2020-07-29, 07:28
Medlem
Mejla är alltid bäst, då har du svart på vitt att du försökt göra rätt.
Citera
2020-07-29, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greddy33
Mejla är alltid bäst, då har du svart på vitt att du försökt göra rätt.
Japp har gjort och ändrat rapporterna
Citera
2020-07-29, 13:48
Avslutad
Fråga om A-kassa / fack

Hej,

Jag har förverkat alla mina akassadagar och får numera ersättning från försäkringskassan.

Tanken är att eventuellt börja studera nu till hösten och då undrar jag om det ens är lönt att vara med nu?

För att få nya dagar måste jag jobba 12 månader, så jag kan ju lika bra gå med i a-kassan när jag väl börjar jobba igen?

Att vara med i facket måste väl också vara helt menlöst nu när jag inte får A-kassa samt inte jobbar?

Vad är era tankar? Har jag rätt?
Citera
2020-07-29, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej,

Jag har förverkat alla mina akassadagar och får numera ersättning från försäkringskassan.

Tanken är att eventuellt börja studera nu till hösten och då undrar jag om det ens är lönt att vara med nu?

För att få nya dagar måste jag jobba 12 månader, så jag kan ju lika bra gå med i a-kassan när jag väl börjar jobba igen?

Att vara med i facket måste väl också vara helt menlöst nu när jag inte får A-kassa samt inte jobbar?

Vad är era tankar? Har jag rätt?

Att vara med i facket är alltid onödigt men att fortsätta vara med i akassan är naturligtvis väldigt viktigt av uppenbara skäl och dessutom är det så att du riskerar lägre aktivitetsstöd från FK om du inte är med där, står klart och tydligt på deras hemsida och du skall ha fått information om det.
Citera
2020-07-29, 16:45
Medlem
maxatdunders avatar
Som ovan, A-kassa är bra betala det direkt. Facket kan vänta.
Citera
2020-07-29, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Att vara med i facket är alltid onödigt men att fortsätta vara med i akassan är naturligtvis väldigt viktigt av uppenbara skäl och dessutom är det så att du riskerar lägre aktivitetsstöd från FK om du inte är med där, står klart och tydligt på deras hemsida och du skall ha fått information om det.

Tack för info. Men, om jag börjar studera så spelar FK's ersättning ingen roll?

Facket har sina fördelar i form av inkomstförsäkringen?
Citera
2020-07-29, 17:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Tack för info. Men, om jag börjar studera så spelar FK's ersättning ingen roll?

Facket har sina fördelar i form av inkomstförsäkringen?

Tjänar du mer än 25025 kr/mån så kan det löna sig men annars inte. Du vet inte vad som händer med studierna, tänk om du tröttnar och upptäcker att det inte var nåt för dig, mm? Ta höjd för en stabil planering.
Citera
2020-07-29, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tjänar du mer än 25025 kr/mån så kan det löna sig men annars inte. Du vet inte vad som händer med studierna, tänk om du tröttnar och upptäcker att det inte var nåt för dig, mm? Ta höjd för en stabil planering.

Det har du rätt i. Jag skippar facket och kör vidare med a-kassan.
Citera
2020-07-29, 20:23
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2020-07-30, 14:36
Medlem
Har läst endel om Alfakassan på flera olika sidor angående att dom tar för lång tid att ge besked och ge ut ersättning. Har själv skrivit och pratat med dom säker 10 ggr nu och får samma svar varje gång.. "Mycket ansökningar under mars månad, kan tyvärr inte ge ut ett datum".

Är det någon här som har fått besked eller ersättning från Alfakassan som ansökt i feb, mars, april?

(Väntat 18 veckor)
Citera
2020-07-30, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheesecat
Har läst endel om Alfakassan på flera olika sidor angående att dom tar för lång tid att ge besked och ge ut ersättning. Har själv skrivit och pratat med dom säker 10 ggr nu och får samma svar varje gång.. "Mycket ansökningar under mars månad, kan tyvärr inte ge ut ett datum".

Är det någon här som har fått besked eller ersättning från Alfakassan som ansökt i feb, mars, april?

(Väntat 18 veckor)
Jodå. 20 mars skulle de bestämma sig fick jag veta. Sedan väntade jag typ 10 veckor och fick utbetalt för 45 dagar på första utbetalningen.
Citera
2020-07-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Jodå. 20 mars skulle de bestämma sig fick jag veta. Sedan väntade jag typ 10 veckor och fick utbetalt för 45 dagar på första utbetalningen.
När var det du ansökte då? När fick du din första utbetalning då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in