2020-07-30, 14:35
Avslutad
H24 skrev:
Sitter med förhören med Polisman G nu. Lägger upp allting så snart jag kan. Svårt att inte fastna på detta stycke.

Citat:
Efter förhöret med Flyckt yttrade denne någonting om han var säker på att säkerhetspolisen skulle återkomma under natten och gripa och anhålla honom! Han frågade därtill gång på gång undertecknad, vilka informationer som säkerhetspolisen hade omkring hans person, dock utan att få något svar. Då han tillfrågades av vilken anledning han fruktade ett senare gripade svarade han inte. Uppenbart var dock att han fruktade att säkerhetspolisen hade tillgång till viss information omkring honom som skulle föranleda de ovannämnda åtgärderna.

Det blir intressant att få läsa förhören med Tomas Flyckt när dessa läggs ut!
Citera
2020-07-30, 14:35
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du något emot att man funderar över SEs osannolika timing? Han lär ha haft någon kontakt med WACL, enligt tinytiny, om jag inte missminner mig.

Gräv istället för att täcka för!

Diskussionen är så binär. Antingen är SE GM eller också har han inget med mordet att göra.
En arbetshypotes skulle kunna vara att han liksom VG manipulerats att tro att man kommer att få "leka med de stora grabbarna". Sen används de som decoys/patsys av samma krafter. Kan det vara det vi ser?.
Jag ser det som en möjlig, men kanske osannolik teori. Men nu skall alla stenar vändas!
Citera
2020-07-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det finns flera vittnen än dem här. LJ stod och gömde sig bakom en barack. Det var mörkt i gränden. Han var säkert nära GM men då tittade ha inte fram. Han var livrädd i den situationen och tänkte på sitt egna skinn. Inte direkt en hjälte. 1,62 m, pipande röst. Såg han 30 år senare. Säkert en trevlig person men ingen tuff hjälte som är en pusselbit för att lösa Palme- mordet.

Det finns flera vittnen som såg en person med mörk rock samt keps fly mordplatsen. SE beskriver det själv. Han sprang mot Luntmakargatan..som GM. Ingen har sett honom på mordplatsen. Ingen polis såg honom, ingen polis ville ha hans vittnesmål på mordplatsen. Varför? För han fanns inte på mordplatsen efter skotten. Utan han har sprungit ner mot Luntmakargatan och försvunnit.
LJ är ett vittne som sällan har kritiserats eller ifrågasatts.
Om hans utsaga inte stämmer med verkligheten så faller en del.
Jag får en känsla av att han gömde sig en bra stund där bakom baracken. Tid är också svårt att återge. I den stunden han stod där kan kännas som en evighet.
Förmodligen livrädd vilket inte är konstigt.

En vittnesuppgift som LP vittnar om är den beige klädda mannen som hon tittar på men hon gör bedömningen att hon inte kommer få hjälp av honom. Han har inte fått någon identitet vad jag förstår.
IM har problem med en reklamskylt ,vid mordplatsen,något händer där men han får inte grepp om det.Någon stod där gömd och klev fram. Sprang han mot Kungsgatan och försvann.Ingen märkte hans närvaro i villervallan.

Var tog han vägen och i vilket syfte var han där?
Citera
2020-07-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Självklart att en socialdemokrat som Leif GW Persson..och andra sossar..vill att det skall vara högerextrema som ligger bakom mordet. För mig är det totalt ointressant.

Dessa vill göra dessa till syndabockar. Bara skitsnack. Finns inget som talar för detta.

Dina synnerligen ihåliga halmgubbar blir lite löjliga. Jag förklarade hur vi kontrollerade nassarna inom SB och annorstädes där de lekte olovlig kårverksamhet. Situationen är samma idag. Hoten mot rikets säkerhet finns i SD:s svans som svassar kring benen på Putins lakejer.

Det är tvärt om de som du stödjer i utpekande av SE helt utan saklig grund som ägnar sig och sådant och då är det skumt att vara moderat som tydligen är detsamma som Palmehatare och då krävs inte mycket för att vara bli övertygad nej. Skäms!

Vi är ett antal personer som följer spår och verkliga omständigheter som idag framstår som mycket märkligt hanterat av utredningen och det pekar i vissa riktningar t ex mot grupper som haft en syn på OP och hans entourage som KGB folk och detta bekämpas på ett febrigt sätt av dig och några till hårdare ju mer hårda fakta ni möter.

Jag förstår att ni inte vill att vissa stenar vänds för det kullkastar era teser men så måste det bli.
Citera
2020-07-30, 14:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
LJ är ett vittne som sällan har kritiserats eller ifrågasatts.
Om hans utsaga inte stämmer med verkligheten så faller en del.
Jag får en känsla av att han gömde sig en bra stund där bakom baracken. Tid är också svårt att återge. I den stunden han stod där kan kännas som en evighet.
Förmodligen livrädd vilket inte är konstigt.

En vittnesuppgift som LP vittnar om är den beige klädda mannen som hon tittar på men hon gör bedömningen att hon inte kommer få hjälp av honom. Han har inte fått någon identitet vad jag förstår.
IM har problem med en reklamskylt ,vid mordplatsen,något händer där men han får inte grepp om det.Någon stod där gömd och klev fram. Sprang han mot Kungsgatan och försvann.Ingen märkte hans närvaro i villervallan.

Var tog han vägen och i vilket syfte var han där?
Lisbet placerar den beige mannen på samma ställe som SE placerar sig själv.

Antingen är det SE eller en okänd man som aldrig gett sig tillkänna. Eller så befann sig den mannen enbart i Lisbets hjärna och minnesbild.
Citera
2020-07-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
KP får väldigt mycket kritik men han kanske helt enkelt tycker att det inte går att komma längre? Det behöver väl inte vara att han är ” köpt” av de som mörklägger?

Vet du ens hur man formulerar ett sakargument? Du kör den vanliga halmgubbetaktiken och det fungerar inte bland vuxna människor.

Sakligt sett är det horribla saker han påstår och ju mer material vi kan ta del av desto starkare blir den bilden. Det kallas sakargumentation men drabbar naturligtvis den som uppenbart svamlat och ljugit.

Varför han gör det har inget att göra med saken egentligen. Objektiv sett har det skett!
Citera
2020-07-30, 15:07
Medlem
14thInts avatar
Den gamle narkotikapolisen Lars Norberg gav för några år sedan ut boken Från Iggesund till Guaviare, där han sammanfattar 47 års tjänst.

MOP får bara en sida (s. 91), men innehåller två intressanta uppgifter.

Gruppen (Bjurärendet?) hade hyrt en lägenhet med uppsikt mot Cedergrens bostad. Vad jag hittills läst är det inte nämnt i förhör eller t.o.m förnekat.

LN har också en formulering som öppnar för att det fanns spanare i gruppen i tjänst ”innan eller i samband med mordet”.

Källa: https://ibb.co/QQJvJsn
Citera
2020-07-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vet du ens hur man formulerar ett sakargument? Du kör den vanliga halmgubbetaktiken och det fungerar inte bland vuxna människor.

Sakligt sett är det horribla saker han påstår och ju mer material vi kan ta del av desto starkare blir den bilden. Det kallas sakargumentation men drabbar naturligtvis den som uppenbart svamlat och ljugit.

Varför han gör det har inget att göra med saken egentligen. Objektiv sett har det skett!

Jag tycker att jag lämnat sakliga argument. Att du anser annorlunda är en sak. Sedan vet jag inte om det är så vuxet att ständigt påpeka hur ointelligenta osv andra personer är. Det kan slå tillbaka om det visar sig att man har fel.
Citera
2020-07-30, 15:15
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Fascinerande!

Då jag sökt mycket kring Tures bakgrund och kopplingar (jag vet t.o.m att han var flygrädd) så finner jag många lögner i hans utsagor.

T.ex. att hans flickvän skulle vara ”bortrest”. Hon var ju höggravid och födde bara några dagar senare.

I förhöret pratas det en del om Arla Gryning, vilket jag finner intressant.

Bekräftade att han var med i en skytteklubb, sannolikt Brunflos Pistolskytteklubb (som både Eino Hiltunen och Raimo Räsänen).

De pratar om den där bilden från Gotland där han skulle ha hävdat att Palmes mördare fanns med på (och att bilden var tagen sommaren 1986). ”Vittnet Bengt hade iaf hävdat detta i Aftonbladets artikelserie. ”Vittnet Bengt” = B*ngt K*rlström (och de jobbade ihop på Televerket).

Enligt en av Tures gamla flickvänner (som jag haft kontakt med) så har han sagt till henne att: ”Palme gör sig bättre som död än som levande”.

Ture bodde tidigare på samma adress i Täby som B*ngt H*llstenius (som i övrigt verkar vara bekant med Ingvar Grundborg). B*ngt bor idag på Gotland och håller själv på med svartkrutsskytte. Jobbade inom det militära och gått på Karlsborg.

Ture bekräftade även i förhöret att han kände bröderna Ainasoja (rånare i Mockfjärd). Varav den ena brodern, Lasse, hävdat att han levererat vapnet som Palme sköts med: https://mobile.twitter.com/new_worlds/status/494770255701745665
Tack för alla detaljer! Vet du mer om vad som döljer sig bakom maskningen? I förhöret D-11614-1C, t.ex., är det Bengt H han pekar ut som uppgiftslämnare där? Mot slutet pratas om en ytterligare person, sen nämns också ett par tvillingar, är det bröderna Ainasoja?
Citera
2020-07-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det känsliga ligger i det nära Natosamarbetet i modern tid och vad Sverige har haft att erbjuda USA. Det kan också finnas enskilda planer eller operationer, som man inte är särskilt stolt över. Någon koppling mellan SB och MOP ställer jag mig däremot tvivlande till.

Mitt intryck överensstämmer med ditt. Mitt intryck är att det är blå duster som man hoppats kunna slå i folk kring nåt mystiskt SB operativt. De som låtsats veta som Olle och Donald har levererat rena skrönor där man övar i samverkan med Föräldraföreningen Mot Narkotika och brunanstrukna privatspanargrupper är ackrediterade av SB och SSI på för rikets säkerhet viktiga uppgifter.

NIX. Tjillevix så var det inte.

Påstådd samverkan med FMN är avslöjad som lögn från i princip dag 1. Det är inte svårare än att fråga dem det berör för att få reda på det. PU har faktiskt hållit förhör kring detta och fått uppgifter från Must, Säpo och organisationen. Detta förekom ej. Det är nog ganska klarlagt.

Det som däremot också är klarlagt är att det fanns grupperingar inom Säpo och före detta säpo och fd IB med bland annat Donald Forsberg och sparkade Säpochefer och säpo/IB män, poliser och krafter inom officerskåren som drivit dessa teser i olika varianter. Namngivna personer som utom alla tvivel närt sådana åsikter och som torgfört dem publikt. Personer som dessutom haft inflytande i utredningen och kunskap samt förmåga att övervaka och även mörda OP på det sätt som skedde med motiv de själva formulerat.

Att de pekar med hela handen mot hemliga organisationer i hopp om att ingen skall kunna undersöka det hjälper inte. De hamnar ofelbart i flickfånget och ju mer som kommer fram desto större blir frågetecknen kring dessa "hjälpare".

Jag blir lika förvånad varje gång hur mycket Hollywood folk tror att SB var. I verkligheten var de sansat folk med olika förmågor som skulle agera i händelse av ockupation. Underrättelsearbete, logistik, sabotage och stöd till sk livlinor och i några fall uppgifter att eliminera sk Qvislingar och störa motståndarens ledningssystem.
Citera
2020-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det är lätt att förlora sig i detaljerna i den nya informationen
så en grovsortering map 3 huvudalternativ kunde kanske
vara bra.

Struktur ger överblick så det är inte fel!
Citera
2020-07-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Exakt. Därför försöker jag att sammanställa vittnesmål, klockslag, logik osv för att ha en åsikt. Jag tycker att ganska mycket pekar på SE. Fast jag är öppen för alla teorier/förklaringar.

KP sätter ju YN som ett mycket tillförlitligt vittne. Hon har sett den flyende mannen under längre tid och är opåverkad av vad som tidigare har hänt. Beaktat detta så har vi en GM med snarlik klädsel av SE.

Sen så pekar ju inte KP ut SE som GM, som ju så många här inne har tycks fått till det. Han säger ju att de indicier som finns hade räckt till häktning och vidare utredning men inte till åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in