2020-07-30, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror du tänker för mycket på din egen (inskränkta?) syn på var en "Stockholmare" vill bo. Du kanske är född och ska dö innerstads-Stockholmare, vad vet jag. Men jag själv som bott i Nacka, Danderyd, Mälarhöjden, Frejgatan, ser ingen skillnad på Söder och Liljeholmskajen. Och det gör ingen annan heller som flyttar utifrån övriga landet in till stan. De som bor på Liljeholmskajen är självklart Stockholmare, det har byggts 1000-tals lägenheter där som hjälper till att pressa ner priset på innerstan, och hade det byggts 10.000 till hade Östermalms-priserna börjat sjunka. Vem vill bo i de dammiga kvarteren när han kan bo med sjöutsikt.

Jag skulle säga att samtliga områden inom tunnelbane/spårvägs-avstånd som bebyggs påverkar innerstadpriserna. Även Solna t.ex. Ytterst få är så rigida att de måste bo inom tullarna.

Priserna i innerstan har ju inte pressats ned..Möjligen har man lyckats minska värdeökningen något. Enorma komplex som Liljeholmskajen kan inte ersätta ett boende på Nytorget hur mkt du än vill det.

Ja vem vill bo på Strandvägen eller Norr mälarstrand när man kan bo 30-40 minuters promenad från de.centrala delarna i Liljeholmen eller Lindhagen? :-D I de två sistnämnda områdena får man dessutom glädjen att stifta bekantskap med förortens patrask på nära håll.
Citera
2020-07-30, 17:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det förnekar jag inte, men Stockholm har fortfarande det bästa utbudet. Överlag kommer du hitta de bästa jobben, de bästa restaurangerna, de största evenemangen osv i huvudstaden.

Att ha närhet till handelsområden är inget man eftersträvar, dit tar man sig mer för att man måste. Jag tror att barnfamiljen hellre bosätter sig på Östermalm eller Gärdet för närhet till skansen, grönalund och parker än barkaby för närhet till IKEA och elgiganten.

Ja det är inte direkt så att man häckar på IKEA regelbundet så det har noll betydelse men det går också direktbussar dit från centralen, det är väl snarare en nackdel att bo för nära sådant. Ofta behöver man dessutom en bil för att frakta hem varorna om man handlar på IKEA och då är ett avstånd på 30 min ingen issue.

Stormarknader som El-giganten, ICA Maxi och andra butiker som Webhallen finns också i stan men viktigare är närhet till parker, centrum, bad mm av mer intresse samt förstås avstånd till slum och flyktingar mm.
Citera
2020-07-30, 21:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Säkert, men tror knappast drt räcker med "lite" billigare. Man måste nog halvera priserna för att det ska få någon effekt. Och det kommer såklart aldrig hända.
Det finns en prisskillnad mellan områden. Talar vi om 100 kr per lägenhet är det för lite för att kunna mätas. Men så fort det är märkbart så fortplantas prissänkningen.

Det är ju några köpare som ligger precis på gränsen. Och de vippar över.

Citat:
Om du seriöst tror att ett miljonprogram i Årsta ska dra ner priserna innanför tullarna är du helt uppe i det blå. Det skulle möjligen kunna dra ner priserna i Årsta, Gullmarqplan etc men det bygger på att nybyggena blir billiga och har bra ekonomi i sina föreningar vilket de aldrig blir eller har.
Byggs det billigare bostäder i Årsta så sänker det nivån i Årsta och därmed också på Södermalm.

Det finns köpare som kommer att utebli som köpare på Södermalm, vilket sänker nivån där.

Sedan måste det till en viss minsta mängd bostäder. Annars blir effekten inte mätbar.

Jag tror du ser en viss kategori köpare framför dig. Och gör misstaget att tro att alla köpare är precis likadana. Det är ganska tydligt i dina inlägg.
Men i verkligheten finns en uppsjö av olika preferenser.
Citera
2020-07-30, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Man bor i innerstan för närheten, inte för sjöutsikt.

För många handlar det om att ha saker utanför porten, att kunna promenera istället för att behöva åka kollektivt. Jag promenerar 10 minuter till jobbet medans kollegorna som bor i nacka spenderar 2x60min per dag i bilkö. Jag skulle aldrig slösa bort 2h av min tid varje dag för lite sjöutsikt.
Det finns som sagt olika preferenser. Och de kan variera genom livet.
Men helt klart är det så att många har restid högt upp. Det ser man på prisgradienten, där avståndet till centrum är avgörande.

Dock finns ju folk som kommer på andra tankar.
En kollega hade något i stil med 15 min promenad till jobbet. Men han köpte en strandvilla, och fick 1:45 enkel resa. Och tyckte det var en bra deal.

En annan köpte en villa vid vattnet i Norrtälje. Och ångrade bara att han inte gjort det tidigare.
Den högre kvaliten på boendet vägde mycket tyngre än restiden.

För egen del var det länge sedan jag besökte centrum. Vet faktiskt inte vad jag skall dit och göra.
Det var en annan sak i övre tonåren. Då hade jag gärna bott där.
Citera
2020-07-30, 22:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Priserna i innerstan har ju inte pressats ned..Möjligen har man lyckats minska värdeökningen något. Enorma komplex som Liljeholmskajen kan inte ersätta ett boende på Nytorget hur mkt du än vill det.

Ja vem vill bo på Strandvägen eller Norr mälarstrand när man kan bo 30-40 minuters promenad från de.centrala delarna i Liljeholmen eller Lindhagen? D I de två sistnämnda områdena får man dessutom glädjen att stifta bekantskap med förortens patrask på nära håll.
Nu larvar du dig bara. Det är inte precis kreti och pleti som bor på Strandvägen, Sveriges mest prestigefyllda gata. Du som f.ö. nyss dissade sjöutsikt. Jag bor hellre på Liljeholmskajen än ganska många dammiga mörka Östermalmsgator med Bianca-brudar till höger och vänster. Så de nybyggda lägenheterna där attraherar uppenbarligen även rika personer som kan tänka sig att flytta till Stockholm, och sänker alltså priset på Östermalm i snitt. Det behövs dock mycket mer nybyggt på större områden för att sänka bubbelpriset med 25%, till nivå med jämförbara städer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-30 kl. 22:34.
Citera
2020-07-31, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns en prisskillnad mellan områden. Talar vi om 100 kr per lägenhet är det för lite för att kunna mätas. Men så fort det är märkbart så fortplantas prissänkningen.

Det är ju några köpare som ligger precis på gränsen. Och de vippar över.

Byggs det billigare bostäder i Årsta så sänker det nivån i Årsta och därmed också på Södermalm.

Det finns köpare som kommer att utebli som köpare på Södermalm, vilket sänker nivån där.

Sedan måste det till en viss minsta mängd bostäder. Annars blir effekten inte mätbar.

Jag tror du ser en viss kategori köpare framför dig. Och gör misstaget att tro att alla köpare är precis likadana. Det är ganska tydligt i dina inlägg.
Men i verkligheten finns en uppsjö av olika preferenser.

Jag håller med i sak att väldigt låga priser kan dra ner prisbilden. Men det är redan 15-20 000 billigare per kvm att bo i Hornsberg framför centrala Kungsholmen, i Hammarby Sjöstad framför centrala Södermalm eller Djuegårdsstaden framför Karlavägen. Trots att de nybyggda komplexen är stora har det inte dragit ner priserna i de centrala delarna. Möjligen om det byggdes helt enorma komplex alternativt var 40-50 000 billigare per kvm. Men det lär knappast vara möjligt.
Citera
2020-07-31, 09:35
Avslutad
Citat:
Nu larvar du dig bara. Det är inte precis kreti och pleti som bor på Strandvägen, Sveriges mest prestigefyllda gata. Du som f.ö. nyss dissade sjöutsikt. Jag bor hellre på Liljeholmskajen än ganska många dammiga mörka Östermalmsgator med Bianca-brudar till höger och vänster. Så de nybyggda lägenheterna där attraherar uppenbarligen även rika personer som kan tänka sig att flytta till Stockholm, och sänker alltså priset på Östermalm i snitt. Det behövs dock mycket mer nybyggt på större områden för att sänka bubbelpriset med 25%, till nivå med jämförbara städer.

Trams. Om du frågar folk generellt om de helst skulle vilja bo i Liljeholmen eller med sjöutsikt vid söder Mälarstrand kommer 95% svara det senare.
Citera
2020-07-31, 10:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Trams. Om du frågar folk generellt om de helst skulle vilja bo i Liljeholmen eller med sjöutsikt vid söder Mälarstrand kommer 95% svara det senare.
Aha, så 95% av klicken på hemnet är på Söder Mälarstrand och 5% är på Liljeholmskajen. Visa gärna någon faktalänk som styrker det. Antalet klick står i hemnet.

Jag skulle själv spekulera i att det är 50/50. Om siffrorna varit 95/5 så skulle S Mälarstrand kostat fem gånger mer, men nu kostar det bara 20% mer. Dessutom är Liljeholmskajen helt nybyggd, vilket en del föredrar.
Citera
2020-07-31, 10:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag håller med i sak att väldigt låga priser kan dra ner prisbilden. Men det är redan 15-20 000 billigare per kvm att bo i Hornsberg framför centrala Kungsholmen,
Och det jag säger då är att denna prisskillnad kommer att bestå.
Men offset (eller basnivå eller vad du vill kalla det) rör sig nedåt.

Den prisskillnad du redovisar är ett premium som folk betalar. Jag ser ingen uppenbart skäl till att premium plötsligt skulle öka.
Citera
2020-08-01, 08:21
Avslutad
Citat:
Aha, så 95% av klicken på hemnet är på Söder Mälarstrand och 5% är på Liljeholmskajen. Visa gärna någon faktalänk som styrker det. Antalet klick står i hemnet.

Jag skulle själv spekulera i att det är 50/50. Om siffrorna varit 95/5 så skulle S Mälarstrand kostat fem gånger mer, men nu kostar det bara 20% mer. Dessutom är Liljeholmskajen helt nybyggd, vilket en del föredrar.

Skulle snarare säga att diffen är 30%. Det är rätt anmärkningsvärt då dessa områden ligger väldigt nära varandra.

Det är det ekonomiska som ändå sätter gränserna. Hur mkt folk får låna. Om 80kvm på söder mälarstrand kostar 8 msek och samma yta i Liljeholmem kostar 5,4 msek kommer de 2.6 miljonerna att sålla bort många potentiella köpare.

Istället köper de som bara får lån till 5,4 msek en bostad i Liljeholmen med 5000 kr i avgift. De som har kapital att köpa för 8 msek gör så på Söder mälarstrand och får en avgift på 2000kr och därmed ett billigare OCH bättre boende.

Om bankerna gav ut helt fria krediter skulle diffen mellan dessa två områden explodera och sannolikt dubblas.
Senast redigerad av flanders 2020-08-01 kl. 08:37.
Citera
2020-08-01, 10:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om bankerna gav ut helt fria krediter skulle diffen mellan dessa två områden explodera och sannolikt dubblas.
Briljant tänk. Om bankerna gav fria krediter skulle alla även köpa en Ferrarri. Om man fantiserar fritt kan det mesta hända.

Ingen aning om varför du dissar Liljeholmskajen och hejar på "Söder Mälarstrand" där finns inga lägenheter?) som är tätt med avgaser och norrläge utan sol. Gammal stofil? Pappa född på Söder?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-stockholms-kommun-onologgatan-1-16843136
Notera månadsavgift 1700 kr
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-01 kl. 10:14.
Citera
2020-08-01, 11:06
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Briljant tänk. Om bankerna gav fria krediter skulle alla även köpa en Ferrarri. Om man fantiserar fritt kan det mesta hända.

Ingen aning om varför du dissar Liljeholmskajen och hejar på "Söder Mälarstrand" där finns inga lägenheter?) som är tätt med avgaser och norrläge utan sol. Gammal stofil? Pappa född på Söder?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-stockholms-kommun-onologgatan-1-16843136
Notera månadsavgift 1700 kr

För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.

Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.

Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in