Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-28, 15:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har gått på Jallais egna ord om boken 2011. Skrivna 200710.

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/

''PS. Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas. Inga-Britt och jag fick till och med ett möte med den senaste ledaren för Stay Behind i Sverige, Curt-Steffan Giesecke på ett café i Stockholm. Jag pressade den gamle SAF-chefen hårt om hans kunskaper om eventuella kopplingar mellan hans organisation och Palmemordet. Men han bedyrade att de inte var inblandade. Till saken hör att Thomas Pettersson också var inne på att Skandiamannen borde ha haft medhjälpare för att kunna lyckas med att mörda Palme, vilket jag håller med om. Problemet är att varken, jag, Ahlenius, Thomas Pettersson eller Palmeutredningen har kunnat finna sådana medhjälpare. Skandiamannen som ensam mördare fungerar nämligen inte rent logistiskt vilket jag tror de flesta som fördjupat sig i mordet är överens om.''

Det fetade struntade bevisligen KP i sin presentation.

Finns inget konkret som pekar mot Stig Engström i någon hemlig verksamhet, bara drömmar och förhoppningar. Jämför med Viktor Gunnarsson som i sin telefonbok har sveriges farligaste efterkrigsnazist och tillika ledare för övervakning av Olof Palme. VG nämns också i Övervaknings-PM till skillnad från SE. För att vara övertydlig , jag tror inte på VG som mördare men tycker att hans, göranden , låtanden och olika kontakter någon gång måste utredas i grund.
Citera
2020-07-28, 15:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Läs: https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/. Här beskriver Jallai det jag skrev ovan. Det är inte överensstämmande med vad du referar till. Är det en del av Jallais positionsförflyttning som i sin tur bör förklaras (Opportunism, påtryckningar-hot, annat?)

Tycker det är ganska tydligt att Anders Jallai tog intryck av det Olle Frånstedt berättade.
Citera
2020-07-28, 15:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Läs: https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/. Här beskriver Jallai det jag skrev ovan. Det är inte överensstämmande med vad du referar till. Är det en del av Jallais positionsförflyttning som i sin tur bör förklaras (Opportunism, påtryckningar-hot, annat?)
Du har helt rätt!

Det är det nog enbart AJ som vet varför. Eller så använder han sin ''konstnärliga frihet'' Han måste ju hela tiden byta inriktning för att kunna sälja nya böcker.
Citera
2020-07-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det gäller att hålla isär kritik mot Olof Palmes politik och den rena hatretoriken. Ett sätt att göra detta är att se på sanningshalten i påståendena .

År 1984 utkom Charlie Nordblom med sin bok "industrispionage" som pekade på kvantiteten av sovjetiska spionaget i Sverige. CN poängterade att 26 av 38 ackrediterade diplomater på Sovjets Stockholms-ambassad arbetade för Tjekan. Boken publicerade bilder på 22 av dessa och ambassadören Boris Pankin gick i taket.

Sans och balans. Det finns uppenbart väldigt tydliga kopplingar mellan näringslivsorganisationer, stay behind och militära underrättelsetjänsten kring rena propagandafrågor av politisk karaktär.

Det är en mycket stor skillnad på industrispionage där Sovjeterna var aktiva och att påstå att det inom regeringen som utan några som helst bevis skulle finnas "landsförrädare" Jag tror att du egentligen ser skillnaden när det gäller SVD journalisten och officersupproret och att det ej var så sakligt grundat utan politiskt och att det naturligtvis är intressant i sammanhanget då de förhörts med detaljerade personfrågor i utredningen. Det kan man inte sopa bort. Lika lite som att delar av underättelstjänsten och Säpo höll på kring OP.

Situationen var inte så olika när det gällde Jänkarna som hade stor närvaro av bokstavsfolket och även avlönade svenska poliser (som den illustre Östling mfl)och utredare direkt som "sambandsmän" till och med med övervakningsuppdrag med hyrda lägenheter och samverkan med signalspaning. Där fanns det dock inge hysteri när spionen Bildt rapporterade direkt västerut till personer i högerburen i USA kring diskussioner som fördes i regeringskansliet.

Mycket tyder också på direkt koppling mellan svensk underrättelsetjänst, israel, regeringen och CIA när det gäller vapensmuggling från och via sverige som finansierade t ex Contras.
Citera
2020-07-28, 15:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja , eller dragit paralleller med ex Italien utan att se till svenska förhållanden. Svenska Stay Behind hade byggts upp under överinseende av Tage Erlander som höll koll på verksamheten så länge han levde. Intressant nog sa TE stopp när Birger Elmer slängde lystna blickar mot Alvar Lindencronas organisation; klok nog att förstå att alla ägg inte bör läggas i samma korg.
Nu är du naiv. Bill Colby skrev i sin memoarbok att verksamheten i Sverige gick i enlighet med CIAs planer och att han var nöjd.

De kunde ju gömma sig bakom Erlander. Vad Stay behind kunde göra i Italien och Centraleuropa det kunde de också göra i Sverige. Vid behov! Men de ville ha distans till sina aktioner, vilket var lätt ordnat i ett Europa där makthavarna inget annat ville än att vara till lags och förråda såväl land som demokrati för sina egna privata syften.
Citera
2020-07-28, 16:02
Medlem
Citat:
Jag har gått på Jallais egna ord om boken 2011. Skrivna 200710.

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/

''PS. Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011.
Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind.

Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas.

Inga-Britt och jag fick till och med ett möte med den senaste ledaren för Stay Behind i Sverige, Curt-Steffan Giesecke på ett café i Stockholm. Jag pressade den gamle SAF-chefen hårt om hans kunskaper om eventuella kopplingar mellan hans organisation och Palmemordet. Men han bedyrade att de inte var inblandade.

Till saken hör att Thomas Pettersson också var inne på att Skandiamannen borde ha haft medhjälpare för att kunna lyckas med att mörda Palme, vilket jag håller med om. Problemet är att varken, jag, Ahlenius, Thomas Pettersson eller Palmeutredningen har kunnat finna sådana medhjälpare. Skandiamannen som ensam mördare fungerar nämligen inte rent logistiskt vilket jag tror de flesta som fördjupat sig i mordet är överens om.''

Det fetade struntade bevisligen KP i sin presentation.

Jag tycker det verkar som Anders Jallai, Inga-Britt Ahlenius, Thomas Pettersson och Curt-Steffan Giesecke har krattat manegen för KP och hans avslöjande att SE inte hade något samröre eller eventuellt socialt umgänge med någon inom Stay Behind. För i det är de rörande ense.
Citera
2020-07-28, 16:09
Medlem
Citat:
Tycker det är ganska tydligt att Anders Jallai tog intryck av det Olle Frånstedt berättade.
Så du menar att Jallai hade kontakt med Frånstedt före/under 2011? Eller missförstår jag dig?

OFs memoarer del 1 utkom ut 20130916. AJs intervjuer med honom genomfördes senare.
Citera
2020-07-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Wallenbergs SK-grupp bildades1968 för att motverka vänstern och de hade möten i Skandiahuset. Stay Behind flyttade vid den tiden till Trygg Hansas lokaler på Kungsholmen.

Via förhören ser vi att den sk S baren (ursprungligen avsett för höga vederbörande och deras anläggningar i åsen) fanns kvar under huset men uppenbart ej var aktiv på samma sätt. Thulefolket verkade ha använt den som festlokal för synnerligen blöta fester. Därifrån kunde man ta sig hela kulvertsystemet och till hemliga anläggningar ursprungligen avsedda för statsledningen mfl. Allt detta är nu rivet och ett tag var skandia ett tomt skal bara. Delarna som fanns under flickskolan är väl hotell idag. Lär väl också dragits kylanläggningar för datahallen i åsen den vägen genom skandiabyggnaden. Inget finns som pekar mot att det har med mordet att göra dock.

Som kuriosa tycker man att det kanske borde släppas ritningar för dessa anläggningar då de är borta sedan länge.
Citera
2020-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag tycker det verkar som Anders Jallai, Inga-Britt Ahlenius, Thomas Pettersson och Curt-Steffan Giesecke har krattat manegen för KP och hans avslöjande att SE inte hade något samröre eller eventuellt socialt umgänge med någon inom Stay Behind. För i det är de rörande ense.
Via Thomas Petterssons egen berättelse och redogörelse, publicerad i Filter, så var det han som planterade iden om SE som mördaren till PU. Påbörjades redan 2011 via Stig Edqvist och fortsatte sedan med Dag Andersson. Men det var först med KP han fick napp. Där han enligt egen utsago fick ut PMet som friskrev SE från 1987. Så tidigt som i juli 2017.

Där vi idag kan följa Peterssons väg via frisläppta dokument mot undergången 200610.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-28 kl. 16:18.
Citera
2020-07-28, 16:30
Medlem
Citat:
Via Thomas Petterssons egen berättelse och redogörelse, publicerad i Filter, så var det han som planterade iden om SE som mördaren till PU. Påbörjades redan 2011 via Stig Edqvist och fortsatte sedan med Dag Andersson. Men det var först med KP han fick napp. Där han enligt egen utsago fick ut PMet som friskrev SE från 1987. Så tidigt som i juli 2017.

Där vi idag kan följa Peterssons väg via frisläppta dokument mot undergången 200610.

Jag tror att det var en planerad "undergång" där syftet var att kunna släppa "alla dokument" rörande förundersökningen och rida ut stormen från engagerade privatspanare.
Citera
2020-07-28, 16:30
Medlem
Citat:
Så du menar att Jallai hade kontakt med Frånstedt före/under 2011? Eller missförstår jag dig?

OFs memoarer del 1 utkom ut 20130916. AJs intervjuer med honom genomfördes senare.

Ja och även jag hade kontakt med DF, OF, TF på olika sätt. Höll på att falal i fällan.

DF tror tyvärr att han är smartare än han är och det fanns folk som han själv säger som tycket han glappade för mycket när han yttrade sig offentligt. Han har varit tacksam att provocera för att utvinna information.

OF läste jag snabbt att han hade någon agenda. Delvis för att jag kunde avkoda en del saker han planterade. Som ni kanske förstår är det stor risk att utsättas för manipulationer från källor i sådant här. När sedan han framträdde med Teutenberg föll bitarna där slutligt på plats. OF hade en galen föreställning om tingens ordning han ville saluföra bakom en lite mer polerad fasad. Han matade AJ med uppgifter för att få den möjligheten. Han var inte ensam. Där finns en surmulen samling gubbar och nån enstaka kärring av valfritt kön i ett entourage där. Som sagt förde OF fram att han ville ha hjälp att utverka amnesti kort efter 25årsdagen mot att de som visste fick berätta.

TF var en mycket trevlig smart och seriös man men sluten som en mussla till en början och det var tydligt att han helst inte villa ha med Palmemordet att göra. Han hade förmågan att inte röja vad han tänkte.
Citera
2020-07-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Bra jobb av dig.

Men 7-8 sidor i rad där hela sidan är maskad? Slöseri med skrivarbläck om inte annat.
Något annat var förstås inte att vänta när det handlar om försvarets underrättelseverksamhet. Sekretesstiden uppgår då till minst 70 år (med möjlighet till förlängning upp till 95 år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in