2020-07-31, 18:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Roku är ett namn jag inte hört på 5 år, men de är mest kända i USA där jag vet att de var/är riktigt stora. Ser ut att vara en trevlig box. Tänk bara på att man ej kan installera Android-appar. Allt måste vara specialdesignat för Roku. Kan vara fördel om apparna är bra men nackdel om de inte är det:

https://www.quora.com/How-can-I-install-Android-apps-on-Roku?share=1

Vad gäller Xiaomi Mi TV Stick ser jag att den har samma ARM Cortex A53 som FireTV Stick 4K. Det är en långsam processor vilket gör att appinterface kan kännas lite slöa/hackiga. Men video funkar perfekt eftersom hårdvara sköter avkodning.

Enda nackdelarna jag kan se med Xiaomi Stick är att den bara är 1080p upplösning (ingen 4K) och att fjärrkontrollen bara har typ 3 knappar. FireTV Stick har nästan dubbla antalet knappar och redan den har "lite för lite knappar". Med FireTV behöver man använda sig av TiviMates (eller liknande appar) förmåga att binda "långt tryck på en knapp = gör något annat" för att få ut lite mer funktioner. Så att se ännu färre knappar är en nackdel som kanske kommer kännas jobbig för dig.

Ser att du frågade igår ifall uppdateringen är ute till FireTV Stick 4K. Inte sett den ännu men enligt Amazon-programmeraren "zsmatyas" i tråden ( https://github.com/amzn/exoplayer-amazon-port/issues/94 ) så var video-fixen redo för release sedan flera månader tillbaka. Han trodde att uppdateringen skulle släppas några veckor efter hans post om det i början av April. Därför antar jag att Amazon håller på med att baka in andra saker i uppdateringen och att det tagit lite längre tid pga testning av det. Men det säger mig iaf att själva videoavkodningen är fixad före April och att uppdateringen därför kommer ut när som helst.

Sök på hans poster i den länkade GitHub-tråden så förklarar han mycket saker. Bland annat att krascherna berodde på korrupta videoströmmar med bildkommandon som t.ex sa "Basera denna nya frame på tidigare frame 0382" medans det ej fanns någon frame 0382... Det var alltså trasiga strömmar. De har fixat detta genom att göra decodern kapabel att ignorera korrupta video-kommandon. Nu spelar den upp allt som folk har rapporterat. Synd att det tog så jäkla lång tid, men varje gång har de väntat i halvår eller längre på att chipptillverkaren skulle fixa hårdvaran (videochippets) firmware. Nu är det iaf 100% löst och släpps när som helst. Vartenda testfil folk skickat in funkar enligt honom.

Fast för övrigt har jag själv aldrig ens märkt krascher eftersom det bara gällde korrupta videoströmmar. Det finns bara en handfull kanaler med det problemet på operatören N1. Så det har alltid varit ett väldigt litet problem.

Hoppas denna information hjälper.

Det blir en Xiaomi Mi TV stick. Jag undviker 4K och jag föredrar så lite knappar som möjligt på kontrollen (kör en firestick 2nd gen idag, och är nöjd med den fjärren). Hade tänkt köpa en till 2nd Gen, men jag blev sugen testa nåt annat där man slipper Amazon's bloatware.
2020-07-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det blir en Xiaomi Mi TV stick. Jag undviker 4K och jag föredrar så lite knappar som möjligt på kontrollen (kör en firestick 2nd gen idag, och är nöjd med den fjärren). Hade tänkt köpa en till 2nd Gen, men jag blev sugen testa nåt annat där man slipper Amazon's bloatware.

Ahhh, okej. Hoppas du ger oss en recension sen på hur den fungerar! :-) Blir säkert bra eftersom processorn är helt okej och det är ju rent Android TV på den utan bloatware precis som du säger. Priset är grymt bra. Och det kommer säkert en variant med 4K i framtiden.
Senast redigerad av dextrodammit 2020-07-31 kl. 18:32.
2020-07-31, 18:54
Medlem
R4hu7s avatar
Varför är Netflix-appen på Formuler Z8 så kass? Bilden är kass och interfacet likaså. Hade varit smidigt att kunna ha en fjärrkontroll till allt. Men får väl finna mig i att byta till Netflix på TV:n istället.
2020-07-31, 19:38
Medlem
Nån som kan förklara hur man får igång Tv-guiden på Z8 när man använder mytvonline 2 via m3u.

Undrar även om nån har en uppdatering angående port och Mac om det börjar närma sig någon lösning. 🤔
2020-07-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Daniel
Nån som kan förklara hur man får igång Tv-guiden på Z8 när man använder mytvonline 2 via m3u.

Undrar även om nån har en uppdatering angående port och Mac om det börjar närma sig någon lösning. 🤔

Vad menar du för uppdatering om port och Mac?

Varför vill du köra med m3u-länken?
Ge Z8ans id-nummer till din säljare så lägger han in den i dashboarden plus att du knappar in portaladressen i connections i Mytvonline2.
2020-07-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Vad menar du för uppdatering om port och Mac?

Varför vill du köra med m3u-länken?
Ge Z8ans id-nummer till din säljare så lägger han in den i dashboarden plus att du knappar in portaladressen i connections i Mytvonline2.

Det är tydligen något problem just nu. Så här skriver min leverantör.

Tyvärr Så har vi just nu problem med att göra m3u konton till Formuler.

Det är ett tekniskt fel vi hoppas kunna lösa innom 14 dagar👍🏻

Läs några sidor bak i tråden så är det en som förklarar mera. 😃Inlägg 6497
Senast redigerad av J-Daniel 2020-07-31 kl. 20:21. Anledning: Ny info
2020-07-31, 20:26
Medlem
Citat:
Det är tydligen något problem just nu. Så här skriver min leverantör.

Tyvärr Så har vi just nu problem med att göra m3u konton till Formuler.

Det är ett tekniskt fel vi hoppas kunna lösa innom 14 dagar👍🏻

Läs några sidor bak i tråden så är det en som förklarar mera. 😃Inlägg 6497

Men det har inte med just Formuler att göra.
Det är bara att dom inte kan länka en m3u-länk till ett Mag konto och vice versa.

Man kan men alla vet inte hur man gör innan den nya dashboarden kommer.

Men frågan är ändå varför du vill ha m3u-länk till Formuler Z8?
2020-07-31, 20:27
Medlem
Kör en firestick i husvagnen mest pga 5V matning, kör mest SD vilket jag nöjer mig med där, för att spara mobilsurf. Kör ju värre grejer hemma....

MEN:
Får inte cast/mirroring att fungera !!
Senaste FW, följt diverse felsökning guider
I bästa fall kan jag se stickan, men går inte att casta.
Provat typ standardApp + 3-4 andra på android...
Självklart går det inge bättre på IOS.

Någon som har ngt bra tips ???
2020-07-31, 20:40
Medlem
Citat:
Men det har inte med just Formuler att göra.
Det är bara att dom inte kan länka en m3u-länk till ett Mag konto och vice versa.

Man kan men alla vet inte hur man gör innan den nya dashboarden kommer.

Men frågan är ändå varför du vill ha m3u-länk till Formuler Z8?

Jag vill ju inte köra på m3u, men vet inte hur jag skall göra när dom svarar så. Jag köpte ju Z8 just för att använda den med port.

Jag har skickat både Mac och Id till dom nu, får se vad dom svara.

Kan jag göra något själv för att slippa m3u då?

Och tack för att du svarar och hjälper mig. Det uppskattas.
2020-07-31, 20:44
Medlem
Citat:
Jag vill ju inte köra på m3u, men vet inte hur jag skall göra när dom svarar så. Jag köpte ju Z8 just för att använda den med port.

Jag har skickat både Mac och Id till dom nu, får se vad dom svara.

Kan jag göra något själv för att slippa m3u då?

Och tack för att du svarar och hjälper mig. Det uppskattas.

Men har du haft ett abonnemang hos din säljare innan där du använt m3u-länk?

Eller du har köpt ett helt nytt abonnemang nu?

Det är id-numret som dom behöver på en Formuler. Inte Macadressen.
2020-07-31, 21:38
Medlem
Citat:
Men har du haft ett abonnemang hos din säljare innan där du använt m3u-länk?

Eller du har köpt ett helt nytt abonnemang nu?

Det är id-numret som dom behöver på en Formuler. Inte Macadressen.

Jag har haft abonnemanget i 8 månader nu. Först 6 månader och nu har jag tecknat för 12. Köpte boxen privat, har innan kört via m3u på min LG TV med olika appar. Allt laggar så därför vill jag ha boxen.

Har skickat ID till dom nu, han svarade med tummen upp. 😃
2020-07-31, 21:40
Medlem
Citat:
Jag har haft abonnemanget i 8 månader nu. Först 6 månader och nu har jag tecknat för 12. Köpte boxen privat, har innan kört via m3u på min LG TV med olika appar. Allt laggar så därför vill jag ha boxen.

Har skickat ID till dom nu, han svarade med tummen upp. 😃

Ok..

Löser han inte det så kan du köra med din m3u-länk så länge på Z8an.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in