2020-07-30, 13:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Meningslöst cirkelresonemang.

Vill du inte forska vidare på SE eventuella koppling till sekretessade organisationer och personer, eller ens kan tänka dig att det kan finnas sådana kopplingar, varför ens bry dig, varför kommentera de skribenter som vill diskutera ett sådant scenario.

Vi känner till din ståndpunkt mer än väl, finns ingen anledning för dig att lägga dig i diskussionen genom att framstå som en papegoja som upprepar sig.

SE som inblandad i mordet kan inte uteslutas trots att vi just nu inte har något konkret som visar att han var inblandad, låt folk få ha den uppfattningen utan att du hela tiden måste lägga dig i, börjar bli lite tjatigt.

Då det kan finnas information om SE som ännu inte är allmänt känd kan man givetvis inte utesluta honom som inblandad även om man personligen är övertygad om att SE inte har med saken att göra.

Som KP sa, vi kan inte komma längre, därför lägger vi ner.
Det är nu jag ''forskar'' i frisläppta dokument. Det du forskar i är gamla dokument. Och din oförmåga att läsa in dig på ny information är uppenbar.

Det som skiljer mig mot en papegoja är att jag inte har en filt över mig när jag ska sova. Jag har en förmåga att ändra mig när nya synintryck uppenbarar sig. Vilket du bevisligen saknar.

Läs på om kognitiv förmåga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-30 kl. 13:14.
Citera
2020-07-30, 13:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Vilken Säpokommissare hade en son som kollade livvaktsskyddet??

Vi vill ha NAMN!!
De flesta känner nog till det. Kommissarien hette Bo Holm och sonen Stefan Holm. Allt enligt protokoll på länken:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR2RTbDctSUhHeFU/view
Citera
2020-07-30, 13:05
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Man skall veta att när alla vittnen får veta att det är Olof Palme som ligger på marken så förändras förutsättningarna radikalt. Det är inte bara på film vittnen mördas eller hotas.

Så jag är inte förvånad att vittnesmålen generellt håller dålig kvalite. Det spretar lite varstans. 34 år senare så vet vissa inte om mördaren hade en blå täckjacka eller lång mörk rock. Fast det fanns 10-15 personer som fanns runt mordplatsen när skotten gick av. När inte AB som fanns 3-5 m bakom OP när skotten brann av kan säga exakt hur mördaren såg ut säger allt om att rädsla för repressalier är en del av detta mord.
Man har alldeles för mycket att förlora för att säga sanningen. Det är därför vi befinner oss i det stadie vi befinner oss. 34 år senare.

Ett annat problem med vissa av vittnesmålen är att de inte skrivs med exakta citat, utan är ofta en sammanfattning av en poliskommissarie.

Detta kan föranleda till att poliskommissarien gör en egen uppfattning över vad vittnet sagt, istället för att skriva ner de exakta orden.

Men som jag tolkar vittnesmålen, om man lägger ihop dem tillsammans, är att från Grand fram till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan fanns det en man runt 45 år, 180-185 cm lång, med blå (täck)jacka och stålbågade glasögon, som förföljde makarna Palme. Och från korsningen Sveavägen/Tunnelgatan upp mot David Bagares gata fanns det en man runt 40 år, 175-180 cm lång, med mörk fladdrande rock.
Citera
2020-07-30, 13:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis som att det vore ytterst märkligt om mördaren hade någon koppling dina märkliga teorier.
Det kan jag hålla med om. Det fanns en tid när inga protokoll var offentliga och man fick försöka gräva där man stod. Men nuförtiden finns mer påtagliga bevis.

https://iesho.blogspot.com/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html
Citera
2020-07-30, 13:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är nu jag ''forskar'' i är frisläppta dokument. Det du forskar i är gamla dokument.

Det som skiljer mig mot en papegoja är att jag inte har en filt över mig när jag ska sova. Jag har en förmåga att ändra mig när nya synintryck uppenbarar sig. Vilket du bevisligen inte kan presentera. Lika lite som KP.

Jag är mer än väl medveten om att nya dokument tillkommer i en rasande fart, och att bland annat du tror dig komma fram till en lösning med hjälp av dem, gott så.

Nya dokument gör dock inte per automatik att äldre information blir ointressant.

Kan du ens nämna ett "nytt" dokument som automatiskt gör att SE blir ointressant, vad nytt har du kommit fram till med hjälp av nya dokument, har du ens kommit en millimeter närmare facit med hjälp av de nya dokumenten?

Klarar du bara av att hålla en sak i huvudet är det kanske bättre att du sitter på kammaren och studerar de "nya" dokumenten i lugn och ro och låter övriga ostört diskutera den äldre informationen utan din inblandning.
Citera
2020-07-30, 13:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
KP får väldigt mycket kritik men han kanske helt enkelt tycker att det inte går att komma längre? Det behöver väl inte vara att han är ” köpt” av de som mörklägger?

Jag håller med dig, dock skrev jag vad jag skrev i en annan kontext.

Personligt tycker jag att KP gav upp för tidigt, finns troligen mycket mer att undersöka.

1.Beordrad att avsluta

2.Vågade inte fortsätta

3.Gick inte att komma vidare

Finns sannolikt fler anledningar som kan ligga till grund för nedläggningsbeslutet.
Citera
2020-07-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
En brännande förklaring till att Stay Behind inte offentliggjordes i Sverige är förmodligen MOP.
Ansvariga visste att det skulle bli en obehagliga frågor.
Vad vet vi, den organisationen kanske fortsätter än i dag.
Svenska journalister blev skrämda efter IB affären, min spekulation dock.
Det känsliga ligger i det nära Natosamarbetet i modern tid och vad Sverige har haft att erbjuda USA. Det kan också finnas enskilda planer eller operationer, som man inte är särskilt stolt över. Någon koppling mellan SB och MOP ställer jag mig däremot tvivlande till.

Att uppgifterna om det gamla nätverket alltjämt är känsliga har också att göra med de ansträngda svensk-ryska relationerna, som inte är nämnvärt bättre idag än under kalla kriget. Störst chans att rikta ljuset mot SB fanns förmodligen under Jeltsins tid vid makten, då förhållandet mellan länderna var någorlunda hyggligt, mycket beroende på att det ryska militärindustriella komplexet var kraftigt försvagat.

Nu ligger det snarare i farans riktning att vissa svenska underrättelserävar vill blåsa liv i åtminstone delar av de gamla SB-strukturerna (i den mån de inte redan finns på plats). I det läget vill man naturligtvis minst av allt se en granskning av nätverkets tidigare uppbyggnad och verksamhet.
Citera
2020-07-30, 13:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Jag är mer än väl medveten om att nya dokument tillkommer i en rasande fart, och att bland annat du tror dig komma fram till en lösning med hjälp av dem, gott så.

Nya dokument gör dock inte per automatik att äldre information blir ointressant.

Kan du ens nämna ett "nytt" dokument som automatiskt gör att SE blir ointressant, vad nytt har du kommit fram till med hjälp av nya dokument, har du ens kommit en millimeter närmare facit med hjälp av de nya dokumenten?

Klarar du bara av att hålla en sak i huvudet är det kanske bättre att du sitter på kammaren och studerar de "nya" dokumenten i lugn och ro och låter övriga ostört diskutera den äldre informationen utan din inblandning.
Jag har aldrig suttit i en kammare. Ditt kammaresonemang saknar helt relevans.

Mitt resonemang utgår från fakta. Ditt resonemang utgår från att jag har fel. Vad vill du att jag ska göra för att hjälpa dig?
Citera
2020-07-30, 13:25
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, dock skrev jag vad jag skrev i en annan kontext.

Personligt tycker jag att KP gav upp för tidigt, finns troligen mycket mer att undersöka.

1.Beordrad att avsluta

2.Vågade inte fortsätta

3.Gick inte att komma vidare

Finns sannolikt fler anledningar som kan ligga till grund för nedläggningsbeslutet.

Jag är väl en av de få som tycker att KP verkar vara en kompetent och förtroendegivande person.
Citera
2020-07-30, 13:29
Medlem
Davys avatar
Citat:
Jag är väl en av de få som tycker att KP verkar vara en kompetent och förtroendegivande person.

Det är bilden som media och rättsväsendet har tryckt ut. Enligt mina källor ska han vara kraftigt överreklamerad och vara en medelmåtta med begränsad kapacitet.
Citera
2020-07-30, 13:34
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:

Jo, jag är beredd att hålla med. Samtidigt har KP har jämte sin utredningsplikt även tystnadsplikt.
Citera
2020-07-30, 13:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag har aldrig suttit i en kammare. Ditt kammaresonemang saknar helt relevans.

Mitt resonemang utgår från fakta. Ditt resonemang utgår från att jag har fel. Vad vill du att jag ska göra för att hjälpa dig?

Jag utgår inte ifrån att du har fel, dock anser jag att det är fel att avfärda SE bara för att man ännu inte har hittat något som visar att han var inblamdad.

Jag utgår också ifrån fakta, och teorier som inte kan motbevisas är således möjliga.(öppet sinne)

Vi tänker troligen olika, jag är dock av den uppfattningen att det är av godo att man betar av olika scenarier och avfärdar dem med fakta.

Att ingen koppling mellan SE och sekretessade organisationer eller personer inte har hittats är inte ett bevis för att det inte fanns, således kan man inte påstå att SE inte kan ha varit inblandad.

Jag påstår inte att SE har med saken att göra, dock kan det knappast uteslutas med de fakta som nu ligger på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in