Citat:
Ursprungligen postat av
PatrickEkwall
Minglar du bara med socionomer eller? Den överväldigande majoriteten av folk som jag möter på varken kan något eller bryr sig om tolvstegsprogrammet.
Nej, jag umgås inte med några socionomer. Om jag hade gjort det så tror jag dock att de hade haft större koll på sjukdomsbluffen än folk i allmänhet.
Problemet är precis det du skriver, att folk inte har koll på vad tolvstegsprogrammet innebär. Vanliga människor går runt och tror på sjukdomsbluffen utan att veta varför, och de går runt och tror att XA är någon slags terapi för beroende. Tolvstegsrörelsen har historiskt varit mycket framgångsrika i att sprida denna vilseledande bild av sig själv. Det är knappast så folk i allmänhet det går runt och tänker att farbror Bill skrev stora boken och att alla beroende lider av en andlig sjukdom som endast ett andligt uppvaknande kan råda bot på. Folk i allmänhet tänker snarare "en gång beroende, alltid beroende", vilket (i likhet med all annan skit som farbror Bill skrev) givetvis är helt fel.
Det har dock blivit bättre på senare år, det måste jag säga. Jag har vid flera tillfällen hört sjukdomsbluffen ifrågasättas, både i media och av privatpersoner. Här är ett exempel:
https://sverigesradio.se/avsnitt/843677. Jag tror att internet har spelat en stor roll i detta, och att det är därför som många tolvstegare hatar det så mycket (givetvis utan att erkänna det). De ser tillbaka på en tid då de ostörda kunde missionera och utpressa beroende till att acceptera deras sektlösning, men något säger mig att de inte upplever det så längre.