2018-09-24, 20:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
Hej,

Trådlös fråga relaterat till MAG:

Köpte en Mag 322w1 åt en kompis som fungerar bra! Jag sa från början att han bör köra trådat men det behöver dras cirka 10-15m kabel så kört trådlöst så länge och det är ju otroligt svajigt på 2,4GHz och farten rentav bedrövlig så jag undrar om det skulle fungera att köpa ett USB-nätverkskort med antenn och stoppa i Mag-Boxen?

Tänk något sådant här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/plexgear-tradlost-usb-natverkskort-433-mb-s-p61346

Vill främst åt 5GHz då det är betydligt mindre trafik där i grunden men även extern antenn för bättre signal.

Förstår boxen att man vill köra med USB-stickan som Wi-Fi istället för det inbyggda?
Behöver man ställa in något speciellt eller är det "Plug and Play" och 5GHz-nätverket dyker automatiskt upp?

Tack på förhand!

Blev fundersam. Har inte w1 dualband wifi? Men begränsad till 150mbit. Vissa 5ghz adaptrar tar endast in låga kanaler, typ 36-38. Testa ställ in routern på t.ex kanal 36 för 5ghz och kolla om den dyker upp på maggen. Jag blev osäker ifall den har singleband eller dualband wifi men hade för mig att den har dual...
2018-09-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
På Viasat kanalerna försvinner vissa meningar, det är inget vi kan göra något åt och inte någon annan heller.

Med appen IPTV extreme pro funkar textningen felfritt.
2018-09-24, 20:40
Medlem
Vill någon skicka ett pm till mig med tips om providers som tillåter vpn? Sportkanaler (framför allt Viasat), stabilitet och bra kvalitet är prio.
2018-09-24, 21:02
Medlem
hksnismos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
På Viasat kanalerna försvinner vissa meningar, det är inget vi kan göra något åt och inte någon annan heller.

På mag boxarna finns inte det problemet, eller hur? kan vara det som avgör skulle haft en extra box till.
2018-09-24, 21:23
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
På mag boxarna finns inte det problemet, eller hur? kan vara det som avgör skulle haft en extra box till.
Jo, både på mag samt tvip
2018-09-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Blev fundersam. Har inte w1 dualband wifi? Men begränsad till 150mbit. Vissa 5ghz adaptrar tar endast in låga kanaler, typ 36-38. Testa ställ in routern på t.ex kanal 36 för 5ghz och kolla om den dyker upp på maggen. Jag blev osäker ifall den har singleband eller dualband wifi men hade för mig att den har dual...

Jag är högst tveksam till detta, har försökt hitta mer specifika detaljer via Infomir men hittar inget mer än det här:
http://infomirpublic.s3.amazonaws.com/MAG/User_manual/MAG322_323/EN/20180405_%D0%9A%D0%A2970345_IM_MAG322_323_322w1_32 3w1_micro_micro2_119x84mm_print.pdf

Har en likadan box själv och den hittar bara 2,4GHz-nätverk i listan.
Senast redigerad av NickeyWire 2018-09-24 kl. 21:52.
2018-09-24, 21:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Jag är högst tveksam till detta, har försökt hitta mer specifika detaljer via Infomir men hittar inget mer än det här:
http://infomirpublic.s3.amazonaws.com/MAG/User_manual/MAG322_323/EN/20180405_%D0%9A%D0%A2970345_IM_MAG322_323_322w1_32 3w1_micro_micro2_119x84mm_print.pdf

Har en likadan box själv och den hittar bara 2,4GHz-nätverk i listan.

Även när du ställt in routern till kanal 36 eller 38 på 5ghz? Se även till att det är olika ssid på 2,4 respektive 5 ghz. Brukar ju vara det, men värt kolla.
2018-09-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Även när du ställt in routern till kanal 36 eller 38 på 5ghz? Se även till att det är olika ssid på 2,4 respektive 5 ghz. Brukar ju vara det, men värt kolla.
Grävde lite djupare och hittade vad jag sökte!
https://wiki.infomir.eu/eng/set-top-box/stb-linux-webkit/embedded-portal/wifi-wireless-access
2018-09-24, 23:09
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Grävde lite djupare och hittade vad jag sökte!
https://wiki.infomir.eu/eng/set-top-box/stb-linux-webkit/embedded-portal/wifi-wireless-access

Okej. Då får nog Satvision och övriga säljare ändra beskrivningen av w1, då det står dual band i beskrivningen av boxen där.

802.11n ska ju stödja 5ghz trodde jag, och står att w1 har det.

Anledningen jag skrev tipset om kanal 36-38 på routern är för att jag måste ställa in det, för att min kommande Fire TV stick ska hitta 5ghz nätverket överhuvudtaget...

Edit; insåg just att det är 256w1 jag tittat på inte 322w1. Men enligt infomir har alla w1 även 802.11n. Kan ju vara värt testa mitt tips men en usb-adapter med extern antenn är så klart det ultimata.
Senast redigerad av Browndawg 2018-09-24 kl. 23:42.
2018-09-25, 02:35
Medlem
Någon som är duktig på få igång epg på iptv?
2018-09-25, 09:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Thailand Inget bra ställe att köpa box på. Du vet inte vad du får. (ej kvalitet) Boxar används inte mkt i Tha. I så fall beställ via Ali express - kinabox - i alla fall billig. Då chans till support. Men bäst är som deadhead skriver.
Används inte mycket?
Jo du, tjena!
När var du i Thailand senast?

Vad tror du anledningen till att det finns ett hyfsat stort utbud av boxar på tex.
MBK,Pantip Plaza och Tucom?
Vad kan det bero på?

Ta dig en titt här så kan du ju försöka igen med "att det inte används mycket"
https://www.lazada.co.th/shop-tv-receivers/?spm=a2o4m.home.cate_3_2.1.1125719cwCQdoD

Mer än hälften av mina vänner och bekanta använder sig av någon typ av IPTV box
och dom har inte inköpts hos Wish eller Aliexpress utan lokalt eller på Lazada.
2018-09-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Används inte mycket?
Jo du, tjena!
När var du i Thailand senast?

Vad tror du anledningen till att det finns ett hyfsat stort utbud av boxar på tex.
MBK,Pantip Plaza och Tucom?
Vad kan det bero på?

Ta dig en titt här så kan du ju försöka igen med "att det inte används mycket"
https://www.lazada.co.th/shop-tv-receivers/?spm=a2o4m.home.cate_3_2.1.1125719cwCQdoD

Mer än hälften av mina vänner och bekanta använder sig av någon typ av IPTV box
och dom har inte inköpts hos Wish eller Aliexpress utan lokalt eller på Lazada.

Jo, jo gubben, jag har bott i Thailand i decennier - Visst åk till Pantip Plaza om du har tid - men vad talar du om`TV box eller IP box? ---Och Thailands största webshop Lazada har absolut ingenting om IPBOX att bjuda på -

Länken du skickar är ju TV boxar -- javisst men IP box gäller väl ämnet --ite TV box ?. Jag har redan avverkat 2 cheap charlie kina IP - är inne på min tredje via Ali Exp---Lycka till - Welcome to Bangkok --

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in