2020-07-29, 11:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ett barn är för det första ett barn redan vid konceptionsögonblicket, ja.
Det är dock åter igen en fördom att man måste vara religiös för att inse det.
Nej, ett foster!
Citera
2020-07-29, 11:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det är en Människa du dödar.
En helt Ny, i början av Sitt Liv, Människa, som man dödar.
Du kan kalla det "en cellklump" om du vill.
Du är också en cellklump.
Men det är likväl en ny människas början.
En helt oskyldig individ.
Som inte får Fortsätta leva.
Vad har någon för rätt att göra så?
Du gillar tanken på abortförbud, eller hur?
Citera
2020-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Så? Människor är alltså fåcelliga organismer utan hjärna som lever i vatten inuti andra varelser kroppar?

Intressant.

Nej ett embryo eller foster i tidigt skede är möjligen att kalla en människa i utvecklingsstaide, men knappast en färdig människa. Och det går inte "döda" något som ännu ej finns.

Med din typ av logik, ska vi bevara döda människor också för titta! de är en klump av celler!

För att få någon form av värdigt samhälle så får vi vackert bestämma oss för någon form av kriterium, och det har vårt moderna läkaretik just gjort....nämligen existensen av en funktionell hjärna, och detta är mätbart.

Iom detta är det fullt moraliskt, i många fall tom det enda morlaiska att göra, att avsluta vissa cellklumpars utveckling, för att förhindra olika former av lidande.
Gör vi inte detta, utan fjhanatr vidare med din typ av känslobbaserat enfald, så kommer mänskligheten dö ut och med den förmodligen även allt övrigt liv.

Så bestäm dig, vad som verkligen är värt att prioritera.
Citera
2020-07-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ett barn är för det första ett barn redan vid konceptionsögonblicket, ja.
Det är dock åter igen en fördom att man måste vara religiös för att inse det.
Nej de tär det inte.

Ett barn är ett stadium i människans utveckling som räknas från födseln till tonåren.

Och de tär MIL från att ens likna et tkonceptionsögonblick, dvs en zygot, som inte ens går att se med blotta ögat och inte har det minsta av funktioner som går kallas mänskliga.

Det är rakt igenom fullständigt snömos.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-29 kl. 11:32.
Citera
2020-07-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du gillar tanken på abortförbud, eller hur?
Nej inte helt förbud.
Citera
2020-07-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För egen del, så betraktar jag inte konceptionsögonblicket som en fullvärdig människa - det är det ju inte. Men, det är en mänskligt liv, och utgångspunkten för det som blir en människa, om inget tillstöter. Av det drar jag slutsatsen att, givet att vi tillmäter människolivet en särställning värdemässigt, vi inte får behandla detta hur som helst utan etiska överväganden. Det är inte ett hudcellsavskrap det handlar om.

Jag anser alltså inte zygoten/embryot/fostret ha samma värde som en fullgången, född människa, men för den är är det inte värdelöst. Därav följer också att om det uppstår en konkurrenssituation, mellan det födda och ofödda livet - exempelvis att fostret utgår ett medicinskt hot mot modern - då vinner modern, som är det födda livet och därmed mera värt.

Detta är ställningstaganden som är helt areligiöst grundade, vilket förstås inte hindrar någon annan att göra religiösa konnotationer, och har som sagt sin utgångspunkt i att vi tillmäter det mänskliga livet en särställning, framför älgar, svanar, möss, virus...

Vist jag kan gå med på att kalla det "mänskligt liv", om du går med på att det inte är en mänsklig individ... än, då de saknar alla förutsättningar för att kunna vara en sådan.

Och det är nu "mänsklighet" i form av just individer vi tar hänsyn till och inte "mänsklighet" i form av könsceller, DNA, celldelning eller "hudavskrap".

Det finns enorma fördelar att hämta i form av minskat lidande i att ett samhälle som har fri aborträtt.

Och det finns enorma nackdelar i form av ökat mänskligt lidande....kivnnors, mäns, och framförallt! utvecklade, födda barn som föds rakt in i misär, bra för allt detta trams om värdet mänskliga konceptionsögonblick, i att förbjuda kivnnor sin rätt att avgöra om de vill ha ett barn eller inte.

Ett konceptionsögonblick har ingenting av allt det vi anser vara värdefullt med en mänsklig individ ....men födda barn HAR det definitivt.
Det ät det senare vi ska prioritera, och inte några celldelningar.
Senast redigerad av Merapi 2020-07-29 kl. 11:42.
Citera
2020-07-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? Människor är alltså fåcelliga organismer utan hjärna som lever i vatten inuti andra varelser kroppar?

Intressant.

Nej ett embryo eller foster i tidigt skede är möjligen att kalla en människa i utvecklingsstaide, men knappast en färdig människa. Och det går inte "döda" något som ännu ej finns.

Med din typ av logik, ska vi bevara döda människor också för titta! de är en klump av celler!

För att få någon form av värdigt samhälle så får vi vackert bestämma oss för någon form av kriterium, och det har vårt moderna läkaretik just gjort....nämligen existensen av en funktionell hjärna, och detta är mätbart.

Iom detta är det fullt moraliskt, i många fall tom det enda morlaiska att göra, att avsluta vissa cellklumpars utveckling, för att förhindra olika former av lidande.
Gör vi inte detta, utan fjhanatr vidare med din typ av känslobbaserat enfald, så kommer mänskligheten dö ut och med den förmodligen även allt övrigt liv.

Så bestäm dig, vad som verkligen är värt att prioritera.
Så du säger att en död kropp är lika som ett foster som lever och växer?
Citera
2020-07-29, 11:45
Medlem
Citat:
Så du säger att en död kropp är lika som ett foster som lever och växer?
Även döda kroppar har celldelningar en viss tid efter dödsögonblicket.
En hjärndöd kan ha andra organ som fortsätter fungera ett tag till.

Och det jag säger är att dina "kriterier" för en "människa" även stämmer in för en död människa, och just DET är beviset för att dina kriterier inte är hållbara.
Citera
2020-07-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Även döda kroppar har celldelningar en viss tid efter dödsögonblicket.
En hjärndöd kan ha andra organ som fortsätter fungera ett tag till.

Och det jag säger är att dina "kriterier" för en "människa" även stämmer in för en död människa, och just DET är beviset för att dina kriterier inte är hållbara.
En viss tid??
Haha
Sluta.
Ett foster har helt nybildade organ och hjärtat börjar slå redan på ca 21.a dagen efter att han/hon blev till och nya celler bildas i en otrolig fart för att sammansätta denna nya människa.
NEJ det är INTE "samma kriterier" för en död kropp som för ett LEVANDE Foster!!!
Citera
2020-07-29, 13:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej inte helt förbud.
En del människor blir då mindre värda, synd för de människor vars liv slutar i förtid för att någon dödar dem.
Citat:

Det verkar som inte inte har några nyanser.
Senast redigerad av pollenper 2020-07-29 kl. 13:24.
Citera
2020-07-29, 13:54
Medlem
Citat:
En del människor blir då mindre värda, synd för de människor vars liv slutar i förtid för att någon dödar dem.

[/b]
Det verkar som inte inte har några nyanser.
Man måste väga liv mot liv.
Det är svårt.
Men om moderns liv är i fara kan det vara mer rättfärdigt att låta henne leva.
Citera
2020-07-29, 13:56
Medlem
Citat:
Föräldrapenning medför fler aborter!
Det var en ny tanke för mig, hur har du kommit fram till det?

Det är verkligen ingen stor sak med abort.
Piller eller en skrapning, så är det över,. Där behövs inga samtal.
Det är religiösa som gör det till en jättestor sak.

Edit
Jag vet att föräldrapenning påverkar.
För att behålla min SGI var vi tvungna att bli gravida inom två år, och så skedde.

Citat:
Hon var säkert religiös.

Studiekamraten var inte religiös i någon mening som jag känner till. Hade hon varit det, gissar jag att det inte varit en ryggmärgsreflex att abortera bara för att hon pluggade.

Hur man än ser på det, är det klart att man som kvinna fattar att det man bär inom sig kan bli ett barn. Kanske är det lätt för en del män att missa det och bara se det som ett "problem"?

Och jag har sett många exempel på hur fpsystemet leder till väldiga konstigheter med både hel del utnyttjande av systemet och oerhörda konsekvenser för den som fallit ur det av misstag. ( Ex: en sommar får två studenter inte sommarjobb. Båda åker på semester men den ena tar a-kassa under tiden, medan den andra inte gör det eftersom hen tycker att det vore fel. Myglaren belönas med massor av pengar om hen får barn, medan den andre som sagt får mindre än dagspressen hen fått om hen hamnat i fängelse. Vaddå fritt val? Jag tänker inte fråga er om ni tagit bort barnet om det kom efter 2 år och en månad.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in