Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Omfattande vaccinering kommer ske tidigast våren 2021. Även om vaccinen nog når marknaden innan 2020 är slut. Hur effektiva dessa vaccin är får vi se.
Jag tror Sverige skapat sig ett bra utgångsläge inför hösten.
Jag tror också att vaccinationerna i Sverige kommer starta efter årsskiftet 2020/2021 och pågå under våren.
Sverige har ett något bättre utgångsläge nu ja, då smittan har fallit under sommaren. Det intressanta nu är hur Sverige kommer förvalta detta. Kloka åtgärder hade varit att öppna upp för hemundervisning i grundskolan under hösten. Det borde inte vara så svårt att få till det, då eleverna ändå följer standardiserade läroplaner. Alla kan kanske inte ägna sig åt det, men minst hälften borde fixa det. Det skulle glesa ut klassrummen och smittrisken skulle minska i skolan. Föräldrar som är oroliga för att eleverna drar med sig smittan hem skulle också få en lösning. Sedan borde faktiskt krav på munskydd införas i offentliga miljöer inomhus, så som exempelvis butiker, köpcentrum, kollektivtrafik m.m. Detta i likhet med 99% av alla andra länder. Finns idag massor av studier som stödjer detta och rekommenderas av WHO. Av detta lär vi dock se noll och ingenting. Smittspridningen kommer sannolikt att öka kraftigt under hösten. Jag hoppas att det inte spårar ur totalt, men kan heller inte utesluta att så kommer att ske. Ansvariga politiker och tjänstemän kommer stå handfallna och yttra välkända fraser som "Vi såg det inte komma". "Ingen hade förutse att detta skulle ske", "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Ibland blir man bara så trött. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men tror verkligen inte det. Det lär komma som ett brev på posten.