2020-07-28, 20:31
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som skaver lite är denna oblyga exponering utanför Grand. Var det CA, så tycks han varit helt likgiltig inför sin egen framtid. Kanske lite mer dåraktig än han åtminstone ger sken av att vara i övrigt. En person som från början inte tänkt sig att komma undan med det, eller inte reflekterat över saken alls.

Och lika oblygt vid mordplatsen, kan man ju tillägga. Dålig belysning och sånt i all ära, men nog måste gärningsmannen ha haft en god portion tur för att komma undan så lätt. Och han borde närmast ha varit förvånad över det själv. Han hade ju såväl i Dekorimahörnet som under flykten kunnat ses av en hel skrälldus folk.

Även jag får intrycket av nån som inte riktigt bryr sig om hur det hela kommer att sluta. Och för mig är det ett av flera argument mot nåt organiserat, dvs nåt konspirationsartat.

Min killgissning är att självmordet inte var nåt som kom från en klar himmel, utan att CA ett bra tag haft den uppgivna ”åt helvete med alltsammans”-attityd som återspeglas i de senare förhören. Han var nog inte dåraktig egentligen, men frustration och depression grävde, föreställer jag mig, bit för bit bort det förnuft naturen från början hade utrustat honom med.

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Gärningsmannen kan inte både ha stickad "Olles brorsa"-mössa, gubbkeps och vara barhuvad på samma gång! Grandmannen kan naturligtvis inte vara rysligt kortväxt, halvkort / blond, eller se ut som CP / CA på samma gång

Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Man kan titta på de många vittnesbeskrivningar från mordplatsen vilka beskriver mördaren, och detta vet vi ju är en och samma person.
Där pratar folk om stickad mössa, keps, herrhatt, sherlock holmes mössa.
En blå täckjacka eller mörk rock.
Vad man kan urskilja är det flertal vittnen som nämner stickad mössa och mörk rock.
Därmed kan man rent statistiskt fastställa att mördaren troligtvis sett ut på detta sätt, eftersom de flesta vittnena uppger just dessa signalement.

Lång och kort kan man knappast vara på en gång, så då är det väl antingen olika personer som observerats, eller så är det det mänskliga minnet som har fallerat.

Men keps och stickad mössa kan man nog ha samtidigt trots allt, så jag tycker man kan göra Katos ”stickad mössa och mörk rock” ännu bättre. Om man bildgooglar stickad mössa skärm så får man upp huvudbonader som mycket väl skulle kunna vara en stickad mössa för Björkman (som såg den bakifrån) men en keps för Nieminen (som såg den framifrån). Jag tror aldrig jag sett nån sån mösskeps i verklligheten, men Mårten sa ju för all del att hans grandmans huvudbonad var av en ovanlig sort. (Och nog hade man velat kika på CA:s hatthylla för att se om nån sån fanns där. Han fick frågan om huvudbonader i ett förhör, men som jag minns det gicks det inte in på detaljer).

Samma sak om man bildgooglar bävernylon lång jacka blå (Mårten angav ju specifickt bävernylon som material i sitt signalement) – visserligen är det damplagg man får upp, men det är väl knappast omöjligt att det fanns liknande herrmodeller när det begav sig. Och nog skulle man i taskig belysning kunna få det där till såväl ”svart rock” som ”blå täckjacka”

Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Att diskutera bevisvärdet i vittnesuppgifter från detta mord kommer dock aldrig att lösa mordet, vilket jag hoppas är vårat mål i denna tråd.

Det får man väl anta att alla här hoppas på, men som synes är det ju få av oss som faktiskt tror att mordet kommer att lösas.

Valet står väl mellan att helt resignera och att försöka hitta så många indicier som möjligt som pekar på ens favoritkandidat.
Citera
2020-07-28, 20:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Mordet kommer inte att lösas.

Beror som sagt på vad man kräver av en lösning. Om CA var GM, finns en inte helt orealistisk möjlighet i form av brodern, som jag tror känner till hur det förhåller sig. Han är inte så gammal och lättar kanske på förlåten vad tiden lider. Det kräver att en lämplig och uthållig journalist (eller någon annan) lyckas etablera ett förtroende.
Citera
2020-07-28, 20:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Och lika oblygt vid mordplatsen, kan man ju tillägga. Dålig belysning och sånt i all ära, men nog måste gärningsmannen ha haft en god portion tur för att komma undan så lätt. Och han borde närmast ha varit förvånad över det själv. Han hade ju såväl i Dekorimahörnet som under flykten kunnat ses av en hel skrälldus folk.

Även jag får intrycket av nån som inte riktigt bryr sig om hur det hela kommer att sluta. Och för mig är det ett av flera argument mot nåt organiserat, dvs nåt konspirationsartat.

Håller helt med om detta. Det läses in i situationen hur professionellt detta var. Men det var ett idiotiskt högrisktillfälle för sådana som haft möjlighet att planera detta på förhand, övervaka, avlyssna o.s.v. Fanns mängder med väsentligt mkt lämpligare och mer förutsägbara tillfällen att skjuta en obevakad Palme på.

Jag hävdar att en rimligare tolkning är att där stod en närmast häpen CA-typ och insåg att han bara kunde lufsa hem. I "elefantstil". Nästan osedd.

Nu har vi facit. Men vilken sammansvärjning eller proffs hade på förhand ansett att skjuta statsministern på Sveavägen en fredagskväll, mitt bland massa folk och under helt oförutsägbara förhållanden var en bra idé?
Citera
2020-07-28, 21:24
Medlem
Funderat lite på vapnet ..det kan finnas kvar fast i sådana miljöer att man inte kan eller vill komma fram med det.

Säg att det stämmer att han sålde det till en knarklangare. ( Resonemanget stämmer annars Också )
Då betalar en kriminell 5000 kronor för ngt som i teorin är värt 50 000 000 Kronor
Mycket få människor i det läget dumpar vapnet i sjön.
Inte ens ett 5000 kronors vapen vill man gör av med. Sådär bara utan vidare.
Vapnet är antagligen också värdefullt i den Högerextrema miljön Såväl som vid en försäljning till pressen.

Det svåra kan vara att genomföra affären utan att man blir känd varpå man har " Trashat " sitt eget liv Eller lagförd då i det fallet för Narkotikabrotten.
Säg att det är en Street Pusher som har en Boss som " äger " Kungsträdgården han har inget att vinna på att gå till polisen med vapnet ... Pengarna får han inte och det upplägget han har igång blir förstört.

Blir man inte känd " Fällande Dom " hur får man pengarna .Man kan inte lita på att pengar betalas.
Hur får man dessa ? Svenska Skattepengar till anonymt nummerkonto i Schweiz Det går ju inte.

CA ( Mördaren ) kan såklart ha dumpat det direkt men fanns det kvar en tid så skall det mycket till innan det kastas eller förstörs. Efter det. Stora summor kastas i sjön.

Det har funnits en Bisarr föreställning om att kriminella går in på Polisstationen med sina Kriminella
Vapen i Vapenamnestier

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2016/10/tidsbegransad-vapenamnesti-2018/

Som i vart fall inte märks direkt i Ghettoskjutningarna ..

Man kanske kunde spola fram vapnet ( S& W ) om man gjorde rätt ..Men även det kan vara svårt.
The Ruling Classes vägrar förstå att Buset kan inget vinna på att vara på samma plats som Polisen allra minst med ett Illegalt vapen i näven på en Polisstation.

Så dumma är ju inte bovarna --Amnestin gäller på stationen No Questions asked men det sägs inget om att man kan bli filmad och Punktmarkerad efter det .
Vad är fördelen för boven att göra det .Han lämnar över ngt som är värt 2 - 5000 utan vederlag.
och kan få en massa problem. Feltänkt ....

Har " De kriminella " vapnet kan det gå förmodligen .. Svårare ( och farligare säkert ) om det är hos " Högerextrema "
Citera
2020-07-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jo, men diskussionen nu rörde hur pass sannolik CA är när vapnet saknas och han till skillnad från SE inte är placerad på Sveavägen.

Om vapnet nånsin återfinns, kommer det förmodligen inte kunna berätta mer än att CA ljög om vad han gjorde med det.

Vad då inte placerats på Sveavägen?
Lisbeth Palme har i ett förhör talat om att hon och mördaren tittade på varandra strax efter att OP hade blivit skjuten. Lisbeth hade böjt sig ner för att hjälpa sin man och tittade upp för att se om mördaren var kvar och hon och mördaren tittade en stund på varandra. Och Lisbeth har utifrån det ögonblicket lämnat signalemant som stämmer på CA.

Jag förstår inte varför folk upprepar vissa meningar som papegojor, utan att vara insatta för fem öre i det de kommenterar. Nu verkar det blivit trendigt att upprepa samma fras "går ej att placera på Sveavägen". För all del, mördaren kan ha stått med båda benen på Tunnelgatan, när han observerades av LP, kan hända att det har varit palmegruppens viktigaste motiv att inte sätta dit honom.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 15:09.
Citera
2020-07-29, 16:31
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Och Lisbeth har utifrån det ögonblicket lämnat signalemant som stämmer på CA.

Fast förutom att signalementet var rätt vagt, så minskar ju vikten av likheterna med att Lisbeth ju senare var bombsäker på att det var CP hon sett.

De flesta av oss i detta underforum tror väl inte att det var CP, men alldeles oavsett så gör ju det hennes vittnesmål mindre användbart.
Citera
2020-07-29, 17:40
Medlem
Citat:
Fast förutom att signalementet var rätt vagt, så minskar ju vikten av likheterna med att Lisbeth ju senare var bombsäker på att det var CP hon sett.

De flesta av oss i detta underforum tror väl inte att det var CP, men alldeles oavsett så gör ju det hennes vittnesmål mindre användbart.

LP har beskrivit bla den speciella obehagliga stirrande blicken (och även stela ansiktet utan mimik, om jag minns rätt) Inte så vag beskrivning eftersom CA : s speciella lite skrämmane blicken har beskrivit även av personalen som jobbade i CA: s favoritcafe på Sveavägen.

LP var i n t e bombsäker på att det var CP hon hade sett. Jag har läst delar av utredning där det står att LP inte var säker, att polisen hade kontaktat henne på nytt, besökt henne och så småningom verkar man ha övertygat henne om att CP är trolig GM men att utan hennes vittnesmål kan man inte åtala och fälla honom.

Jag litar på Mårten Palmes och Lisbeth Palmes första iaktagelser, det som båda beskrev i nära anslutning till själva händelsen. Så småningom har båda blivit mera eller mindre påverkade av tex polisen och försökt bidra till att lösa fallet eller iaf tro på lösning som är "passande" och minst skadlig för landet.

Att Mårten Palme säger att han kan acceptera utredningens slutsats, dvs Skandiamannen som GM, säger allt. Att man hela tiden har velat hitta en GM som är "lämplig", inte den som är skyldig.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 18:00.
Citera
2020-07-29, 17:59
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
LP har beskrivit bla den speciella obehagliga stirrande blicken, och även stela ansiktet utan mimik ( om jag minns rätt) Inte så vag beskrivning eller hur.

Ärligt talat så tycker jag att det är högeligen vagt. Men det är väl en smaksak hur man uppfattar det.

Förutom att halva Stockholms befolkning verkar ha gått omkring med en "obehaglig brinnande/stirrande blick" den där kvällen, om man ska tro vittnesrapporterna, så är jag ärligt talat osäker på riktigt vad det betyder och hur det ska tolkas.

Däremot har jag inga problem att tro att utredarna försökte styra Lisbeth i önskad riktning, även om jag får erkänna att jag till skillnad från dig inte läst utredningsbitarna som visar hur det gick till.

Men i rätten var hon ju av nån anledning bombsäker. Återigen, jag tror inte att det var CP hon hade sett, men bara det faktum att hon framställde sig själv så gör ju att hennes vittnesmål blir problematiskt (och, antar jag, oanvändbart i ett parallellt universum där vi idag skulle hålla en rättegång mot CA).
Citera
2020-07-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ärligt talat så tycker jag att det är högeligen vagt. Men det är väl en smaksak hur man uppfattar det.

Förutom att halva Stockholms befolkning verkar ha gått omkring med en "obehaglig brinnande/stirrande blick" den där kvällen, om man ska tro vittnesrapporterna, så är jag ärligt talat osäker på riktigt vad det betyder och hur det ska tolkas.

Däremot har jag inga problem att tro att utredarna försökte styra Lisbeth i önskad riktning, även om jag får erkänna att jag till skillnad från dig inte läst utredningsbitarna som visar hur det gick till.

Men i rätten var hon ju av nån anledning bombsäker. Återigen, jag tror inte att det var CP hon hade sett, men bara det faktum att hon framställde sig själv så gör ju att hennes vittnesmål blir problematiskt (och, antar jag, oanvändbart i ett parallellt universum där vi idag skulle hålla en rättegång mot CA).

Om du inte har läst utredningen med förhör och polisens tel.samtal med LP så förstår inte jag varför du diskuterar hennes iaktagelser, vittnesmål och trovärdighet överhuvudtaget...?

Det är mycket logiskt att en person som har blivit utsatt för mordförsök, reagerar och gör precis de iaktagelser som LP gjorde, att man tittar GM i ögonen och i ansiktet, för att instinktivt försöka fånga upp tecken på om personen kommer att attacera en på nytt. Och det man ser kommer man ihåg, evolutionens bidrag till överlevnad, att man kommer ihåg det som innebär omedelbar livsfara. Chocken och de sekundära stressreaktioner kommer först senare.

Att utredningen, inklusive LP :s vittnesmål förstördes senare under utredningens gång är trist, hantering av henne som person var undermålig överhuvudtaget, så kanske inte så konstigt att hon försökte vara duktig och "säker" i rätten. Du måste komma ihåg att hon blev matad med massa information, tex att GM var missbrukare, och förmodligen även med annat som inte går att läsa i någon utredning, åklagare eller polisen kan ha antytt att de var helt säkra på att CP var GM men att viss information fick inte användas som bevis i rätten etc. Och då har hon gått i fällan och i sitt vittnesmål varit mera säker på CP än hon egentligen var.

När det gäller CA: är övertygad om att någon i hans närhet tipsade polisen om honom i ganska tidig stadium. Måste varit flera som kände till hans intresse för vapen, hans Palmehat och att han ägde likadant vapen som mordvapnet.
Holmer var inte bara en dum och självupptagen person. Varför förstörde han utredningen, tex genom att inte tillåta utreda andra alternativ än kurdspåret, att låsa in vissa tips så att andra i utredningsgruppen inte fick ta del av dem?
Och varför har alla dessa utredningar havererat ? Och varför valde man att peka ut SE som ev GM , en lösning som ingen på allvar tror på, inte pga hans personlighet utan för att han helt enkelt inte kan varit GM. ( Det enl alla vittnesmål som stödjar GM:s egen berättelse, inkl tidsaspekt).

Så svaret på alla dessa frågor är att man behövde en lämplig GM kandidat. Inte nödvändigtvis den skyldige.
CA kom undan för att man, så fort man hade fått tips om honom, befarade att allmänheten skulle uppfatta det hela som konspiration där polisen var i blandad. Därför höll man CA utanför, "glömde" att leta reda på honom när han inte svarade på polisens brev och när man till slut var tvungen att "utreda" CA, höll man väldigt tama förhör med honom, har inte ens försökt hitta hans vapen eller kolla hans uppgifter om försenad hyra och att han fick 5000 kr för vapnet. Kan inte varit omöjligt för polisen att begära ut CA: s kontouppgifter fr banken för att kolla ev insättning på ca 5000 kr men inte ens den kontrollen gjorde man. Fast det var pengar som CA skall ha skaffat på ett olagligt sätt.
Så visst finns det anledning att misstänka poliskonspiration men inte i samband med mordet utan med utredningen.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 19:32.
Citera
2020-07-29, 19:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Orsaken till att jag tjatar om att ta vittnen med en rejäl skopa salt är att folk hela tiden går i fällan och i sina resonemang UTGÅR ifrån att "Det måste vara si och så för det har vittne A eller B sagt." och då går vilse i vittnespannkakan när de liksom inte VILL förstå att t o m BÅDE vittne A och vittne B kan ha misstagit sig. SÄRSKILT när de lyfter fram just det vittnesmål som råkar stödja deras egna lilla favoritteori...
Dessutom missar man det faktum att det är inte exakt fastställt hur de olika misstänkta var klädda den kvällen (Förutom SE enligt hans egna uppgifter då.). De flesta, för att inte säga alla, hade flera olika plagg hemma i garderoben som passar in på vittnesuppgifterna. Det blir, framför allt så här 34 år efteråt, bara rundgång i att spekulera om det var en rock eller parkas eller exakt var det var för skor.

När det nu så sakteliga börjar krypa fram från NFC att det nog aldrig kommer att gå att få en "match" även OM de skulle hitta en hittills icke provskjuten revolver är det nog bara att ge upp... Mordet kommer inte att lösas.

Ja, jag är enig i att spekulationer och bevisvärderingar av vittnesmålen från mordnatten leder till ett oändligt tuggande. Men folk får gärna syssla med det om de anser det leda till en lösning
Citera
2020-07-29, 19:22
Medlem
kato85s avatar
[QUOT

Holmer var pressad på att leverera en lösning, så han stressade sig igenom och sköt blint.
Hade man följt upp vapnen direkt så kanske det hade slutat annorlunda.
Holmer gjorde inte ett misstag utifrån sin kompetens, han var helt enkelt inte rätt man för uppiften.
Citera
2020-07-29, 20:28
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Holmer var pressad på att leverera en lösning, så han stressade sig igenom och sköt blint.
Hade man följt upp vapnen direkt så kanske det hade slutat annorlunda.
Holmer gjorde inte ett misstag utifrån sin kompetens, han var helt enkelt inte rätt man för uppiften.
[/quote]

Nu var det inte bara Holmer som förde utredningen på villospår ( bara det faktum att han fick uppdraget är intressant ) men även de ansvariga utredare och åklagare som tog efter Holmer har uppfört sig märkligt, tex när man bevisligen påverkade det viktigaste vittnet LP och när man i den avslutande utredningen, under presskonferans, väljer att stämpla en person, ett känt vittne, som GM för all framtid, dessutom en person som faktiskt utifrån vittnesmål inte kan vara GM.

Svårt att se alla dessa återkommande haverier och märkligheter som slump eller okompetens.
Det enda röda trådet genom alla utredningar är att man under årens lopp har avstått från att på ett seriöst sätt utreda CA.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-29 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in