2020-07-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Hur kan fri vilja någonsin existerar utan determinism? Ta bara en trivial handling som att lyfta ena handen för att vinka, till exempel. Hur skulle den handlingen någonsin kunna betraktas som fri om den inte har några orsaker?

Mjuk determinism.
Citera
2020-07-31, 21:10
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Mjuk determinism.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Med "mjuk determinism" avses ju vanligtvis uppfattningen om att determinismen och den fria viljan är kompatibla. Men du skrev ju att slumpen styrde mikrokosmos.
Citera
2020-07-31, 21:19
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Med "mjuk determinism" avses ju vanligtvis uppfattningen om att determinismen och den fria viljan är kompatibla. Men du skrev ju att slumpen styrde mikrokosmos.

Menade indeterminism. Mjuk indeterminism.
Senast redigerad av Valpen_ 2020-07-31 kl. 21:23.
Citera
2020-07-31, 21:24
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Menade indeterminism.

Om du nu anser att den mjuka determinismen är sann, får du gärna svara på den fråga jag ställde i ett tidigare inlägg:

Citat:
Ta bara en trivial handling som att lyfta ena handen för att vinka, till exempel. Hur skulle den handlingen någonsin kunna betraktas som fri om den inte har några orsaker?

Hur kan vi någonsin utöva någon fri vilja, om det är slumpen som styr?
Citera
2020-07-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du kan se viljan som ett implantat, vi har fått det vid skapelsen.
Jag vill ha manualen till mitt inplantat och se om jag kan ändra på något. Eller så har jag den redan fast det är svårt att veta om den är korrekt.
Citera
2020-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Om du nu anser att den mjuka determinismen är sann, får du gärna svara på den fråga jag ställde i ett tidigare inlägg:

Hur kan vi någonsin utöva någon fri vilja, om det är slumpen som styr?

Slumpen styr inte allt.
Citera
2020-07-31, 21:30
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Slumpen styr inte allt.

Igen: det hade vore väldigt trevligt om du hade velat svara på den fråga jag nu ställer dig för tredje gången:

Citat:
Ta bara en trivial handling som att lyfta ena handen för att vinka, till exempel. Hur skulle den handlingen någonsin kunna betraktas som fri om den inte har några orsaker?

Jag tror att diskussionen hade kunnat föras framåt på ett litet trevligare sätt om du hade kunnat svara med fler än 2-4 ord.
Citera
2020-07-31, 21:38
Medlem
Citat:
Igen: det hade vore väldigt trevligt om du hade velat svara på den fråga jag nu ställer dig för tredje gången:

Jag tror att diskussionen hade kunnat föras framåt på ett litet trevligare sätt om du hade kunnat svara med fler än 2-4 ord.

Det är ett samspel mellan slumpen och den fria viljan.

Ifall människan varit determinerad utan fri vilja skulle vi varit robotar med inopererade chip.
Citera
2020-07-31, 21:41
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Det är ett samspel mellan slumpen och den fria viljan.

Ifall människan varit determinerad utan fri vilja skulle vi varit robotar med inopererade chip.

Jag provar att fyra av min fråga igen, för fjärde gången:

Citat:

Det skulle verkligen vara intressant med något slags svar här. Antingen har väl den här handlingen orsaker i form av viljeattityder, eller så saknar den väl orsaker, och om den saknar orsaker har jag väldigt svårt att se hur den skulle kunna vara fri.
Citera
2020-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Jag provar att fyra av min fråga igen, för fjärde gången:

Det skulle verkligen vara intressant med något slags svar här. Antingen har väl den här handlingen orsaker i form av viljeattityder, eller så saknar den väl orsaker, och om den saknar orsaker har jag väldigt svårt att se hur den skulle kunna vara fri.

Du får läsa på om indeterminism, bevisligen har du en kunskapslucka där.
Citera
2020-07-31, 21:59
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Du får läsa på om indeterminism, bevisligen har du en kunskapslucka där.

Du har alltså ingenting att komma med?
Citera
2020-08-01, 13:07
Medlem
Människan är utrustad med en fri vilja men samtidigt måste man ta hänsyn till determinismen och naturlagarna som styr den stora världen samt slumpen som härjar i den lilla världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in