2020-07-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braceagainstD
Ser ja, men knappast i den utsträckning som SARS-CoV-2 gör i den här studien.
De flesta i studien har ju inte symtom. Det är detsamma för influensa.

Virusinfekttion är en av de vanligaste, för att inte säga den vanligaste, etiologin för muokardit.

Citat:
Etiologi

Direkt virusorsakad
Eller till följd av sekundär immunologisk reaktion. Vanligast i I-länder.

Tuberkulos (U-länder)

Toxisk påverkan
Cytostatika, katekolaminer, narkotika

Överkänslighetsreaktion
Utlöst av läkemedel eller vaccination

Systemsjukdom
SLE, tyreotoxikos

Idiopatisk

Sarkoidos

Jättecellsmyokardit
Jättecellsmyokardit är en sällsynt, men aggressiv form med dålig prognos.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6125
Citera
2020-07-30, 21:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braceagainstD
Ser ja, men knappast i den utsträckning som SARS-CoV-2 gör i den här studien.

Vid influensa har man belagt det med mycket större tyngd över tiden, till skillnad från denna miniatyrstudie som i sig självt sammanfattar att det behövs ytterligare studier för att säkra resultatet.

Alarmisterna är dock inte sena att gräva fram allt som tenderar visa att deras älskade C-19 är det farligaste som funnits på planeten.

Jag skulle säga att alarmisterna själva är mycket farligare för folkhälsan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att våra myndigheter överlag, räknar alltför högt med alltför långsökta, möjliga kostnader. Och samtidigt glömmer det uppenbara (alltså att en massa sjuka människor också kostar pengar). Med största sannolikhet skulle skolstängningar inte kostat så mycket, om man vägt ihop allting.

Om kostnaden bestod i att föräldrar (dock i ett begränsat åldersspann, barnen alltså - barn från 10 år i alla fall hade kunnat vara ensamma hemma om de inte hade särskilda behov) inte kunde vara på sina arbetsplatser och producera, så får man ju också räkna på hur många fler sjukskrivna det blev - som inte kunde vara på sina arbeten och producera - p.g.a. att de smittades på grund av att skolorna var öppna. Många av dem dessutom med en lång rehabilitering framför sig. Att INTE stoppa smittspridning där det går, kan ALDRIG vara det lönsammaste alternativet.

Vilka är det som har räknat på detta i Norge? Oppositionspartier, som har en agenda?

Norges egen regering om jag inte missminner mig. Dom vill väl förstå vad saker faktiskt kostar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Har du missat att kulmen redan har nåtts för många veckor sedan? Säger inte att Sverige gjorde rätt från början, men att införa ytterligare restriktioner vid det här laget och framåt är ju bara underkuvat.

Edt. Det är åtminstone värt att öppna skolorna och se vilken respons det medför i smittspridningen. Det är dubbelt destruktivt att låta skolorna vara stängda; bättre att chansa och vara beredd på att snabbt mobilisera om det går fel än att bara klappa igen, skolan har en viktig samhällsfunktion.

Det är sommar. Vapenvila råder med alla luftvägsbasilusker just nu. De bidar sin tid. När det blir svalare igen (idealtempen för coronan är 4 plusgrader C), och alla är tillbaka efter semestrar och sommarlov och resor till orter där de eventuellt fått i sig smittan, och börjar träffas igen, och skolor och kurser och föreningar och fritidsaktiviteter kör igång - så kommer med stor sannolikhet en andra våg.

Fast jag håller med dig om att man kan testa med att låta skolorna öppna. Men samtidigt förbereda för att snabbt stänga dem igen, så att man har en lärplattform på nätet klar, och rutiner för övervakning av eleverna, ett alternativ för dom elever som absolut inte kan eller bör vara hemma, hembesök, skollunch för dom som kanske inte får så bra mat hemma, skolhälsovårdens fortsatta insatser o.s.v. på plats.
Citera
2020-07-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
men alltså du är ju tokig, låt mig säga så här då, till dig som gillar exakta procentsatser

hur många procent får hjärtskador av "influensa" jämfört med sars-cov-2? ge mig den siffran, NU
Det finns inga studier på det. Man den vanligaste etiologin för myokardit är virusinfektioner.

Om du inte slutar med din ad hominem kommer jag att ignorera dig.
Citera
2020-07-30, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns inga studier på det. Man den vanligaste etiologin för myokardit är virusinfektioner.

Om du inte slutar med din ad hominem kommer jag att ignorera dig.

Fast detta kan ju inte vara något vanligt problem i befolkningen, när man aldrig har hört talas om det före coronan. (Inte jag i alla fall.)
Citera
2020-07-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den siffran kan man såga med fotknölarna och så har även gjorts här på Flashback.

Ursäkta mig?
Vad Flashback tycker är i sammanhanget helt jävla ointressant.
Nationalekonomer har nog bättre koll än alla självutnämnda epedemiologer här..

Märkligt att norrmännen är föredöme för allt gällande denna pandemin, förutom när det inte passar FB ”experternas” agenda.
Citera
2020-07-30, 21:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Har inte svenska experter tonat ner risken med att COVID-19 viruset muterar funktionellt till andra vågen? (liten risk för en ny "spanska sjukan")

Vid en konferens i England har man nu varnat för detta:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-second-wave-young-people-deaths-spanish-flu-a9643791.html

Rådet till befolkningen är att se till att gå ner i vikt och komma i form inför hösten.

Det var bland det sämsta jag läst. Hur är det med läsförståelsen egentligen?
Citera
2020-07-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Njaa, sex nätter är kravet för dem som inte bor i Skåne, Halland eller Blekinge.

Och resten av världen då förstås..
Citera
2020-07-30, 21:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du tittar på kurvan över medellivslängd så ser du att den inte förändras mer än ytterst marginellt och hela tiden med en stigande trend.

Om du sedan tittar på siffran över döda per år så ser du att den varierar mycket mer.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Känsligheten i medellivslängd är så liten att det inte ens är värt att reflentera över den för ett enstaka år.
Nyss påstod du att pandemin inte kommer att märkas ett dugg vad gäller medellivslängden.
Nu skriver du att förändringen är så liten att den inte är värd att reflektera över.

Med andra ord ger du mig snart rätt när jag gissade att vi kommer att få ett litet hack i kurvan 2020 😁

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer inte att märkas ett dugg vad gäller medellivslängd.
Citera
2020-07-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta kan ju inte vara något vanligt problem i befolkningen, när man aldrig har hört talas om det före coronan. (Inte jag i alla fall.)
Nej. Det är heller ingen stort problem med corona om man ser till population.

Däremot kan det vara ett stort problem på individnivå för de som drabbas av exempelvis ischemi. i hjärtvävnaden men de är ju bara en liten del av de som drabbas av hjärtpåverkan , enligt studien. De allra flesta har ju en myokardit som läker ut. Precis som vid influensa.

Jag vill inte negligera de här hjärtproblemen men resultaten presentera i enaa nda av "clickbait". MR är ett underbart diagnosticeringsverktyg (vi använder det ofta i min specialité). Man hittar minsta avvikelse.

MEN: Alla som uppvisar en avvikelse på MR har inte ens symtom och de om har symtom på hjärtpåverkan kommer att slippa sina besvär över tid.

Återstår en liten del av de som har avvikelser som kommer att ha kvarstående symtom och besvär.(hur stor del är för tidigt att säga). Precis som vid influensa.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-30 kl. 21:29. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-07-30, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ur ren epidemiologisk synvinkel spelar det ingen roll om personen dör eller tillfrisknar så länge personen inte kan återinfekteras.

Det som är viktigt är i vilken mån personen är smittbar och därför möjlig som smittbärare som kan smitta andra.

Joo, det spelar roll för viruset. Den som dör kommer inte att bidra till flockimmunitet vilket förhoppningsvis den tillfrisknande gör.

Visserligen blir populationen glesare, men inte samma konsekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in