2020-08-02, 09:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte visste jag att apor inte blir så sjuka i COVID19 vilket ställer till det när man använder dem som försöksdjur. Hursomhelst, en intressant artikel med synpunkter på vaccinutvecklingen. Tydligen har man problem med att få immunsvar i de övre luftvägarna bl.a.:

The Risks of Rushing a COVID-19 Vaccine
Telescoping testing time lines and approvals may expose all of us to unnecessary dangers

/.../Questions also arise around the efficacy of a potential vaccine. The little we know of the current generation of COVID-19 vaccines raises serious questions regarding their ability to protect people from infection. We know all the candidates tested to date in non-human primates failed to protect any of the monkeys from infection of the nasal passages, the primary route of human infection. Failure to protect entirely from infection fits with all we know about attempts to protect monkeys from two other deadly coronaviruses, those that cause SARS and MERS.

On a brighter note, at least some of the candidate vaccines did raise significant immune responses. How that translates to protection of humans is uncertain though as monkeys do not become noticeably ill or exhibit many of the life-threatening consequences of COVID-19, even when exposed to high doses of the virus via the nose, lung, and rectum simultaneously. As many of the most serious COVID symptoms do not appear until late in the disease course, sometimes four to five weeks following exposure, there is a possibility that we will not have sufficient time to judge efficacy of a new vaccine, even by the lower standard of symptom amelioration.
Det finns även alternativ till vaccin för att hindra spridning och dämpa konsekvenserna av viruset:
Yes, we are all increasingly longing for an end to the outbreak. But a safe vaccine, effective for all those at risk, is worth the wait, especially when we have other solutions in hand. We already know from the experience of countries in Asia that the epidemic can be stopped in its tracks with basic public health measures: widespread testing, contact tracing, and mandatory controlled quarantine—not necessarily in a dismal public health facility as many imagine, but in our own homes with virtual supervision or in a hotel environment. These efforts alone could bring new infections down to almost zero within just weeks.

In addition, I believe it will be possible before the end of this year to protect those most at risk from exposure with combinations of monoclonal antibodies or with truly effective antiviral drugs. These drugs could treat those who were ill and prevent further infection. In addition to pursuing a vaccine within a realistic timeframe, we should also be throwing our weight behind these other types of medical solutions which have historically been much quicker to bring to market safely.
https://www.scientificamerican.com/article/the-risks-of-rushing-a-covid-19-vaccine/

Det är nog en smartare väg att gå då de icke-farmakologiska åtgärderna redan finns tillgängliga s.a.s. Jag tror också att chansen är stor att SARS-CoV-2 till slut muterar och blir mindre farligt och slutligen inrangerar sig bland de fyra andra coronavirus vi har som inte besvärar oss mer än med vanlig förkylning av mildare slag.
De får skador på lungor i samma omfattning som människor. Det är därför man fokuserar på lungskador vid djurförsök.

Notera också att det är inte vid alla försök som man öht mäter virushalten i t.ex. näsan.
Citera
2020-08-02, 09:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Fartyg klan vara riktiga smitthärdar, Det har man vetat sedan medeltiden.
Exakt. I Hong Kong har man nu konstaterat att smittan oftast förs in via tre vägar:
1. Resande utifrån
2. Kabinpersonal
3. Sjömän som mönstrar på och av fartyg
Citera
2020-08-02, 09:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det kommer inte ta stopp. Det fattar du väl?

Vad menar du?

Nej, viruset kommer vara svårt att stoppa utan omfattande vaccinationer. De flesta länder, däribland Australien tycks ha som ambition att pressa tillbaka smittan så mycket det bara går i väntan på vaccin. Flockimmunitet genom långsam nedsmittning (står tom på 1177 att vi ska bromsa smittspridningen, inte hindra den), kommer oundvikligen att leda till fruktansvärt många döda och ett enormt rehab-behov.

Det är vad som gör många med mig så kritiska till Sveriges strategi. Ambitionen är på tok för låg. Nu under sommaren tycks det ändå ha lugnat ned sig. Visar rätt tydligt vad hemester och sommarlov gör för smittspridningen. Dessvärre visar det också rätt tydligt vad som kommer hända när skolorna öppnar upp igen i mitten av augusti. Det kan dessvärre mycket väl vara så att det värsta ligger framför oss.
Citera
2020-08-02, 09:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Matematik är inte okänsligt för något.

Man får ha andra modeller.
Det är precis det jag skriver - att de modeller som används som beslutsunderlag inte tar hänsyn till kluster.

Meningen skulle kanske lydit:
Det stora bekymret är dock att modellernas matematik är ganska okänslig för koncept som "kluster" och det är sannolikt anledningen till att modellernas diskrepans gentemot verkligheten i vissa fall är påfallande.
Citera
2020-08-02, 09:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad menar du?

Nej, viruset kommer vara svårt att stoppa utan omfattande vaccinationer. De flesta länder, däribland Australien tycks ha som ambition att pressa tillbaka smittan så mycket det bara går i väntan på vaccin. Flockimmunitet genom långsam nedsmittning (står tom på 1177 att vi ska bromsa smittspridningen, inte hindra den), kommer oundvikligen att leda till fruktansvärt många döda och ett enormt rehab-behov.

Det är vad som gör många med mig så kritiska till Sveriges strategi. Ambitionen är på tok för låg. Nu under sommaren tycks det ändå ha lugnat ned sig. Visar rätt tydligt vad hemester och sommarlov gör för smittspridningen. Dessvärre visar det också rätt tydligt vad som kommer hända när skolorna öppnar upp igen i mitten av augusti. Det kan dessvärre mycket väl vara så att det värsta ligger framför oss.

Omfattande vaccinering kommer ske tidigast våren 2021. Även om vaccinen nog når marknaden innan 2020 är slut. Hur effektiva dessa vaccin är får vi se.

Jag tror Sverige skapat sig ett bra utgångsläge inför hösten.
Citera
2020-08-02, 09:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är precis det jag skriver - att de modeller som används som beslutsunderlag inte tar hänsyn till kluster.

Meningen skulle kanske lydit:
Det stora bekymret är dock att modellernas matematik är ganska okänslig för koncept som "kluster" och det är sannolikt anledningen till att modellernas diskrepans gentemot verkligheten i vissa fall är påfallande.

Nej. Nu slirar du. Vad du precis skrev var:

”...Det stora bekymret är dock att matematik är ganska okänsligt för koncept som "kluster"...”
Citera
2020-08-02, 09:25
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Där ser man.

Hur kan han hävda censur och samtidigt inte veta?

"Han vet inte exakt vad som hade blivit struket när han läste in manuskriptet."

Verkar ju konstigt.

Det där var nog en vurpa av journalisten. Han vet vad som strukits.
Citera
2020-08-02, 09:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej. Nu slirar du. Vad du precis skrev var:

”...Det stora bekymret är dock att matematik är ganska okänsligt för koncept som "kluster"...”
Ja, det är ju det jag säger - att meningen var lite klantig.
Citera
2020-08-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, de värderar liv och (S)verige värderar något annat, vad det nu kan tänkas vara.

Ja, jag trodde faktiskt också på FHM i pandemins inledande skede gällande barnens roll i smittspridningen.
Min tolkning/svar på din fråga är att Australien för tillfället värderar corona-liv, kortsiktigt (för ingen vet ännu hur dessa coronaliven ska räddas i långtidsförloppet) inom landets gränser. Medan Sverige försöker tänka lite längre än näsan räcker och försöker hitta balans och värdera liv generellt (dvs folkhälsan överlag, inte bara covid). Jag är stolt över att Sverige drar sitt strå till stacken avseende att hitta balans mellan restriktioner för att hindra corona i förhållande till de förödande konsekvenser restriktionerna har på vår lokala samt globaliserade omgivning.
Senast redigerad av jerka11 2020-08-02 kl. 09:34.
Citera
2020-08-02, 09:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Vi fattar att du är frågvis om allt, att du missuppfattar det mesta och att du gärna slänger skällsord höger och vänster. Håll käft.

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Jag förstår redan att du är intresserad av mig och läser mina tidigare inlägg. Det är nån sjuk grej du har för dig, håll käften istället och håll dig till ämnet. Somliga av oss är intresserade av vad tråden faktiskt handlar om. Att du hänger här för att kasta paj och fäktas är fan tröttsamt att se.
Jag svarade bara att Sveriges höga dödstal inte kan skyllas på äldreboendena eftersom våra grannländer har liknande procentandel äldre döda. Det är på grund av att FHM och de styrande i landet lät smittan spridas i stort sett ohämmat vilket ledde till stor samhällssmitta och därför många döda.

Det är väl bättre att du då bemöter det med argument istället? Det är väl det tråden är till för, inte att säga åt användare att hålla käften! Det skulle jag aldrig få för mig att skriva, att uttrycka sig på det sättet visar ju tydligt vilken låg begåvningsnivå personen besitter. Att jag efter det kollade lite i din posthistorik bekräftar mitt påstående i meningen tidigare.

Jag är inte ett dugg intresserad av dig, varför tror du det? Det var ju du som citerade mig först och sa håll käften? Hur håller det inlägget sig till ämnet?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-02 kl. 10:20.
Citera
2020-08-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om det är säsongs betonat är ju inte jätte lätt att veta då det finns andra faktorier som kan spel roll. Som att smittan sprider sig svårare utomhus. Jag tror att de stängda skolorna spelar stor roll, liksom att folk är ledig från jobbet. Nu träffar man sin familj och vänner ofta utomhus. Innan träffade man dagligen 50 om inte mer personer inomhus, på skolor och arbetsplatser. En sådan sak kan ju också spela stor roll samt att barn åkte skolbuss och vuxna och ungdomar tog lokaltrafik.

När det gäller vaccin är jag skeptisk sedan Tegnells förra runda. Tror säkert att jag inte är ensam om det.

Är allt verkligen så vitt och svart. Att alla som tycker att vi kunde gjort mer har en klunga med åsikter som vi all dela och de som tycker att vi gjort tillräckligt har en annan klunga med åsikter. Hela den idén är ju fruktansvärt fördomsfull. Är vi inte alla unika och har våran egen uppsättning åsikter som även kan förändras.

Jag menar, jag tror att vi liksom Norge borde ha en plan hur vi ska klara hösten, för jag kan se att det kan smälla på när skolor öppnar osv. Men om det visade sig att det inte behövdes och att det var ok att ”sitta stil i båten” så kommer jag vara glad för det. Jag kommer ändra min åsikt om hösten och inte intala mig att det gick åt skogen.
Att viruset sprider sig enklare inomhus är samma sak som att det är säsongsbetonat.

Sverige har ju en plan. Vår högsta nivå av åtgärder planerar man att fortsätta med in i hösten. Åtgärderna är i alla fall kraftfulla nog för att ge flockimmunitet under sommarförhållanden (som vi nu ser, eftersom vår smitta minskar kraftigt). Hur långt in i hösten det räcker, det får vi vänta och se.

Och om det vid något skede skulle ske en katastrofal spridning, trots att vi har en grundimmunitet, så har vi flera steg utöver den här nivån att ta till. Det kan ju bli så att Sverige behöver göra lockdown december-januari.

Men om en sån sak händer i Sverige, trots att vi grundat hela sommaren, så är det game over i våra grannländer. Sverige har det lägsta R-värdet i hela Europa.
Citera
2020-08-02, 09:36
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Min tolkning/svar på din fråga är att Australien för tillfället värderar corona-liv, kortsiktigt (för ingen vet ännu hur dessa coronaliven ska räddas i långtidsförloppet) inom landets gränser. Medan Sverige försöker tänka lite längre än näsan räcker och försöker hitta balans och värdera liv generellt (dvs folkhälsan överlag, inte bara covid). Jag är stolt över att Sverige drar sitt strå till stacken avseende att hitta balans mellan restriktioner för att hindra corona i förhållande till de förödande konsekvenser restriktionerna har på vår globaliserade omgivning.
Folkhälsan överlag?

Vårdskulden? Isolerade riskgrupper? Ökande kriminalitet då kriminella inte har samma möjligheter att resa utomlands? Utsatta yrkesgrupper som lärare, chaufförer, pizzabagare, städare? Slutkörd vårdpersonal? Långtidssjuka i covid-19?

Det är utmaningar som våra nordiska grannländer inte behöver brottas med i samma utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in