2020-07-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det passar ju inte in i Sverige säger man....passar inte in i den svenska strategin.
Precis, som idioten till minister vi har sa

Citat:
Lena Hallengren ridiculously rejected mask use because "we do not have a culture for mask use".
We did not have a culture for
birth control,
condoms,
radio, tv, smartphones, tablets, Internet,
women as equals,
smoking as bad,
and now we have a culture for them.
Just create one.
https://twitter.com/trifan_tatiana/status/1288803176238522368
Citera
2020-07-30, 17:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du inser att följden av alla ”actions” inte ger effekt direkt på ekonomin eller?

Norge räknade tex på kostnaden för skolstängning. Där var siffran över 1 miljard/dag. Inte just den dagen alltså, utan den långsiktiga Kostnaden,

Jag tror att våra myndigheter överlag, räknar alltför högt med alltför långsökta, möjliga kostnader. Och samtidigt glömmer det uppenbara (alltså att en massa sjuka människor också kostar pengar). Med största sannolikhet skulle skolstängningar inte kostat så mycket, om man vägt ihop allting.

Om kostnaden bestod i att föräldrar (dock i ett begränsat åldersspann, barnen alltså - barn från 10 år i alla fall hade kunnat vara ensamma hemma om de inte hade särskilda behov) inte kunde vara på sina arbetsplatser och producera, så får man ju också räkna på hur många fler sjukskrivna det blev - som inte kunde vara på sina arbeten och producera - p.g.a. att de smittades på grund av att skolorna var öppna. Många av dem dessutom med en lång rehabilitering framför sig. Att INTE stoppa smittspridning där det går, kan ALDRIG vara det lönsammaste alternativet.

Vilka är det som har räknat på detta i Norge? Oppositionspartier, som har en agenda?
Citera
2020-07-30, 17:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är Trump vaccinerad? Det var någon säkerhetsrådgivare i hans närhet som testade positivt häromveckan. Nu har en fd utmanare dött.

Former Republican presidential candidate Herman Cain has died weeks after he was diagnosed with COVID-19, according to an announcement made Thursday on his website. He was 74.

https://www.fox23.com/news/trending/former-presidential-candidate-herman-cain-dies-covid-19/FE2SUKFHKVGB7NYNSY3Q3VBALI/

Hur tänkte du då - att Trump skulle ha fått en testdos av något vaccin, som officiellt inte finns ännu? Jag tror att Trump är frisk och seg! Ingen tar kål på honom så lätt!
Citera
2020-07-30, 17:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Men om avhandlats sänker en hög letalitet R0 av lätt insedda skäl; De om smittas hinner inte smitta andra helt enkelt för att de avlider.

Så även virus med hög spridningspotential (aerosol eller till och med luftburen) får ett sänkt R0 om det har en hög letalitet.

Så mina spåningar om 50 procent letalitet och en R0 på tio är helt enkelt inte realistiska.

I egenskap av hobbystatistiker gissar jag att helåret kommer att visa en ganska liten överdödlighet jämfört med ett normalår, men det kommer inte att sticka om man t ex jämför med år med svår säsongsinfluensa innan vi började vaccinera. Ett hyffsat utfall med tanke på att det handlar om en ny smitta.
Citera
2020-07-30, 17:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Har inte svenska experter tonat ner risken med att COVID-19 viruset muterar funktionellt till andra vågen? (liten risk för en ny "spanska sjukan")

Vid en konferens i England har man nu varnat för detta:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-second-wave-young-people-deaths-spanish-flu-a9643791.html

Rådet till befolkningen är att se till att gå ner i vikt och komma i form inför hösten.

Mycket bra råd! Förstår inte varför våra myndigheter inte kan komma med samma råd? Det kan väl inte vara något politiskt som hindrar makthavare att säga, att folket bör träna och banta ner sig litet, passa på att få sol och frisk luft innan sommaren är slut, och äta mer hälsosamt?
Citera
2020-07-30, 17:51
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ja ett litet hum om epidemiologi och immunologi har jag . . .

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, jag har noterat det.

men herregud kan du och nurse ratchet clank sluta med ert äckliga ryggdunkande, man kan nästan tro att du försöker ragga upp henne.. tillför något vettigt istället för att fortsätta denna kärleksromans.
Citera
2020-07-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I egenskap av hobbystatistiker gissar jag att helåret kommer att visa en ganska liten överdödlighet jämfört med ett normalår, men det kommer inte att sticka om man t ex jämför med år med svår säsongsinfluensa innan vi började vaccinera. Ett hyffsat utfall med tanke på att det handlar om en ny smitta.
Där är jag litet förlorad. Jag gillar matte men statistik är inte min starka sida.

Ska jag tro något så tror jag att vi kommer att se en överdödlighet för året men kanske inte så stor som kunde befaras när vi hade väldigt många döda per dag.
Citera
2020-07-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du inser att följden av alla ”actions” inte ger effekt direkt på ekonomin eller?

Norge räknade tex på kostnaden för skolstängning. Där var siffran över 1 miljard/dag. Inte just den dagen alltså, utan den långsiktiga Kostnaden,

Den beräkningen ger jag inte mycket för. Norges modellering är lika värdelös som många av de andra som presenteras som sanningar. Läste den då den kom och de hade satt in siffror som hur mycket lägre lön man kan antas få med kortare skolgång. Strunt. Om norrmän får lägre lön i framtiden så är det pga att efterfrågan på oljan minskar.
Citera
2020-07-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
men herregud kan du och nurse ratchet clank sluta med ert äckliga ryggdunkande, man kan nästan tro att du försöker ragga upp henne.. tillför något vettigt istället för att fortsätta denna kärleksromans.
Jag är gammal och ful. Skulle den unge mannen se mig vände han innan han stiger in i farstun.

Det vore trevligt om du själv kom med något värdefullt att tillföra tråden. Det har inte skett hittills . . .

Du har en chans nu att förvåna oss på ett positivt sätt. Ange hur stor andel av de som vårdas på sjukkhus vör covid-19 som drabbas av cytokinstormar. Det vore intressant att veta. Ja, jag antar att du vet eftersom du ofta anför just cytokinstormar som en komplikation vid sjukdomen.
Citera
2020-07-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mycket bra råd! Förstår inte varför våra myndigheter inte kan komma med samma råd? Det kan väl inte vara något politiskt som hindrar makthavare att säga, att folket bör träna och banta ner sig litet, passa på att få sol och frisk luft innan sommaren är slut, och äta mer hälsosamt?

I åtminstone 20 år har jag läst dessa råd varje dag i Sverige.
Citera
2020-07-30, 18:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
I åtminstone 20 år har jag läst dessa råd varje dag i Sverige.

Ja, men ingen av huvudpersonerna i coronahanteringen, vågar säga dem rakt ut på en presskonferens nu. Fast det är något av det viktigaste, om vi ska vara fit for fight när andravågen kommer.
Citera
2020-07-30, 18:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Där är jag litet förlorad. Jag gillar matte men statistik är inte min starka sida.

Ska jag tro något så tror jag att vi kommer att se en överdödlighet för året men kanske inte så stor som kunde befaras när vi hade väldigt många döda per dag.
Det kommer inte att bli en överdödlighet på ca 6000 personer för helåret 2020 som många tycks tro.
Som jag förstått det är det väldigt svårt att beräkna normaldödlighet över tid eftersom t ex befolkningen sammansättning förändras.
Senast redigerad av DoraF 2020-07-30 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in