2020-07-30, 13:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag är väl en av de få som tycker att KP verkar vara en kompetent och förtroendegivande person.
Snillen som spekulerar med sig själva genererar aldrig något Nobelpris.
Citera
2020-07-30, 13:39
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att ingen koppling mellan SE och sekretessade organisationer eller personer inte har hittats är inte ett bevis för att det inte fanns, således kan man inte påstå att SE inte kan ha varit inblandad.

Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?

Finns inga bevis för att inte Hans Holmér är mördaren. För att ta ett exempel. Alltså så ska vi då fortsätta "forska" i det spåret enligt ditt resonemang.
Citera
2020-07-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det är bilden som media och rättsväsendet har tryckt ut. Enligt mina källor ska han vara kraftigt överreklamerad och vara en medelmåtta med begränsad kapacitet.

Jag bildar min uppfattning på det jag sett av honom. Har inget att göra med media eller rättsväsende.
Citera
2020-07-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Snillen som spekulerar med sig själva genererar aldrig något Nobelpris.

Osäker på vad du menar, vill du förklara?
Citera
2020-07-30, 13:45
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Fast då börjar man med motivbilden och försöker ta sig ner till Sveavägen. Vilket jag skulle säga är olämpligt i de allra flesta fall. Dock indikationen att Sovjet skulle känna till mordet i förväg måste ju utredas så långt det går.

Alternativt utreder man det man faktiskt vet utspelade sig på Sveavägen och dess omgivning och vilket Petersson påstod sig ha avsikt att göra.

Där finns 1. Alla de som vistades runt: Gunnarsson, SE, iaktagna grandmän, vittnen. Känns som man tömt dessa möjligher till max.

2. Alla dessa walki-talkie observationer man bevisligen inte haft mandat att utreda.

3. Polisspåret: Där Petersson påstod att det fanns ingen att gå på vilket var en direkt lögn. Man har södermalmspiketen uppe på åsen som hävdar att dom befann sig där när skotten smäller av pga en tillfällighet för att flytta en bil. Är det bara en ren tillfällighet att piketkollegan bett att få sköta larmjouren just denna natt och är den som tar emot uppgifterna om mordet och sedan miss-sköter sitt uppdrag i växeln? Vad är oddset?
Visst kan det vara en tillfälligheternas storm men har det utretts? Ja inte av Ölvebro i alla fall den saken är säker. Hur ofta bad piketkollegan om att få sitta i larmcentralens växel t.ex.?

Det är lätt att förlora sig i detaljerna i den nya informationen
så en grovsortering map 3 huvudalternativ kunde kanske
vara bra.
Citera
2020-07-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Osäker på vad du menar, vill du förklara?
Du är ju inte direkt Palmeutredningens Einstein. Inte ens hustrun Mileva. Som hjälpte till med matematiken.

Är fullt övertygad om att du inte kan räkna ut resten. Trots att allt är relativt utifrån utgångspunkten vid varje enskilt ögonblick.

Det vi vet idag är något annorlunda än det vi visste igår. Hela universum går framåt. Inte bakåt som du tror.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 14:04.
Citera
2020-07-30, 14:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?

Finns inga bevis för att inte Hans Holmér är mördaren. För att ta ett exempel. Alltså så ska vi då fortsätta "forska" i det spåret enligt ditt resonemang.
Har du något emot att man funderar över SEs osannolika timing? Han lär ha haft någon kontakt med WACL, enligt tinytiny, om jag inte missminner mig.

Gräv istället för att täcka för!
Citera
2020-07-30, 14:04
Medlem
Funderar på motivbilden.
Om Gorbatjov och Palme hade någon form av kontakt innan Moskvaresan kan det ha varit att G ville ha hjälp och stöd av OP .
G hade planer på att demokratisera Sovjetunionen med Perestrojka och Glasnost.
Han insåg nämligen att det gamla sovjet var tvungen att förändras. Det var han förmodligen ensam om att fundera på.
Detta låg i OP intresse att hjälpa till i en demokratisk process.

Är övertygad om att många äldre ryssar i toppen i partiet insåg att den kontakten måste brytas.
Ja, hur hanterar vi detta .Vi tar bort OP så fortsätter allt som vanligt.

En spekulation bara bland alla.
Tänker också på den ryska ambassadören som blir avlyssnad ,där han yttrar till sin fru att Palme kommer att mördas. Om det finns någon trovärdighet i dessa uppgifter.
Verkar märkligt att man delger sin fru sådan information...men vodkan hade kanske börjat verka.
Citera
2020-07-30, 14:08
Medlem
Citat:
Du är ju inte direkt Palmeutredningens Einstein. Inte ens hustrun Mileva. Som hjälpte till med matematiken.

Är fullt övertygad om att du inte kan räkna ut resten.

Jag är definitivt inte någon Einstein när det gäller Palmeutredningen men jag tycker att det är intressant. Det som är bra är att det finns personer som du som är både intelligent och vet vilka vittnesmål som är trovärdiga och riktiga. Såvida du inte var med på Sveavägen är det uppseendeväckande.
Citera
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Kanske värt att notera att SE inte var medlem eller tillhörde kärnan i EAP. Däremot stöttade han enbart i pereferin med grafiskt arbete.
Mer intressant kan vara hans kontakter i WACL vilket gjorde mig förvånad sista gången jag träffade honom innan MOP där det visade sig att vi hade gemensamma vänner. Kanske ett uppslag för vidare spekulation
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du något emot att man funderar över SEs osannolika timing? Han lär ha haft någon kontakt med WACL, enligt tinytiny, om jag inte missminner mig.

Gräv istället för att täcka för!
Jo, visst var det så.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Tillägg till din lista.

Häggström vittnar om ett möte mellan AK och CGÖ på VIP.

Enligt Tommy Lindströms bok så började han/PU utreda PKK redan på eftermiddagen förste mars 86. På order av Holmer. Annat hade varit tjänstefel. Eftersom de var terrorklassade av regeringen och bevisligen utfört flera mord i Sverige.

Som jag ser det hade inte Alf Karlsson kunnat agera som han gjorde utan PG Näss godkännande. Så frågan är felställd.

Vad ville PG Näss via AKs agerande?

Som bekant så började Näss skriva sina memoarer för sent. Där gick vi tyvärr miste om en hel del information. Var de drygt 500 färdiga sidorna befinner sig idag är okänt.

AK/CGÖ - återigen. Vad hände egentligen den där kvällen 28/2? Jag är säker på att IC direkt på mordnatten säkrade tystnaden med Säpo. Därför tillsattes också städhjälpen HH. De två kroaterna som LP beskrev raderades.

PKK - håller med, visst skulle PKK utredas. Men den här lanseringen från AK/Contra känns mer organiserad och offensiv. De ville väl länka PKK till Sovjet. När vänstern skrek om högerextrema poliser och CIA. Kampen om "share of voice" i den offentliga debatten började direkt.

PG Näss - ja då är det ju ännu värre. Som sagt, vad ville han åstadkomma med det?

Och varför började Ölvebro direkt med ensam galning 1988 och nötte på samma tema i tio år? Vi ser nu vad som "glömdes bort".

Att lösa Palmemordet har nog aldrig varit aktuellt.
Citera
2020-07-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
AK/CGÖ - återigen. Vad hände egentligen den där kvällen 28/2? Jag är säker på att IC direkt på mordnatten säkrade tystnaden med Säpo. Därför tillsattes också städhjälpen HH. De två kroaterna som LP beskrev raderades.

PKK - håller med, visst skulle PKK utredas. Men den här lanseringen från AK/Contra känns mer organiserad och offensiv. De ville väl länka PKK till Sovjet. När vänstern skrek om högerextrema poliser och CIA. Kampen om "share of voice" i den offentliga debatten började direkt.

PG Näss - ja då är det ju ännu värre. Som sagt, vad ville han åstadkomma med det?

Och varför började Ölvebro direkt med ensam galning 1988 och nötte på samma tema i tio år? Vi ser nu vad som "glömdes bort".

Att lösa Palmemordet har nog aldrig varit aktuellt.
Varför skulle Säpo/AK/Näss förankra PKK som mördare 6 månader före OP blev avrättad. Om man inte själva hade förkunskaper och ville stämma i bäcken. Och därmed var inblandade i mordet via förutsägelsen.

Alternativet är att man ville förmedla ett annat budskap som inte har med det senare mordet att göra. Med en okänd mottagare.

Det var ytterst sällsynt att Säpo vid den tiden öppet via media gick ut med hemlig information. Eller kommenterade hotbilder öppet. Om det ens förekom. Alltså bröt man mönstret. Varför? Och varför tyckte Näss det var en bra strategi?

Jag har aldrig köpt att PKK blev planterat hos HH och i PU. Vilket jag verkar vara ensam om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in