2020-07-31, 15:55
Medlem
För mig innebär fri vilja att två individer kan göra olika val givet samma yttre betingelser. Beror valet inte på något annat än vem jag är så äger jag valet. Ur mitt perspektiv är det då fritt. Att jag sedan inte kan välja vem jag är beror på definitionen av personlig identitet. Om jag gjorde ett annat val vore det inte jag utan någon annan som gjorde valet.
Citera
2020-07-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kan du svara på den frågan då, skulle du ha kunnat göra något annorlunda än du gjort, t.ex. genom att inte ha skrivit detta inlägg? Om du svarar ja, hur vet du det?

Hur vet du att han inte hade kunnat det?
Citera
2020-07-31, 19:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hur vet du att han inte hade kunnat det?

Såg du ett påstående från mig i testen du citerade?
Citera
2020-07-31, 19:47
Medlem
Citat:
Såg du ett påstående från mig i testen du citerade?

Du har påstått att den fria viljan inte existerar, bevisbördan ligger på dig.
Citera
2020-07-31, 19:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du har påstått att den fria viljan inte existerar, bevisbördan ligger på dig.

Om du vill att jag styrker ett påstående jag har gjort så får du citera det påståendet. Det du citerade nyss var en fråga.
Citera
2020-07-31, 20:44
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alla ärliga filosofiintresserade som jag känner är givetvis också helt eniga med mig om att ingen fri vilja existerar. Fri vilja är en av de saker som pisshumanister ersätter Gud med.

Enligt en undersökning som gjorts svarar lite drygt hälften av alla professionella filosofer att de antingen accepterar eller lutar mot kompatibilismen:

https://www.theatlantic.com/daily-dish/archive/2009/12/what-philosophers-think/192983/

Blott cirka 7,3% ansåg att vi inte alls har någon fri vilja. (Ytterligare 7,9% lutade mot samma uppfattning).
Citera
2020-07-31, 20:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Enligt en undersökning som gjorts svarar lite drygt hälften av alla professionella filosofer att de antingen accepterar eller lutar mot kompatibilismen:

https://www.theatlantic.com/daily-dish/archive/2009/12/what-philosophers-think/192983/

Blott cirka 7,3% ansåg att vi inte alls har någon fri vilja. (Ytterligare 7,9% lutade mot samma uppfattning).

De sa inte detta av fri vilja.
Citera
2020-07-31, 20:48
Medlem
Elyons avatar
Citat:
De sa inte detta av fri vilja.

Jag misstänker inplanterade chip.
Citera
2020-07-31, 20:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Jag misstänker inplanterade chip.

Du kan se viljan som ett implantat, vi har fått det vid skapelsen.
Citera
2020-07-31, 20:49
Medlem
Att man inte medialt kan säga sanningen att vi inte har någon fri vilja är ju att då förnekar man ju allt vi tror vi gör är inbillning. Men det har ju ingen funktion det heller för tanken man får att man har fri vilja är ju åxå bara påhittat. Det bästa är ju att man är skapt att tro att man tror att man gör val . Då har man iaf tur med sin random skapelse. Som att ta en trisslott är fri vilja att få högsa vinnst.

Det dummaste är att man talar om att man inte kan tänka och i samma stund tänker ut skriver hur man tror att det är.

Meningslöst programmerad
Senast redigerad av troligengud 2020-07-31 kl. 21:02.
Citera
2020-07-31, 21:04
Medlem
Slumpen styr mikrokosmos därför finns inte hård determinism och fria viljan existerar.
Citera
2020-07-31, 21:06
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Slumpen styr mikrokosmos därför finns inte hård determinism och fria viljan existerar.

Hur kan fri vilja någonsin existerar utan determinism? Ta bara en trivial handling som att lyfta ena handen för att vinka, till exempel. Hur skulle den handlingen någonsin kunna betraktas som fri om den inte har några orsaker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in