2020-07-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ett annat problem med vissa av vittnesmålen är att de inte skrivs med exakta citat, utan är ofta en sammanfattning av en poliskommissarie.

Detta kan föranleda till att poliskommissarien gör en egen uppfattning över vad vittnet sagt, istället för att skriva ner de exakta orden.

Men som jag tolkar vittnesmålen, om man lägger ihop dem tillsammans, är att från Grand fram till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan fanns det en man runt 45 år, 180-185 cm lång, med blå (täck)jacka och stålbågade glasögon, som förföljde makarna Palme. Och från korsningen Sveavägen/Tunnelgatan upp mot David Bagares gata fanns det en man runt 40 år, 175-180 cm lång, med mörk fladdrande rock.

Det otroliga är att detta signalement stämmer väldigt bra överens med SE. Ändå så utreder HH två helt otroliga spår. VG och PKK. I början av 1987 så avskrivs SE helt och hållet.

Innan då har mordutredaren Erik Skoglund, som förhörde bla säkerhetsansvarige Per H, fått sparken som Palmeutredare. Trots att det fanns massor av saker att utreda.

34 år senare tycker man SE är mördaren. När allt tydde på att han var gärningsmannen efter de vittnesmål som inkommit. Från Mårten P vittnesmål om stålbågade glasögon vid Grand till YN vittnesmål om fladdrande rock på David Bagares gata..
Citera
2020-07-30, 15:41
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo vi vet att du svängt fram och tillbaka hela tiden och fabulerat ihop saker baserat på egna upplevelser men det har uppenbart Donald Forsberg också.

Historien om Barbrogruppen mm

Donald Forsberg
Jag visste hela tiden att att Donalds fabuleringar som ständigt muterade var just fabler. Grunden var att han sagt att han själv var ute på uppdrag den där kvällen och var pressad av det. Var rent av en av de observerad wt personerna Donald?

Barbro och Leo planteras hos Jallai
Då hade Olle Frånstedt (som historien visade var en hysterisk Palmehatare som menade att OP var en Landförrädare) berättat om att han blivit uppringd av en företrädare för "Barbrogruppen" som varit där och som spanat och som nu var oroliga att de skulle pekas ut som svor sig oskyldiga. Olle menade att en annan grupp som han påstod kallades Leongruppen var mera trolig. Identiteterna var han oerhört svävande kring med uppenbart fejkade namn bland annat Leon Byström. Han beskrev dock saker i Barbros karriär och karaktär som inkluderar senare verksamhet i de baltiska staterna. Dessa uppgifter leder mot en enda möjlig person som inte är känd i sådana funktioner för allmänheten däremot är hon välkänd antagonist till Olle och "Officersuppropet" mm Hon heter inte Barbro.

Spekulationerna hos Jallai ledde bland annat till att han publicerade gravstenen för Barbro Algernon. Spekulationen kring Leon ledde mot Åke Leonard Ek vars kodnamn varit Leon. Källor inom underrättelsetjänsten angav att den som ringt som Donald Forsberg som var Olles man att få insyn i Leongruppen. Namnet skulle vara skämtsamt. Donald har en faiblaisse för att framträda som känslosam vissångare i interna sammanhang som vissa då benämnde "Vår egen Barbro Hörberg" Vi skall minnas att det är en del HÖ hö gubbar i kretsarna.

Mutationerna!
Nu muterar det så det står härliga till. Olle ändrar sig och säger nu att Leongruppen som var mera av en grupp som hade kapacitet att utföra ett mord heter nu Lennartgruppen. Fortsatt är det inte mer vi får veta där. Det kommer att visa sig. Barbrogruppen är fortfarande oskyldiga.

Donald känner sig provocerad av spekulationerna att han ingår i Barbro som spanade den kvällen och går ut i radio för att svära sig fri. Han snurrar dock in sig i motsägelser och blir snabbt sjuk och inkallad till möte. Innan det hinner han och även hans bror på pappans minnessida bland annat friskriva Barborgruppen och peka mot Leongruppen som skulle öva stikking (dvs att eliminera qvislingar) och som var där på åsen den kvällen och övade mot knarkare i området samtidigt som de samarbetade med FNM.

Den slutliga versionen!
Efter en trolig kollationering lanseras den kända (15år tidigare) "Grupp Barbro" kring Barbro Sagnell och hennes make som haft MÖP från FRO som stalkade långhåriga och misstänkta element som var knarkare, kriminella och bögar. Barbro och maken hade också haft någon egen verksamhet inom frivilligförsvaret som innebar sk olovlig kårverksamhet. När Säpo kom blev deltagarna som skrävlat vitt livrädda. Någon emigrerade.

Signaturer iheso på flashback går dock igång trots att han själv pekat finger åt just sådana håll som Olle och Donald befinner sig i. Vänder på klacken. Nu har han inte bara bekräftat att Sagnell är kvinnan utan han kan också koppla det till Palmes sons exflickväns pappa påstådda symboliska tavlor mm. Iheso blir den som helt omfamnar Sagnellförklaringen och marknadsför den på nätet.

Nu kristalliserar sig en helt annan slutlig historia fram.
Barbrogruppen är nu en hybrid av Barbrogrupp och Lennartgrupp som sägs ledas av Sagnell som en del av SB. Donald har igenkänt två personer från denna grupp tidigare på kvällen. De brukar jobba åt FMN när de övar samband tror han. Nu tonas dock farligheten ner i denna hybridgrupp. Radioter kallas de nu!

Dessutom hade både Donald och Gruppen tagit kväll redan tidigt på kvällen och där faller ju den ursprungliga anledningen till historien. Att detta var förklaringen till WT observationer och att DF kunde vara en av dem då han är lik en av fantombilderna. Mittåt. Donald har nu inget "uppdrag alls" i Stockholm. Det är rent privat och handlar om en kompis som Donald skall varna för att en kvinna kan vara skum eftersom hon är halvryska eller var det polska. De sitter på Capri och slafsar lasagne.

Facit!
Nu när dokumenten släpps får tyvärr vi allmänheten ta del av facit när Donald förhörs och uppgifter inhämtas från Must som referens. Inte bara Donald hörs utan ett antal personer som är synnerligen ovilliga i några fall. Vi ser till och med förhör om Lennartgruppen. Personen verkar vara Lennart Unger på SAS.

Förfrågningarna PU gjort till Must mfl visar att det inte pågick någon övning av den typ som Donald beskriver och ingen privatspaning i samverkan med FMN eller liknande. Ingen grupp med särskilda uppgifter under Sagnell fanns.

Så vartåt leder det? Till att Must och andra förhörda ingår i en konspriation mot DF mfl som döljer att Must mördade OP eller mot stärkta misstankar att det är de som uppenbart ljugit med muterande historier som är intressanta i utredningen?

Allt Olle F och Donald F sagt är alltså bullshit. Varför lägger två personer övertygade om att Palme och hela svenska samhället är totalinfiltrerat av Moskva så mycket kraft på att peka ut andra mördare till sitt eget hatobjekt?
Intressanta reflektioner. Håller helt med om att Donald och Frånstedt framstår som otrovärdiga i det mesta de säger, ffa den förstnämnde. OF:s agenda är mer oklar.

DF kommer med så olika uppgifter att han närmast låter som Victor Gunnarsson. Samtidigt fattar man varför de som faktiskt vet hur det ligger till kan låta honom hålla på, för han funkar bara som en rökmaskin och lyckas av nån bisarr anledning bli tagen på allvar av media och andra för att han anses lätta på förmaket vad gäller underrättelsetjänsterna, SB osv. Perfekt diversion. Men det är ju högst oklart om han över huvud taget vet något av vikt.
Citera
2020-07-30, 15:43
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Tydliga bilder av vilka som manipulerar utredningen och hur. Personer som verkar ha starka högerideer och kontakter liksom förankring i Säpo och som pekats ut som spanande mot OP gör sitt för att blanda korten.
Exakt. Och det är samma personer som återkommer gång på gång. Fördelen med de nu framkommande nya handlingarna är att persongalleriet äntligen börjar klarna lite mer. Jan Värnhalls förekomst i alla grumliga vatten är bara ett exempel.
Citera
2020-07-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tycker att jag lämnat sakliga argument. Att du anser annorlunda är en sak. Sedan vet jag inte om det är så vuxet att ständigt påpeka hur ointelligenta osv andra personer är. Det kan slå tillbaka om det visar sig att man har fel.

Det är inte sakargument att påstå att andra står för en åsikt som man hittat på och sedan angripa den. Det är ingen argumentation och det gör du hela tiden. Du står för resonemanget att SE har motiv för att han var aktiv moderat. Du står för resonemanget att när alla påståenden att SE hade vapen, hade motiv och hade kontakter med Stay Behind visar sig innehållslösa försöker låtsas som att det beror på någon slags stor konspiration som vi är delaktiga i.

Gosse!

Sättet du spelar dum på gör att det blir som att diskutera med en ståltant som påstår att Pizza är en norsk uppfinning. Hur mycket du än bevisar att Pizzan är italiensk kommer tanten att visa bild på en norsk läfsa och hävda att det är en pizza och att det är ett personangrepp och konspiration att hävda något annat.

Sedan då alltid denne avslutande variant på han som sat han vat. Nej det är du som visat för hela världen att du inte ens har ett gott uppsåt och resonerar som et barn.

Det får du leva med.
Citera
2020-07-30, 15:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Fascinerande!

Då jag sökt mycket kring Tures bakgrund och kopplingar (jag vet t.o.m att han var flygrädd) så finner jag många lögner i hans utsagor.

T.ex. att hans flickvän skulle vara ”bortrest”. Hon var ju höggravid och födde bara några dagar senare.

I förhöret pratas det en del om Arla Gryning, vilket jag finner intressant.

Bekräftade att han var med i en skytteklubb, sannolikt Brunflos Pistolskytteklubb (som både Eino Hiltunen och Raimo Räsänen).

De pratar om den där bilden från Gotland där han skulle ha hävdat att Palmes mördare fanns med på (och att bilden var tagen sommaren 1986). ”Vittnet Bengt hade iaf hävdat detta i Aftonbladets artikelserie. ”Vittnet Bengt” = B*ngt K*rlström (och de jobbade ihop på Televerket).

Enligt en av Tures gamla flickvänner (som jag haft kontakt med) så har han sagt till henne att: ”Palme gör sig bättre som död än som levande”.

Ture bodde tidigare på samma adress i Täby som B*ngt H*llstenius (som i övrigt verkar vara bekant med Ingvar Grundborg). B*ngt bor idag på Gotland och håller själv på med svartkrutsskytte. Jobbade inom det militära och gått på Karlsborg.

Ture bekräftade även i förhöret att han kände bröderna Ainasoja (rånare i Mockfjärd). Varav den ena brodern, Lasse, hävdat att han levererat vapnet som Palme sköts med: https://mobile.twitter.com/new_worlds/status/494770255701745665

En sak är säker. I nästan alla uppslag så förekommer uppgifter om finländare eller finsktalande personer. I nästan all mediebevakning genom åren så förekommer också finländare och finsktalande personer, ibland i kärnan och ibland i periferin. Är det då en slump att AA, som est, kan göra sig förstådd på finska, att CGÖ kan finska, att Mockfjärdsrånet utfördes av av finsktalande och att den revolverns pipa var i för dåligt skick för att analyseras. Att Björneborgarnas marsch förekommer i filmen "I Lagens Namn". Att Haparanda likt Upplands Väsby och Södertälje är stora finska enklaver i Sverige. Att om någon misstrott Palmes intentioner angående en kärnvapenfri zon runt Östersjön så borde finländare vara mer tveksamma än svenskar, och då haft bättre motiv att "göra något åt det".

Jag har ju dock ändå problem med det här eftersom jag inte är helt övertygad om att en revolver är mordvapnet och att då de upphittade kulorna inte är de riktiga. En så pass tung revolver med endast sex laddade kulor är ju ett väldigt osmidigt mordvapen. Speciellt om GM måste ha åtanke att det kan komma behövas en "shoot out" länge fram. Det är som att gå och fiska med ett par handgranater när motståndaren är utrustad med flera ABU-rullar, grafitspön, jiggar och wobblers och där antalet fiskar under en dag räknas. Varför tycker LP att de känns som de blir beskjuta med en ljuddämpare? Hade LP dålig hörsel? En 9-milimeters pistol har nästan samma mm-kaliber som en .357 Magnum (.355 tum mot .357 tum). Hur ofta viker sig en slips dubbelt? Jag bär inte slips speciellt ofta men det har aldrig hänt mig. Viker era slipsar sig dubbelt när ni bär dem? Varför var Harri Miekkalinna en sådan god vän med CP? Han är ju en alibiknarkare eftersom han bevisligen lever än idag.

Avdelning Finland.
Citera
2020-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De flesta känner nog till det. Kommissarien hette Bo Holm och sonen Stefan Holm. Allt enligt protokoll på länken:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR2RTbDctSUhHeFU/view

Vad ger ett sådant vittnesmål?” En man stirrar på paret Palme”. Hade jag suttit bredvid Stefan och sett paret Palme hade jag nog inspekterat dem med..brist på annat.🤔😀

Sådana här vittnesmål är det ju rent hela Palmemordet. Totalt intetsägande😀

Men när det börjar bli intressant vid förhören..som när Erik Skoglund förhörde Per H på Skandia..nä, då får förhörsledaren sparken..och man avskriver SE bara några månader efteråt.

Säger allt om hur man skött denna utredning.
Citera
2020-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Det är inte sakargument att påstå att andra står för en åsikt som man hittat på och sedan angripa den. Det är ingen argumentation och det gör du hela tiden. Du står för resonemanget att SE har motiv för att han var aktiv moderat. Du står för resonemanget att när alla påståenden att SE hade vapen, hade motiv och hade kontakter med Stay Behind visar sig innehållslösa försöker låtsas som att det beror på någon slags stor konspiration som vi är delaktiga i.

Gosse!

Sättet du spelar dum på gör att det blir som att diskutera med en ståltant som påstår att Pizza är en norsk uppfinning. Hur mycket du än bevisar att Pizzan är italiensk kommer tanten att visa bild på en norsk läfsa och hävda att det är en pizza och att det är ett personangrepp och konspiration att hävda något annat.

Sedan då alltid denne avslutande variant på han som sat han vat. Nej det är du som visat för hela världen att du inte ens har ett gott uppsåt och resonerar som et barn.

Det får du leva med.

Tror att du blandar ihop mig med någon annan. Mina argument för SE är hans närvaro på mordplatsen, hans konstiga uppgifter/lögner och att hans signalement till vissa delar stämmer in på mördaren. Har aldrig sagt något om att han är moderat.
Citera
2020-07-30, 15:52
Medlem
Citat:

Gosse!

Det får du leva med.

Jag har heller aldrig yttrat ett ord om Stay Behind. Tror att du skäller på fel person.
Citera
2020-07-30, 15:56
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ditt inlägg beskriver svårigheten med vittnesuppgifter.
Han var berusad ,inte den bästa meriten när man ska återge situationer.
Palme var ganska kort för att vara man och pälsmössan, i mörkret uppfattade AB kanske som hår.

Oftast i traumatiska situationer brukar man reagera med att bli spiknykter direkt men AB vad jag förstår blev närmast chockad precis efter händelsen.
De få sekunder han såg sällskapet framför sig utstrålade gemenskap och plötsligt smäller det.
Därav förvåningen...han är väldigt nära men kan inte direkt ge några avgörande uppgifter.

När AB förhörs ca 02:25 på natten den 1 mars 1986 så måste han ju veta att han själv bevittnat mordet på OP. Varför säger han då att han tyckte sig se en man och två kvinnor gå framför honom och där mannen till vänster skjuter kvinnan i mitten? Han vet ju bevisligen att detta inte stämmer så varför måste han få in det i dokumentationen? Om jag ser något som sedan inte visar sig vara sant då försöker jag ju inte intala människor vad jag trodde att jag såg när det inträffade. Något sådant håller man ju för sig själv och svär vilken idiot man varit som trodde något annat.

Jag tycker det vore intressant att som sagt få veta ifall AB och IM någonsin träffat varandra. Om inte så borde någon ordna ett möte med dem båda idag.
Citera
2020-07-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
När AB förhörs ca 02:25 på natten den 1 mars 1986 så måste han ju veta att han själv bevittnat mordet på OP. Varför säger han då att han tyckte sig se en man och två kvinnor gå framför honom och där mannen till vänster skjuter kvinnan i mitten? Han vet ju bevisligen att detta inte stämmer så varför måste han få in det i dokumentationen? Om jag ser något som sedan inte visar sig vara sant då försöker jag ju inte intala människor vad jag trodde att jag såg när det inträffade. Något sådant håller man ju för sig själv och svär vilken idiot man varit som trodde något annat.

Jag tycker det vore intressant att som sagt få veta ifall AB och IM någonsin träffat varandra. Om inte så borde någon ordna ett möte med dem båda idag.

Ett vittne som går 3 m bakom paret OP ser två kvinnor och en man🤭😉 Det här säger väl allt. Kl 02.25 hade han naturligtvis fått reda på att den skjutne var OP. Detta förändrar allt. Skall jag säga sanningen eller säga något annat?? Vilka risker tar jag om jag berättar sanningen? Väldigt stora risker. Jag kan bli hotad, jag kan bli tystad för alltid. Varför skall vittnet utsätta sig för detta?? Ffa om det visar sig att t.o.m. mordutredarna kanske inte är på min sida.

Någon som kan säga varför man som vittne till mordet på statsminister OP skall säga sanningen??
Citera
2020-07-30, 16:09
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Ett vittne som går 3 m bakom paret OP ser två kvinnor och en man🤭😉 Det här säger väl allt. Kl 02.25 hade han naturligtvis fått reda på att den skjutne var OP. Detta förändrar allt. Skall jag säga sanningen eller säga något annat?? Vilka risker tar jag om jag berättar sanningen? Väldigt stora risker. Jag kan bli hotad, jag kan bli tystad för alltid. Varför skall vittnet utsätta sig för detta?? Ffa om det visar sig att t.o.m. mordutredarna kanske inte är på min sida.

Någon som kan säga varför man som vittne till mordet på statsminister OP skall säga sanningen??

Jag förstår inte vad du menar. Vad är det du vill ha sagt? Att AB är delaktig i mordet? Sanningen är ju det som inträffat, inte det han tror ha sett. Vilka risker finns det då att inte nämna det han tror ha sett? Varför måste han säga det han tror ha sett när detta bevisligen är irrelevant. Varför uppkommer detta i förhöret/förhören överhuvudtaget?

Problemet med AB är att han var onykter i ganska hög grad. Detta kan vem som helst vinkla hur man vill. Man kan cherry-picka till all oändlighet. Tyvärr.
Citera
2020-07-30, 16:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?

Finns inga bevis för att inte Hans Holmér är mördaren. För att ta ett exempel. Alltså så ska vi då fortsätta "forska" i det spåret enligt ditt resonemang.

Givetvis inte då ingenting talar för att HH befann sig vid mordplatsen när skotten avlossades, SE befann sig däremot i anslutning till platsen.

Jag gjorde ett undantag nu, och bemötte ett sällsynt barnsligt och ointellektuellt inkägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in