Citat:
Ursprungligen postat av
vidrikfittanen
Det är svårt att betygsätta hamburgare generellt. För det är så skilda saker så det blir att jämföra äpplen med päron.
En riktigt bra högrevsburgare på en bra restaurang är god på sitt sätt när man sitter där lite simmig i huvet i goda vänners lag.
En snabb big mac som inmundigas efter en stressig dag i bilen på nån parkering kan också vara god på sitt sätt.
Men mina båda exempel är ju två olika maträtter och det vore fel att jämföra dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
cdec
Inte enig.
Jag tycker inte det är svårt eller på något vis fel att jämföra hamburgare.
Jag kan säga var den i mitt tycke bästa hamburgaren serveras utan att det känns fel.
Precis som att jag kan säga vilket äpple jag tycker är godast, utan att jämföra med päron.
Just i dessa två åsikter kan jag tycka att det finns en poäng hos @Vidfittanen eller vad hen nu heter?
En jämförelse.
Jag har trillat in på vingårdar t ex vid resor i Toscana och alla yttre omständigheter i samspel med mitt mood har gjort att jag funnit vinets urmoder. Vilken upplevelse.
Två kartonger köpes. Såklart.
Samma upplevelse med mat vid andra tillfällen. Olivolja. Ost. Annat.
Alltid lokalproducerat. Alltid yttre stimuli.
Påverkat av andra faktorer än just bara råvaran.
Och hemma sedan en härligt avslappnad helgkväll. Gott. Bra. Men Herregud, en illusion av vad jag en gång köpte öppnades hemma i mitt hem.
Ett intryck, en markör, ett viktigt sinne saknas i mitt hem.
Stunden där, när jag uppskattade något förutsättningslöst pga yttre stimuli och andra omständigheter, inte upplever något av det senare i mitt hem.
I det ljuset @cdec har jag förståelse för tänket @vidfittanet uttrycker.
Mat miljö tillfälle sinnesstämning förväntningar sällskap samt en armé av restaurangpsykologi som jag inte orkar dra, påverkar hur man kan tycka diametralt olika om t ex så simpelt som Hamburgare och Hamburgare.
Vid olika tillfällen.