riktigt så att det gäller alla. Nu vill ju inte jag bo i lägenhet öht men skulle jag tvingas välja mellan Årsta/Liljeholmen och Södermalm hade jag tagit det förra utan att tveka. Dels för att det är nyare just dels för att jag upplever Södermalm som ett träsk fullt med psykfall. Upplever alltså.

En fd kollega flyttade till Årsta/Liljeholmen när det var nyproduktion för ca 15 år sedan. Det var inte ekonomiskt begränsat. Han satt i styrelsen för en BRF som var äldre och han ville slippa allt elände med renoveringar. Därför bokade han en BR som då var mycket dyrare än att köpa en befintlig. Och där bor han med promenadavstånd till såväl Pendel som T-bana. Och jag hörde aldrig honom ångra det.
Sagt som exempel på att folk med betalförmåga kan ha andra preferenser.

En annan fd kollega bor på Kungsholmen. Jag undrade en gång hur han hamnade där. Det visade sig att när han för länge sedan skulle flytta till Stockholm fanns det en lägenhet där. Det var liksom ingen tung analys bekom det. Sedan har han bara bott kvar. Han flyttar nog från Stockholm när han går i pension.

Sedan tror jag att det är ca 50% av hushållen i landet som bor i småhus. Dom gör en annan prioritering.
Citera
2020-08-01, 21:11
Medlem
Citat:
Alla Ferrari-ägare cashar naturligtvis sina bilar.

Min granne i Malmö hade en gul Ferrari Spider cab. Den tog han fram två sommarmånader och körde till Falsterbo med varje dag för att spela golf eller segla. Den var natuligtvis både magisk att köra, jag fick prova, och att se när den kom körande. Berätta nu om din Volvo. Nä förresten.

Oklart om du är seriös. Det är oroväckande om du är det. Vissa blir en parodi på sig själva. Du kommer ju aldrig själv att ha råd med en Ferrari, och vi som har/haft råd med en vill inte ha någon. Ärligt talat, förmögna personer är inte intresserade av Ferrari av en väldigt enkel anledning. En bank skulle heller inte fatta vad du menar, så din Ferrari kan du glömma. Pöbel.
Senast redigerad av joeykiller 2020-08-01 kl. 21:15.
Citera
2020-08-02, 07:50
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Nya föreningar är belånade UPP ÖVER ÖRONEN!!!
Din jävla FOMME!!!

Jag håller med, nyproduktion är tamejfan det sista jag skulle titta på f.n.

Nr 1 eftersom jag är från just denna bransch är att det byggs alldeles för dåliga hus idag.
Arkitekturen, vilken förövrigt för det mesta är förjävlig, ger dåliga byggen. Platta tak, obefintliga takutsprång, mer slitage på tak, fasad och fönster mm.

Köpa en andel i en bostadsrättsförening? Nej tack, vad händer om de andra inte kan betala sin andel?
Givetvis finns det äldre fastigheter i stan med obefintliga lån och bra styrelse.
Citera
2020-08-02, 09:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Nya föreningar är belånade UPP ÖVER ÖRONEN!!!
Din jävla FOMME!!!
Det stämmer inte för alla föreningar, du är inte insatt. Det är tvärtom hel-inne med nya BRF med så låga förenings-lån som möjligt. Men det finns också nybyggt med 25% av lägenhetspriset i föreningslån.

När jag själv köper lusläser jag naturligtvis balans och resultat för föreningen och lägger till föreningens lån på lägenhetens pris så att det blir jämförbart med andra föreningar. Det finns extremfall där man måste vara försiktig. Tänk att vara delägare i ett lån på en miljard:
(FB) Bostadsrättsföreningen The Village Sthlm i Stockholm - 1 miljard i lån!
Citera
2020-08-02, 09:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag håller med, nyproduktion är tamejfan det sista jag skulle titta på f.n.

Nr 1 eftersom jag är från just denna bransch är att det byggs alldeles för dåliga hus idag.
Arkitekturen, vilken förövrigt för det mesta är förjävlig, ger dåliga byggen. Platta tak, obefintliga takutsprång, mer slitage på tak, fasad och fönster mm.

Köpa en andel i en bostadsrättsförening? Nej tack, vad händer om de andra inte kan betala sin andel?
Givetvis finns det äldre fastigheter i stan med obefintliga lån och bra styrelse.
Du skulle kunna gå på en visning av en helt ny lägenhet. Då ser du fördelarna, att väga mot nackdelarna. Tänk att ha ett helkaklat badrum eller ett tvättrum med hotell-kvalite, och en inglasad jättebalkong mot vattnet. En nytt käk med kvalitet är också fantastiskt.
Citera
2020-08-02, 10:42
Avslutad
Citat:

Jag har många bekanta som köpt nyproduktion i Stockholm. Antalet problem är enorma. Två bekanta som bott i Liljeholmqkajen och bägge har haft översvämning av bajsvatten för att de dragit avloppen fel.

Problemen i Hammarby Sjöstad är enorma och kända. Mögel överallt.

https://www.dn.se/sthlm/omfattande-fuktskador-i-nybyggda-lyxbostader/

Om jag ska skriva en lista över alla problem som bekanta som flyttat in i nybyggen fått stå ut med får jag starta en ny tråd.

Jag kan skriva en enorm lista över alla som haft problem då de flyttar
Citera
2020-08-02, 11:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har många bekanta som köpt nyproduktion i Stockholm. Antalet problem är enorma. Två bekanta som bott i Liljeholmqkajen och bägge har haft översvämning av bajsvatten för att de dragit avloppen fel.

Om jag ska skriva en lista över alla problem som bekanta som flyttat in i nybyggen fått stå ut med får jag starta en ny tråd.

Vad jag förstår har man 5 års full garanti på en nybyggd BRF. Efter 2 år gör man en garantibesiktning, så det är väl inte en dålig gissning att de boende tar fram minsta tänkbara fel då. Själv hade jag en kompis i Lund som flyttade in i nybyggd, och badrummet hade fel fall så byggfirman tvingades göra om hela badrummet.

Så byggfel måste ingå i köp-kalkylen, jag köper själv hellre något som är 3 år än 0 år. Något som är 100 år och klarar en besiktning har naturligtvis så gott som evig livstid vid bra underhåll. Men man kommer inte undan el hiss VA som måste göras om var 30-50-år till en enorm kostnad. Och min egen 3:a på Frejgatan hade idiotisk rumsfördelning med en stor mörk hall mellan de tre perfekt vackra rummen. I en modern lägenhet kan man få perfekt rumsplacering med öppet kök och utsikt.

Kan tilläggas att jag bor i en stor kulturvilla från 1920 som är det vackraste jag bott i, både ute och inne. Så egentligen föredrar jag gammalt och gediget.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-02 kl. 11:23.
Citera
2020-08-02, 11:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Jag är inte insatt i Hammarby sjöstad men det finns gott om andra nyproducerade BR som haft god ekonomi från början och inga problem med fuskbyggen.
Citera
2020-08-02, 11:57
Avslutad
Citat:
Vad jag förstår har man 5 års full garanti på en nybyggd BRF. Efter 2 år gör man en garantibesiktning, så det är väl inte en dålig gissning att de boende tar fram minsta tänkbara fel då. Själv hade jag en kompis i Lund som flyttade in i nybyggd, och badrummet hade fel fall så byggfirman tvingades göra om hela badrummet.

Så byggfel måste ingå i köp-kalkylen, jag köper själv hellre något som är 3 år än 0 år. Något som är 100 år och klarar en besiktning har naturligtvis så gott som evig livstid vid bra underhåll. Men man kommer inte undan el hiss VA som måste göras om var 30-50-år till en enorm kostnad. Och min egen 3:a på Frejgatan hade idiotisk rumsfördelning med en stor mörk hall mellan de tre perfekt vackra rummen. I en modern lägenhet kan man få perfekt rumsplacering med öppet kök och utsikt.

Kan tilläggas att jag bor i en stor kulturvilla från 1920 som är det vackraste jag bott i, både ute och inne. Så egentligen föredrar jag gammalt och gediget.

5 år.räcker inte långt. Har andra vänner som flyttat in i nybyggda radhus där man inte bultat väggarna varpå färgen konstant spricker. En kille som är hantverkare sålde kvickt. "Kommer inte vara värt en spänn om 20 år" var hans omdöme.

Ett annat exempel är olika hustillverkare som bygger tak utan takpapp. De är så dåliga att de får prickar i beskikntingprotokoll även om de byggdes igår.

Dagens nybyggen är ofta medvetna fuskbyggen för att spara tid. De smakfullt renoverade sekelskiftshusen däremot står stabila i 50 år.

Frågar du alla på Liljeholmskajen om de skulle byta sina lgh mot likadana med utsikt över vattnet och hela Stockholm på södermalm hade 9 av 10 tagit det DIREKT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in