Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-07-27, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ja men dåså. Var inte blyg du är ju fan högst kvalificerad. Jag bara framhåller att jag tycker att en burgare ska avnjutas på ett äkta burgerhak för burgare.
Vilka finns det i Sverige som du jobbat på. Äkta burgerhak nu, ok.

Ingen press. Är bara en fan av burgers

Tar det i PM.
Citera
2020-07-27, 21:21
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag har varit där ett par gånger, gillar käket och atmosfären.
Men tråden handlar om sveriges godaste burgare, så jag förstår inte vad ditt inlägg har med tråden att göra.
Tja. de har väl hamburgare? Läste en artikel i en tidning om deras hamburgare, så jag tycker mitt inlägg har med tråden att göra. Jag tycker din invändning var konstig.
Citera
2020-07-27, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Tja. de har väl hamburgare? Läste en artikel i en tidning om deras hamburgare, så jag tycker mitt inlägg har med tråden att göra. Jag tycker din invändning var konstig.

Nja.
Dom gånger jag varit på Holy Smoke har det inte funnits burgare på menyn.
Ser det inte på aktuell meny heller.
Vad jag vet jobbar dom inte med malet kött överhuvudtaget.
Citera
2020-07-27, 21:29
Medlem
80231s avatar
Jag stoppar in en outsider i tråden. Sett till slantar så tycker jag att en Wopper med cheese o extra majonnäs o mycket tomat blir till en äkta goding på rätt restaurang. Det må vara en snabbmatare, men den levererar oftast. Självklart så är det skillnad mellan olika restauranger. De bästa jag ätit har jag faktiskt serverats i Jakan.
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Citat:
Inte enig.
Jag tycker inte det är svårt eller på något vis fel att jämföra hamburgare.
Jag kan säga var den i mitt tycke bästa hamburgaren serveras utan att det känns fel.
Precis som att jag kan säga vilket äpple jag tycker är godast, utan att jämföra med päron.
Jag gillar dig ändå.
Han bråkar en del här i trådarna, men han är ju kock. En schysst gubbe som brukar ha riktigt bra koll.
Senast redigerad av 80231 2020-07-27 kl. 21:32.
Citera
2020-07-27, 21:37
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Nja.
Dom gånger jag varit på Holy Smoke har det inte funnits burgare på menyn.
Ser det inte på aktuell meny heller.
Vad jag vet jobbar dom inte med malet kött överhuvudtaget.
Hmm. Kan va så att jag blandar ihop det med Garage bar eller nåt annat. I så fall tackar jag för korrigering. Kan vara värt ett besök ändå.
Citera
2020-07-27, 21:49
Medlem
StigAllans avatar
Såg att någon nämnde Frasses i Kalix, Frasses med rätt ägare kan få till väldigt bra burgare men en blatte gör att man undviker stället.
Bästa burgaren blir här hemma än så länge, på nymald högrevsfärs och lite annat som kan passa att mala till.
Citera
2020-07-27, 22:21
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Såg att någon nämnde Frasses i Kalix, Frasses med rätt ägare kan få till väldigt bra burgare men en blatte gör att man undviker stället.
Bästa burgaren blir här hemma än så länge, på nymald högrevsfärs och lite annat som kan passa att mala till.

Har som bäst fått till en godkänt burgare hemma, har inte utrustning för att få till bra färs, stekbord med bra temperatur m.m. Eller tålamod att baka ihop ett bra bröd. Har heller aldrig lyckats med smashburgers hemma heller ..

Nej de bästa burgarna har uteslutits blivit på ställen som Five Guys, Shake Shack, Bastard Burger (även om de är väldigt ojämna, ibland medioker o ibland underbara), Flippin Burger osv

Frasses verkar vara samma klass som Max o sibylla o kan alltså kastas ner i en brunn. Efter BK typ gått ner sig nästan helt senaste 10 åren så är McD de bästa hamburgarna i 30-50 kr klassen.
Senast redigerad av Big Boss 2020-07-27 kl. 22:25.
Citera
2020-07-27, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag stoppar in en outsider i tråden. Sett till slantar så tycker jag att en Wopper med cheese o extra majonnäs o mycket tomat blir till en äkta goding på rätt restaurang. Det må vara en snabbmatare, men den levererar oftast. Självklart så är det skillnad mellan olika restauranger. De bästa jag ätit har jag faktiskt serverats i Jakan.

Detta!

Jag kan verkligen uppskatta en whopper, det är långt ifrån sveriges godaste burgare (inte ens Jakans godaste &#128521, men en whopper med extra ost och mayo är en av dom mest prisvärda snabbmatsburgarna i min värld.
Märkligt nog så är whoppern i Jakan bättre än på andra BK-restauranger i storstockholm.
Måste ta reda på vad det är som skiljer, men det är fan stor skillnad på kvaliteten i Jakan jämfört med övriga BK.

Och tack för shoutouten.
Citera
2020-07-28, 12:13
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Detta!

Jag kan verkligen uppskatta en whopper, det är långt ifrån sveriges godaste burgare (inte ens Jakans godaste &#128521, men en whopper med extra ost och mayo är en av dom mest prisvärda snabbmatsburgarna i min värld.
Märkligt nog så är whoppern i Jakan bättre än på andra BK-restauranger i storstockholm.
Måste ta reda på vad det är som skiljer, men det är fan stor skillnad på kvaliteten i Jakan jämfört med övriga BK.

Och tack för shoutouten.

Big King XL skulle jag säga iaf var länge den bästa snabbmatsburgaren i Sverige. Whopper är också trevlig men oftast fått den slarvigt gjord...
Citera
2020-07-28, 17:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Big King XL skulle jag säga iaf var länge den bästa snabbmatsburgaren i Sverige. Whopper är också trevlig men oftast fått den slarvigt gjord...
Åkte precis förbi the goods i kungsbacka (den i mässan), du behöver inte åka dit. Recensionen och utnämningen till bästa burgaren i Göteborg måste handla om något annat ställe.

Bra smak på köttet men en för torr smashburgare, intetsägande pickles, soggigt bröd och standard gatuköksås.

Bättre än Burger king och liknande men rätt långt kvar upp till tugg, burgersson, the barn osv.
Citera
2020-07-28, 17:44
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag måste säga att circle k halloumiburgare är godare än Max. Jag slår ett slag för circle K om det handlar om snabbmat (Max, Sibylla, Burger King). Jag har inte varit på rena restauranger som bastard som finns där jag bor.
Citera
2020-07-28, 21:52
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Det är svårt att betygsätta hamburgare generellt. För det är så skilda saker så det blir att jämföra äpplen med päron.
En riktigt bra högrevsburgare på en bra restaurang är god på sitt sätt när man sitter där lite simmig i huvet i goda vänners lag.
En snabb big mac som inmundigas efter en stressig dag i bilen på nån parkering kan också vara god på sitt sätt.
Men mina båda exempel är ju två olika maträtter och det vore fel att jämföra dem.

Citat:
Inte enig.
Jag tycker inte det är svårt eller på något vis fel att jämföra hamburgare.
Jag kan säga var den i mitt tycke bästa hamburgaren serveras utan att det känns fel.
Precis som att jag kan säga vilket äpple jag tycker är godast, utan att jämföra med päron.

Just i dessa två åsikter kan jag tycka att det finns en poäng hos @Vidfittanen eller vad hen nu heter?
En jämförelse.

Jag har trillat in på vingårdar t ex vid resor i Toscana och alla yttre omständigheter i samspel med mitt mood har gjort att jag funnit vinets urmoder. Vilken upplevelse.
Två kartonger köpes. Såklart.
Samma upplevelse med mat vid andra tillfällen. Olivolja. Ost. Annat.
Alltid lokalproducerat. Alltid yttre stimuli.
Påverkat av andra faktorer än just bara råvaran.

Och hemma sedan en härligt avslappnad helgkväll. Gott. Bra. Men Herregud, en illusion av vad jag en gång köpte öppnades hemma i mitt hem.
Ett intryck, en markör, ett viktigt sinne saknas i mitt hem.

Stunden där, när jag uppskattade något förutsättningslöst pga yttre stimuli och andra omständigheter, inte upplever något av det senare i mitt hem.

I det ljuset @cdec har jag förståelse för tänket @vidfittanet uttrycker.

Mat miljö tillfälle sinnesstämning förväntningar sällskap samt en armé av restaurangpsykologi som jag inte orkar dra, påverkar hur man kan tycka diametralt olika om t ex så simpelt som Hamburgare och Hamburgare.
Vid olika tillfällen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in