2020-07-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sista veckorna innan en avslutning ordnar de flesta skolor mycket fler aktiviteter som inte har direkt med traditionellt skolarbete att göra. Det brukar vara ca 1,5 vecka innan avslutningen. Man kollar på film tillsammans med andra klasser, man har tävlingar, man har elevensval där de då blandas friskt mellan årskurser och klasser osv.
Du kan inte vara seriös. Smittkurvan har sett helt olika ut, beroende på var i landet du bor. Stockholm vände stenhårt ner redan i mitten av april. Det är inte för att skolterminen är annorlunda i Stockholm.

Det finns noll kausalitet. Alla vet att det som hände var att man släppte tyglarna för vilka som fick testas. Då rasslade det in en klump med positiva fall, samtliga med lindrig sjukdom, som tidigare nekats testning.
Citera
2020-07-30, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Fan va ja tycker synd om alla stackare som tydligen ska fortsätta knega hemma hela hösten. Själv är jag tillbaka på kontoret sen en tid tillbaka. I tre månader knegade jag hemma i min minilägenhet och höll fan på att klättra på väggarna. Tror det kommer odlas en hel del psykisk sjukdom ute i stugorna i höst. Men det kostar att ligga på topp!
Citera
2020-07-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Verkar som de vill ha död på fler människor. Det ska kommuniceras mera. Herregud. Stäng ner Hela skiten, gränser skolor jobb sport musik

-jobba hemma hela hösten. ( äh lite svårt i mitt jobb)

-kollektivtrafik här ska bli katastrof säger tegnell. Bara individuellt ansvar

-halvfulla tåg å bussar hoppas tegnell

Vilket skitmöte

Halvfulla tåg och bussar lär vara mycket svårt, säkerligen omöjligt på många platser utan att någon slags väktare kan sålla bort stressigt folk.
Senast redigerad av Almanacka2018 2020-07-30 kl. 12:51.
Citera
2020-07-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fan va ja tycker synd om alla stackare som tydligen ska fortsätta knega hemma hela hösten. Själv är jag tillbaka på kontoret sen en tid tillbaka. I tre månader knegade jag hemma i min minilägenhet och höll fan på att klättra på väggarna. Tror det kommer odlas en hel del psykisk sjukdom ute i stugorna i höst. Men det kostar att ligga på topp!

Blir det inte arbete hemma för dig igen då i höst?
Mitt företag hade planerat att öppna upp efter semestern, får se om de ändrar sig nu
Citera
2020-07-30, 12:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Verkar som de vill ha död på fler människor. Det ska kommuniceras mera. Herregud. Stäng ner Hela skiten, gränser skolor jobb sport musik

-jobba hemma hela hösten. ( äh lite svårt i mitt jobb)

-kollektivtrafik här ska bli katastrof säger tegnell. Bara individuellt ansvar

-halvfulla tåg å bussar hoppas tegnell

Vilket skitmöte

Kommer ju inte funka,

vårdpersonal som skyddar sig med skyddsutrustning mot smitta på jobbet,

ska åka lokaltrafik oskyddade tillsammans med gymnasieelever och studenter,

lärare på gymnasieskolor och universitetet -som för övrigt brukar va avsevärt äldre

ska jobba oskyddade i samma rum som ungdomar,

jomentjenare!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-30 kl. 12:57.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Blir det inte arbete hemma för dig igen då i höst?
Mitt företag hade planerat att öppna upp efter semestern, får se om de ändrar sig nu

Det vet jag inte än. Jag jobbar på en arbetsplats där en viss del av arbetsstyrkan MÅSTE vara inne på kontoret för att arbetet ska funka. Blir en spännande höst iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

På min arbetsplats var det sagt innan semestern att alla ska komma tillbaka och jobba deltid på kontoret efter semestern dvs om man inte tillhör någon riskgrupp eller har familjemedel som tillhör riskgrupp ska man jobba på kontoret 2-3 dagar per vecka efter ett uppgjort schema. Resterade dagar jobbar man hemma.

Vill tillägga att vi har egna rum eller att man är två som delar rum.
Citera
2020-07-30, 12:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar

Tegnell: Fortsätt jobba hemma
- Vi kommer att fortsätta att rekommendera att man under hösten, om det är möjligt, jobbar hemma, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog under en extrainsatt pressträff.
Han fortsätter:

- Men man måste som arbetsgivare tänka på att sitta hemma och jobba långa perioder kan innebära negativa konsekvenser, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog.”

Om vi gjort som våra grannländer hade vi inte haft det problemet.
Citera
2020-07-30, 12:54
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittar inte svenska barn till skillnad från israeliska?

https://www.wsj.com/articles/israelis-fear-schools-reopened-too-soon-as-covid-19-cases-climb-11594760001
Klart de smittar, det är det som är bra nu, vi har en hel massa barn och ungdomar som är immuna.
Hade vi klarat av att skydda de äldre på ett bättre sätt samt inte haft 2M invandrare hade alla nu sett att vår strategi är helt överlägsen. Nu blev det inte så.
Citera
2020-07-30, 12:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Känner du till om Sveriges statistik över nya smittade inkluderar de som testar positivt på antikroppstest?

Det står inte uttryckligen. Men det står:

Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen och redovisas enligt rapporteringsdatum, inklusive positiva prover tagna inom sentinelprovtagningen

Vilket jag tolkar som att det inte inkluderar antikroppstest, eftersom såvitt jag vet det inte är anmälningspliktigt enligt smittskyddslagen.
Citera
2020-07-30, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kommer ju inte funka,

vårdpersonal som skyddar sig med skyddsutrustning mot smitta på jobbet,

ska åka lokaltrafik oskyddade tillsammans med gymnasieelever, studenter

och lärare på gymnasieskolor och universitet,

lärare på gymnasieskolor och universitetet -som för övrigt brukar va avsevärt äldre

ska jobba oskyddade i samma rum som ungdomar,

jomentjenare!

De kunde ju liksom valt att dubbla antalet bussavgångar. Men icke.

De kunde ratt bort trängselskatten med. Men icke.

De vill att människorna ska göra en massa saker men tänker inte hjälpa till en millimeter. Jättekonstigt.
Citera
2020-07-30, 12:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
På min arbetsplats var det sagt innan semestern att alla ska komma tillbaka och jobba deltid på kontoret efter semestern dvs om man inte tillhör någon riskgrupp eller har familjemedel som tillhör riskgrupp ska man jobba på kontoret 2-3 dagar per vecka efter ett uppgjort schema. Resterade dagar jobbar man hemma.

Vill tillägga att vi har egna rum eller att man är två som delar rum.

Det låter fan som ett riktigt bra upplägg! Lyllos dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in