2008-01-14, 21:18
Medlem
Mohaves avatar
Lena Adelsohn Liljeroths introduktion på idrottsgalan inför utdelningen av priset till "Årets idrottare med funktionshinder" i kväll får mig att fundera. Hon framhöll väldigt fint att funktionshinder inte bara ska ses som ett hinder utan också som något som ger nya möjligheter.

En del ord får onekligen en nedsättande klang med tiden och då brukar det bytas ut till ett annat. Sen får det också samma dåliga klang. Då är det dags att byta ordet igen. Exempel:

Negro -> Black -> Colored
Städare -> Lokalvårdare -> Sanitetstekniker

Men hur är det med "funktionshindrad" (tidigare "handikappad"). Är det inte dags för ett nytt ord där nu? Borde vi inte, precis som vår idrottsminister menar, framhålla det positiva i detta tillstånd och sluta tala om "hinder"? Vad sägs om "alternativfunktionell"?
Citera
2008-01-14, 21:34
Medlem
Socialstyrelsens terminologiråd beslöt i höstas om ändring av begreppet:
2007-10-10 Nyhet

"Bort med termen handikapp
Socialstyrelsens terminologiråd har tagit beslut om revidering av termerna funktionsnedsättning och handikapp. Funktionsnedsättning och funktionshinder är inte längre synonymer, funktionshinder blir en egen term och handikapp utgår.

I och med detta definieras begreppet funktionsnedsättning: nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Begreppet funktionshinder definieras: begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. För båda termerna avråds handikapp som synonym.

En viktig konsekvens är att funktionshinder inte är något som en person har utan det är miljön som är funktionshindrande."

Du är rätt ute att det är dags för ett förändrat synsätt. En utmaning dock att döpa om alla handikapparkeringsplatser till...ja, vadå?
Citera
2008-01-14, 22:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Men hur är det med "funktionshindrad" (tidigare "handikappad"). Är det inte dags för ett nytt ord där nu? Borde vi inte, precis som vår idrottsminister menar, framhålla det positiva i detta tillstånd och sluta tala om "hinder"? Vad sägs om "alternativfunktionell"?

Absolut inte, det är bara löjligt. Varför måste vi gå som katten runt het gröt i det här landet så fort nånting är bara det minsta obehagligt eller annorlunda? Är man funktionshindrad/handikappad så är man. Har man förlorat en fot, är CP-skadad, blind medmera så har man nedsatt funktion jämfört med majoriteten. Inget konstigt eller fult i det.
Citera
2008-01-14, 23:11
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Lena Adelsohn Liljeroths introduktion på idrottsgalan inför utdelningen av priset till "Årets idrottare med funktionshinder" i kväll får mig att fundera. Hon framhöll väldigt fint att funktionshinder inte bara ska ses som ett hinder utan också som något som ger nya möjligheter.

En del ord får onekligen en nedsättande klang med tiden och då brukar det bytas ut till ett annat. Sen får det också samma dåliga klang. Då är det dags att byta ordet igen. Exempel:

Städare -> Lokalvårdare -> Sanitetstekniker

Dåligt ansedda företeelsers benämningar får dålig klang, och ju mer man daltar runt med benämningarna, desto mera tabu blir det. Kalla dem vad du vill, krymplingar är de i alla fall. Och vad är det för positivt med defekter?

Krymplingarna borde göra som bögarna och ta tillbaka termen och identifiera sig med den. Om jag satt i rullstol, skulle jag inte vilja kallas för alternativfunktionell.

Edit: själv är jag för övrigt narkoman (vilket även det kan ses som ett gravt om än självförvållat handikapp i många sammanhang) och skäms inte för att kalla mig det, även om det normala på NA-mötena är det hovsammare "en beroende".
Senast redigerad av Arkomann 2008-01-14 kl. 23:14.
Citera
2008-01-14, 23:17
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Absolut inte, det är bara löjligt. Varför måste vi gå som katten runt het gröt i det här landet så fort nånting är bara det minsta obehagligt eller annorlunda? Är man funktionshindrad/handikappad så är man. Har man förlorat en fot, är CP-skadad, blind medmera så har man nedsatt funktion jämfört med majoriteten. Inget konstigt eller fult i det.
Men negrerna kände sig ju förnedrade när vi kallade dom "negrer". Sen kände de sig förnedrade när vi kallade dom "svarta". Då bytte vi till "färgade".

Och städarna ville inte heta "städare", så då hittade vi på ett nytt ord för dessa, "lokalvårdare". Missnöjet över detta ord bredde också ut sig och så kom "sanitetstekniker".

Varför skulle vi behandla de "handikappade"/"funktionshindrade" sämre? De behöver ett nytt ord nu, är det inte så?
Citera
2008-01-14, 23:22
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Dåligt ansedda företeelsers benämningar får dålig klang, och ju mer man daltar runt med benämningarna, desto mera tabu blir det. Kalla dem vad du vill, krymplingar är de i alla fall. Och vad är det för positivt med defekter?

Krymplingarna borde göra som bögarna och ta tillbaka termen och identifiera sig med den. Om jag satt i rullstol, skulle jag inte vilja kallas för alternativfunktionell.

Edit: själv är jag för övrigt narkoman (vilket även det kan ses som ett gravt om än självförvållat handikapp i många sammanhang) och skäms inte för att kalla mig det, även om det normala på NA-mötena är det hovsammare "en beroende".
Yeah!

Jag tror du är inne på helt rätt spår. Det här daltandet med namn är ett sätt att vägra se verkligheten för vad den är. Och visst fan har bögarna fått mycket mer värdighet när de stulit tillbaka ordet "bög". Och visst har du en betydligt större värdighet som "knarkare" eller "narkoman" än som "beroende" eller nåt annat snicksnackord som ligger bättre i mun hos kärringarna?
Citera
2008-01-14, 23:26
Medlem
Citat:
De behöver ett nytt ord nu, är det inte så?

Nej, det är inte så.

Under tonåren extraknäckte jag som städerska. Skulle nån ha kallat mig "sanitetstekniker" skulle jag nog ha tappat moppen i golvet.
Citera
2008-01-15, 02:00
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Nej, det är inte så.

Under tonåren extraknäckte jag som städerska. Skulle nån ha kallat mig "sanitetstekniker" skulle jag nog ha tappat moppen i golvet.
Visst hade det varit respektlöst?

Hur trivdes du med att kallas "städerska"?

Orden spelar spel med oss ibland.
Citera
2008-01-15, 02:04
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:

Städerska är väl ändå inte så farligt -- det är ju närmast korrekt. När jag var liten, hette det alltid "städtant" alternativt "städkärring", vilket antyder något om städerskans ålder och sinnelag.
Citera
2008-01-15, 02:08
Medlem
Barbafettos avatar
Handikapabel" och "rullstolsburen" har man ju hört.. Men som nån sa... tassa inte runt ett svårt ämne..

Man behöver såklart inte vara helt körd för att man sitter i rullstoll men klart som fan är väl att man är begränsad i förhållande till den som INTE sitter i rullstol??

Varför låtsas att det inte skulle vara så?

Säg: Javisst, jag sitter i rullstol och jag klarar av det mesta men ALLT kan jag inte göra längre?

Ingen skulle väl titta snett eller ifrågasätta den som sa så?

Allt skall vara så jävla PK och alla är lika mkt värda och kan exakt lika mkt...

Det ÄR inte så men det är inget fel i det!!
Citera
2008-01-15, 02:10
Medlem
Citat:

Jag tror inte det...

Negro/colored (ungefär lika stötande) -> black (neutralt) -> African American (hyperkorrekt)
Citera
2008-01-15, 10:11
Medlem
Citat:

Orden spelar spel med oss ibland.

"Städerska" är en alldeles korrekt benämning på yrket i fråga. Vad gör en städerska? Jo, städar!

Begriper inte varför du är så rädd för ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in