2020-08-02, 09:57
Medlem
Fin intervju.

Exclusive: Top WHO disease detective warns against return to national lockdowns

Dr Maria Van Kerkhove, who helps lead the WHO's pandemic response, said that 'localised' measures should instead be used to stem Covid-19

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/exclusive-top-disease-detective-warns-against-return-national/?utm_content=telegraph&utm_medium=Social&utm_campa ign=Echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1596314232
Citera
2020-08-02, 10:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
För att spendera så mycket tid i tråden och att läsa om corona så kan du väldigt lite om Sveriges strategi.

Sverige har gjort många åtgärder och säger du annat så spelar du ju bara dum. Sen om åtgärderna har varit effektiva eller inte kan man ju diskutera. Hade lika många dött om vi gjort exakt som Finland? Kanske, kanske inte.

Men att sitta och skrika om massmord och fängelse förlöjligar ju hela diskussionen och då är det bättre du låser in dig i ett rum tills du har lugnat ner sig och kan skriva som folk.

Sverige har mångdubbelt fler döda än jämförbara länder. Detta beror helt och hållet på den svenska "taktiken" av att låta viruset spridas för att uppnå flocken.

Sedan har jag aldrig nämnt massmord i det här sammanhanget.
Jag anser däremot att folk ska tvingas ta ansvar för det de gör (och inte gör), vilket gällande coronaepidemin innebär att stollarna i FHM inte ska friskrivas från ansvar.
Deras "taktik", vilken har stöd av regimen har orsakat massor med människors för tidiga död, de allra flesta helt i onödan.
Detta, tjänstemannaansvar eller inte borde leda till fängelsestraff för många.

Dock är jag fullt medveten om att detta inte kommer att ske eftersom vi lever i Sverige. Ingen kommer att ställas till svars. Som vanligt. Eliten skyddar varandra.
Citera
2020-08-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Folkhälsan överlag?

Vårdskulden? Isolerade riskgrupper? Ökande kriminalitet då kriminella inte har samma möjligheter att resa utomlands? Utsatta yrkesgrupper som lärare, chaufförer, pizzabagare, städare? Slutkörd vårdpersonal? Långtidssjuka i covid-19?

Det är utmaningar som våra nordiska grannländer inte behöver brottas med i samma utsträckning.
Fråga vilken pizzabagare, chaufför eller städare som helst om dom hellre hade varit arbetslösa.. Det står faktiskt var människa fritt att inte jobba om dom inte vill det. Vårdskulden lär andra länder få i takt med att dom totalt våldtar sin ekonomi, det behövs pengar för att bedriva en välfärd.

Hur har du själv agerat sen mars, personlig lockdown? Inga besök alls på restauranger/pubar? Inget åkande i kollektivtrafik?
Senast redigerad av David86 2020-08-02 kl. 10:28.
Citera
2020-08-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, när det är andra länder som drabbas då är det rekord och det har blossat upp.
I Sverige heter det att det är toppen för flockimmuniteten...

Lite skillnad då det bor 127 miljoner människor i Japan. 1000 nya fall per dag är som att vi skulle ha 80 nya fall per dag i Sverige. Vi har väl haft 200-400/dag senaste veckan.
Smittan är ju inte jämnt utspridd över hela Japan? De som bor i klustret har ingen fördel av att det bor hundra miljoner friska människor på andra sidan av landet.

Att slå ut smitta ”per capita” är bara meningsfullt om man har en landsomfattande spridning. I Japan har man en kraftfull smittspridning, men som än så länge råkar vara lokaliserad. Alla klusternördar i tråden borde kunna relatera till det här.

Man kan i princip lika gärna jämföra ”fall per kvadratkilometer” som att jämföra ”fall per capita” i det tidiga skedet i en pandemi. Båda är lika meningslösa mått. I början av en pandemi utvecklas antalet smittade linjärt, i samma takt oavsett befolkningsstorlek, eftersom smittan bara sker i kluster runt ett fåtal smittade.
Citera
2020-08-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det är väl det minsta man kan säga. Det har nämligen inte börjat än. I USA vet nu alla människor vad denna "pandemi" egentligen handlar om, sedan dr Anthony Fauci avslöjade allt, då han utfrågades på Capitol Hill (kongressen) av kongressledamot Jim Jordan, på primetime i alla tv-kanaler i förrgår.

Den 80-årige dumfan Fauci rådde inte på den stenhårde Jordan som var helt skoningslös under sin utfrågning. Stackars Fauci har nu mycket att förklara för sina uppdragsgivare. Effekten kan bli positiv för mänskligheten, men risken finns också att dom växlar upp rejält, för att säkerställa fullföljandet av agendan. 21 eller 2030 eller 4IR eller NWO. Välj själv namnet på Agendan, efter tycke och smak.
Mycket som verkar riggat och klart som event 201 hösten 2019 var det under oktober som handlade om en övning med nästintill identiskt virusutbrott fast från grisar i sydamerika. Plus att han Fauci haft samarbeten med Wuhan sen många år tidigare där utbrottet ju skedde. Och att bill och melinda gates också var med på mötet. Kan mycket väl vara ett sammanträffande men hur stora är oddsen för det?
Citera
2020-08-02, 10:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att viruset sprider sig enklare inomhus är samma sak som att det är säsongsbetonat.

Sverige har ju en plan. Vår högsta nivå av åtgärder planerar man att fortsätta med in i hösten. Åtgärderna är i alla fall kraftfulla nog för att ge flockimmunitet under sommarförhållanden (som vi nu ser, eftersom vår smitta minskar kraftigt). Hur långt in i hösten det räcker, det får vi vänta och se.

Och om det vid något skede skulle ske en katastrofal spridning, trots att vi har en grundimmunitet, så har vi flera steg utöver den här nivån att ta till. Det kan ju bli så att Sverige behöver göra lockdown december-januari.

Men om en sån sak händer i Sverige, trots att vi grundat hela sommaren, så är det game over i våra grannländer. Sverige har det lägsta R-värdet i hela Europa.

Där ser du, du passar ju inte heller in i din indelning av person här. För du verkar ju inte genuinitet imot en lockdown.
Jag bara önskar att folk här kunde sluta packa in oss i olika fack, vi är alla individer med egna åsikter.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-02 kl. 10:17.
Citera
2020-08-02, 10:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Australien har runt 200 döda med en befolkning större än Sveriges.
Fast det är klart, de använder sig av munskydd, nedstängning och andra under en epidemi normala medel för att stoppa smittspridningen.

Tomtarna i FHM tänker på flocken.
Hur tänker du då? Australien är inte ett grannland, så varför jämför du oss med dem? Klimatat är mycket somrigare, och befolkningstätheten är mycket lägre.

Du jämför oss med Australien, men gud nåde den som jämför oss med UK, då får vi minsann höra att enbart nordiska länder är jämförbara! Nu genomskådas ni alarmister, ni körsbärsplockar länder med få döda och dessa länder jämför ni med. Avslöjade är vad ni är.

Eller kan det vara så att du inte kan geografi, och tror att Australien ligger inklämt nånstans mellan Öland och Gotland? Dessutom har de sommar när vi har vinter så pandemin som anses ha börjat i Kina i december uppstod mitt i deras sommar då vi var helt oförberedda och det var mitt i smällkalla mörka vintern här när viruset sakta men säkert började spridas i smyg.

Så du tror Australien ligger i norden och att årstider och befolkningstäthet inte spelar någon roll? Samma idioti som alltid från lilla du. Vår befolkningsdensitet är 8x större än deras. De har en hel jättestor kontinent att sprida ut sig över.

Hoppas du aldrig mer kommer dragandes med att bara nordiska länder är jämförbara, för då har du bara bevisat vilken falsk hycklare du är.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-02 kl. 10:32.
Citera
2020-08-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Där ser du, du passar ju inte heller in i din indelning av person här. För du verkar ju genuinitet imot en lockdown.
Jag bara önskar att folk här kunde sluta packa in oss i olika fack, vi är alla individer med egna åsikter.
Fast det finns många andra sorter i tråden också. De som försöker hitta på anledningar till att införa lockdowns och munskydd, istället för att se exempelvis lockdown som en åtgärd man kan ta till om tidpunkten är rätt, men som man annars sparar i verktygslådan ifall man behöver eskalera i framtiden.

Jag utesluter inte en lockdown. Men det är en etiskt problematisk åtgärd med oerhörda socioekonomiska och humanitära kostnader, så det är något man bara tar till när man uttömt alla andra alternativ.
Citera
2020-08-02, 10:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skönt att bo i Sverige..

"Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.
Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Men om det sprids lättare inomhus än utomhus så undrar man ju om det är så klokt att sätta folk i husarrest med utegångsförbud. Se bara på UK, Italien och Spanien, inte hjälpte det där.

Och kom nu inte dragandes med att det bara är de nordiska länderna man får jämföra med.
Citera
2020-08-02, 10:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Fast det finns många andra sorter i tråden också. De som försöker hitta på anledningar till att införa lockdowns och munskydd, istället för att se exempelvis lockdown som en åtgärd man kan ta till om tidpunkten är rätt, men som man annars sparar i verktygslådan ifall man behöver eskalera i framtiden.

Jag utesluter inte en lockdown. Men det är en etiskt problematisk åtgärd med oerhörda socioekonomiska och humanitära kostnader, så det är något man bara tar till när man uttömt alla andra alternativ.
Det är bra jag håller med dig och flertalet också, skulle jag tro. Vad jag opponerade mig i mot var denna fack indelning av personer, du gjorde. Jag menar på att vi alla är individer med egna åsikter och det bör respekteras. Att klistra på en klunga åsikter på typ hälften av de som besöker denna sidan är fördomsfullt och tröttsamt.
Citera
2020-08-02, 10:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Men en lock down behöver ju inte vara extrem där man stänger allt utom matbutiker och apotek?

Varför ser många det som ett antingen eller?
Citera
2020-08-02, 10:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Riksrevisionens granskning från 2008 om Sveriges dåvarande (nuvarande?) pandemiberedskap. Om det ens är hälften så illa idag kan jag förstå varför det blir som det blir...

Men såhär kommer nog inte nästa granskning låta! Sverige kan det här och har full koll på allt och är bäst i världen, det var nog bara 2008 det var några utmaningar, För det vore ju hyfsat märkligt och oansvarigt om man inte har sett över alla dessa brister på 12 år och 2 pandemier senare...

Och om det låter som nedan igen: Då blir jag nog tokig om jag får höra ett enda ”Vi har nog varit naiva”. Nä, då har ni känt till alla brister men har skitit i det!

Hela granskningen:

https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2e2b1/1518435492417/RiR_2008_01.pdf

Den här länken ska fanimig läggas i trådstarten också.

Här framkommer klart och tydligt att regeringen Reinfeldt gav fullkomligt fan i varningarna från Riksrevisionen 2008, samma Reinfeldt som sen öste in tusentals flyktingar och skrek öppna era hjärtan, samtidigt som han fortsatte att demontera svensk sjukvård och beredskap. Att sen sossarna inte gjorde något heller åt problemen visar bara att dom hade samma ideologier som Moderaterna, fastän dom körde med annat firmanamn.

Vi ser nu också hur vissa individer här med alla medel vill smeta "alarmister" på folk som har kritiska åsikter om hur FHM och regeringen handskats med Covid-19. Dom om några borde lusläsa Riksrevisionens rapport, fan pinsamt och se hur en 12 år gammal varning helt ignorerades och dessutom förvärrades genom att man fortsatta att demontera ett fungerande system som nu i princip har havererat.

Vi har nu vetenskaplig fakta i denna tråd att skolungdomar både kan bära viruset, men även smitta än mer än vuxna ( rapporterna finns 2 sidor bakåt i denna tråd). Det börjar bli bråttom nu att ta fram en alternativ strategi innan skolorna startar igen, viktigast blir att omedelbart bygga om skolornas ventilationssystem som dom använder idag och där får man fanimig börja med masktvång eller annars starta upp distansundervisningar. Det kommer att bli mycket intressant och se hur stora fastighetsbolag nu ska kunna hantera sina kontorsbestånd, dels genom att FHM vill ha distansarbeten till årskiftet, men också smittriskerna som finns inbyggda i de ventilationssystem som är liknande de som skolorna har.
Senast redigerad av vinland 2020-08-02 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in