2020-07-30, 18:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fan va ja tycker synd om alla stackare som tydligen ska fortsätta knega hemma hela hösten. Själv är jag tillbaka på kontoret sen en tid tillbaka. I tre månader knegade jag hemma i min minilägenhet och höll fan på att klättra på väggarna. Tror det kommer odlas en hel del psykisk sjukdom ute i stugorna i höst. Men det kostar att ligga på topp!
Jag är benägen att hålla med, har själv jobbat sen dag 1 och känner nu att det varit hälsosamt för psyket att trots allt kunna träffa folk på regelbunden basis. Så länge alla på jobbet varit på det klara med hur viruset smittar har det inte varit allt för påfrestande att snacka nödvändig skit i fikarummet. Jag hade med facit i hand inte velat knega hemifrån. Man blir fet och paranoid av att sitta i soffan och äta medan man väntar på bättre tider.
Citera
2020-07-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kommer inte att bli en överdödlighet på ca 6000 personer för helåret 2020 som många tycks tro.
Som jag förstått det är det väldigt svårt att beräkna normaldödlighet över tid eftersom t ex befolkningen sammansättning förändras.
Ja. Jag förstår att det är vanskligt. Sedan kan det finnas sekundära faktorer, på grund av isolering och andra parametrar, som också pverkar dödligheten i olika riktningar. Bättre handhygien och distansering minskar ju dödligheten i andra infektionssjukdomar, exempelvis.
Citera
2020-07-30, 18:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Jag förstår att det är vanskligt. Sedan kan det finnas sekundära faktorer, på grund av isolering och andra parametrar, som också pverkar dödligheten i olika riktningar. Bättre handhygien och distansering minskar ju dödligheten i andra infektionssjukdomar, exempelvis.
I Sverige stannade ju säsongsinfluensan och vinterkräksjukan av väldigt tidigt. Som jag förstått det genom ökad hygien etc.
Det skulle vara spännande att se hur statistiken över döda ser ut i övriga Europa. Tänker att hårda nedstängningar borde ge utslag i minskad dödlighet också i andra infektionssjukdomar och förmodligen också på den totala dödligheten.
Här t ex våra grannländer underdödlighet eller rapporterar de normal dödlighet?
Citera
2020-07-30, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Ja, det var väl väntat. Fläckvis förekomst av antikroppar:

Studien bekräftar: Fattigt område hårdare drabbat
Den 17 och 18 juni undersöktes förekomsten av antikroppar mot coronaviruset i två bostadsområden i Stockholm – Norra Djurgårdsstaden i innerstaden och förorten Tensta.

Stadsdelarna i fråga valdes mot bakgrund av de stora socioekonomiska skillnaderna.

Bara fem av de 123 personer som testades i Norra Djurgårdsstaden uppvisade antikroppar, vilket innebär 4 procent.

Jämförelsevis hade 27 av de 90 testade personerna i Tensta antikroppar mot viruset, hela 30 procent.

Majoriteten, 98 procent, av deltagarna i Norra Djurgårdsstaden hade svenskt ursprung, mot bara 1 procent i Tensta.

Enligt forskarna bakom studien tyder resultatet på klustersmitta i Stockholm, alltså lokala virusutbrott kopplade till grupper och enskilda så kallade superspridare. Resultatet stämmer överens med liknande studier som gjorts i Kina och Kuwait.
Liten studie men skillnaderna är så stora att de är statistiskt signifikanta:
– Det viktiga är ju att vi har svart på vitt att det är så pass stora skillnader i en så pass liten stad som Stockholm ändå är. Även om det är ett litet material i det här testet så är det så pass stora skillnader att vi kristallklart får statistisk signifikans, säger Åke Lundkvist.

– Ett av de stora problemen med den här pandemin är att vi vill skapa ny kunskap så fort det bara går. Eftersom allt är nytt.

Detta för att enligt honom veta hur det sprids, bättre kunna vårda patienter och för att inte felaktig information ska spridas.
https://www.expressen.se/nyheter/studien-bekraftar-fattigt-omrade-hardare-drabbat-/
Citera
2020-07-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I Sverige stannade ju säsongsinfluensan och vinterkräksjukan av väldigt tidigt. Som jag förstått det genom ökad hygien etc.
Det skulle vara spännande att se hur statistiken över döda ser ut i övriga Europa. Tänker att hårda nedstängningar borde ge utslag i minskad dödlighet också i andra infektionssjukdomar och förmodligen också på den totala dödligheten.
Här t ex våra grannländer underdödlighet eller rapporterar de normal dödlighet?
Ja precis. Det kommer att bli svårt att vaska fram ett sant värde på överdödligheten i covid-19.
Citera
2020-07-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men ingen av huvudpersonerna i coronahanteringen, vågar säga dem rakt ut på en presskonferens nu. Fast det är något av det viktigaste, om vi ska vara fit for fight när andravågen kommer.

De kanske har lyssnat på Flashback och Pastor Olsen att det inte kommer någon andravåg.

Sen är väl inte dålig hälsa en lika stor faktor i Sverige som i UK, även om det såklart finns.

Men Corona är inte största hotet mot överviktiga utan det är ett pågående problem som ska hanteras löpande.
Citera
2020-07-30, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De kanske har lyssnat på Flashback och Pastor Olsen att det inte kommer någon andravåg.

Sen är väl inte dålig hälsa en lika stor faktor i Sverige som i UK, även om det såklart finns.

Men Corona är inte största hotet mot överviktiga utan det är ett pågående problem som ska hanteras löpande.

De överviktiga och övriga ohälsosamma, skulle kunna få en extra skjuts nu att ta itu med problemen - på samma sätt som många slutat röka på grund av coronan. (Eller i alla fall försökt. Jag vet inte hur många som faktiskt lyckats.) Det behövs bilder av feta paddor liggande på magen, nedsövda med slangar överallt, på IVA-avdelningarna - på alla godis-, glass- och micropizza-förpackningar!
Citera
2020-07-30, 18:27
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Jag är gammal och ful. Skulle den unge mannen se mig vände han innan han stiger in i farstun.

Det vore trevligt om du själv kom med något värdefullt att tillföra tråden. Det har inte skett hittills . . .

Du har en chans nu att förvåna oss på ett positivt sätt. Ange hur stor andel av de som vårdas på sjukkhus vör covid-19 som drabbas av cytokinstormar. Det vore intressant att veta. Ja, jag antar att du vet eftersom du ofta anför just cytokinstormar som en komplikation vid sjukdomen.

okej, men då ska jag förvåna dig rejält nu

att du är gammal och ful spelar ingen roll, det som finns inuti dig kan vara minst lika attraktivt för både ung som gammal.. och det är väl ändå en sådan person man vill fånga, som kan se det som finns innanför det yttre.

jag har läst i princip varenda studie som behandlar ämnet, låt dig inte luras av att jag går igång på att spela dum och inte finner någon stolthet i att framstå som seriös och kunnig

Increased cytokine production is another key characteristic of severe COVID-19. Most severe COVID-19 cases exhibit an extreme increase in inflammatory cytokines, including IL-1β, IL-2, IL-6, IL-7, IL-8, IL-10, granulocyte-colony stimulating factor (G-CSF), granulocyte macrophage-colony stimulating factor (GM-CSF), interferon-inducible protein-10 (IP10), monocyte chemotactic protein 1 (MCP1), macrophage inflammation protein-1α, IFN-γ, and TNF-α,2,3,12,15 representing a “cytokine storm”. In particular, IL-1β, IL-6, and IL-10 are the three most elevated cytokines in severe cases.25,26 Our study also showed that cytokine levels, including IL2, IL-4, IL-6, IL-10, TNF-α and IFN-γ, are elevated in severe and critical COVID-19 cases, particularly IL-6 and IL-10, which showed a dramatic increase in levels.

https://www.nature.com/articles/s41392-020-00243-2

vill du veta mer är det bara att gå in på https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov eller https://www.medrxiv.org och testa olika söktermer, sars-cov-2, covid-19 + ADE, cytokines eller vad du vill veta mer om.

ja, det är pre-prints men allt är pre-prints till en början och vid en ny pandemi som man inte kan något om kan det ibland vara det enda man har att gå efter.. och när många resultat pekar mot samma sak, eller alla kommer fram till samma resultat, ja då kan man vara relativt säker på att så är fallet. men det gäller självklart att kolla vem som gjort studierna också, hur dom utförts, på vilket universitet osv. inte köpa grisen i säcken. men eftersom jag även gjort allt detta, är jag rätt säker på min sak.

just det där med cytokinstormar skulle jag vilja säga är fastslaget.

exakt hur många? det vet jag inte, det går säkert att göra en uppskattning men det är inget jag har tid att pilla med.. eller snarare vill jag inte lägga tid på att svara på dumma frågor här, har inget intresse av det. därför länkar jag inte heller något underlag eller material när jag pratar om covid-19, för den som är värd att diskutera med borde ha vett nog att kunna hitta det själv.. man kan liksom inte sitta och föra ett arkiv över alla källor och länka dom vid varje inlägg man gör. men jag gör ett undantag för dig, mest för att du är ful och gammal.
Citera
2020-07-30, 18:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men ingen av huvudpersonerna i coronahanteringen, vågar säga dem rakt ut på en presskonferens nu. Fast det är något av det viktigaste, om vi ska vara fit for fight när andravågen kommer.

Lite OT, men just nu är det korrekta att vara "body positive" vilket på svenska betyder "jag vet att jag är fet men om någon annan påtalar det så är den rasist"

Jag håller med fullt ut. Man basunerar ut alla riskfaktorer så som hjärta, blodtryck, diabetes m.m. Men man hyssjar med den gemensamma nämnaren för dessa riskfaktorer, övervikt.
Citera
2020-07-30, 18:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Har inte svenska experter tonat ner risken med att COVID-19 viruset muterar funktionellt till andra vågen? (liten risk för en ny "spanska sjukan")

Vid en konferens i England har man nu varnat för detta:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-second-wave-young-people-deaths-spanish-flu-a9643791.html

Rådet till befolkningen är att se till att gå ner i vikt och komma i form inför hösten.
Njaäe, SARS-CoV-2 är turligt nog ganska stabilt. D614G-mutationen gav visserligen viruset bättre förmåga att spridas men det genom bl.a. högre virusmängd i de övre luftvägarna vilket naturligtvis innebär större smittspridning. Men så länge det stannar där så blir man inte allvarligt sjuk.

Risken är trots allt liten för en funktionell mutation. Att det kommer att spridas bland unga är nog snarare en effekt av sociala företeelser under sommaren. Man kan dock tänka sig en evolutionär anpassning där iofs.
Citera
2020-07-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ja precis. Det kommer att bli svårt att vaska fram ett sant värde på överdödligheten i covid-19.

Finns ju länder med hård nedstängning trots att det knappt varit drabbat av corona.

Dom länderna kommer ju ge en hint om hur det påverkat övriga sjukdomar.
Citera
2020-07-30, 18:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

För det första kan man se om det alls blir någon överdödlighet i Sverige för 2020 överhuvudtaget. Om det inte blir det, dvs dödtalet ligger inom normalintervallet, så är det inte överdödlighet. Det man då kan se är vilka dödsorsaker som minskat lika mycket som C-19 motsvarar och analysera fram samband.

Att det skulle vara svårt är ju bara något som den som är rädd för att se sanningen försöker måla upp som försvar. Det har ju varje år tagits fram och analyserats hur dödlighet och överdödlighet ser ut i Sverige. Varför skulle det plötsligt bli svårare för att en dödsorsak tillkommit?
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-30 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in