2020-07-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Varför kör Mjällby Avicii som måljingel?
Varför kör man måljingel överhuvudtaget?
Citera
2020-07-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Så var det och är det.
Gren var väl trots allt inte så pigg på att släppa fram yngre förmågor utan var enbart tvingad till det i fallen det ändå skedde i.

SebO är ett tydligt exempel på vad en tränare som tror på en kan göra, Lennartsson kommer jag aldrig förlåta för matchningen 2016 när vi spelade i europa.

Schemat blir rätt hårt även i "bara" allsvenskan så det blir intressant att se hur vi hanterar det augusti ut.

Jo fast det blir ändå mycket lugnare, när många andra lag haft en vecka har vi spelat 120 minuters matcher, vi har spelat mest av alla lagen hittills, och jag skulle gissa, utan att ha kollat, på att en sådan som Hasse har spelat "överlägset" mest av alla i serien, att få lite mer tid till återhämtning, analys och träning kommer inte skada, kanske blir lättare också för Christian K att komma in i det då.
Citera
2020-07-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Vi har slutat låna i gubbar som under Gren vilket är mycket bra, vi kommer om inget drastiskt sker inte åka ur/kvala iår som vissa vill få det till och vi har nu satt ett bra spel, det som krävs är ju en forward som sätter bollarna.
Ingen gnällde på "poya-fotbollen" ifjol när Söder satte chanserna och vi vann... Hade vi haft en vettig forward nu med hade bollarna suttit och det hade varit en annan ton men vissa har ju varit stenhårt emot Poya sedan han presenterades.

Som någon skrev beträffande Norling "man vet vad man har men inte vad man får" vem sjutton hoppar på blåvitt-tåget nu? Det är så lätt att gapa om att Poya ska bort men utan att ha ens en vettig lösning på vem som ska ersätta.

Domarna har vi väl gnällt på ett par gånger, när det varit direkt horribelt.

Visst är målet beläget på kortsidan men vi skall alltså- som den raden egentligen betyder- börja tjonga uppåt igen för att göra mål? Vi ska alltså med en spelande trupp spela "brottarfotboll"? Hur tusan ska det gå till?
Det har ju utvecklats spelet sedan Poya tillträde, visst att slutet av 2018 blev tillbaka till grunderna för att rädda kontraktet men sedan så. Dessutom med en ytterst begränsad trupp stundtals.

Man kan ju spela rakare fotboll i djupled utan att det är tjong och brottning. Tycker man gjorde det bättre förra säsongen men att man nu återgått till sidledslågtempot från 2018 igen. Men skall inte gnälla för mycket. Som jag sa efter Falkenberg så var den en klar förbättring attitydmässigt, dvs positiv anfallsfotboll. Nu blev det för mycket av ”det goda”, men kanske rätt balans sitter framöver. Då finns det potential.

Sedan har jag oerhört svårt för Poya som person, och det kan påverka mina åsikter. Det måste jag ju erkänna.
Citera
2020-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Varför kör Mjällby Avicii som måljingel?
För att hedra honom kanske?
Citera
2020-07-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Man kan ju spela rakare fotboll i djupled utan att det är tjong och brottning. Tycker man gjorde det bättre förra säsongen men att man nu återgått till sidledslågtempot från 2018 igen. Men skall inte gnälla för mycket. Som jag sa efter Falkenberg så var den en klar förbättring attitydmässigt, dvs positiv anfallsfotboll. Nu blev det för mycket av ”det goda”, men kanske rätt balans sitter framöver. Då finns det potential.

Sedan har jag oerhört svårt för Poya som person, och det kan påverka mina åsikter. Det måste jag ju erkänna.

Det är enklare att spela rakt när det finns större ytor att använda sig av, så det handlar ju även om hur motståndarna väljer att spela mot oss, väljer dom att stå högt finns det helt andra möjligheter att spela rakt och i djupet. Ställer dom sig lågt så kommer matcherna ha moment av handbollsfotboll, så ser det ut i alla ligor och för typ alla lag, sedan kan det såklart uppstå omställningsmöjligheter mot alla typer av lag och då måste man vara bra på att utnyttja det. Mot handbollsförsvar måste bolltempot upp och rörelsen i och omkring straffområdet öka, kanske även mer inläggsspel.
Citera
2020-07-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är enklare att spela rakt när det finns större ytor att använda sig av, så det handlar ju även om hur motståndarna väljer att spela mot oss, väljer dom att stå högt finns det helt andra möjligheter att spela rakt och i djupet. Ställer dom sig lågt så kommer matcherna ha moment av handbollsfotboll, så ser det ut i alla ligor och för typ alla lag, sedan kan det såklart uppstå omställningsmöjligheter mot alla typer av lag och då måste man vara bra på att utnyttja det. Mot handbollsförsvar måste bolltempot upp och rörelsen i och omkring straffområdet öka.

Absolut. Du har förstås helt rätt här.

För att slänga fram en förbättringsåtgärd taktiskt: Kan ju tycka t ex Sana inte borde ner och "hämta boll" av backarna när det "spelas handboll" och jogga runt och spelfördela. Har retat upp mig en del på att han inte oftare försöker med instick eller egna genombrott via väggspel etc. Han är inte en "jogga runt och fördela-spelare" i mina ögon. Alltför ofta blir det en man för lite i/runt straffområdet pga att det är han som är i knät på backlinjen och bygger spel. Vad f-n gör han där nere överhuvudtaget? Luktar 80-tal över det, när det var populärt att stjärnan skulle ner och ta bollen av mittbackarna för att fördela ut den till en ytterback och sedan jogga uppåt igen. Som att mittbackarna inte kan slå ett pass på 15 meter, liksom. Sana är en anfallande spelartyp - inte en spelfördelare. (en annan lösning kan ju vara att han inte skall spela överhuvudtaget, men det där har jag egentligen ingen åsikt om).
Senast redigerad av Burkgurka 2020-07-28 kl. 12:50.
Citera
2020-07-28, 12:52
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OpGmpl/aiks-dromnamn-fredrik-ljungberg

Fredrik Ljungberg ska alltså vara AIK:s drömnamn som ersättare för Rikard Norling.

Har han ens någon erfarenhet? Förutom ett par år som assisterande och en halv säsong som huvudcoach i Arsenal då.
Citera
2020-07-28, 13:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OpGmpl/aiks-dromnamn-fredrik-ljungberg

Fredrik Ljungberg ska alltså vara AIK:s drömnamn som ersättare för Rikard Norling.

Har han ens någon erfarenhet? Förutom ett par år som assisterande och en halv säsong som huvudcoach i Arsenal då.

Men en kul chansning. Kör på det, AIK.

Mitt förslag till AIK är att ta in Hasse Backe för att ordna upp säsongen för att sedan sätta ihop ledarstab till nästa säsong för mer långsiktigt satsning.
Citera
2020-07-28, 13:07
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
För att hedra honom kanske?

Var han Mjällby-supporter?
Citera
2020-07-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Var han Mjällby-supporter?
Kan han inte hedras för det menar du om han inte var det?
Citera
2020-07-28, 13:09
Avslutad
Marko Johansson återvänder alltså till MFF. Mycket p g a att Marko själv ville tillbaka. Det var väl ingen allvarligare skada på Dahlin? Så Marko nöjer sig med att spela några matcher till i år innan han får sitta på bänken för en frisk Dahlin petar han såklart inte.

Eller vad fan. Är Dahlin skadad överhuvudtaget? Vet att han låg ned i slutet mot Sirius men hittar inga nyheter om att han skall vara indisponibel?
Senast redigerad av trazke 2020-07-28 kl. 13:15.
Citera
2020-07-28, 13:11
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Kan han inte hedras för det menar du om han inte var det?

Det är nog mer troligt så att nån i klubben helt enkelt gillar låten än att det handlar om något slags "hedrande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in