2020-07-27, 17:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man får välja själv med vem man inte vill vara, jag framställer blott en rekommendation att när man väljer livskamrat bör man hellre välja någon som är pålitlig ansvarsfull - och förmodligen tråkig - än någon spännande, med stor risk för tillhörande ansvarslös- och opålitlighet.

Tycker Du verkligen att det är ett så dåligt råd?
Jag skulle ångra mig livet ut.

I och med kvinnan, som är konstnär, så sadlade jag om från ingenjör till folkhögskola och blev konsthantverkare.
Hon fick mig att ge upp allt till förmån för byte av landskap, vänner och karriär.

I gengäld gick jag ett jäkla fint liv.
Citera
2020-07-27, 18:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag skulle ångra mig livet ut.

I och med kvinnan, som är konstnär, så sadlade jag om från ingenjör till folkhögskola och blev konsthantverkare.
Hon fick mig att ge upp allt till förmån för byte av landskap, vänner och karriär.

I gengäld gick jag ett jäkla fint liv.

Om man väljer känsla före förnuft, så får man också vara beredd på konsekvenser. Jag valde en kvinna som är tekniker och väl inrutad, utan att förlora i förmåga till flexibilitet. Hon bytte landskap.
Citera
2020-07-27, 19:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om man väljer känsla före förnuft, så får man också vara beredd på konsekvenser. Jag valde en kvinna som är tekniker och väl inrutad, utan att förlora i förmåga till flexibilitet. Hon bytte landskap.
Jag valde äventyret.
Citera
2020-07-28, 08:12
Medlem
Citat:
De som är experter på sådant som verkligen räknas för ett samhälles överlevnad möter sådant.¨
https://www.svd.se/agrell-vi-maste-agera-for-att-radda-landet

Fattigdom är så klart oönskat, liksom våld mot svaga personer, men det är i Sverige inte det som är hotet mot samhällets överlevnad. Du klarar som vanligt inte att skilja på individ- respektive samhällsnivån.
Och var i denna artikel står ditt påstående om Sverige:
"ett av de våldsammaste samhällena i Europa"?

Citat:
Det har den största betydelse. Etnicitet är ett kitt som håller ihop ett samhälle och möjliggör lojaliteter mellan människor som varken känner eller är nära släkt med varandra. Luckrar man upp etniciteten, så luckrar man upp samhället. Det finns så klart forskning på detta område.

Ja om man nu kutar runt som dig och anser att man absolut inte kan vara lojal med en svart familj ex. eller att muslimer inte kan vara svenskar ex. så blir det ju så.
Så nej lojaliteten är "kittet".
Och både "ras" delen och kulturdelen i begreppet "etnicitet" är under konstant förändring.
Fattar man detta, så är varken muslimer eller svarta det hot som du tjatar om.

Citat:
Nu sysslar Du med citatförvanskning. Jag skrev så här: "De allra flesta svenska män har alltid tagit ansvar." Innebärande att i alla tider har i Sverige de flesta män tagit ansvar. Det har självklart gått upp och ner, av olika skäl som befolkningsexplosioner, ekonomiska konjunkturer, krig osv.

Och mitt svar är att i alla tider så har en stor andel män INTE tagit ansvar för sin reproduktion.

Män köper sex, tjatar sig till sex, utnyttjar människor för sex, tvingar sig på andra för sex....
och blev det/ blir det konsekvenser så drog/ drar de.....

Det är självklart inte "alla män", men en tillräckligt stor andel har under perioder i sitt liv, eller hela sitt liv sysslat med detta.

Och det är relativt mätbart Uven.
Hur många föräldralösa/ faderslösa finns det i en nation....hur många prostituerade finns det? hur många kunder har de, hur många anger att de blivit utsatta för sexuellt våld, hur många av männen anger de har gått till prostituerade...etc etc?

Detta, i kombination, med ex:

ekonomiskt, socialt, sexuellt förtryck mot kvinnor (där förbud mot abort ingår) är gravt förödande för just kvinnor och barn.
Det säger sig självt, Uven.

Och så länge som män, som grupp, har dessa tendenser, så ska vi INTE! förbjuda kvinnor fri abort.
Vi ska INTE ! snäva in kvinnors rättigheter och möjligheter, eftersom konsekvensen av detta i regel är att de hamnar som "gisslan".

Så fixa du att män i sin helhet, just tar ansvar för sin egen, och andra mäns i vissa fall, reproduktion
så kan du börja gnälla på kvinnor sen.

För det "manliga beteendet" på samhällsnivå gällande sex är REJÄLT mycket mer ansvarslöst och ansvars-befriat än det dito "kvinnliga".

Citat:
Huvuddelen av de 44 miljarderna är stöd till korrupta regimer i Tredje världen och terrorfinansiering, inte minst till Palestina.
haha nä Uven, det är det INTE.

Citat:
Hur vanligt är väl oklart, men det förekom i tider med avsevärt lägre samhällsekonomisk nivå, med avsevärt sämre utbyggt socialt skyddsnät och avsevärt sämre tillgång till fungerande preventivmetoder. Idag har vi allt det där, vilket gör att vi har helt andra möjligheter. Fattar Du trögt?

Tillräckligt vanligt för att de ska användas som ett mycket hållbart argument för att acceptera fri aborträtt, så små barn, som VERKLIGEN har ett liv, medvetande och ett lidande, slipper utsättas för detta.

Capsiche?

Du har gott om exempel på samhällen med abrotförbud men! tillgång till preventivmedel och tänka sig......INGEN av dessa nationella exempel så fungerar det som du tror det gör.....

Va konstigt!

Citat:
Jag kan och jag gör.
Ja du envisas med din enfald, det är noterat.

Citat:
Jag har en tämligen dålig människosyn.

Nä, bara kvinnosyn.
Män verkar du acceptera att de är människor....men kivnnor? Bah! Kvinnor ska vara perfekta änglar, utan minsta skavanker, behov eller mänsklighet.

Citat:
En mor skulle omedelbart invända att nio månaders graviditet och amning i 6-12 månader är just en avgörande skillnad. Du kan väl återkomma om Du själv får barn någon gång.

Avgörande skillnad för VAD, Uven? Att en vuxen far sen inte kan byta blöjor? ha enskild vårdnad eller mata ungen med makaroner och köttbullar?

Vi pratar om den andel kivnnor som TVINGAS mot sin vilja, Uven.

Du har massor med exempel från historien och nutiden i de länder där kivnnor just TVINGAS, så som du önskar att de ska, på mödrar som behandlar sina barn illa.

I "naturen", så dumpas nyfödda. Sker hela tiden....därför att näää Kivnnor är nu inte några "perfekta" varelser som kan ta allt utan att knota.

Precis, som män.

Och just därför så måste där finnas värdiga sätt för alla människor och BÅDA könen att slippa oönskad reproduktion.
Din vision av att enbart ett kön ska få slippa.....med argumentet: de är felbara , de kan skada barnet! Medan det andra könet ska påtvingas även hans del av ansvaret, av "bara farten" typ
för det är deras "livsuppgift", och de är kivnnor så de är "bäst lämpade" att misshandla ungen, är gravt inhumant, misogynt och patriarkalt skitsnack.

Vi ska inte ha tillbaka den typen av skit.

Citat:
Det finns allehanda sorters människor som kan vara det ena och det andra, men som jag visade finns det forskning som visar på ett inte obetydligt samband. Men, det är som vanligt. Jag påstår något, Du avkräver faktaunderlag, jag tillhandahåller sådant och Du försöker blanda bort korten och pratar om något annat.

Nej, bara för att du inte fattar...din "fakta" så utgör det något bevis för dina fantasier.
Alla former, så gott som, av värdering av människor ligger i "the eye of the beholder"
dvs de är inget konkret/ mätbart, utan enkom en bedömning i en annans skalle, oftast format av den tidens "smak".

Någon som är vacker, intelligent, rolig, spirituell, kunnig och..."samvetsgrann" etc etc i någons öga, kan vara precis raka motsatsen i någon annans.

och om du nu tänkte efter lite skulle du fatta detta själv.
Citera
2020-07-28, 09:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var i denna artikel står ditt påstående om Sverige:
"ett av de våldsammaste samhällena i Europa"?

Agrell diskuterar konsekvenserna av våldsamheten - inte grundfakta. Vill Du ha underlag för det, så ska Du t ex läsa här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologen-sverige-varst-i-vasteuropa
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kriminolog-sprangdaden-i-sverige-unika-for-europa/

Citat:
Ja om man nu kutar runt som dig och anser att man absolut inte kan vara lojal med en svart familj ex. eller att muslimer inte kan vara svenskar ex. så blir det ju så.
Så nej lojaliteten är "kittet".
Och både "ras" delen och kulturdelen i begreppet "etnicitet" är under konstant förändring.
Fattar man detta, så är varken muslimer eller svarta det hot som du tjatar om.

Dumheter. Etnicitet sitter djupt. Det uppenbara moderna europeiska exemplet är Jugoslaviens sönderfall. Detta, som stundom kallas "balkanisering" är en eroderande process som mycket väl kan sägas ha börjat här. När det gäller just problemen med islam, så har till och med Din gamle partikompis Per Garthon i ett anfall av tillfällig nykterhet börjat inse varthän Sverige är på väg:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Opl7mA/riskerar-sverige-att-bli-ett-muslimskt-kalifat

Citat:
Och mitt svar är att i alla tider så har en stor andel män INTE tagit ansvar för sin reproduktion.

Män köper sex, tjatar sig till sex, utnyttjar människor för sex, tvingar sig på andra för sex....
och blev det/ blir det konsekvenser så drog/ drar de.....

Det är självklart inte "alla män", men en tillräckligt stor andel har under perioder i sitt liv, eller hela sitt liv sysslat med detta.

Och det är relativt mätbart Uven.
Hur många föräldralösa/ faderslösa finns det i en nation....hur många prostituerade finns det? hur många kunder har de, hur många anger att de blivit utsatta för sexuellt våld, hur många av männen anger de har gått till prostituerade...etc etc?

Detta, i kombination, med ex:

ekonomiskt, socialt, sexuellt förtryck mot kvinnor (där förbud mot abort ingår) är gravt förödande för just kvinnor och barn.
Det säger sig självt, Uven.

Och så länge som män, som grupp, har dessa tendenser, så ska vi INTE! förbjuda kvinnor fri abort.
Vi ska INTE ! snäva in kvinnors rättigheter och möjligheter, eftersom konsekvensen av detta i regel är att de hamnar som "gisslan".

Så fixa du att män i sin helhet, just tar ansvar för sin egen, och andra mäns i vissa fall, reproduktion
så kan du börja gnälla på kvinnor sen.

För det "manliga beteendet" på samhällsnivå gällande sex är REJÄLT mycket mer ansvarslöst och ansvars-befriat än det dito "kvinnliga".

Jag tror aldrig jag har förnekat eller förskönat de manliga tillkortakommandena, vilket är orsaken till att jag har en dålig människosyn överlag. Detta är emellertid inte i allmänhet någon ursäkt för att ta livet av ofödda barn.

Citat:
Tillräckligt vanligt för att de ska användas som ett mycket hållbart argument för att acceptera fri aborträtt, så små barn, som VERKLIGEN har ett liv, medvetande och ett lidande, slipper utsättas för detta.

Capsiche?

Du har gott om exempel på samhällen med abrotförbud men! tillgång till preventivmedel och tänka sig......INGEN av dessa nationella exempel så fungerar det som du tror det gör.....

Va konstigt!

Ingen inbillar sig att allt skall bli perfekt här i världen, men med dagens demografiska katastrofsiffror, så lär det gå bättre än idag.

Citat:
Nä, bara kvinnosyn.
Män verkar du acceptera att de är människor....men kivnnor? Bah! Kvinnor ska vara perfekta änglar, utan minsta skavanker, behov eller mänsklighet.

Det finns inga änglar i jordelivet. Som sagt, i många stycken har jag ännu sämre syn på män, men vi kommer sällan dit i debatten.

Citat:
Avgörande skillnad för VAD, Uven? Att en vuxen far sen inte kan byta blöjor? ha enskild vårdnad eller mata ungen med makaroner och köttbullar?

Vi pratar om den andel kivnnor som TVINGAS mot sin vilja, Uven.

Du har massor med exempel från historien och nutiden i de länder där kivnnor just TVINGAS, så som du önskar att de ska, på mödrar som behandlar sina barn illa.

I "naturen", så dumpas nyfödda. Sker hela tiden....därför att näää Kivnnor är nu inte några "perfekta" varelser som kan ta allt utan att knota.

Precis, som män.

Och just därför så måste där finnas värdiga sätt för alla människor och BÅDA könen att slippa oönskad reproduktion.
Din vision av att enbart ett kön ska få slippa.....med argumentet: de är felbara , de kan skada barnet! Medan det andra könet ska påtvingas även hans del av ansvaret, av "bara farten" typ
för det är deras "livsuppgift", och de är kivnnor så de är "bäst lämpade" att misshandla ungen, är gravt inhumant, misogynt och patriarkalt skitsnack.

Vi ska inte ha tillbaka den typen av skit.

Du lever i en feministisk drömvärld, där Du på allvar tror att man med politiska beslut kan framtvinga en jämställdhet som det saknas grundförutsättningar för. Blev Ditt förslag verklighet skulle vi kanske få se en exodus av män från landet. Vad vore vinsten med det?

Citat:
Nej, bara för att du inte fattar...din "fakta" så utgör det något bevis för dina fantasier.
Alla former, så gott som, av värdering av människor ligger i "the eye of the beholder"
dvs de är inget konkret/ mätbart, utan enkom en bedömning i en annans skalle, oftast format av den tidens "smak".

Någon som är vacker, intelligent, rolig, spirituell, kunnig och..."samvetsgrann" etc etc i någons öga, kan vara precis raka motsatsen i någon annans.

och om du nu tänkte efter lite skulle du fatta detta själv.

Detta är helt enkelt inte sant. Vi kan med hjälp av modern psykologisk forskning bestämma tämligen väl olika personlighetstyper, vi kan också med tämligen tydliga kriterier bestämma vilka kombinationer av egenskaper som är i olika avseenden önskvärda - och värdefulla. Det är bl a sådant som urvalspsykologer ägnar sig åt, ibland på uppdrag åt företag eller myndigheter som söker en viss sorts människor. Sedan är viss egenskaper värdefullare i vissa verksamheter än i andra, men det finns också egenskaper som man helst är utan överallt.
Citera
2020-07-28, 15:29
Medlem
Citat:
Preventivmedel har vi redan tillgång till.
Strix lär väl få stora darret med bidrag till den som uppträtt ansvarslöst

Vadå för stöd? Sitta och prata med en socialare som ska övertala en till att det är ett bra val att föda barn även om det är synnerligen olämpligt och oönskat.

I enstaka fall skulle det kunna handla om bidrag förstås, men det är inte precis ngn ny stor kostnad för samhället. För det mesta menar jag att en vettigare tillämpning av föräldrapenning löser massor. Alla måste inse att staten idag använder fp för att styra medborgarnas beteenden och att detta ibland är en ekonomisk påtryckning att göra abort. Som jag tidigare sagt: orättfärdigt av staten!

Stödsamtalet kunde göras med en barnmorska eller kurator, och skulle inriktas på att se om det verkligen är ett fritt val att abortera, visa på alternativ och råda om åtgärder för att undvika återfallsaborter. En sådan tjänar nog samhället mer på än vad tjänsten kostar.
Citera
2020-07-28, 16:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Agrell diskuterar konsekvenserna av våldsamheten - inte grundfakta. Vill Du ha underlag för det, så ska Du t ex läsa här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologen-sverige-varst-i-vasteuropa
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kriminolog-sprangdaden-i-sverige-unika-for-europa/

Dumheter. Etnicitet sitter djupt. Det uppenbara moderna europeiska exemplet är Jugoslaviens sönderfall. Detta, som stundom kallas "balkanisering" är en eroderande process som mycket väl kan sägas ha börjat här. När det gäller just problemen med islam, så har till och med Din gamle partikompis Per Garthon i ett anfall av tillfällig nykterhet börjat inse varthän Sverige är på väg:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Opl7mA/riskerar-sverige-att-bli-ett-muslimskt-kalifat

Jag tror aldrig jag har förnekat eller förskönat de manliga tillkortakommandena, vilket är orsaken till att jag har en dålig människosyn överlag. Detta är emellertid inte i allmänhet någon ursäkt för att ta livet av ofödda barn.

Ingen inbillar sig att allt skall bli perfekt här i världen, men med dagens demografiska katastrofsiffror, så lär det gå bättre än idag.

Det finns inga änglar i jordelivet. Som sagt, i många stycken har jag ännu sämre syn på män, men vi kommer sällan dit i debatten.

Du lever i en feministisk drömvärld, där Du på allvar tror att man med politiska beslut kan framtvinga en jämställdhet som det saknas grundförutsättningar för. Blev Ditt förslag verklighet skulle vi kanske få se en exodus av män från landet. Vad vore vinsten med det?

Detta är helt enkelt inte sant. Vi kan med hjälp av modern psykologisk forskning bestämma tämligen väl olika personlighetstyper, vi kan också med tämligen tydliga kriterier bestämma vilka kombinationer av egenskaper som är i olika avseenden önskvärda - och värdefulla. Det är bl a sådant som urvalspsykologer ägnar sig åt, ibland på uppdrag åt företag eller myndigheter som söker en viss sorts människor. Sedan är viss egenskaper värdefullare i vissa verksamheter än i andra, men det finns också egenskaper som man helst är utan överallt.
Vad har vi för försvar mot våldet?
Eller vad ska vi göra?
Bra skolor som funkar i denna språkplurslism. Men det är ju långsiktigt.

Militären vill vi inte ha där, ej heller tortyr och minskad rättsäkerhet.
Vittnesskydd kanske hjälper, annat blir det tråget polisarbete som gäller och utökade utredningsresurser.

Man skulle kunna starkt avlasta rättsväsendet med att avkriminilarisera narkotika, våra nuvarande lagar snarare stjälper än hjälper.
Minimistraff för att inneha illegala vapen var en god början, hoppas det snart blir olagligt att hantera handgranater.

Angående balkanisering.
Etniciteten var så oviktig innan nationalisterna la beslag på den.
Folk gifte sig över gränserna, bodde grannar med varandra, sen kom toknationalisterna.

Som vanligt påpekar jag din användning av ofödda barn. Det är foster som vi abortera.
Citera
2020-07-28, 16:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
I enstaka fall skulle det kunna handla om bidrag förstås, men det är inte precis ngn ny stor kostnad för samhället. För det mesta menar jag att en vettigare tillämpning av föräldrapenning löser massor. Alla måste inse att staten idag använder fp för att styra medborgarnas beteenden och att detta ibland är en ekonomisk påtryckning att göra abort. Som jag tidigare sagt: orättfärdigt av staten!

Stödsamtalet kunde göras med en barnmorska eller kurator, och skulle inriktas på att se om det verkligen är ett fritt val att abortera, visa på alternativ och råda om åtgärder för att undvika återfallsaborter. En sådan tjänar nog samhället mer på än vad tjänsten kostar.
Föräldrapenning medför fler aborter!
Det var en ny tanke för mig, hur har du kommit fram till det?

Det är verkligen ingen stor sak med abort.
Piller eller en skrapning, så är det över,. Där behövs inga samtal.
Det är religiösa som gör det till en jättestor sak.

Edit
Jag vet att föräldrapenning påverkar.
För att behålla min SGI var vi tvungna att bli gravida inom två år, och så skedde.
Senast redigerad av pollenper 2020-07-28 kl. 16:26.
Citera
2020-07-28, 17:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är verkligen ingen stor sak med abort.
Piller eller en skrapning, så är det över,. Där behövs inga samtal.
Det är religiösa som gör det till en jättestor sak.
Usch!
Det är den känslokalla synen på aborter, som gjorde att Elsa2020:s studiekamrat fick depression.
Hon lurades in i tron att det inte var någon "stor sak", fast det är det.
Jag är dessutom inte särskilt religiös; jag vet dock att livet börjar vid befruktningen.
Senast redigerad av Furienna 2020-07-28 kl. 17:41.
Citera
2020-07-28, 17:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vad har vi för försvar mot våldet?
Eller vad ska vi göra?
Bra skolor som funkar i denna språkplurslism. Men det är ju långsiktigt.

Militären vill vi inte ha där, ej heller tortyr och minskad rättsäkerhet.
Vittnesskydd kanske hjälper, annat blir det tråget polisarbete som gäller och utökade utredningsresurser.

Man skulle kunna starkt avlasta rättsväsendet med att avkriminilarisera narkotika, våra nuvarande lagar snarare stjälper än hjälper.
Minimistraff för att inneha illegala vapen var en god början, hoppas det snart blir olagligt att hantera handgranater.

Exempelvis kan man låsa in våldskriminella avsevärt längre, så att Polis m fl inte behöver arbeta med samma klientel så ofta. Men, sådant brukar Advokatsamfundet sätta sig emot, ty det är goda förtjänster på att rotera samma kriminella med några års omsättning.

Militär har vi knappat och utbildningsväsendet är redan under isen. "Vi" har satt oss i en situation som det inte finns några trevliga vägar ur.

Citat:
Angående balkanisering.
Etniciteten var så oviktig innan nationalisterna la beslag på den.
Folk gifte sig över gränserna, bodde grannar med varandra, sen kom toknationalisterna.

Titos kommunister höll nere nationalismen med tvångsmedel och när friheten bröt in vill en majoritet av folken bli självständiga i sin egen rätt. Man skapade en tryckkokare som till slut exploderade. Det br vi lära oss något av.

Citat:
Som vanligt påpekar jag din användning av ofödda barn. Det är foster som vi abortera.

Det beror på åldern på detsamma. Nu när man kan rädda prematura barn nästan samtidigt som de är tillåtna att abortera, så är ofödda barn inte en oriktig beteckning.
Citera
2020-07-28, 19:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Usch!
Det är den känslokalla synen på aborter, som gjorde att Elsa2020:s studiekamrat fick depression.
Hon lurades in i tron att det inte var någon "stor sak", fast det är det.
Jag är dessutom inte särskilt religiös; jag vet dock att livet börjar vid befruktningen.
Hon var säkert religiös.
Citera
2020-07-28, 20:19
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Hon var säkert religiös.
Jaha, så det är ditt enda var?

Elsa2020 skrev ju i alla fall inget om att hon var religiös. Det har som sagt inte med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in