Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-05, 04:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Spännande.

Jag har under dagen genomfört ytterligare efterforskningar:

Wally Dean C**** växte upp i Hugo, Oklahoma hos sin mormor sedan föräldrarna hade skilt sig vid tiden för hans födsel. Han gick inte ut Hugo High School, utan hoppade av och sökte in i armén 17 år gammal i maj 1959.

I januari 1960 fick han sin fallskärmsjägarvingar vid 82nd Airbornes hoppskola.

Därefter har jag lucka till 1967, då han åkte till Vietnam för tjänstgöring med 3rd Bn, 506th Infantry 101st luftlandsättningsdivisionen, en enhet känd från serien Band of Brothers.

I strid, troligen hösten 1967, sårades sedan WDC av en prickskytt och fick tre tår bortskjutna, vilket måste ha varit ett klart handikapp när det gällde att ta sig fram obehindrat.

Julen 1968 tog han, trots handikappet, tjänst i NYPD som polis, men avbröt den tjänstgöringen ganska omgående för att återigen ta värvning och bli skickad till Tyskland i mars 1969. Han hade, enligt sin faster, hoppats på att återförenats med sin familj. Hans tyska hustru hade nämligen skilt sig från honom, när han låg på sjukhus i Saigon. Denna återförening ägde inte rum och WDC hoppade istället av armén och sökte politisk asyl i Sverige, vilket han beviljades den 11. september 1969.

Det är så långt jag kommit. Jag har hittat fyra fruar/sambos och sex barn i Sverige, Tyskland och USA, men de lägger jag inte ut här.

Det är spännande i sammanhanget att han bodde i området, hade sin yrkesprofil och sin skada.

Här är delar av en artikel i The Daily Oklahoman, 12 september 1969, sidan 62, där man bland annat kan läsa om hans bortskjutna tår.

Även hans utseende är intressant att studera. Här är ett foto, troligen från 00-talet.

Jag noterar hans koppling till Tyskland och tänker också att eventuell koppling till Viktor G skulle vara intressant att forska i liksom mycket annat. Avskrivningsbeslutet skulle dessutom vara intressant att ta del av.
Imponerande detektivarbete! Många fallskärmsjägare blir det.
Citera
2020-11-05, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det inte för du tänker på när alla anonyma brev begärdes ut? Där är ju över 3500 st så måste ta en jäkla tid att få ihop dom.
Första gången jag ser siffran 3500. Har du fått den uppgiften inifrån PU?
Citera
2020-11-05, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Är det något speciellt som ni tänker på gällande GF? Inför det att dokumenten dyker upp?
För mig är inte TT gärningsmannen. Det intressanta är eventuella kopplingar till grupp/grupper som höll på med försök att avlägsna OP via våld. Och tidigare koppling till Sigge Cedergren antyder att Tomas i så fall rörde sig i kriminella kretsar. Samt att det är uppenbart att Ulla Palovaara var mycket rädd för Tarendi. Varför? Våld inblandat? Visste hon för mycket om Tomas förehavanden?

Enerström har bevisligen medgett att det kom personer till honom som ville ha en drastisk lösning på problemet Palme. Utan att namnge.

Enligt mig så förekom det ett antal parallella försök tiden före mordet. Plus att OP förekom på ett antal dödslistor. Frågan är vem/vilka som hann först. Min tro är att det var en liten grupp som inte förekom i resonemanget före mordet. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Följande beställning skickades till PU 201029.

''Listor, analyser och PM om på vilka dödslistor Olof Palme stod''

Vilket då enligt mig inte leder till gärningsmannen. Men intressant ändå via eventuella kopplingar på personnivå.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-05 kl. 05:33.
Citera
2020-11-05, 05:45
Medlem
Enligt uppgift så lämnas inte Palmerumsbanden ut. De ligger under sekretess. Har tyvärr inte hittat några detaljer avseende den sekretessen.

Vi får uppenbarligen nöja oss med Palmerummets protokoll.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-05 kl. 05:50.
Citera
2020-11-05, 07:05
Medlem
Handlingar om WACL skrivna av Anders Larsson och inlämnade till PU av Claes Palme. HI-7504-13, endast försättssida.

https://drive.google.com/file/d/1g5i1VHSs0ENaOxLSY6vYQWe9xC2g1T6R/view?usp=sharing

Odaterad PM om WACL från Rikskriminalsektionen. HI-7504-14.

https://drive.google.com/file/d/1CeggDXttT-wlKAvaQ5jTCxU4AlKuaP35/view?usp=sharing

Förhör med Arvo Horms maka Anne-Marie Asker. HI-7504-12.

https://drive.google.com/file/d/1C1jmPqMiGlRWT12MEHPRs7RM3NfC-QR6/view?usp=sharing

Tips från "Staffan" om journalisten "Roy" och Jüri Lina. N-3178.

https://drive.google.com/file/d/1-mJsH6c7h0YDHfIhvncE7w39GBmRtMst/view?usp=sharing

Alla eventuella förhör med Ulf Hamacher, aktiv i St Michaelsorden, SNF och WACL. 28 april 1988. HJ-9708.

https://drive.google.com/file/d/1v1TgsOGraXbMeZXG5go04jL_qcSRVX1v/view?usp=sharing

Alla eventuella förhör med Ulf Hamacher, aktiv i St Michaelsorden, SNF och WACL. 30 juli 1986. HL-12544-6.

https://drive.google.com/file/d/1LJDn3YpJNBR-7ZtRv5dzgf5YhurBv_qz/view?usp=sharing

Alla eventuella förhör med Ulf Hamacher, aktiv i St Michaelsorden, SNF och WACL. 2 dec 1992 (fel dnr?!). HL-12544-6.

https://drive.google.com/file/d/1UysezwOlDwg-Pfyz2ceomoRACMzARWok/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-05 kl. 07:11.
Citera
2020-11-05, 07:34
Medlem
Avslag på begäran att få ut offentliga handlingar. Förfrågan gällde handlingar om "Källa Erik" och avlyssningen av den Sovjetiska diplomaten Vladimir Nezjinskij. Polisen anser att alla handlingar i sin helhet omfattas av försvarssekretess, underrättelsesekretess och utrikessekretess.
Citera
2020-11-05, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Första gången jag ser siffran 3500. Har du fått den uppgiften inifrån PU?

Ja, när jag undrade över anonyma brev 2017.
3538 finns det fick jag till svar av Karin Johansson. Hon frågade om jag ville ha ut dom men det var för dyrt och vad skulle jag göra med dom när jag sorterat dom. Polisen har väl gjort något sådant jobb själv hoppas jag!
Citera
2020-11-05, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja, när jag undrade över anonyma brev 2017.
3538 finns det fick jag till svar av Karin Johansson. Hon frågade om jag ville ha ut dom men det var för dyrt och vad skulle jag göra med dom när jag sorterat dom. Polisen har väl gjort något sådant jobb själv hoppas jag!
Ok. En rejäl hög med dokument blir det. Som man då var villiga att lämna ut enligt dig. Men det fysiska anonyma brevet som anlände till Arbetet väldigt tidigt efter mordet har PU slarvat bort. Det vi har är en beskrivning av vad som stod där.

Enbart att läsa 3538 anonyma brev lär ta lång tid. Där det i förväg inte går att att utesluta att lösningen finns där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-05 kl. 07:50.
Citera
2020-11-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok. En rejäl hög med dokument blir det. Som man då var villiga att lämna ut enligt dig. Men det fysiska anonyma brevet som anlände till Arbetet väldigt tidigt efter mordet har PU slarvat bort. Det vi har är en beskrivning av vad som stod där.

Enbart att läsa 3538 anonyma brev lär ta lång tid. Där det i förväg inte går att att utesluta att lösningen finns där.

Klart lösningen är där!
Jag har skivan om någon vill ha den:

"Nu har jag hittat den ljudfil jag tror du är intresserad av, det är en anonym man som ringer till vakthavande befäl i Skellefteåpolisen i april 1987. Men filen är enbart på 9 och en halv minut, och det är ganska dålig hörbarhet på mannen. Mannen har utpräglad norrlandsdialekt. Jag kan skicka ljudfilen till dig på en DVD-skiva och det kommer i sådant fall kosta dig 300 kronor.
På anonyma brev får jag 3538 träff och skulle du mot förmodan vilja ha ut alla dem så skulle det kosta dig 7106 kr extra.

Med vänlig hälsning

Karin Johansson

Palmegruppen"
Citera
2020-11-05, 08:44
Medlem
Kan det vara intressant att känna till att Wally Dean Couch dog utblottad i Töreboda inneboende hos en amerikan, Larry Chester Cornett, som bodde i Stockholm på 70, 80 och 90-talet. Återförening?! Vietnam-desertörer?

Finns dessa namn i VG's telefonbok?
Senast redigerad av Klippo 2020-11-05 kl. 09:03.
Citera
2020-11-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Spännande.

Jag har under dagen genomfört ytterligare efterforskningar:

Wally Dean C**** växte upp i Hugo, Oklahoma hos sin mormor sedan föräldrarna hade skilt sig vid tiden för hans födsel. Han gick inte ut Hugo High School, utan hoppade av och sökte in i armén 17 år gammal i maj 1959.

I januari 1960 fick han sin fallskärmsjägarvingar vid 82nd Airbornes hoppskola.

Därefter har jag lucka till 1967, då han åkte till Vietnam för tjänstgöring med 3rd Bn, 506th Infantry 101st luftlandsättningsdivisionen, en enhet känd från serien Band of Brothers.

I strid, troligen hösten 1967, sårades sedan WDC av en prickskytt och fick tre tår bortskjutna, vilket måste ha varit ett klart handikapp när det gällde att ta sig fram obehindrat.

Julen 1968 tog han, trots handikappet, tjänst i NYPD som polis, men avbröt den tjänstgöringen ganska omgående för att återigen ta värvning och bli skickad till Tyskland i mars 1969. Han hade, enligt sin faster, hoppats på att återförenats med sin familj. Hans tyska hustru hade nämligen skilt sig från honom, när han låg på sjukhus i Saigon. Denna återförening ägde inte rum och WDC hoppade istället av armén och sökte politisk asyl i Sverige, vilket han beviljades den 11. september 1969.

Det är så långt jag kommit. Jag har hittat fyra fruar/sambos och sex barn i Sverige, Tyskland och USA, men de lägger jag inte ut här.

Det är spännande i sammanhanget att han bodde i området, hade sin yrkesprofil och sin skada.

Här är delar av en artikel i The Daily Oklahoman, 12 september 1969, sidan 62, där man bland annat kan läsa om hans bortskjutna tår.

Även hans utseende är intressant att studera. Här är ett foto, troligen från 00-talet.

Jag noterar hans koppling till Tyskland och tänker också att eventuell koppling till Viktor G skulle vara intressant att forska i liksom mycket annat. Avskrivningsbeslutet skulle dessutom vara intressant att ta del av.
Mycket bra.
"I januari 1960 fick han sin fallskärmsjägarvingar vid 82nd Airbornes hoppskola. Därefter har jag lucka till 1967, då han åkte till Vietnam för tjänstgöring med 3rd Bn, 506th Infantry 101st luftlandsättningsdivisionen, en enhet känd från serien Band of Brothers."
Luckan infaller liksom under en historiskt intressant period, t ex Kubakrisen 1962. Undrar vad den gode Wally fick göra under denna period av lucka?
Citera
2020-11-05, 10:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Kan det vara intressant att känna till att Wally Dean Couch dog utblottad i Töreboda inneboende hos en amerikan, Larry Chester Cornett, som bodde i Stockholm på 70, 80 och 90-talet. Återförening?! Vietnam-desertörer?

Finns dessa namn i VG's telefonbok?

Nej , inget av dessa namn finns med i Viktor Gunnarssons telefonbok. Töreboda kommun var känt för att ha bland Sydsveriges lägsta huspriser , tror samhället Älgarås hade de billigaste villorna i slutet av 90-talet. Har du addressen de bodde på i Töreboda kommun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in