2020-07-27, 20:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusJJ7
Br inte vara s svrt att starta eget inom advokat branschen. Man jobbar drefter fr att etablera sin egna byr och efter ett tag kan man kombinera advokatyrket med andra fretag. Jag r sker p att jag under min tid finner mnga klienter som har kontakter som gynnar mig.

Jag ska svara lngre lite senare p allt du skrivit, men - det fetstilta r inte s enkelt som du tror.
Citera
2020-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Jag har vldigt hga ml och har redan gjort upp en plan fr mitt arbetskarrir och jag vet sjlvklart att denna planen inte kommer vara spikrak nr den tillmpas, men jag har ngot att g p.
Okej vad r din plan?
Citat:
Jag tnkte att om jag blir en advokat och sedan startar eget efter att ha ftt en stor kundskara s har jag enorma mjligheter att lyckas.
Haha.. Detta kommer inte hnda. Du kommer givetvis ha skrivit under konkurrensklausuler i ditt anstllningsavtal med din arbetsgivare. Drtill lr det aldrig hnda att ens ngot medelstort fretags styrelse skulle vilja kpa dina tjnster fre drakarnas. En egenfretagare har helt enkelt inte resurserna. Sorry to say men detta tnk r svrt inom juristbranschen.

Att vara ambitis r bara bra, men chilla lite med planerandet. Det blir sllan som man tnkt sig och det leder ltt till besvikelser. Men med dina planer, att studera 60h i veckan, kommer du f tillrckliga betyg fr de fina och rorika jobben. Annars r du bra dum och det verkar det inte som
Senast redigerad av jaffarbin 2020-07-27 kl. 20:32.
Citera
2020-07-27, 22:59
Medlem
Ae trkigt att hra att ni med erfarenhet sger s. Har ju noll erfarenhet s jag litar p det ni skriver. Jag tycker nd att det r vrt att testa. Jag fattar att man som anstlld har olika avtal fr att en byr inte ska frlora sina klienter osv.

Jag menar bara att sg att jag fretrder person A, jag gr ett superjobb och han undkommer straff tack vare mig i ett fall som kanske p frhand r rtt s ovisst.

Person A knner frmodligen mnga i sina kretsar som i framtiden r i behov av en advokat och det r dr jag ser mina mjligheter. Mitt syfte r inte att "sno" klienter frn min arbetsgivare, det skulle jag aldrig kunna tnka mig gra efter att dom gett mig chansen att utvecklas och komma ut i arbetslivet osv.

Med fretagande mena jag inte bara inom juristbranschen, utan pratar om mnga olika ideer som man frverkliga nr man har kapital. Jag vill dock inte bara sluta gymnasiet nu och investera allt jag har i ett projekt som kan misslyckas. Gr jag dremot dessa investeringar nr jag jobbar som advokat, s kan misslyckas, utan att det egentligen pverkar mig s mycket. Jag har alltid detta yrket att luta mig mot osv.

Kort uttryckt s r mitt syfte helt enkelt att jobba mina 3 r som bitrdande jurist och drefter starta eget s fort som mjligt. Frhoppningsvis kan jag lyckas och drefter kunna erbjuda andra nyexaminerade jurister samma mjligheter som jag fick.
Citera
2020-07-27, 22:59
Medlem
Uppskattar dock all input, d jag har noll erfarenhet av detta och ju mer frbered man r desto bttre.
Citera
2020-07-27, 23:03
Medlem
Jag tnkte att jag kan bidra med ett exempel. Gabriel Barsoum r en advokat som jag fljt lnge nu och han har gjort samma resa som jag vill gra.

Han jobbade sina 3 r och startade sedan eget och frn vad jag har hrt har det gtt bra fr honom tack vare kontakterna som hans klienter har. Jag vill fokusera p brottml framfrallt och fretrder man exempelvis ngon kriminell, s brukar denna personen ofta knna andra kriminella som behver en advokat.

Det r lite s jag har tnkt, men jag r kanske ute och cyklar
Citera
2020-07-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ae trkigt att hra att ni med erfarenhet sger s. Har ju noll erfarenhet s jag litar p det ni skriver. Jag tycker nd att det r vrt att testa. Jag fattar att man som anstlld har olika avtal fr att en byr inte ska frlora sina klienter osv.

Jag menar bara att sg att jag fretrder person A, jag gr ett superjobb och han undkommer straff tack vare mig i ett fall som kanske p frhand r rtt s ovisst.

Person A knner frmodligen mnga i sina kretsar som i framtiden r i behov av en advokat och det r dr jag ser mina mjligheter. Mitt syfte r inte att "sno" klienter frn min arbetsgivare, det skulle jag aldrig kunna tnka mig gra efter att dom gett mig chansen att utvecklas och komma ut i arbetslivet osv.

Med fretagande mena jag inte bara inom juristbranschen, utan pratar om mnga olika ideer som man frverkliga nr man har kapital. Jag vill dock inte bara sluta gymnasiet nu och investera allt jag har i ett projekt som kan misslyckas. Gr jag dremot dessa investeringar nr jag jobbar som advokat, s kan misslyckas, utan att det egentligen pverkar mig s mycket. Jag har alltid detta yrket att luta mig mot osv.

Kort uttryckt s r mitt syfte helt enkelt att jobba mina 3 r som bitrdande jurist och drefter starta eget s fort som mjligt. Frhoppningsvis kan jag lyckas och drefter kunna erbjuda andra nyexaminerade jurister samma mjligheter som jag fick.
Byrer har delgarskap och det r drfr ofta lnsamt att stanna kvar. Speciellt p strre byrer. Det r svrt att konkurrera med byrer som har ett namn och ett hundratal anstllda.

Det r nog vanligare att starta eget inom humanjurdik och det r skert mjligt ven fr dig med ngra r p nacken. Inte skert att du kommer tjna mer pengar fr det, om det nu r det du sker. Dessutom r det affrsjuridik som gller om man sker att bli rik, men allt detta kommer du att bli varse om i sinom tid. Om du r 18 r nu s kan mycket hnda innan ngot sdant r aktuellt. Frsk slappna av och ta en sak i taget.

Om du vill brja plugga s gr det, r det inget fr dig s har du all tid i vrlden att ndra dig och gra ngot annat. Krver mer intresse n ambition att bli en bra jurist tror jag, blir liksom jobbigt att lsa och senare arbeta mycket om man tycker att det suger.
Citera
2020-07-28, 10:39
Medlem
Aa exakt. Dock tar det ju lng tid innan man ens fr mjligheten att bli delgare, frn vad jag hrt r det mer n 10 r. Det innebr att jag r runt 38 nr jag kan bli delgare (skert mer) och d brjar man ju bli rtt s gammal.

r det ngon som vet hur det fungerar och som kanske r delgare? splittar man lika p vinsterna d eller hur fungerar det dr?
Citera
2020-07-28, 11:07
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Jag tnkte att jag kan bidra med ett exempel. Gabriel Barsoum r en advokat som jag fljt lnge nu och han har gjort samma resa som jag vill gra.

Han jobbade sina 3 r och startade sedan eget och frn vad jag har hrt har det gtt bra fr honom tack vare kontakterna som hans klienter har. Jag vill fokusera p brottml framfrallt och fretrder man exempelvis ngon kriminell, s brukar denna personen ofta knna andra kriminella som behver en advokat.

Det r lite s jag har tnkt, men jag r kanske ute och cyklar

Men lille vn, tycker du verkligen Gabriel Barsoum r en bra inspirationsklla? Fast det r klart, om du vill spendera resten av livet med att dra ladd med dina klienter (typ Andreas Coskun), s kan det ju absolut vara en bra mlsttning.
Citera
2020-07-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.39
Men lille vn, tycker du verkligen Gabriel Barsoum r en bra inspirationsklla? Fast det r klart, om du vill spendera resten av livet med att dra ladd med dina klienter (typ Andreas Coskun), s kan det ju absolut vara en bra mlsttning.
hahaha mitt i prick
Senast redigerad av jaffarbin 2020-07-28 kl. 11:58.
Citera
2020-07-28, 13:13
Medlem
Grejen r att det r eran sikt. Jag tror personligen inte att han gr sdana saker och jag har varit i kontakt med honom flera ggr via instagram med frgor och mera som han mer n grna hjlpt mig med.

Jag tycker att det r riktigt drygt att komma med sdana pstenden nr ingen hr knner honom personligen. Det r ingen omjlighet att det du sger stmmer, men jag anser att chansen r lg. Bara fr att man representerar exempelvis Andreas C, s innebr det inte att man drar ladd osv.

Jag tycker att det r genialt av honom att representera honom eftersom han fr sn stor exponering och tack vare det har han nu landad mnga nya klienter och lyckats starta eget.

Dm inte ngon utefter dess klienter, klienterna har inget med personen & gra. Om jag representerar "rakhamat Akilov" s skriver ni nog inte att jag stttar terrorism?
Citera
2020-07-28, 13:16
Medlem
Vi kan ta ett annat exempel, David Massi. Grym advokat som ocks hjlpt mig mycket med frgor osv. Han har gjort en liknande resa och drefter startat eget. 3 anstllda har jag fr mig och jag tycker att han gjort det bra. Sedan kanske ni inte hller med.

Bde han och Gabriel har iallafall min respekt, sen finns det sjukt mnga andra exempelvis De basso, Johan Eriksson, Thomas Olsson och mera.
Citera
2020-07-28, 14:11
Medlem
Citat:
Vi kan ta ett annat exempel, David Massi. Grym advokat som ocks hjlpt mig mycket med frgor osv. Han har gjort en liknande resa och drefter startat eget. 3 anstllda har jag fr mig och jag tycker att han gjort det bra. Sedan kanske ni inte hller med.

Bde han och Gabriel har iallafall min respekt, sen finns det sjukt mnga andra exempelvis De basso, Johan Eriksson, Thomas Olsson och mera.

David Massi uppgav dock sjlv i en video att han frmodligen inte hade kommit s lngt utan hans kontakter, frmst d hans syster Elisabeth som nog alla knner till.

Men rligt talat, r din drm om att bli jurist endast fr att tjna enorma pengar p att frsvara kriminella mnniskor som ofta gjort hemska grningar? Knns fr mig vldigt iskallt och som att en person med sdana drmmar har rtt skeva vrderingar - men vad vet jag? Det kanske r vanligt som jurist att tycka att det finaste i livet r att f vldtktsmn, mrdare, terrorister osv friade. Personligen skulle jag inte kunna se mig sjlv i spegeln om jag hade minsta lilla finger med i spelet att en sdan person gick fri, oavsett hur mycket jag skulle tjna p det.
Men fr mig som inte frstr den drmmen, om det nu r s att det enda som rknas r att tjna pengar och att det kan ske p rtt vidriga stt, varfr plugga i en massa r och inte bara bli yrkeskriminell direkt, eller bara arbeta med ngot som inte krver utbildning som ger en fet ln. Vet folk med noll utbildning och lgstatus-jobb som tjnar betydligt mer n mnga jurister. Tnker att man ska plugga fr man brinner fr det och inte endast fr pengar - men om du brinner fr att frsvara kriminella s go for it
Sjlv brinner jag fr att stta dit kriminella och srskilt personer som begr hemska handlingar. Jag skulle m bra av att bidra till att dessa personer hamnar i fngelse, utan tvekan. Fr min del hade mnga vldtktsmn och pedofiler osv ftt avlivas utan problem, eller kastreras tminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in