2020-07-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OpGmpl/aiks-dromnamn-fredrik-ljungberg

Fredrik Ljungberg ska alltså vara AIK:s drömnamn som ersättare för Rikard Norling.

Har han ens någon erfarenhet? Förutom ett par år som assisterande och en halv säsong som huvudcoach i Arsenal då.
Det är bara Aftonbladet som vill ha lite mera klick. På samma sätt när det skriver att Mjällby kommer vara med på listan.
Citera
2020-07-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Nyholm och Ekstrand var ju mest skadade så där har aik försäkring. Ödegaard Lahne och Sundgren försvann under sommaren ju.

Om man ska ta in spelare som Gravius och Brolin blir det ju löjligt.

Men de nya för året isåfall är ju Abraham, Strannegård, Kahl, Haugaard, Tihi, Otieno, Ofori, Asani.

Glömde Ofori. Sedan kom ju Bahoui och Michel också förra sommaren, så de var ju bara med halva förra säsongen.

Herregud det är ingen billig trupp ni sitter på. Dessutom med dubbla tränarlöner då utsugaren Norling inte verkar kunna tänka sig att avstå lön från sin älsklingsklubb.
Jo, men ska man jämföra trupper per år, så får man väl ta med alla, även de som försvann. Därför tycker jag att de som du nämner
Abraham (900 k), Strannegård (egen), Kah (egen)l, Haugaard (free transfer), Tihi (egen), Otieno (vasalund/ free trsnsfer?), Ofori (free transfer) och Asani (lån).
Jag menade inte att truppen är billig, men det förvånar är om den är dyrast i allsvenskan (efter Malmö) som påstods. Det förvånade mig, jag menar inte att det inte kan vara sant.

---

Jag hävdade tidigare här att jag tycker att kicka Norling var fel. Är det så att han tappat omklädningsrummet, eller att det uppstått dåliga slitningar mellan spelare som man inte klarat av att lösa så kanske det var rätt. Det tajta matchschemat påverkar timingen när man kan ta beslutet att genomföra en förändring. Nu är det en veckas matchpaus. När och i vilken omgång är nästa "uppehåll"?

Ska jag se mig själv i backspegeln, så var jag emot att Alm fick gå när Norling kom. Om det var rätt beslut får vi aldrig facit på. Truppen vi haft 2018-2020 har varit betydligt dyrare än det som Alm gjorde liknande (inget guld, men europaspel) resultat på. Jag kanske har en övertro på kontinuitet, så läng man köper idén och jobbar mot målet.

--

Apropå trupp, det man kan hålla emot Norling är kanske den individuella utvecklingen av spelare under den här perioden. Många fick beröm och gjorde bra insatser när de kom, men har sedan avstannat... pga systemet? Mets, Ado, Lindkvist, Thern, Silva, Stefanelli & Rashidi är väl några exempel på sådana som kommit in och gett goda intryck för att sedan upplevas mer hämmade eller utan självförtroende. Kristoffer Olsson är väl den som utvecklats. Han hade dock en fri roll.
Citera
2020-07-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Wesström engagerar Norling för ytterligare två år, en tid därefter så beordrar han honom att byta spelidé. Fel tränare för det ändamålet, ett sätt göra en ”Gudrun” och elda pengar.
Hur mycket sumpar AIK på den här rockaden?
Du har fel. Norling ville byta system han uttalade sig om det under hösten. Det är väl snarare så att Norling på gott (och ont) löper linan ut.

Är det shape-fotboll så är det shape så in i helvete. Under 2019 var det tydligt att det tog stopp.

Nu är det Gasperinis 3-4-1-2 med man-man försvar... kompromisslöst.

Kompromislöshet är väl en sådan klassisk "har du någon dålig egenskap" på anställningsintervjuer. 😉
Citera
2020-07-29, 09:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Såg du AIK förra året? Hörde du Norling prata om det dom spelmässigt presterade? Jag är helt säker på att han inte ville ha ett sådant år till för att det var ta mig fan uruselt och totalt jävla glädjedödande, vilket även en del spelare uttryckte rätt så tydligt, så att Wesström beordrade Norling att byta spelidé tycker jag låter som bluff och båg och en efterhandskonstruktion.

Norling borde kanske inte ha gjort så stora förändringar som han gjorde dock, utan skruvat lite på det som inte fungerade, få till lite annan balans i laget osv.

Sedan kanske det var så att han ansåg att han inte kunde göra så mycket med de grunder dom hade de tidigare åren och att det skulle krävas mer radikala åtgärder för att fixa det han tyckte borde fixas.

Det finns säkert skäl att kritisera Wesström för en hel del saker han gjort men jag är som sagt säker på att Norling ville förändra sättet AIK spelade fotboll på.

Enligt Fotbollskanalen så godkände han Norlings nya spelstil och förlängde hans kontrakt.
Citera
2020-07-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är bara Aftonbladet som vill ha lite mera klick. På samma sätt när det skriver att Mjällby kommer vara med på listan.
Fast Mjällby har ju ändå spelat i AIK under sin spelarkarriär. Skulle väl inte vara nåt konstigt i sig om han vore aktuell för tränaryrket? Mjällby vet ju vilka krav som ställs.
Citera
2020-07-29, 10:04
Avslutad
Citat:
Fast Mjällby har ju ändå spelat i AIK under sin spelarkarriär. Skulle väl inte vara nåt konstigt i sig om han vore aktuell för tränaryrket? Mjällby vet ju vilka krav som ställs.

Mjällby kommer såklart inte vara aktuell. AIK må göra mycket fel men dom är inte efterblivna.
Citera
2020-07-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Mjällby kommer såklart inte vara aktuell. AIK må göra mycket fel men dom är inte efterblivna.
Påstod inte det heller. Dock kan han till skillnad från Ljungberg klubben innantill och ut.
Citera
2020-07-29, 10:09
Avslutad
Citat:
Påstod inte det heller. Dock kan han till skillnad från Ljungberg klubben innantill och ut.

Mjällby kanske verkade intressant för 10 år sedan när han blev assisterade i Celtic. Men hans tyngsta merit som huvudtränare nu är alltså det halvåret han fick i Gefle i superettan innan han fick sparken.
Citera
2020-07-29, 10:11
Medlem
Citat:
Mjällby kanske verkade intressant för 10 år sedan när han blev assisterade i Celtic. Men hans tyngsta merit som huvudtränare nu är alltså det halvåret han fick i Gefle i superettan innan han fick sparken.
Håller med om att AIK bör satsa på en mer erfaren tränare om man vill klättra i tabellen. Exemplet med Mjällby haltar dock rejält eftersom han ju spelat i klubben.
Citera
2020-07-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Enligt Fotbollskanalen så godkände han Norlings nya spelstil och förlängde hans kontrakt.

Om de uppgifterna stämmer så har vi ju svart på vitt att det inte var Wesström som beordrade Norling, det var alltså Norling som kom med sin idé som sedan blev godkänd av Wesström.
Citera
2020-07-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Så här med facit i hand måste jag ändå be Norling om ursäkt. Han är sannerligen ingen glädjedödare. Att se han vara så jävla kuvad att t o m Kim Bergstrand fick stå upp för honom var riktigt kul! Gnagare pratar så mycket om att stå upp för sina egna alla vänder kappan efter vinden när det blåser kallt.

Den totala härdsmälta AIK nu genomlider är verkligen en fröjd att bevittna.

Tack Norling.

Tack Wesström.

Tack alla AIK-fans som är så svagbegåvade att de inte klarar av att förstå vad som är rätt för sin klubb.

De 40 utanför arenan skulle kanske tagit snacket inför säsongen och inte efter att krisen var ett faktum. Vi som är lite kunnigare förstår skillnaden mellan att agera och att reagera.

Upp till bevis nu gnagare. Visa att ni kan agera.

Du menar Kim "blunda-hårt-låtsas-som-inget-när-spelare-knullar-barn" Bergstrand.
Citera
2020-07-29, 10:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jo fast det blir ändå mycket lugnare, när många andra lag haft en vecka har vi spelat 120 minuters matcher, vi har spelat mest av alla lagen hittills, och jag skulle gissa, utan att ha kollat, på att en sådan som Hasse har spelat "överlägset" mest av alla i serien, att få lite mer tid till återhämtning, analys och träning kommer inte skada, kanske blir lättare också för Christian K att komma in i det då.

Jo, det är sant att vi har spelat mest av alla lag. Hälften av serien var ju inte ens med i kvarten där vi spelade 120minuter. Sedan blev det ju ytterligare 120 i semin och iaf 90 imorgon. Det ger att vi under 1,5 månad spelat 330 minuter mer än många lag vilket är 3,5match mer ungefär.
Det i ett spelschema som lagen utan cup kallar tajt.
Ser vi på schemat augusti ut (som är det som är lagt) spelar vi 2,6,9,13,17,22 och 30e.
Det ger oss lite vila mellan 17-22 och en hel vecka 22-30e så det blir rätt bra vila där sett till hur det har varit. Men det är först om c.a. tre veckor det blir så "lugnt".

Hasse lär ha flest minuter ja, så är även min känsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Man kan ju spela rakare fotboll i djupled utan att det är tjong och brottning. Tycker man gjorde det bättre förra säsongen men att man nu återgått till sidledslågtempot från 2018 igen. Men skall inte gnälla för mycket. Som jag sa efter Falkenberg så var den en klar förbättring attitydmässigt, dvs positiv anfallsfotboll. Nu blev det för mycket av ”det goda”, men kanske rätt balans sitter framöver. Då finns det potential.

Sedan har jag oerhört svårt för Poya som person, och det kan påverka mina åsikter. Det måste jag ju erkänna.

Och vem ska ta löpningarna i djupled längst fram? Vi saknar ju en forward.

Potentialen finns ju där och som jag ständigt säger, hade vi bara varit smarta och plockat in ett vettigt forwardsalternativ bakom Söder (vi har alltså NOLL alternativ där som rena forwards) så hade det varit en bättre resultatrad.

Vad är det som gör att du har svårt för Poya? Visst att det kan vara lite segt att ständigt höra hur mycket bättre vi varit än vad som varit fallet men jag ser ju hellre att han är sådan utåt och tar kritiken inne än att skälla ut spelare etc offentligt. Det är ju inte så att han ständigt hyllar spelarna internt när dessa gjort fel utan man jobbar på det.

Citat:
Marko Johansson återvänder alltså till MFF. Mycket p g a att Marko själv ville tillbaka. Det var väl ingen allvarligare skada på Dahlin? Så Marko nöjer sig med att spela några matcher till i år innan han får sitta på bänken för en frisk Dahlin petar han såklart inte.

Eller vad fan. Är Dahlin skadad överhuvudtaget? Vet att han låg ned i slutet mot Sirius men hittar inga nyheter om att han skall vara indisponibel?

Det är en gåta att den killen ens klarar av att stå på en fotbollsplan, han var ju invalid så sent som ifjol, ja förutom när det kommer till nattklubbsbesök, fira med dans efter en förlust etc...
Nu kommer han väl se till att få finalen avbruten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in