Citat:
Ursprungligen postat av
Mullerman
Det är just det här man undrar om inte detta med utsläpp av stora mängder växthusgaser borde hänt tidigare under förra interglacialen när temperaturen i norra Sibirien låg uppåt 10 grader högre än idag.
Har du någon källa på detta? 10 grader låter mycket.
Jag såg häromdagen att vattentemperaturer på nära 20°C uppmätts någonstans i Norra Ishavet.
På Svalbard uppmättes "all time high", 21,7°C, den 26e juli i år.
https://interestingengineering.com/arctic-doomsday-vault-town-records-hottest-temperature-ever
Citat:
Ursprungligen postat av
Mullerman
Någon data på att metanhalten i atmosfären höjdes nämnvärt finns väl inte?
Eeminan
Eemian är intressant på flera sätt. Den globala medeltemperaturen var bara någon grad högre än nu, när det var som varmast, och det var tillräckligt för att höja havsnivån med ca 5-8 meter.
Då var det ju inte mänskliga utsläpp av växthusgaser som drev uppvärmningen utan främst dom banvariationer som bl.a. Milankovitch dokumenterat. Växthusgaserna, liksom temperaturen, steg då mycket långsammare än nu. Då var ökad halt av växthusgaser en positiv återkopplings-/förstärkningseffekt. Nu är det mänskliga utsläpp som driver klimatförändringen.
Jag uppskattar (från Vostok-data) att toppen under Eemian var för ca 128400 år sedan. Då var det (också enligt Vostok-data) ca 1,8°C varmare än nu. Som nu var det för ca 130300 år sedan, dvs. ca 1900 år tidigare.
Uppvärmningshastigheten var då ca 0,0095°C/årtionde. Nu är uppvärmningshastigheten ca 0,18°C/årtionde.
När det var som varmast under Eemian var CO₂-halten ca 280 ppm och CH₄-halten ca 720 ppbv. Nu är CO₂-halten ca 410 ppm och CH₄-halten ca 1850 ppbv.
För 20000 år sedan och för 140000 år sedan var metanhalten ca 310-330 ppbv och CO₂-halten ca 190 ppm.
Vad som händer nu och vad som hände då har likheter och skillnader. Den stora skillnaden i förloppens hastighet kan ha gjort att naturens förmåga att ta upp CO₂ och CH₄ då förmådde att bromsa ökningen så att den blev långsam och inte så stor som nu. Nu orsakar vi en ökningstakt långt över vad naturen kan ta hand om. Snabba utsläpp från smältande permafrost kan därför nu få en betydligt större klimatpåverkan än under t.ex. Eemian.
Jag hittade en gammal text som tar upp en del av detta.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2003JD004417#
–