2020-07-30, 01:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja Silversjös Facebook-sida ser lika tokig ut som många andra SD-politikers, vilket ju gör en ganska dyster. Kan vara långt till Palmehat ändå förstås.

I vilket fall hajar man till när det framgår att han uppenbarligen var lierad med Contra och lämnade ut material till dem. Finns många bitar i det här som är intressant.

Oklart om Silversjö även spred PU-handlingar, men det här med utlämnat material tycks i vad som åsyftas ha skett i samband med det förtalsmål som CG Holm och Contra var åtalade och fälldes för hösten 1986, vilket Holm hade ådragit sig efter en text publicerad i Contra nr 6/1985 som handlar om precis det där fallet med esterna Raivo Roosna & Alex Lepajöe som Norlin pratar om i förhöret.

Texten hade titeln "Sovjet i Sverige" och var skriven av Jüri Lina, som ju också förekommer i Norlin-förhöret men felstavas "Juri Linna". Intressant att förintelseförnekaren, antisemiten och allmänna foliehatten Jüri Lina poppar upp, men han var dock knappast som Norlin tror tolk på sovjetiska ambassaden, eftersom han av Sovjet anklagats för högförräderi, men han var i vilket fall väldigt aktiv i Contra under hela 80-talet innan han fick kicken från det gänget pga hans grova antisemitism mm. (Silversjös senare parti Sverigedemokraterna brukade dock med glädje sälja hans böcker på 90-talet.)

Och sen dyker även Joel Haukka upp i Norlins förhör, och nu börjar det bli riktigt intressant och grumligt. Dels verkar det som att Norlin fått det om bakfoten att Haukka skulle "ingå i personkretsen" kring Jüri Lina (åtminstone inte längre) och skriva under pseudonymen "Simu Simonen" i Contra. För tvärtom verkar det vara så att Lina i sin text om Roosna & Lepajöe i Contra utpekar "Simo"/Haukka som en aktör för Sovjetiska ambassaden, KGB och ryska maffian (ja det är rörigt, men det är ju Jüri Lina som skriver).

Han beskriver bl.a. hur Lepajöe i Sverige blivit kontaktad av "Simo" (som bl.a. säger sig vara "gammal sjöman"), som utpekas söka upp alla sovjetiska flyktingar och på olika sätt försöka lura dem på uppdrag av KGB.

Oklart hur man ska få de här bitarna att hänga ihop, men det är intressant hur det här verkar vara en del i bakgrunden till den senare uthängningen av Joel Haukka. Fallet med Roosna & Lepajöe finns f.ö. även beskrivet i "Nordisk kriminalkrönika 1987".

Man kan också ha i huvet här att Säpo genom Alf Karlsson redan på våren 1985 hade läckt uppgifter till SvD om att Haukka var trolig KGB-agent. AK sa enligt SvD i januari 1985 att "Han kan vara dubbelagent, eventuellt i samröre med ryssarna". En annan Säpo-anställd (Stig Johansson?) sa våren 1985 att han är "en av Sveriges skickligaste dubbelagenter".

Intressant också att Stig Johansson i sin senare text om Palmeutredningen i Contra nr 4/1997 passar på att utmåla just Ulf Norlin som en läcka av material:

"När jag lämnade information i Palmeutredningen till Norlins grupp kunde jag läsa saken i tidningen kommande lördag. På måndagen gick jag upp till Norlin och påstod att någon från hans grupp läckt till medierna. Norlin hävdade då att jag tagit med mig den information som jag lämnat, vilket jag förnekade. Övriga inblandade höll med mig och vi kunde senare konstatera att att dokumenten fortfarande låg kvar i Norlins skåp."

Tack, så bra. Ja man blir ju lite snurrig av alla namn och påståenden överallt. Denne Jüri Linna studerade även jag närmare för några år sedan. Apropå snurrig.

Annars kan jag väl säga "ständigt denne Alf Karlsson".

1) Planterade PKK-historien i en kvällstidning redan tidigt hösten 1985.

2) Planterade PKK-historien i en illustrerad veckotidning ungefär när VG släpptes.

3) Bör ha varit AK som "tipsade" HH om PKK.

4) Contra och likasinnade tidningar internationellt lanserade PKK-spåret. Svenska författarförbundets dåvarande ordförande var på ett symposium i Schweiz där han upptäckte att Contra-liknande grupperingar i andra länder också lanserade PKK som Palmemördare.

5) Fick tips av Birchan om det förestående Palmemordet men gjorde inget åt saken och förnekade att han fått tipset. Oturligt för AK var att en poliskommissarie och en kommunpolitiker i Sthlm fått samma tips och de bekräftade att de fått tipset före mordet. Enerström påstod att han tipsat AK om den förestående statskuppen men fick ingen reaktion.

6) Enligt Lingärde var väl AK någon slags "mullvad" i HH:s spaningsledning?

7) AK befann sig i öppna polisens sambandscentral på mordnatten men förnekade att han varit där. AK hade för övrigt jourtjänst på mordkvällen.

8) Ungefär ett år efter mordet tog AK anställning i förre Säpochefen PG Vinges säkerhetsföretag, samme Vinge som fått sparken av Palme för att han sagt till sossepampar i Norrland att han betraktade Palme som en säkerhetsrisk.

9) AK jobbade tidigare med PG Vinge på Industriförbundet där även CG Holm och Bertil Wedin medarbetade. Wedin hade i uppdrag att skriva ett internationellt nyhetsbrev till svenska näringslivstoppar. Industriförbundet och Contra samarbetade kring utgivning av böcker och andra skrifter med "Contra-inriktning". Chefen för Industriförbundet Axel Iveroth var ingen Palmevän.

10) Jag skulle inte bli särskilt förvånad om AK och Silversjö träffades över en grogg ibland.

Ja det finns säkert fler små pikanta detaljer om Affe K. Men som Säpoman kunde han säkert konsten att agera utan att synas. Planterandet av PKK tyder ändå på att han ville styra bort utredningen från andra oönskade uppslag. Vilka de nu kan ha varit.
Citera
2020-07-30, 01:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Wall har ju intervjuat både IM och AB. Fråga honom på hans Bloggsida!

Bra idé. Jag får ta tillfället i akt när GW postar ett nytt inlägg på sin blogg.
Citera
2020-07-30, 02:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag märker att jag får gå upp på heltid.

Att plöja allt är en sak. Att läsa, förstå och analysera en annan.

Vi har ett stort jobb framför oss allihop som vill lösa mordet, dvs vi som genomskådat farsen för länge sen. Säpo PM är starkt liksom alla uppgifter om WT. Polisens mörkläggning av drygt 100 WT-observationer talande. Knarkspanarförhören intressanta. Vore bra om vi kan få fram alla där.

Ulf Norlin-förhöret mycket intressant tycker jag. Särskilt uppgifterna om VG/ryssutredningen och försöken från andra poliser att olagligt komma över sekretessbelagt material via nattliga kopieringar av förhör, inbrott etc. Den här Håkan S är ett nytt namn för mig. Värd att granska närmare tycker jag.

Åke Wedin?

Ser fram emot allt material om VG. Bra jobbat!
Ja, nu börjar det bli tufft. Men oerhört intressant. Kommer att ta ett bra tag att smälta allt.

Det viktigaste som jag ser det är att sammanföra olika uppgifter från olika håll.

Jag kan redan nu se bevis för att KP ljög om en hel del i sin presentation. Och bevis för att WT aldrig undersöktes. Vilket visar att Dag Andersson hade rätt. Han ville utreda WT eftersom det inte var utrett tidigare. Får återkomma i framtiden.

Lägger nu ut ''godis''. Missa inget!
Citera
2020-07-30, 02:38
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Tack, så bra. Ja man blir ju lite snurrig av alla namn och påståenden överallt. Denne Jüri Linna studerade även jag närmare för några år sedan. Apropå snurrig.

2) Planterade PKK-historien i en illustrerad veckotidning ungefär när VG släpptes.

4) Contra och likasinnade tidningar internationellt lanserade PKK-spåret. Svenska författarförbundets dåvarande ordförande var på ett symposium i Schweiz där han upptäckte att Contra-liknande grupperingar i andra länder också lanserade PKK som Palmemördare.

5) Fick tips av Birchan om det förestående Palmemordet men gjorde inget åt saken och förnekade att han fått tipset. Oturligt för AK var att en poliskommissarie och en kommunpolitiker i Sthlm fått samma tips och de bekräftade att de fått tipset före mordet. Enerström påstod att han tipsat AK om den förestående statskuppen men fick ingen reaktion.

7) AK befann sig i öppna polisens sambandscentral på mordnatten men förnekade att han varit där. AK hade för övrigt jourtjänst på mordkvällen.

8) Ungefär ett år efter mordet tog AK anställning i förre Säpochefen PG Vinges säkerhetsföretag, samme Vinge som fått sparken av Palme för att han sagt till sossepampar i Norrland att han betraktade Palme som en säkerhetsrisk.

9) AK jobbade tidigare med PG Vinge på Industriförbundet där även CG Holm och Bertil Wedin medarbetade. Wedin hade i uppdrag att skriva ett internationellt nyhetsbrev till svenska näringslivstoppar. Industriförbundet och Contra samarbetade kring utgivning av böcker och andra skrifter med "Contra-inriktning". Chefen för Industriförbundet Axel Iveroth var ingen Palmevän.

10) Jag skulle inte bli särskilt förvånad om AK och Silversjö träffades över en grogg ibland.

Ja det finns säkert fler små pikanta detaljer om Affe K. Men som Säpoman kunde han säkert konsten att agera utan att synas. Planterandet av PKK tyder ändå på att han ville styra bort utredningen från andra oönskade uppslag. Vilka de nu kan ha varit.

Enligt Bröderna P vet inte AK ens om Säk har skickat en sambandsman till till Stockholmspolisen trots att det var AK:S uppgift att planera verksamheten i I SÄKS ledningscentral. Det styrker väl hypotesen att AK ljuger
Citera
2020-07-30, 03:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Enligt Bröderna P vet inte AK ens om Säk har skickat en sambandsman till till Stockholmspolisen trots att det var AK:S uppgift att planera verksamheten i I SÄKS ledningscentral. Det styrker väl hypotesen att AK ljuger

Ja.

För mig spelade AK ett smutsigt spel i skuggorna, möjligen i avsikt att radera alla försök att i verkligheten utreda Palmemordet.

Sanningen är krigets första offer. Det är tydligt under dessa 34 år hur olika politiska grupperingar försökt använda mordet för sina syften.

Alltmedan PU energiskt skottat fram den ena lögnen efter den andra. Nu senast med den stackars KP som nyttig idiot.

Att lösa mordet tycks aldrig ha varit aktuellt någonstans.

Men nu börjar vi få inblick i vad som pågått i de mörkaste vrårna.
Citera
2020-07-30, 03:07
Medlem
Förhör med Alf Enerström.

https://drive.google.com/file/d/1Ili4AEg0v1jCjhRMaHJayLf42Z0Iu7pc/view

https://drive.google.com/file/d/1BXlhR_uXlLYLLEaS8aHd3rvzj6PQqpKB/view

https://drive.google.com/file/d/1G3H24lTSyhIQln8bXS_2w3Z_c74xITXP/view

https://drive.google.com/file/d/14fY719UpUczm300l2i2KKL2worUf8TPE/view

https://drive.google.com/file/d/1dS6CNCjbqGokbfWPC-PEcQ6LBkkjVZRx/view

https://drive.google.com/file/d/12VXaYl9VskIUnOmk89XAp41sFzM2nSDj/view
Citera
2020-07-30, 03:17
Medlem
Förhör med David Fredin.

https://drive.google.com/file/d/1d1nymOYMDycckO9HgMWx5RdVpP1zZu90/view

https://drive.google.com/file/d/1x9yUS9dltpGdOqumH9ebl9fcE9KYY6Ag/view

https://drive.google.com/file/d/1fsemrnAEU8H3Qld3iUKavzIojwEuYAJ4/view

https://drive.google.com/file/d/1ZQ6Buf8J88FGRBO0bzCX1DwUQ0dm81wo/view
Citera
2020-07-30, 03:20
Medlem
Förhör med Alf Karlsson

https://drive.google.com/file/d/1x0dY43VOefSW6kuSudFZf2ZGr2-pxTaq/view
Citera
2020-07-30, 03:24
Medlem
Förhör med Ture Utriainen.

https://drive.google.com/file/d/1SP0DkycQzSnKBK9mBBalYYxjtN5hYGb4/view

https://drive.google.com/file/d/1n9SVNwGhqCrbWKElV6qqmFSNQWh0LPP9/view

https://drive.google.com/file/d/1K0Cv3WiGUQSLuCMSsIiOLuA_-_5K2xzn/view
Citera
2020-07-30, 03:29
Medlem
Tillägg Christer Andersson.

https://drive.google.com/file/d/1G1lh4UVG--W5YkqEmPuqDJlOH3TXdgzW/view
Citera
2020-07-30, 04:02
Medlem
Citat:

Tillägg till din lista.

Häggström vittnar om ett möte mellan AK och CGÖ på VIP.

Enligt Tommy Lindströms bok så började han/PU utreda PKK redan på eftermiddagen förste mars 86. På order av Holmer. Annat hade varit tjänstefel. Eftersom de var terrorklassade av regeringen och bevisligen utfört flera mord i Sverige.

Som jag ser det hade inte Alf Karlsson kunnat agera som han gjorde utan PG Näss godkännande. Så frågan är felställd.

Vad ville PG Näss via AKs agerande?

Som bekant så började Näss skriva sina memoarer för sent. Där gick vi tyvärr miste om en hel del information. Var de drygt 500 färdiga sidorna befinner sig idag är okänt.
Citera
2020-07-30, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kunde SE säkert, sköta ett tryckeri, åtminstone bör han ha varit duktig på att utforma informationsmaterial.

Att inte det faktum att SE hade ett låst arbetsrum har uppmärksammats mer, det är uppseendeväckande.

I övrigt kan man vara korrekt och konstatera att inga tekniska bevis finns som visar att SE är gärningsmannen, så då är det troligen någon annan.

Man kan också ta till sig vad SE säger i förhör, i tingsrätt och hovrätt, och på vilket vis han säger det, konstatera att SE är en skicklig lögnare och att SE med största sannolikhet var inblandad i mordet på något vis.

Bara en sådan sak som att utstäplingstiden förändras från förhör, via tingsrätt och slutligen i hovrätten. Detta trots att ansvarig tjänsteman på Skandia klart och tydligt säger 23:19, en omständighet som utfrågarna i domstolsförhandlingen låter passera utan ett ifrågasättande, man köper det rakt av och tackar SE för visat intresse.

Här kan man naturligtvis tänka sig att åklagaren hade ett intresse i denna tidsförskjutning, det gynnade SE och en mörkläggning.

Nej han borde definitivt inte kunna "sköta ett tryckeri", men självklart vara duktig på att utforma informationsmaterial, då det var hans jobb.
Att han hade lås på rummet var inte mer märkvärdigt än att varenda folktandvård hade det i sina rum för framkallning. Ur Per Häggströms förhör 2017:

"Inne i rummet hade han ett fotolabb och skälet till att det var låst var att han inte ville bli störd då han i fotolabbet inte kunde ha koll på vilka som var på kontoret." ... "I sitt rum hade han ett mörkrum."

Inget det minsta uppseendeväckande, det ingick i hans jobb och det var liksom före digitalkamerans tid.
Du har helt rätt i att konstatera att inga tekniska bevis finns, det enda som finns är Engströms munväder och det gör honom inte till GM det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in