2020-08-02, 09:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Min tolkning/svar på din fråga är att Australien för tillfället värderar corona-liv, kortsiktigt (för ingen vet ännu hur dessa coronaliven ska räddas i långtidsförloppet) inom landets gränser.
Eehh, jo.
Samtliga dessa länder har en plan som bygger på att man försöker stoppa smittspridningen så att den blir kontrollerbar tills dess att ett vaccin finns tillgängligt.

Det är så "coronaliven ska räddas i långtidsförloppet"
Citera
2020-08-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad menar du?

Nej, viruset kommer vara svårt att stoppa utan omfattande vaccinationer. De flesta länder, däribland Australien tycks ha som ambition att pressa tillbaka smittan så mycket det bara går i väntan på vaccin. Flockimmunitet genom långsam nedsmittning (står tom på 1177 att vi ska bromsa smittspridningen, inte hindra den), kommer oundvikligen att leda till fruktansvärt många döda och ett enormt rehab-behov.

Det är vad som gör många med mig så kritiska till Sveriges strategi. Ambitionen är på tok för låg. Nu under sommaren tycks det ändå ha lugnat ned sig. Visar rätt tydligt vad hemester och sommarlov gör för smittspridningen. Dessvärre visar det också rätt tydligt vad som kommer hända när skolorna öppnar upp igen i mitten av augusti.

Det kan dessvärre mycket väl vara så att det värsta ligger framför oss.

Det är väl det minsta man kan säga. Det har nämligen inte börjat än. I USA vet nu alla människor vad denna "pandemi" egentligen handlar om, sedan dr Anthony Fauci avslöjade allt, då han utfrågades på Capitol Hill (kongressen) av kongressledamot Jim Jordan, på primetime i alla tv-kanaler i förrgår.

Den 80-årige dumfan Fauci rådde inte på den stenhårde Jordan som var helt skoningslös under sin utfrågning. Stackars Fauci har nu mycket att förklara för sina uppdragsgivare. Effekten kan bli positiv för mänskligheten, men risken finns också att dom växlar upp rejält, för att säkerställa fullföljandet av agendan. 21 eller 2030 eller 4IR eller NWO. Välj själv namnet på Agendan, efter tycke och smak.
Citera
2020-08-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte hela landet som stängs?

Nej, bara 25% av landet
Citera
2020-08-02, 09:42
Medlem
Skönt att bo i Sverige..

"Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.
Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-08-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Eehh, jo.
Samtliga dessa länder har en plan som bygger på att man försöker stoppa smittspridningen så att den blir kontrollerbar tills dess att ett vaccin finns tillgängligt.

Det är så "coronaliven ska räddas i långtidsförloppet"
Jodå, jag är medveten om hur "planen" ser ut. Jag är skeptisk till att det kommer funka, bl.a. pga att det kommer dröja länge innan man kan och vågar massvaccinera. Men hursomhelst tror jag det är en suboptimal strategi som i slutändan kommer kosta mkt mer än det smakar, ur flera perspektiv inkl människoliv (förlorade levnadsår). Den som överlever får se.
Citera
2020-08-02, 09:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Omfattande vaccinering kommer ske tidigast våren 2021. Även om vaccinen nog når marknaden innan 2020 är slut. Hur effektiva dessa vaccin är får vi se.

Jag tror Sverige skapat sig ett bra utgångsläge inför hösten.

Jag tror också att vaccinationerna i Sverige kommer starta efter årsskiftet 2020/2021 och pågå under våren.

Sverige har ett något bättre utgångsläge nu ja, då smittan har fallit under sommaren. Det intressanta nu är hur Sverige kommer förvalta detta. Kloka åtgärder hade varit att öppna upp för hemundervisning i grundskolan under hösten. Det borde inte vara så svårt att få till det, då eleverna ändå följer standardiserade läroplaner. Alla kan kanske inte ägna sig åt det, men minst hälften borde fixa det. Det skulle glesa ut klassrummen och smittrisken skulle minska i skolan. Föräldrar som är oroliga för att eleverna drar med sig smittan hem skulle också få en lösning. Sedan borde faktiskt krav på munskydd införas i offentliga miljöer inomhus, så som exempelvis butiker, köpcentrum, kollektivtrafik m.m. Detta i likhet med 99% av alla andra länder. Finns idag massor av studier som stödjer detta och rekommenderas av WHO. Av detta lär vi dock se noll och ingenting. Smittspridningen kommer sannolikt att öka kraftigt under hösten. Jag hoppas att det inte spårar ur totalt, men kan heller inte utesluta att så kommer att ske. Ansvariga politiker och tjänstemän kommer stå handfallna och yttra välkända fraser som "Vi såg det inte komma". "Ingen hade förutse att detta skulle ske", "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Ibland blir man bara så trött. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men tror verkligen inte det. Det lär komma som ett brev på posten.
Citera
2020-08-02, 09:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, när det är andra länder som drabbas då är det rekord och det har blossat upp.
I Sverige heter det att det är toppen för flockimmuniteten...

Lite skillnad då det bor 127 miljoner människor i Japan. 1000 nya fall per dag är som att vi skulle ha 80 nya fall per dag i Sverige. Vi har väl haft 200-400/dag senaste veckan.
Ja, det är otroligt hur medierna vinklar detta!
Citera
2020-08-02, 09:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du med att han inte förhindrade dödsfall? Vi förutspåddes flera 100 000 döda, och tack vare honom blev det inte ens 6000 så här långt.

Sen kan man fråga sig om det ligger på statsepidemiologens ansvar att förhindra dödsfall till varje pris. Inget land har lyckats med det, och i influensatider och vinterkräksjuktider ställs inga såna krav. Kräver du att Sverige ska vara en utopi där ingen dör annat än att genom att fridfullt somna in vid 125 års ålder, och bara då klarar sig stadsepidemiologen undan dina hätska brottsanklagelser? Du verkar helt koko i bollen.

Vilken siffra är enligt dig acceptabel för dödsfall i en pandemi? Vilken realistisk siffra får dig nöjd?

Australien har runt 200 döda med en befolkning större än Sveriges.
Fast det är klart, de använder sig av munskydd, nedstängning och andra under en epidemi normala medel för att stoppa smittspridningen.

Tomtarna i FHM tänker på flocken.
Citera
2020-08-02, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De får skador på lungor i samma omfattning som människor. Det är därför man fokuserar på lungskador vid djurförsök.

Notera också att det är inte vid alla försök som man öht mäter virushalten i t.ex. näsan.
Uppenbarligen blir de inte lika sjuka vilket inte är så osannolikt. SARS-CoV-2 utvecklar sig hos människor till en svår sjukdom främst bland riskgrupper framförallt äldre-äldre. Relevansen vi djurförsök är då att man kanske inte ser samma immunopatologiska fenomen. Även vi försök på människor får man nog räkna in detta. SARS-CoV-2 har väl en dödlighet på 1% alltså där det utvecklar sig till en hyperreaktion hos immunförsvaret. Hos SARS och MERS har man 10% respektive 30% dödlighet. Det säger sig självt att om man låt oss säga har en grupp försökspersoner på 500 friska deltagare utanför riskgrupperna som man har i tidigare faser så är risken påtaglig att man inte ser några allvarliga reaktioner bland dem.

Vad gäller antikroppar i de övre luftvägarna som i näsan framförallt så är det där antagligen viruset hejdas i de fall man får en mildare utveckling av sjukdomen.
Citera
2020-08-02, 09:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det är väl det minsta man kan säga. Det har nämligen inte börjat än. I USA vet nu alla människor vad denna "pandemi" egentligen handlar om, sedan dr Anthony Fauci avslöjade allt, då han utfrågades på Capitol Hill (kongressen) av kongressledamot Jim Jordan, på primetime i alla tv-kanaler i förrgår.

Den 80-årige dumfan Fauci rådde inte på den stenhårde Jordan som var helt skoningslös under sin utfrågning.
Där ser man hur olika man tolkar saker. För mig framstod Jim Jordan som en förvirrad galning som ville att Fauci skulle svara på frågor som ligger utanför hans ansvarsområde. Det var dags för skämskudde när Fauci påtalade att viruset sprids i folkmassor (som demonstrationer) men Jordan istället ville att Fauci skulle svara på om man skulle förbjuda demonstrationer.
Citera
2020-08-02, 09:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, när det är andra länder som drabbas då är det rekord och det har blossat upp.
I Sverige heter det att det är toppen för flockimmuniteten...

Lite skillnad då det bor 127 miljoner människor i Japan. 1000 nya fall per dag är som att vi skulle ha 80 nya fall per dag i Sverige. Vi har väl haft 200-400/dag senaste veckan.

Ja precis.
Ökningen av smittade i Japan, Australien och många andra länder är ändå ett litet antal sett till befolkningen. I synnerhet i jämförelse med Sverige.

Svensk regimmedia tar gärna upp "skräckfall" som USA, Ryssland och Brasilien utan att nämna att de länderna har färre döda än Sverige i förhållande till folkmängden.
Citera
2020-08-02, 09:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skönt att bo i Sverige..

"Den australiska delstaten Victoria utfärdar katastrofläge till följd av spridningen av coronaviruset, meddelar delstatens premiärminister Daniel Andrews.
Boende i femmiljonersstaden Melbourne kommer också att omfattas av ett utegångsförbud, som träder i kraft på söndagskvällen. Invånarna kommer då inte att få vistas utomhus från klockan 20 på kvällen till klockan 05 på morgonen, sex veckor framåt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Skulle inte påverka mig ett skit faktiskt. Jag har inga behov av att springa ute mitt i natten. Munskydd i butiker tycker jag är bra. Är ju tillåtet att vara ute för att motionera. Vad är problemet? Alla fattar ju att det är för en bra sak. Kanske får det andra positiva sideffekter också? Inbrott och skadegörelse lär gå ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in