Citat:
Det som skaver lite är denna oblyga exponering utanför Grand. Var det CA, så tycks han varit helt likgiltig inför sin egen framtid. Kanske lite mer dåraktig än han åtminstone ger sken av att vara i övrigt. En person som från början inte tänkt sig att komma undan med det, eller inte reflekterat över saken alls.
Och lika oblygt vid mordplatsen, kan man ju tillägga. Dålig belysning och sånt i all ära, men nog måste gärningsmannen ha haft en god portion tur för att komma undan så lätt. Och han borde närmast ha varit förvånad över det själv. Han hade ju såväl i Dekorimahörnet som under flykten kunnat ses av en hel skrälldus folk.
Även jag får intrycket av nån som inte riktigt bryr sig om hur det hela kommer att sluta. Och för mig är det ett av flera argument mot nåt organiserat, dvs nåt konspirationsartat.
Min killgissning är att självmordet inte var nåt som kom från en klar himmel, utan att CA ett bra tag haft den uppgivna ”åt helvete med alltsammans”-attityd som återspeglas i de senare förhören. Han var nog inte dåraktig egentligen, men frustration och depression grävde, föreställer jag mig, bit för bit bort det förnuft naturen från början hade utrustat honom med.
Citat:
Citat:
Man kan titta på de många vittnesbeskrivningar från mordplatsen vilka beskriver mördaren, och detta vet vi ju är en och samma person.
Där pratar folk om stickad mössa, keps, herrhatt, sherlock holmes mössa.
En blå täckjacka eller mörk rock.
Vad man kan urskilja är det flertal vittnen som nämner stickad mössa och mörk rock.
Därmed kan man rent statistiskt fastställa att mördaren troligtvis sett ut på detta sätt, eftersom de flesta vittnena uppger just dessa signalement.
Man kan titta på de många vittnesbeskrivningar från mordplatsen vilka beskriver mördaren, och detta vet vi ju är en och samma person.
Där pratar folk om stickad mössa, keps, herrhatt, sherlock holmes mössa.
En blå täckjacka eller mörk rock.
Vad man kan urskilja är det flertal vittnen som nämner stickad mössa och mörk rock.
Därmed kan man rent statistiskt fastställa att mördaren troligtvis sett ut på detta sätt, eftersom de flesta vittnena uppger just dessa signalement.
Lång och kort kan man knappast vara på en gång, så då är det väl antingen olika personer som observerats, eller så är det det mänskliga minnet som har fallerat.
Men keps och stickad mössa kan man nog ha samtidigt trots allt, så jag tycker man kan göra Katos ”stickad mössa och mörk rock” ännu bättre. Om man bildgooglar stickad mössa skärm så får man upp huvudbonader som mycket väl skulle kunna vara en stickad mössa för Björkman (som såg den bakifrån) men en keps för Nieminen (som såg den framifrån). Jag tror aldrig jag sett nån sån mösskeps i verklligheten, men Mårten sa ju för all del att hans grandmans huvudbonad var av en ovanlig sort. (Och nog hade man velat kika på CA:s hatthylla för att se om nån sån fanns där. Han fick frågan om huvudbonader i ett förhör, men som jag minns det gicks det inte in på detaljer).
Samma sak om man bildgooglar bävernylon lång jacka blå (Mårten angav ju specifickt bävernylon som material i sitt signalement) – visserligen är det damplagg man får upp, men det är väl knappast omöjligt att det fanns liknande herrmodeller när det begav sig. Och nog skulle man i taskig belysning kunna få det där till såväl ”svart rock” som ”blå täckjacka”
Citat:
Det får man väl anta att alla här hoppas på, men som synes är det ju få av oss som faktiskt tror att mordet kommer att lösas.
Valet står väl mellan att helt resignera och att försöka hitta så många indicier som möjligt som pekar på ens favoritkandidat.