2020-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tror att du blandar ihop mig med någon annan. Mina argument för SE är hans närvaro på mordplatsen, hans konstiga uppgifter/lögner och att hans signalement till vissa delar stämmer in på mördaren. Har aldrig sagt något om att han är moderat.

Men det är ju helt ohållbara argument. Tesen att SE mördar OP bygger på rena orimligheter och när alla bevis har fallit har du ingen iden om hur det kan gå till, varifrån vapnet kommer eller motivet. Ingenting.

Du ljuger bara ihop en tes. Vilket vittne man än granskar så förekommer sådana här avvikelser och det är alldeles normalt. En påstår sig se två kvinnor och en man, en påstår sig se ett möte som inte kan ha ägt rum, en har noterat slagsmål. En tror sig ha mött dem ett kvarter bort. Lisbets tror sig ha sett mördaren. Det betyder inte att någon av dem är mördaren själv. Alla finns på mordplatsen med det gör en okänd person som är den faktiska mördaren också.

Det du framför är inga argument det är trams och fantasier utan substans med du ger dig inte och upprepar bara samma sak som ett mantra trots att alla indicierna är grus.

Jag tror att du förstår det och bara är ute för att trolla och förstöra tråden. Du skall veta att det inte fungerat någon gång de senaste 10 åren i tråden så det är bortkastad energi.

Vi som varit med länge ser mönstret upprepas varje gång det tas faktiska steg framåt. Fan lär dig att pissa ditt namn i snön istället. Det är mera konstruktivt.
Citera
2020-07-30, 16:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Diskussionen är så binär. Antingen är SE GM eller också har han inget med mordet att göra.
En arbetshypotes skulle kunna vara att han liksom VG manipulerats att tro att man kommer att få "leka med de stora grabbarna". Sen används de som decoys/patsys av samma krafter. Kan det vara det vi ser?.
Jag ser det som en möjlig, men kanske osannolik teori. Men nu skall alla stenar vändas!
Många som hade förhandsinformation hade kontakt med WACL, som verkar ha riktat sig till wannabes.
Citera
2020-07-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men det är ju helt ohållbara argument. Tesen att SE mördar OP bygger på rena orimligheter och när alla bevis har fallit har du ingen iden om hur det kan gå till, varifrån vapnet kommer eller motivet. Ingenting.

Du ljuger bara ihop en tes. Vilket vittne man än granskar så förekommer sådana här avvikelser och det är alldeles normalt. En påstår sig se två kvinnor och en man, en påstår sig se ett möte som inte kan ha ägt rum, en har noterat slagsmål. En tror sig ha mött dem ett kvarter bort. Lisbets tror sig ha sett mördaren. Det betyder inte att någon av dem är mördaren själv. Alla finns på mordplatsen med det gör en okänd person som är den faktiska mördaren också.

Det du framför är inga argument det är trams och fantasier utan substans med du ger dig inte och upprepar bara samma sak som ett mantra trots att alla indicierna är grus.

Jag tror att du förstår det och bara är ute för att trolla och förstöra tråden. Du skall veta att det inte fungerat någon gång de senaste 10 åren i tråden så det är bortkastad energi.

Vi som varit med länge ser mönstret upprepas varje gång det tas faktiska steg framåt. Fan lär dig att pissa ditt namn i snön istället. Det är mera konstruktivt.

Nej, jag vet inte varifrån vapnet skulle kommit eller motivet. Däremot tycker jag att vissa omständigheter gör honom misstänkt på ett helt annat sätt än de andra du hänvisar till. Du har en annan åsikt och det har jag inga problem med. Är definitivt inte ute efter att förstöra någon tråd genom att trolla utan vill vara med och diskutera hur det eventuellt gått till. Ni som varit med länge sitter alldeles säkert på större kunskap, men trots det kanske man kan få vara med och tycka till?
Citera
2020-07-30, 16:32
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som jag ser det hade inte Alf Karlsson kunnat agera som han gjorde utan PG Näss godkännande. Så frågan är felställd.
Vad ville PG Näss via AKs agerande?
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
PG Näss - ja då är det ju ännu värre. Som sagt, vad ville han åstadkomma med det?
PG Näss position i det hela är fortfarande ganska oklar tycker jag, men hans skepsis mot t.ex. PKK-spåret tycker jag är rätt uppenbar och det är ganska talande vilka som blev/var hans fiender.

Det måste inte vara så att Alf Karlssons agerande sanktionerades av honom. Kom ihåg personkonflikterna inom Säpo och att det tycks ha funnits flera läger med olika agendor. Karlsson lanserade PKK-spåret hårt men Näss förefaller på ett tidigt stadium ha varit betydligt mer skeptisk.

Stig Johansson har t.ex. framhållit minst en gång att Näss ansåg honom (Stig) vara "inkompetent", så med tanke på hur sammansvetsade SJ och AK framstår kan nog Näss varit ganska skeptisk till AK med.

Sedan säger de ju upp sig en efter en på Säpo under de där åren efter MOP och kring EC-affären.

Betänk också att Näss mer eller mindre utpekades som KGB-agent av Ebbe Carlsson-gänget och att deras övervaknings- och buggningsprojekt troligen avsågs riktas även mot honom, till stor del uppenbarligen föranledd av Näss skepsis mot PKK-spåret, som han med rätta ville lägga åt sidan. Vilket tycks ligga bakom den då förstärkta uppfattningen om "missförhållanden inom Säpo" då "Kegö och Barrling inte fick tillräckliga resurser för att utreda PKK-spåret". Till Ebbes grupp får man nog åtminstone i nån mån räkna in Alf Karlsson, men antagligen i mindre utsträckning Stig Johansson.

Näss agerande i många av de olika uppslagen och ärendena är förstås dunkelt, men det går inte att komma ifrån att han ibland också agerade rimligt och ofta ganska hårdhänt. Han avfärdade iofs Östling lite väl lätt, men Flyckt blev (antagligen med rätta) väldigt hårt behandlad och Leif Tell bedrevs det ju t.o.m. spaningar mot efter Tranebergsläckan (som iofs förstördes av Sven Anér), han ansåg det fanns "näring i tipset" gällande Lars Nilsson, osv.
Citera
2020-07-30, 16:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Vad ger ett sådant vittnesmål?” En man stirrar på paret Palme”. Hade jag suttit bredvid Stefan och sett paret Palme hade jag nog inspekterat dem med..brist på annat.🤔😀

Sådana här vittnesmål är det ju rent hela Palmemordet. Totalt intetsägande😀

Men när det börjar bli intressant vid förhören..som när Erik Skoglund förhörde Per H på Skandia..nä, då får förhörsledaren sparken..och man avskriver SE bara några månader efteråt.

Säger allt om hur man skött denna utredning.
Det var två förhör, ett med fadern och ett med sonen. Sonen berättade att han medvetet försökte provocera en eventuell livvakt genom att gå nära inpå Palme. Och han kunde konstatera att Palme inte var skyddad. Läs båda förhören!

Vem skulle våga göra något sånt? Som inte hade en pappa på Säpo?
Citera
2020-07-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
G hade planer på att demokratisera Sovjetunionen med Perestrojka och Glasnost.
Han insåg nämligen att det gamla sovjet var tvungen att förändras. Det var han förmodligen ensam om att fundera på.
Detta låg i OP intresse att hjälpa till i en demokratisk process.

Är övertygad om att många äldre ryssar i toppen i partiet insåg att den kontakten måste brytas.
Ja, hur hanterar vi detta .Vi tar bort OP så fortsätter allt som vanligt.
Det här är ju Aralt Nigris befängda analys rakt av.
Vore det inte mindre komplicerat, och mindre riskfyllt, för denna falang att i så fall
på något sätt ta bort Gorby?
Citera
2020-07-30, 16:57
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Den gamle narkotikapolisen Lars Norberg gav för några år sedan ut boken Från Iggesund till Guaviare, där han sammanfattar 47 års tjänst.

MOP får bara en sida (s. 91), men innehåller två intressanta uppgifter.

Gruppen (Bjurärendet?) hade hyrt en lägenhet med uppsikt mot Cedergrens bostad. Vad jag hittills läst är det inte nämnt i förhör eller t.o.m förnekat.

LN har också en formulering som öppnar för att det fanns spanare i gruppen i tjänst ”innan eller i samband med mordet”.

Källa: https://ibb.co/QQJvJsn
Spännande att du lyckats missa det, för det här har varit välkänt ända sen Pettersson greps och Sigge Cedergren började valsas i media. Span mot Sigge och klubben Oxen ingick i Bjurärendet. Knarkspan hade en övervakningslägenhet mitt över gatan från Sigge och började kort efter mordet även använda en angränsande lägenhet i samma hus som Sigge (där de bl.a. försökte montera in en mikrofon). Uppgifterna har bekräftats ett otal gånger och igen uttryckligen i de nyss släppta knarkspan-förhören.

Vad som är intressant med Norbergs uppgift är att man härmed alltså även får hans namn till listan av spanare som jobbade med ärendet, då det är fortfarande oklart hur många det totalt var som var inkopplade i Bjurärendet och vilka de var.
Citera
2020-07-30, 16:57
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då ber jag om ursäkt och ska försöka att vässa min argumentation.

Att hänvisa till:
1) Det går ej att utesluta.
2) Det går inte att bevisa att det inte hänt.

Det inte argumentation utan bara löst ej underbyggt tyckande och skuldbeläggande. Precis så man har resonerat med CP och SE.
Citera
2020-07-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Att hänvisa till:
1) Det går ej att utesluta.
2) Det går inte att bevisa att det inte hänt.

Det inte argumentation utan bara löst ej underbyggt tyckande och skuldbeläggande. Precis så man har resonerat med CP och SE.

Fast underbyggt tycker jag absolut att det är, det är inte taget ur luften. Och i stort sett allt gällande mordet är tyckande och spekulationer. Det kanske hade varit bättre om KP sagt att vi inte kommit någonstans och därmed lägger ner.
Citera
2020-07-30, 17:05
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Spännande att du lyckats missa det, för det här har varit välkänt ända sen Pettersson greps och Sigge Cedergren började valsas i media. Span mot Sigge och klubben Oxen ingick i Bjurärendet. Knarkspan hade en övervakningslägenhet mitt över gatan från Sigge och började kort efter mordet även använda en angränsande lägenhet i samma hus som Sigge (där de bl.a. försökte montera in en mikrofon). Uppgifterna har bekräftats ett otal gånger och igen uttryckligen i de nyss släppta knarkspan-förhören.

Vad som är intressant med Norbergs uppgift är att man härmed alltså även får hans namn till listan av spanare som jobbade med ärendet, då det är fortfarande oklart hur många det totalt var som var inkopplade i Bjurärendet och vilka de var.

Tack, ja, det har gått mig förbi. Såg bara att de tryckte på att de inte hade en lägenhet i Eklundturen, utan var hänvisade till bil och PK-finans.
LN jobbade på KSN med Hasse Östlund, som ju enl de nya förhören också var ledig denna dag.
Senast redigerad av 14thInt 2020-07-30 kl. 17:07.
Citera
2020-07-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
PG Näss position i det hela är fortfarande ganska oklar tycker jag, men hans skepsis mot t.ex. PKK-spåret tycker jag är rätt uppenbar och det är ganska talande vilka som blev/var hans fiender.

Näss var ingen dununge och mycket uppskattad av t ex Tore Forsberg för sitt sätt att leda och bedriva verksamheten mera modernt än med gubbarna i slokhatt som beundrade Donalds illustre fader som bullrade fram vart han kom. Både Näss och Tore var beredda att tänja på regler om det krävdes. Låt oss uttrycka det milt. Tore och Näss var nog mera tänkande människor än dessa herrar färgade av sina egna politiska och andra fördomar men Tore och han kunde hålla god min i elakt spel för att få jobbet gjort. Resultatet är nog det att de blev det mest framgångsrika arbete som skådats inom avdelningen. Man utvisade spioner på löpande band som aldrig förr.

När det kom till Palmemordet beskriver Tore det så här för mig! Tore kände att han inte ville bli inblandad när han såg vilka Holmer omgav sig med och Näss accepterade att ta rollen i utredningen för att han hade pondusen och styrkan att stå emot. Orsaken var det entourage som Holmer omgav sig med av trogna kontakter från polisen men också Säpo. Näss gjorde sitt bästa att stå emot och det var mycket kontakter bakom kulisserna i maktkampen. Den oro som fanns hos vissa kring Näss tror jag att vi ser tydligare nu. Det var inte PKK som spår (Näss såg nog som andra att det vore tjänstefel att inte undersöka det i detalj) som spökade utan Näss intresse för det de kallade bakgården lite klurigt som speglas i de spår han undersöker. Näss gjorde sitt bästa med tvingades agera under andra agendor t ex buggningen av PKK osv. Härtill är jag nödd och tvungen är det korrekta begreppet- Det var ganska grova påhopp han fick utstå. Till slut blev han skickad snett till vänster av regeringen. Han var bitter kan jag säga och när sådana som Olle F kom på tal kunde han inte dölja sitt "förakt". Han visste. Ändå låtsas Olle som att Näss var på hans sida precis som Teutenberg påstår att OP var på hans sida.

Det man kan säga är att Näss blev besegrad av intrigerna. Han försökte med övermakten var för stor. Det var dock Näss som såg till att Ebbe åkte dit. Kontollen och elimineringen av Näss var första steget att styra utredningen bort från poliser och polisspår och WT som varade i nästan 30 år. Bort fån det som framträder så tydligt när vi har förhören släppta. NU kan vi förstå vad Näss såg.
Citera
2020-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det här är ju Aralt Nigris befängda analys rakt av.
Vore det inte mindre komplicerat, och mindre riskfyllt, för denna falang att i så fall
på något sätt ta bort Gorby?
Ja, den möjligheten fanns så klart, men nu fick de bort G några år senare i vilket fall som helst,
Jag anser att den här teorin är inte mer befängd än någon annan i det här fallet.
Har under årens lopp stött på värre teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in