2020-07-30, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Lite OT, men just nu är det korrekta att vara "body positive" vilket på svenska betyder "jag vet att jag är fet men om någon annan påtalar det så är den rasist"

Jag håller med fullt ut. Man basunerar ut alla riskfaktorer så som hjärta, blodtryck, diabetes m.m. Men man hyssjar med den gemensamma nämnaren för dessa riskfaktorer, övervikt.

Det känns dock onödigt - förutom olämpligt i det här allvarliga läget - när alla redan VET att övervikt är en riskfaktor. De överviktigas riksförbund var ju redan tidigt ute, och ville roffa åt sig av riskgruppspenningen!
Citera
2020-07-30, 18:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

just det där med cytokinstormar skulle jag vilja säga är fastslaget.

exakt hur många? det vet jag inte, det går säkert att göra en uppskattning men det är inget jag har tid att pilla med.. eller snarare vill jag inte lägga tid på att svara på dumma frågor här, har inget intresse av det. därför länkar jag inte heller något underlag eller material när jag pratar om covid-19, för den som är värd att diskutera med borde ha vett nog att kunna hitta det själv.. man kan liksom inte sitta och föra ett arkiv över alla källor och länka dom vid varje inlägg man gör. men jag gör ett undantag för dig, mest för att du är ful och gammal.

Uppenbarligen! Men vad som utlöser det vet man inte med säkerhet. Det är dock det man dör av vanligtvis om man inte får en midazolam/morfin-cocktail d.v.s.

Men se det så här: det är ungefär 1% av de smittade som utvecklar det eller lägre t.o.m. SARS-CoV-1 låg på 10% och MERS-CoV på upp till 30%. Det här har en betydelse i jämförelser speciellt för vaccinframställning. Positivt att läget är bättre med SARS-CoV-2 men negativt i det att det krävs ett visst antal försökspersoner för att få ett utfall.
Citera
2020-07-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
okej, men då ska jag förvåna dig rejält nu

att du är gammal och ful spelar ingen roll, det som finns inuti dig kan vara minst lika attraktivt för både ung som gammal.. och det är väl ändå en sådan person man vill fånga, som kan se det som finns innanför det yttre.

jag har läst i princip varenda studie som behandlar ämnet, låt dig inte luras av att jag går igång på att spela dum och inte finner någon stolthet i att framstå som seriös och kunnig

Increased cytokine production is another key characteristic of severe COVID-19. Most severe COVID-19 cases exhibit an extreme increase in inflammatory cytokines, including IL-1β, IL-2, IL-6, IL-7, IL-8, IL-10, granulocyte-colony stimulating factor (G-CSF), granulocyte macrophage-colony stimulating factor (GM-CSF), interferon-inducible protein-10 (IP10), monocyte chemotactic protein 1 (MCP1), macrophage inflammation protein-1α, IFN-γ, and TNF-α,2,3,12,15 representing a “cytokine storm”. In particular, IL-1β, IL-6, and IL-10 are the three most elevated cytokines in severe cases.25,26 Our study also showed that cytokine levels, including IL2, IL-4, IL-6, IL-10, TNF-α and IFN-γ, are elevated in severe and critical COVID-19 cases, particularly IL-6 and IL-10, which showed a dramatic increase in levels.

https://www.nature.com/articles/s41392-020-00243-2

vill du veta mer är det bara att gå in på https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov eller https://www.medrxiv.org och testa olika söktermer, sars-cov-2, covid-19 + ADE, cytokines eller vad du vill veta mer om.

ja, det är pre-prints men allt är pre-prints till en början och vid en ny pandemi som man inte kan något om kan det ibland vara det enda man har att gå efter.. och när många resultat pekar mot samma sak, eller alla kommer fram till samma resultat, ja då kan man vara relativt säker på att så är fallet. men det gäller självklart att kolla vem som gjort studierna också, hur dom utförts, på vilket universitet osv. inte köpa grisen i säcken. men eftersom jag även gjort allt detta, är jag rätt säker på min sak.

just det där med cytokinstormar skulle jag vilja säga är fastslaget.

exakt hur många? det vet jag inte, det går säkert att göra en uppskattning men det är inget jag har tid att pilla med.. eller snarare vill jag inte lägga tid på att svara på dumma frågor här, har inget intresse av det. därför länkar jag inte heller något underlag eller material när jag pratar om covid-19, för den som är värd att diskutera med borde ha vett nog att kunna hitta det själv.. man kan liksom inte sitta och föra ett arkiv över alla källor och länka dom vid varje inlägg man gör. men jag gör ett undantag för dig, mest för att du är ful och gammal.
Du hade inte behövt göra dig så stort besvär. Det hade räckt med en enkel procentsiffra (helst satt i relation till de sjukhusvårdade patienterna) för vad man uppskattar andelen som drabbas av cytokinstormar.
Citera
2020-07-30, 18:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De överviktiga och övriga ohälsosamma, skulle kunna få en extra skjuts nu att ta itu med problemen - på samma sätt som många slutat röka på grund av coronan. (Eller i alla fall försökt. Jag vet inte hur många som faktiskt lyckats.) Det behövs bilder av feta paddor liggande på magen, nedsövda med slangar överallt, på IVA-avdelningarna - på alla godis-, glass- och micropizza-förpackningar!
Det var väl det misstaget Adam Alsing gjorde.

Gick med i Viktväktarna, gick ned 14 kg och åkte dit på covid-19
Troligen tränade han hårt också.

Jag tror mer på försiktig viktnedgång och måttlig motion.
Citera
2020-07-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det är sant men till vilken nytta?
Och de positiva effekterna för barn att slippa gå till skolan? Hur många självmord pga att barn mobbas i skolan slipper vi inte?
Citera
2020-07-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Urvalet smittbara tunnas ut, det är det som gör att det blir svårt att åstadkomma en andra peak. Alla modeller visar ungefär samma sak - att ett troligt scenario är en långt utdragen process där personer smittas i jämn takt.
Visst tunnas det ut, men en klustersmitta kan fortfarande hoppa runt i osmittade grupper så nja. Sthlm kanske kan ha en slags immunitet framåt årskiftet eller tidigt nästa år. Resten av landet lär får fortsatta utbrott fram till nästa höst om vi fortsätter som vi gjort.
Citera
2020-07-30, 18:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Njaäe, SARS-CoV-2 är turligt nog ganska stabilt. D614G-mutationen gav visserligen viruset bättre förmåga att spridas men det genom bl.a. högre virusmängd i de övre luftvägarna vilket naturligtvis innebär större smittspridning. Men så länge det stannar där så blir man inte allvarligt sjuk.

Risken är trots allt liten för en funktionell mutation. Att det kommer att spridas bland unga är nog snarare en effekt av sociala företeelser under sommaren. Man kan dock tänka sig en evolutionär anpassning där iofs.

Vi har inga som helst garantier att inte D614G muterar igen. FHM hade t.om en karta där bara Värmland hade en unik mutation, vad händer då om en värmlänning med superspridar-egenskaper åker till stan för att shoppa lite, och går runt på allmänna platser där ingen jävel har munskydd för det behövs ju inte enl FHM.

C-19 börjar likna tipsraden, många som tar fram matematiska system för att försöka beräkna smittan.
Med FHM:s hjälp blir det då istället som skraplotter där man kan få "extra vinst"...
Citera
2020-07-30, 18:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det är sant men till vilken nytta?

Minskad smittspridning?
Citera
2020-07-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För det första kan man se om det alls blir någon överdödlighet i Sverige för 2020 överhuvudtaget. Om det inte blir det, dvs dödtalet ligger inom normalintervallet, så är det inte överdödlighet. Det man då kan se är vilka dödsorsaker som minskat lika mycket som C-19 motsvarar och analysera fram samband.

Att det skulle vara svårt är ju bara något som den som är rädd för att se sanningen försöker måla upp som försvar. Det har ju varje år tagits fram och analyserats hur dödlighet och överdödlighet ser ut i Sverige. Varför skulle det plötsligt bli svårare för att en dödsorsak tillkommit?
Jag har inget att invända mot det su skriver man jag vill bara påminna att jag skrev överdödlighet i covid-19.

Det kan vara svårt att veta eftersom en viss överdödlighet i covid-19 konsumeras av en underdödlighet i , exempelvis, säsongsinfluensa eller calici. Det var bara det som var min poäng.

Den totala överdödligheten kommer inte att bli enorm, tror jag.
Citera
2020-07-30, 18:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du inser att följden av alla ”actions” inte ger effekt direkt på ekonomin eller?

Norge räknade tex på kostnaden för skolstängning. Där var siffran över 1 miljard/dag. Inte just den dagen alltså, utan den långsiktiga Kostnaden,

Den siffran kan man såga med fotknölarna och så har även gjorts här på Flashback.
Citera
2020-07-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Finns ju länder med hård nedstängning trots att det knappt varit drabbat av corona.

Dom länderna kommer ju ge en hint om hur det påverkat övriga sjukdomar.
Ja absolut. Det kan däremot komma in andra bias-värden om man jämför mellan länder, som allmänt hälsoläge mm. Men visst du har en poäng.
Citera
2020-07-30, 18:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var väl det misstaget Adam Alsing gjorde.

Gick med i Viktväktarna, gick ned 14 kg och åkte dit på covid-19
Troligen tränade han hårt också.

Jag tror mer på försiktig viktnedgång och måttlig motion.

Jaså det visste jag inte. Ja, lagom och långsiktigt är såklart alltid bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Och de positiva effekterna för barn att slippa gå till skolan? Hur många självmord pga att barn mobbas i skolan slipper vi inte?

Håller med här. Många ungar har ett helvete i skolan, men det har helt glömts bort i den här debatten. Det framställs, som att alla barn har ett paradis i skolan, och ett helvete hemma. Dessutom har det otaliga gånger visat sig, att skolan inte fångar upp dom barn som misshandlas hemma, trots att barnen är i skolan på dagarna.

Tänk Bobby-fallet, Yara-fallet... Lärarna hävdade bestämt att barnen hade varit pigga och glada i skolan in i det sista, och när Bobby inte kom till skolan mer så anmälde skolan ändå inte någonstans eller reagerade på något annat sätt. "Vi gör inte hembesök", kommer jag ihåg att de sa. Så egentligen har barnen inget skydd från onda föräldrar och styvföräldrar heller, av att vara i skolan. (Dock tycker jag absolut att det SKA göras hembesök ifrån skolan eller kommunen, ifall man har hemundervisning under en längre tid.)

Samma med daghem, tänk på Theo-fallet i Mjölby och Albin-fallet i Skaraborg. Barnen har synliga skador och visar rädsla när styvfadern ska hämta dem på dagis - men personalen gör inget annat än dokumenterar det internt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in