Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jag har ett förslag:
Om tråden/trådens majoritet håller med mig om detta tycker jag att de säkra "fynd" vi hittills gjort i det nysläppta (ibland i kombination med gamla kända) materialet samlas på ett ställe.
Jag tycker att det stället ska vara du Andersson om du kan ha vänligheten att upprätta en liten lista i rubrikform?
Du framstår för mig som ledaren för det nya jobb vi inlett.
För egen del tycker jag att jag hittills kan bidra med signalement på 3 män som jag menar övervakade Palme före och under mordkvällen:
1) Den atletiskt byggde långe blonde mannen (190-195 cm). Syns främst i Gamla stan. Kanske även samme man klockan 22.05 mordkvällen i hörnet Kammakargatan/Saltmätargatan.
2) Den vänsterhänte mannen med walkie talkie mittemot mordplatsen kl 22.48-23.20. Anatoliern.
3) Grandmannen. Känt signalement sedan länge.
Fall 2 är 14thints fynd.
Dessa tre signalement betraktar jag som säkra. Förekomsten av den långe blonde stöds av 5-10 oberoende vittnesmål.
Anatoliern av 3 oberoende vittnesmål.
Grandmannen av 4-5 oberoende vittnesmål.
Vi har detaljerade signalement på alla tre.
Därutöver finns en mörkhårig bredaxlad man 180-185 cm lång med långsmalt blekt ansikte med rak näsa och smala läppar. Mörkt tjockt vågigt hår. Mörka tättsittande ögon. Mörka ögonbryn.
Jag menar att det är den man som Lars-Eric Eriksson ser utanför Grand och som Ulla S ser på Schönfeldts gränd. Det finns betydligt fler vittnesmål som beskriver samma/ungefär samma signalement. Totalt typ 10.
Men jag är mer osäker på den mörkhårige eftersom signalementet inte är att betrakta som unikt på samma sätt som övriga tre signalement.
Jag har ingen som helst uppfattning om varför dessa män övervakade Palme eller om de ens hade med mordet att göra. Jag tror att de hade med mordet att göra men det återstår att bevisa.
Är det här ett bra förslag?
Eventuellt kan vi utvidga tiden för
Tunnelbanemannen (skippa Anatoliern). Jag har tittat på din teori om ”Tommys” observation. Det är
troligen Tunnelbanemannen som han krockar med vid Olofsgatan 16-18 c:a kl 23.23-23.24 (min beräkning) som det är beskrivet i Säpo 1987. Personen hoppar in i en äldre mörkblå Volvo 142 och försvinner ut på Sveavägen.
På samma sätt skulle jag vilja att du kollar på taxichauffören Hellströms uppgifter, också Säpo 1987, som c:a kl 22.45 ser två män och ”en röd eller brun van med silverfärg” bakom det jag kallar ”Moreliusplatsen”. Jag vill ju som sagt koppla detta till observationen kl 22.48, vilket Säpo 1987 också gör. Den senare observationen är också inlagd i PU 2017.
Jag har nämligen fortsatt kontrastövningen igen och nu lagt på PU 2017 (Steude&Blombergsson). Då finns det också ett par intressanta uppgifter i referat, som rör samma plats ett par timmar tidigare:
Dels har vi kvinnan som 860314 berättar att hon mellan kl 20-21 från ett fönster i bostaden ser en man på södra sidan av Tunnelgatan, vid ungefär samma plats som vanen senare står på, och som har en WT i handen. Hon påtalar detta för sin son som tittar ut. Denne bekräftar detta och sätter tiden till 20-20.30 i förhör dagen efter. Han säger att mannen talar i sin radio. Inga signalement refereras i dokumentet, men sonen tänker att mannen var polis.
Dessa vittnesmål är också upptagna i Säpo 1986, också utan signalement. Här skriver dock Melén att man gjort uppföljning och att det
inte finns någon naturlig förklaring i form av ”polis/väktare eller brandman”.
PU 2017 har också med en observation av en man som ska köpa groggvirke. Mannen ser en man med WT 25-50 meter väster om Sveavägen på Tunnelgatans södra sida. Inga signalement refereras, men mannen uppfattar den andre mannen som någon från gatukontoret som är ute på jobb. Tiden sätts till omkring kl 20.30. Eftersom denna rapport kom in i maj 1987, så finns den inte med i Säpo 1986. Men, inte heller i Säpo 1987 som gjordes under hösten finns iakttagelsen med.
Det stoppar inte där. PU 2017 har ytterligare en observation.
860421 (efter Säpo 1986) inkommer uppgifter från ett ungt par som kl 20.30-2040 kommer körande längs Sveavägen mot söder och ska svänga höger Tunnelgatan. Mannen ser en man springa till höger framför sig och som rundar hörnet, där denne försvinner ur synhåll. När de svängt i korsningen och kör mot Norra Latin ser de till vänster om sig en man på södra sidan Tunnelgatan i korsningen Olofsgatan som talar i WT. Bägge upplever att mannen känner sig besvärad. Inga signalementsuppgifter refereras av PU. Denna observation finns heller inte med i Säpo 1987.
Det som är extra intressant med denna är att tipset lämnades in en månad tidigare av polis som var granne med paret. Polismannen nedtecknade parets uppgifter 860320 och tog kontakt med KK 1, som
inte kom tillbaka. Detta innebär att vittnesuppgifterna
inte behandlades av Säpo 1986.
Det finns som sagt var inga signalementsuppgifter i de tre olika undersökningarna kring dessa vittnesuppgifter. Därför är det prioriterat att få fram uppgifterna från EAC04526, EBA07183 och EAA01884.
Vi har alltså
tre oberoende observationer med fem sagespersoner som ser en man med/tala i WT c:a kl 2030 (+/- 10 min) på Tunnelgatans södra sida väster om Sveavägen.
Samma gatstump alltså som observationerna mellan kl 22.45-23.20. Det är rimligen klart möjligt ur samma grupp som mannen kl 20.30 kommer från, till och med möjligen Tunnelbanemannen själv.
Jag kopplar den förhöjda halten av observationer på
den här platsen vid den här tiden till makarnas Palmes förestående transport från Gamla stan. Om så, så kanske det kan ge en ledtråd till när dessa män
fick vetskap om biobesök/val av transportsätt. Det förstärks av parets uppgifter om en springande man.
På samma sätt är det intressant att det finns fler observationer kring Norra Latin mellan 21.00-22.30. En lagom tillbakadragen plats att organisera på, medan statsministern befinner sig på Grand.