2020-07-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Detta är ju fan skrämmande och sjukt att unga inte tar det på allvar:

https://people.com/health/three-quarters-recovered-coronavirus-patients-have-heart-damage-months-later/
Hjärtskador månader senare..ja det här viruset kommer med överraskningar hela tiden.
Citera
2020-07-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har alla rätt ibland. Nu gäller det att se igenom siffrorna, återigen känns det som om det paketeras för att se bättre ut. Man anstränger sig inte.

Det finns ett mönster, i morgon kan vi ställa in oss på 11---14 avlidna.
Japp...ska kolla och följa.
Citera
2020-07-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har sänkt mitt BMI rejält sedan februari. Från 27 till 22,7 🙂
Detta enbart genom att börja varje dag med 4,5 km rask promenad i kuperad spår. Har också slutat dricka mjölk, det kan bidra lite.

Behövs inte mycket till att förändra hälsan till det positiva. Promenaderna blir till ett behov och jag mår så mycket sämre om jag av någon anledning inte kan gå på morgonen.

(Har dock motionerat alltid men fick ta en paus på 1,5 år på grund av en höftskada. Kunde knappast röra på mig och det blev en del tröstätande och kilon samlades på i väntan på operationen.)
Då kommer du säkert att tillhöra skaran av de drygt 999 promille som överlever denna fruktansvärda pandemi.
Citera
2020-07-30, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Medellivslängden i Sverige är inte statisk år från år utan den varierar lite grann. Vissa år sjunker medellivslängden,även om den stiger de flesta år.
Hur kan det komma sig att just 2020 är ett undantaget då ingen förändring sker, menar du?

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Om du tittar på kurvan över medellivslängd så ser du att den inte förändras mer än ytterst marginellt och hela tiden med en stigande trend.

Om du sedan tittar på siffran över döda per år så ser du att den varierar mycket mer.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Känsligheten i medellivslängd är så liten att det inte ens är värt att reflentera över den för ett enstaka år.
Citera
2020-07-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hjärtskador månader senare..ja det här viruset kommer med överraskningar hela tiden.
Det där ser man även vid influensa.
Citera
2020-07-30, 21:01
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
nja bla så har en politiker i Uppsala gjort att jag inte kan tjäna några pengar fram till 1/1. Hans tanke är väl att man ska leva på kriminalitet. Och det är okej för mig. Ska jag göra bedrägerier så är det han som kommer bli offer.

Jag lägger mina pengar på att det inte blir en andra våg.

Då är jag med, well jag har faktiskt sen december försökt få detta till revolt då jag är så trött på hur saker och ting görs. Men tyvärr verkar det rikta sig åt att svenskar inte gör något alls mer än att skicka arga brev. Vi har inga bollar helt enkelt. Men vi kanske ska tacka våra föräldrar förfäder för detta ? Aldrig ifrågasätta något och inte säga emot.
Citera
2020-07-30, 21:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så där ja, nu öppnar Danmark för hela Sverige

https://www.svt.se/nyheter/danmark-oppnar-for-hela-sverige

Snart kommer Finland och Norge också
Njaa, sex nätter är kravet för dem som inte bor i Skåne, Halland eller Blekinge.
Citera
2020-07-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Ser ja, men knappast i den utsträckning som SARS-CoV-2 gör i den här studien.
Citera
2020-07-30, 21:06
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Du hade inte behövt göra dig så stort besvär. Det hade räckt med en enkel procentsiffra (helst satt i relation till de sjukhusvårdade patienterna) för vad man uppskattar andelen som drabbas av cytokinstormar.

jag förstår inte vad du är ute efter, vad är det du vill att jag ska säga? att 15% får ARDS och den är utlöst av cytokiner så 15% får cytokinstormar? och sen då? du är ju sjuk som försöker låsa upp dig vid exakta siffror när vi har ett helt nytt virus som vi lär oss mer om varje dag.

15% ARDS kommer inte heller vara 15% när ADE kickar in, när mutationerna har svängt några varv runt jorden och börjar ge även unga människor cytokinstormar.
Citera
2020-07-30, 21:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Visst tunnas det ut, men en klustersmitta kan fortfarande hoppa runt i osmittade grupper så nja. Sthlm kanske kan ha en slags immunitet framåt årskiftet eller tidigt nästa år. Resten av landet lär får fortsatta utbrott fram till nästa höst om vi fortsätter som vi gjort.
Ja, det lär vara just lokala kluster som bryter ut, i synnerhet tror jag länder med städer med fler än 150-200 tusen invånare. Men jag tror ändå inte att det kommer bli så illa att det närmar sig peaken vid första vågen.

Hoppas verkligen inte att jag har fel, för det kan jag ha.
Citera
2020-07-30, 21:08
Medlem
arbetets avatar
SARS-CoV-2 är egentligen inte så dödlig i sig även om man misstänker att det inte bara är luftvägarna det ger sig på. En av de senare upptäckterna är att det kan ge upphov till myocarditis. Nej, viruset ser inte ut att döda hostcellerna lika effektivt som influensa:

We Thought It Was Just a Respiratory Virus
We were wrong.

/.../But SARS-CoV-2 doesn’t appear to be a savage destroyer of cells. Although it’s too early to know for sure, the virus’s fatality rate seems to be roughly 10 times that of the flu. “You would think that’s because it’s just a killing machine,” says Max Krummel, PhD, UCSF’s Smith Professor of Experimental Pathology and chair of the Bakar ImmunoX initiative. So far, however, the science suggests otherwise.

“One of the weirder things about this new coronavirus is it doesn’t seem to be incredibly cytopathic, by which we mean cell-killing,” Krummel says. “Flu is really cytopathic; if you add it to human cells in a petri dish, the cells burst within 18 hours.” But when UCSF researchers subjected human cells to SARS-CoV-2, many of the infected cells never perished. “It’s pretty compelling data that maybe we’re not dealing with a hugely aggressive virus,” Krummel says.

The bigger provocation, he suspects, may be your own immune system. Like any pathogen, SARS-CoV-2 will trigger an immune attack within minutes of entering your body. This counterstrike is extraordinarily complex, involving many tactics, cells, and molecules. In a UCSF study called COMET (COVID-19 Multi-Phenotyping for Effective Therapies), Krummel and other scientists have been observing this immune warfare in more than 30 people admitted to UCSF hospitals with COVID-19 and other respiratory infections. “What we’re doing is looking at patients’ blood, their genes, and the secretions from their noses and lungs, and we’re asking, ‘What’s your army? What’s your response strategy?’”

An early analysis of COMET data, Krummel says, suggests that the immune systems of many hospitalized patients mobilize differently – and more aggressively – against SARS-CoV-2 than against influenza viruses, which cause the flu. Their lungs are ravaged, these data suggest, not by the virus alone but by the detritus of an immunological battle gone awry. This rogue immune response could explain why, around day 11 of a COVID-19 infection, patients often develop a severe pneumonia known as acute respiratory distress syndrome, or ARDS.
https://www.ucsf.edu/magazine/covid-body

Det är ditt eget immunförsvar som dödar dig om du har otur.

Citat:

Du har ett helt avsnitt om hjärtpåverkan i artikel jag länkar till ovan.
Citera
2020-07-30, 21:11
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

men alltså du är ju tokig, låt mig säga så här då, till dig som gillar exakta procentsatser

hur många procent får hjärtskador av "influensa" jämfört med sars-cov-2? ge mig den siffran, NU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in