2020-07-30, 22:06
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guess1949
Vilken är bäst enligt er experter?
IPTV i mediaboxen Nvidia Shield, IPTV-boxen Formuler Z8 som mediabox eller AppleTv4 med iPlayTv (för IPTV)?

Formuler Z8. Du kan köra den i portalläge och mjukvaran för Iptv i den är riktigt bra.
2020-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Tivimate finns endast till Android TV. Inte alla plattformar.
Sen hade det ju varit bättre dom fixat att man kan ha fler än en favoritlista. Fixa så man ser omslag och info om VOD/serier borde ju varit fixat för länge sen.
Nividia Shield är ju dyrare än en Formuler Z8. Så varför ska man köpa den då? Om det nu är IPTV man vill använda den till, i och med att denna tråden handlar om just IPTV.

"Denna tråden handlar om just IPTV"... Ja. men detta handlar även om att tipsa folk om att få mer för pengarna.

Man lägger inte gärna 1740kr på en Formuler Z8: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5253969

När man kan lägga 1949kr på en nVidia Shield: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214997

Med shield får man den bästa processorn på marknaden (Tegra X1+).

Här är prestandan i ARM Cortex A53 i Formuler Z8:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14113657

615 score per core, 1683 i multi-threaded.

Här är prestandan i Nvidia Shield's Tegra X1+:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/15653168

1445 score per core, 4093 i multi-threaded.

Ca 2.45 gånger snabbare för 12% mer pengar. Det innebär att man kan laggfritt köra alla appar man kan drömma om, inte bara IPTV-appar.

Och då räknar vi inte ens grafikkortet ännu! Nvidias Tegra X1+ processor är dessutom det bästa grafikkortet på Android-marknaden och klarar av alla Android-spel, alla emulatorer (av andra konsoler), etc. Så att man kan använda sin IPTV-box som en spelkonsol också. Mycket mer värde i pengarna med andra ord.

Man kan spela med trådlösa kontroller (Xbox Ones t.ex.), med snygg grafik. Inte lika snygg som en dedikerad konsol men grymt ändå att ha allt i samma box om man inte är nån stor gamer. Finns mycket familjespel för Android TV dessutom. Och att emulera Nintendo 64 och Playstation 1 etc kan vara kul!

Det finns inte mycket anledning att köpa den dyraste Shield TV "Pro" för 2490kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5215304

Den innehåller exakt samma processor/grafikkort (Tegra X1+) som den billigare cylindriska modellen för 1949kr. Men man kan köpa den dyrare om man vill ha mer inbyggt lagringsutrymme utan att behöva plugga in ett SD-kort eller USB-hårddisk.

PS: Sen vad gäller multipla favoritlistor (en per person i familj t.ex.) så är det på listan för kommande features för TiviMate.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-30 kl. 23:55.
2020-07-30, 23:35
Medlem
Citat:
Vilken är bäst enligt er experter?
IPTV i mediaboxen Nvidia Shield, IPTV-boxen Formuler Z8 som mediabox eller AppleTv4 med iPlayTv (för IPTV)?

Det finns inget svar som passar alla. Priser, interface och prestanda varierar kraftigt och man får helt enkelt köpa den vars interface man föredrar och vars prestanda matchar dina behov.

Det finns mycket folk som är attraherade av Formuler Z8. Den har snyggt interface. Du kan söka på MyTVOnline 2 på YouTube. Men ligger på 1750kr som du ser i min föregående kommentar (länk här). Och den gör enbart en sak: IPTV. Dess processor är så jäääääävla svag och är helt inriktad på bara IPTV. Appar kan lagga och kännas sega. Men video funkar perfekt.

TiviMate på en nVidia Shield eller Shield Pro är mer framtidssäker och flexibel. Den har kraftfull processor/grafikkort och är garanterad att få nya Androidversioner. Du kan byta appar hur som helst när du vill och har alltid prestanda till allt du kan önska dig köra på den. Spel, emulatorer, IPTV - allting kommer fungera på den. Det blir ett underhållningscenter.

Utseendet på senaste versionen av TiviMate till Android TV ser du här: (FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

Sen vad gäller Apple TV så är iPlayTV jäääävligt snygg och smidig, men Apple TV har inte uppdaterats på många år och det är på gång en ny modell detta året (det har läckt ny modellinformation i operativsystemet). Så vill du gå den vägen så vänta lite. Den nya modellen kommer ha mycket bättre processor, ny fjärrkontroll och stöd för modernare videoformat.

Sist, om man vill spara pengar, så finns Amazon Fire TV Stick 4K, som är billig och klarar av IPTV och HDR hur lätt som helst, men inte orkar mycket andra appar. Billig processor i den. Det är exakt samma processor som i Formuler Z8. En riktigt dålig, långsam processor som innebär en lite "laggig" känsla i alla app-interface. Den klarar dock sitt jobb, video, hur bra som helst, eftersom den har hårdvaruavkodning av video. Den hade tidigare problem med avkodning av korrupta videofiler, men det åtgärdas och fixen är på väg ut via firmware update. Den skulle komma ut andra kvartalet detta år men har kanske fördröjts lite, men den är iallafall väldigt nära release nu. Information finns här: https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94 (Det gäller dock bara kanaler där IPTV-leverantören sänder korrupta videoströmmar, så den stora majoriteten av kanaler och alla VOD funkar perfekt redan.)
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-31 kl. 00:23.
2020-07-31, 00:11
Moderator
Falukropps avatar
Dämpa er nu, detta är ingen arena för interna intriger. Ingen av er vinner trovärdighet på att sådant görs publikt. Fortsätt i PM om ni har något kvar att utagera.

En hel trave inlägg raderade.

//mod
2020-07-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det finns inget svar som passar alla. Priser, interface och prestanda varierar kraftigt och man får helt enkelt köpa den vars interface man föredrar och vars prestanda matchar dina behov.

Det finns mycket folk som är kåta på Formuler Z8. Den har snyggt interface. Du kan söka på MyTVOnline 2 på YouTube. Men ligger på 1750kr som du ser i min föregående kommentar (länk här). Och den gör enbart en sak: IPTV. Dess processor är så jäääääävla svag och är helt inriktad på bara IPTV. Appar kan lagga och kännas sega. Men video funkar perfekt.

TiviMate på en nVidia Shield eller Shield Pro är mer framtidssäker och flexibel. Den har kraftfull processor/grafikkort och är garanterad att få nya Androidversioner. Du kan byta appar hur som helst när du vill och har alltid prestanda till allt du kan önska dig köra på den. Spel, emulatorer, IPTV - allting kommer fungera på den. Det blir ett underhållningscenter.

Utseendet på senaste versionen av TiviMate till Android TV ser du här: (FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

Sen vad gäller Apple TV så är iPlayTV jäääävligt snygg och smidig, men Apple TV har inte uppdaterats på många år och det är på gång en ny modell detta året (det har läckt ny modellinformation i operativsystemet). Så vill du gå den vägen så vänta lite. Den nya modellen kommer ha mycket bättre processor, ny fjärrkontroll och stöd för modernare videoformat.

Sist, om man vill spara pengar, så finns Amazon Fire TV Stick 4K, som är billig och klarar av IPTV och HDR hur lätt som helst, men inte orkar mycket andra appar. Billig processor i den. Det är exakt samma processor som i Formuler Z8. En riktigt dålig, långsam processor som innebär en lite "laggig" känsla i alla app-interface. Den klarar dock sitt jobb, video, hur bra som helst, eftersom den har hårdvaruavkodning av video.

Vilka appar laggar och fryser på Formuler Z8?
Har du testat Z8an själv?

Mjukvaran Mytvonline2 på Formuler Z8 slår ju alla andra iptv-appar till tex Nvidia Shield.
Då spelar inte Shieldens överlägsna hårdvara någon roll när det gäller iptv.

Vad använder du själv Nvidia Shield till mer än iptv?
Maxar du kapaciteten på Shielden?

Jag som har Formuler Z8, Apple TV 4K och Nvidia Shield har inte nyttjat Shieldens överlägsna prestanda.
IPTV plus lite YouTube är vad som körs på min.
Lagt av att att köra Kodi på den för att komma åt alla filmer på min Nas när man har sånt stort VOD bibliotek på sitt iptv-abonnemang.

Du har helt rätt om att hårdvaran är kanon på Nvidia Shield.

Men då ska man ju också använda den fullt ut också.
Annars är det ju ingen vits att betala 1000 kr mer för den än Z8 om man nu vill kunna se på iptv på det smidigaste sättet. 👍🏻
2020-07-31, 00:34
Medlem
Citat:
Vilka appar laggar och fryser på Formuler Z8?
Har du testat Z8an själv?

Jag köpte den men lämnade tillbaka den efter en vecka, då det inte var ett tillräckligt stort lyft över TiviMate på en Fire TV Stick 4K. Mitt fel för att jag inte kollade att det var exakt samma dåliga processor i både Fire Stick 4K och Formuler Z8.

Appar som laggar är Kodi, som hackar till då och då vid navigering. Och TiviMate som småhackar vid navigering och scrollning av kanaler/filmer. Man kan inte heller köra några mer avancerade appar än så på den processor. Den *duger* till välkodade interface, men det märks att det är en "trött" processor. Och den klarar inte krävande appar eller sådant som kodats dåligt och ineffektivt och kräver mycket processorkraft.

När man spelar upp video på Fire TV/Formuler Z8 så spelar dock den dåliga processorn ingen roll eftersom de båda hårdvaruavkodar video.

Nu kör jag med Android TV inbyggt i en nyköpt TV, vars processor nästan är lika kraftfull som nVidia Shield (typ 80% av dess benchmark CPU score). Jäklar vilket lyft det blev. Alla app-interface är butter smooth och supersnabba utan hack/frysningar någonstans, och jag kan köra alla appar oavsett hur processorkrävande de är, men däremot inte spel eftersom mitt inbyggda grafikkort i TVn är dåligt.

Hade jag haft en Shield TV så hade jag kunnat spela alla 3D Android TV-spel. Dess grafikkort är galet bra. Något man kan förvänta sig av nVidia. De har designat processorn och grafikkortet i Shield själva.

Det finns ingen lösning som passar alla. Allt varierar i prestanda, interface och pris. Formuler är väldigt snyggt men i mina ögon inte tillräckligt snyggt för att rättfärdiga den dåliga low-end hårdvaran som de, precis som Amazon Fire Stick 4K (samma processor), köper in för några hundralappar.

Nu när TiviMate har fått snyggt VOD-interface för filmer och serier så anser jag, personligen, inte att det är värt att betala 1400-1750kr för en Formuler Z8 som är minimalt snyggare.

Men smak och budget varierar från person till person, och därför rekommenderade jag till killen att köpa den vars interface, prestanda och pris matchar dess behov.

Nu är det natt. Sov gott. :-)
2020-07-31, 00:45
Medlem
Citat:
Jag köpte den men lämnade tillbaka den efter en vecka, då det inte var ett tillräckligt stort lyft över TiviMate på en Fire TV Stick 4K. Mitt fel för att jag inte kollade att det var exakt samma dåliga processor i både Fire Stick 4K och Formuler Z8.

Appar som laggar är Kodi, som hackar till då och då vid navigering. Och TiviMate som småhackar vid navigering och scrollning av kanaler/filmer. Man kan inte heller köra några mer avancerade appar än så på den processor. Den *duger* till välkodade interface, men det märks att det är en "trött" processor. Och den klarar inte krävande appar eller sådant som kodats dåligt och ineffektivt och kräver mycket processorkraft.

När man spelar upp video på Fire TV/Formuler Z8 så spelar dock den dåliga processorn ingen roll eftersom de båda hårdvaruavkodar video.

Nu kör jag med Android TV inbyggt i en nyköpt TV, vars processor nästan är lika kraftfull som nVidia Shield (typ 80% av dess benchmark CPU score). Jäklar vilket lyft det blev. Alla app-interface är butter smooth och supersnabba utan hack/frysningar någonstans, och jag kan köra alla appar oavsett hur processorkrävande de är, men däremot inte spel eftersom mitt inbyggda grafikkort i TVn är dåligt.

Hade jag haft en Shield TV så hade jag kunnat spela alla 3D Android TV-spel. Dess grafikkort är galet bra. Något man kan förvänta sig av nVidia. De har designat processorn och grafikkortet i Shield själva.

Det finns ingen lösning som passar alla. Allt varierar i prestanda, interface och pris. Formuler är väldigt snyggt men i mina ögon inte tillräckligt snyggt för att rättfärdiga den dåliga low-end hårdvaran som de, precis som Amazon Fire Stick 4K (samma processor), köper in för några hundralappar.

Nu när TiviMate har fått snyggt VOD-interface för filmer och serier så anser jag, personligen, inte att det är värt att betala 1400-1750kr för en Formuler Z8 som är minimalt snyggare.

Men smak och budget varierar från person till person, och därför rekommenderade jag till killen att köpa den vars interface, prestanda och pris matchar dess behov.

Nu är det natt. Sov gott. :-)

Vilken Android-tv köpte du? Sony?
2020-07-31, 00:57
Medlem
Citat:
Vilken Android-tv köpte du? Sony?

Bra gissat! Köpte en Sony XG95 65", förra årets modell, då de såldes ut till billigt pris nu:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5054396

30 tusen vid release förra året. Bara 13 tusen nu! Ett kap! 🤣

Bildkvaliteten är galet bra och naturlig. Här är videon som övertygade mig att köpa den: https://www.youtube.com/watch?v=QUEleyyLow4

Han nämner att Sony har de bästa video-processing chip på marknaden, vad gäller upscaling, de-banding, färgåtergivning, motion smoothing och sånt. Och att färgerna är super-kalibrerade redan från fabriken. Kan definitivt hålla med om att färgerna är chockerande snygga på TVn. Att titta på den känns som ett fönster till ett annat rum. Helt naturliga, verklighetstrogna hudtoner och naturbilder.

Det är inte någon OLED, men med justering av svärtan fick jag den lätt att bli "OLED black". Supersnygg och djup bild verkligen.

Enda jag saknar på TVn är HDMI 2.1, eller iallafall Variable Refresh Rate för spelande. Men den klarar 1080p 120FPS eller 4K 60FPS, så om ens dator klarar av att hålla dessa framerates stabilt så behöver man inte ha Variable Refresh Rate för att undvika "hack". Men klart man önskar att den hade stöd för HDMI 2.1's 4K 120FPS och variable rate, som är det ultimata för gaming.

Nu när jag fått smak för detta så vet jag iaf att nästa inköp måste ha HDMI 2.1 och VRR! Och det var ett stort plus att ha Android TV inbyggt i själva TVn eftersom man då kan styra IPTV med samma fjärrkontroll som till allt annat! Den har även inbyggd mikrofon i TV-ramen och "Hey Google"-assistent. Så säger bara "Hey Google, Turn on TV" och "Hey Google, Open TiviMate" osv för hands-free styrning. Och så klart "Hey Google, activate Movie Scene" för att aktivera ljus-scenen i rummet för mina smarta lampor från LIFX för filmtittande. Kan starkt rekommendera LIFX Z Strip bakom TVn som "bias lighting" för djupare TV-inlevelse. (Här är en video on light strips, som inkluderar dem: https://www.youtube.com/watch?v=6z24f_3rmQw )

Processorn är som sagt ungefär 80% av en nVidia Shields CPU/prestanda, så alla appar flyter på extremt smooth på den. En nVidia Shield har "1445 score per core, 4093 i multi-threaded" och denna Sony TV har 1100 single core och 3200 multi-threaded. :-) Alla nyare Sony-modeller (XH-serien för 2020) kommer vara minst lika bra.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-31 kl. 01:17.
2020-07-31, 08:09
Medlem
guess1949s avatar
Citat:

Det finns mycket folk som är attraherade av Formuler Z8. Den har snyggt interface. Du kan söka på MyTVOnline 2 på YouTube. Men ligger på 1750kr som du ser i min föregående kommentar (länk här). Och den gör enbart en sak: IPTV. Dess processor är så jäääääävla svag och är helt inriktad på bara IPTV. Appar kan lagga och kännas sega. Men video funkar perfekt.

Sist, om man vill spara pengar, så finns Amazon Fire TV Stick 4K, som är billig och klarar av IPTV och HDR hur lätt som helst, men inte orkar mycket andra appar. Billig processor i den. Det är exakt samma processor som i Formuler Z8. En riktigt dålig, långsam processor som innebär en lite "laggig" känsla i alla app-interface. Den klarar dock sitt jobb, video, hur bra som helst, eftersom den har hårdvaruavkodning av video. Den hade tidigare problem med avkodning av korrupta videofiler, men det åtgärdas och fixen är på väg ut via firmware update. Den skulle komma ut andra kvartalet detta år men har kanske fördröjts lite, men den är iallafall väldigt nära release nu. Information finns här: https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94 (Det gäller dock bara kanaler där IPTV-leverantören sänder korrupta videoströmmar, så den stora majoriteten av kanaler och alla VOD funkar perfekt redan.)
Tack för bra svar! Har redan Atv4k så jag väntar nog tills nästa modell kommer
2020-07-31, 11:12
Medlem
Haloumis avatar
Är rätt smygsugen på en Roku TV stick måste jag säga. Alternativt Xiaomi Mi TV Stick.
2020-07-31, 13:56
Medlem
Citat:
Tack för bra svar! Har redan Atv4k så jag väntar nog tills nästa modell kommer

Glad att jag kunde hjälpa. Eftersom du redan har en AppleTV 4K så är det definitivt värt att behålla den tillsvidare. Finns lite mer frihet i att installera appar på Android, men generellt fungerar alla appar enklare och bättre designat på AppleTV, så det är ett väldigt bra operativsystem att stanna i. Apple accepterar bara appar som följer deras designstil. Appen iPlayTV är enormt bra, lättanvänd, snygg och välfungerande.

Här är information om kod-läckorna med bevis att ny AppleTV modell är på gång ifall du blir sugen på att uppgradera:

https://www.macworld.co.uk/news/apple/new-apple-tv-3663891/

Ryktas om att September/Oktober release är troligt.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-31 kl. 14:30.
2020-07-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är rätt smygsugen på en Roku TV stick måste jag säga. Alternativt Xiaomi Mi TV Stick.

Roku är ett namn jag inte hört på 5 år, men de är mest kända i USA där jag vet att de var/är riktigt stora. Ser ut att vara en trevlig box. Tänk bara på att man ej kan installera Android-appar. Allt måste vara specialdesignat för Roku. Kan vara fördel om apparna är bra men nackdel om de inte är det:

https://www.quora.com/How-can-I-install-Android-apps-on-Roku?share=1

Vad gäller Xiaomi Mi TV Stick ser jag att den har samma ARM Cortex A53 som FireTV Stick 4K. Det är en långsam processor vilket gör att appinterface kan kännas lite slöa/hackiga. Men video funkar perfekt eftersom hårdvara sköter avkodning.

Enda nackdelarna jag kan se med Xiaomi Stick är att den bara är 1080p upplösning (ingen 4K) och att fjärrkontrollen bara har typ 3 knappar. FireTV Stick har nästan dubbla antalet knappar och redan den har "lite för lite knappar". Med FireTV behöver man använda sig av TiviMates (eller liknande appar) förmåga att binda "långt tryck på en knapp = gör något annat" för att få ut lite mer funktioner. Så att se ännu färre knappar är en nackdel som kanske kommer kännas jobbig för dig.

Ser att du frågade igår ifall uppdateringen är ute till FireTV Stick 4K. Inte sett den ännu men enligt Amazon-programmeraren "zsmatyas" i tråden ( https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94 ) så var video-fixen redo för release sedan flera månader tillbaka. Han trodde att uppdateringen skulle släppas några veckor efter hans post om det i början av April. Därför antar jag att Amazon håller på med att baka in andra saker i uppdateringen och att det tagit lite längre tid pga testning av det. Men det säger mig iaf att själva videoavkodningen är fixad före April och att uppdateringen därför kommer ut när som helst.

Sök på hans poster i den länkade GitHub-tråden så förklarar han mycket saker. Bland annat att krascherna berodde på korrupta videoströmmar med bildkommandon som t.ex sa "Basera denna nya frame på tidigare frame 0382" medans det ej fanns någon frame 0382... Det var alltså trasiga strömmar. De har fixat detta genom att göra decodern kapabel att ignorera korrupta video-kommandon. Nu spelar den upp allt som folk har rapporterat. Synd att det tog så jäkla lång tid, men varje gång har de väntat i halvår eller längre på att chipptillverkaren skulle fixa hårdvaran (videochippets) firmware. Nu är det iaf 100% löst och släpps när som helst. Vartenda testfil folk skickat in funkar enligt honom.

Fast för övrigt har jag själv aldrig ens märkt krascher eftersom det bara gällde korrupta videoströmmar. Det finns bara en handfull kanaler med det problemet på operatören N1. Så det har alltid varit ett väldigt litet problem.

Hoppas denna information hjälper.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-31 kl. 14:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in