2020-07-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Varför skulle jag försöka tvinga på andra människor nykterhet? Den enda anledningen till att jag själv är nykter är att jag har valt att vara det. Jag delar din erfarenhet. Jag har inga problem med att befinna mig i alkoholsammanhang utan att dricka, och ingen brukar kommentera det. Mitt problem är inte detta, utan att jag på grund av sjukdomsbluffen inte kan komma ut som före detta alkoholberoende till mina kollegor.

Jag tror inte att du skulle tvinga på andra din nykterhet. Alla har vi nog däremot sprungit på en sådan person någon gång som agerar lite som en nyfrälst.

Varför måste du ens komma ut som f.d. alkoholberoende för dina kollegor? Iofs finns det kanske en poäng med det ifall alkoholmissbruk diskuteras, men annars...?
Citera
2020-07-24, 13:17
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag tror inte att du skulle tvinga på andra din nykterhet. Alla har vi nog däremot sprungit på en sådan person någon gång som agerar lite som en nyfrälst.

Varför måste du ens komma ut som f.d. alkoholberoende för dina kollegor? Iofs finns det kanske en poäng med det ifall alkoholmissbruk diskuteras, men annars...?
Jo, det finns en del människor som springer runt och lever i steg tolv. Jag har dock uppfattningen att det är vanligare att dessa försöker agera utifrån någon form av maktposition, alternativt anomymt (här på Flashback till exempel, även om det har blivit bättre på senare år), än att de försöker att missionera på fester och liknande.

Du har rätt i att jag inte behöva komma ut som före detta beroende till kollegor. Saken är bara att jag vill ha möjligheten om det skulle behövas. Man skulle till exempel kunna tänka sig att någon som vet vem jag är och som känner till min bakgrund anställs på mitt jobb. Då skulle det vara bra att kunna säga som det är, alltså att jag en gång i tiden har varit beroende, men att jag inte längre har detta problem.
Citera
2020-07-24, 13:36
Avstängd
Zopencos avatar
Jag är musiker och om jag dricker alkohol (eller kaffe) så kan jag inte spela med motorik eller fokus i behåll. Brukar hänvisa till det och om någon skulle utöva påfrestande påtryckningar (vilket händer) så går jag därifrån.

Kan ta någon öl eller annat mycket sällan men har märkt att jag helt enkelt inte tycker om att bli berusad, det grumlar sinnena och man blir slö och slarvig.
Citera
2020-07-24, 13:55
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Jo, det finns en del människor som springer runt och lever i steg tolv. Jag har dock uppfattningen att det är vanligare att dessa försöker agera utifrån någon form av maktposition, alternativt anomymt (här på Flashback till exempel, även om det har blivit bättre på senare år), än att de försöker att missionera på fester och liknande.

Du har rätt i att jag inte behöva komma ut som före detta beroende till kollegor. Saken är bara att jag vill ha möjligheten om det skulle behövas. Man skulle till exempel kunna tänka sig att någon som vet vem jag är och som känner till min bakgrund anställs på mitt jobb. Då skulle det vara bra att kunna säga som det är, alltså att jag en gång i tiden har varit beroende, men att jag inte längre har detta problem.

Det är väl bara att säga att du drack lite för mycket förr, och att du numera väljer att avstå. Det behöver ju inte vara värre än så?
Citera
2020-07-24, 14:03
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är väl bara att säga att du drack lite för mycket förr, och att du numera väljer att avstå. Det behöver ju inte vara värre än så?
Jo, men då börjar det brännas för mig. Problemet är inte jag, utan tolvstegsrörelsen. Det är denna (eller snarare, samhällets syn på dess lögner) som behöver ändras, inte jag.

När det gäller nära vänner så fungerar ditt förslag dock utmärkt.
Citera
2020-07-24, 14:16
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Jo, men då börjar det brännas för mig. Problemet är inte jag, utan tolvstegsrörelsen. Det är denna (eller snarare, samhällets syn på dess lögner) som behöver ändras, inte jag.

När det gäller nära vänner så fungerar ditt förslag dock utmärkt.

Minglar du bara med socionomer eller? Den överväldigande majoriteten av folk som jag möter på varken kan något eller bryr sig om tolvstegsprogrammet.
Citera
2020-07-24, 14:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Minglar du bara med socionomer eller? Den överväldigande majoriteten av folk som jag möter på varken kan något eller bryr sig om tolvstegsprogrammet.
Nej, jag umgås inte med några socionomer. Om jag hade gjort det så tror jag dock att de hade haft större koll på sjukdomsbluffen än folk i allmänhet.

Problemet är precis det du skriver, att folk inte har koll på vad tolvstegsprogrammet innebär. Vanliga människor går runt och tror på sjukdomsbluffen utan att veta varför, och de går runt och tror att XA är någon slags terapi för beroende. Tolvstegsrörelsen har historiskt varit mycket framgångsrika i att sprida denna vilseledande bild av sig själv. Det är knappast så folk i allmänhet det går runt och tänker att farbror Bill skrev stora boken och att alla beroende lider av en andlig sjukdom som endast ett andligt uppvaknande kan råda bot på. Folk i allmänhet tänker snarare "en gång beroende, alltid beroende", vilket (i likhet med all annan skit som farbror Bill skrev) givetvis är helt fel.

Det har dock blivit bättre på senare år, det måste jag säga. Jag har vid flera tillfällen hört sjukdomsbluffen ifrågasättas, både i media och av privatpersoner. Här är ett exempel: https://sverigesradio.se/avsnitt/843677. Jag tror att internet har spelat en stor roll i detta, och att det är därför som många tolvstegare hatar det så mycket (givetvis utan att erkänna det). De ser tillbaka på en tid då de ostörda kunde missionera och utpressa beroende till att acceptera deras sektlösning, men något säger mig att de inte upplever det så längre.
Citera
2020-07-24, 16:15
Medlem
Citat:
Man skulle till exempel kunna tänka sig att någon som vet vem jag är och som känner till min bakgrund anställs på mitt jobb. Då skulle det vara bra att kunna säga som det är, alltså att jag en gång i tiden har varit beroende, men att jag inte längre har detta problem.

Om situationen mot all förmodan skulle dyka upp och du skulle behöva nämna något om ditt förflutna, så varför inte bara säga att du helt enkelt har lite svårt att hantera alkoholen och därför avstår? Ärligt talat, att ha problem med att hantera alkohol är inte direkt ovanligt i vårat avlånga land.

Beträffande en gång beroende, alltid bereonde....spelar det ens någon roll i möte med andra vad dessa tänker på den punkten ifall man själv ändå inte dricker?
Citera
2020-07-24, 16:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Om situationen mot all förmodan skulle dyka upp och du skulle behöva nämna något om ditt förflutna, så varför inte bara säga att du helt enkelt har lite svårt att hantera alkoholen och därför avstår? Ärligt talat, att ha problem med att hantera alkohol är inte direkt ovanligt i vårat avlånga land.

Beträffande en gång beroende, alltid bereonde....spelar det ens någon roll i möte med andra vad dessa tänker på den punkten ifall man själv ändå inte dricker?
Om du läser ditt eget inlägg så kanske du inser vad problemet är. Du föreslår att jag skall säga att jag har lite problem med alkohol, trots att jag om en vecka inte har druckit en droppe på fyra år. Jag har med andra ord inga som helst problem med alkohol. Den här inställningen gör att jag inte kan komma ut med hur jag känner.

Jag vill inte att du ska ta mitt påstående som en anklagelse, jag blir inte provocerad av ditt inlägg. Jag vill bara belysa problemet.

Det kan spela stor roll om en tolvstegare som är i en maktposition får reda på att jag är nykter, ja. Det finns få saker som provocerar dessa så mycket som människor som har tagit ett beslut att vara nyktra och sedan står fast vid det, och de skulle inte tveka en sekund att lägga krokben för personen i fråga om de hade chansen. För tolvstegaren så är jag inte nykter, och han eller hon kommer att vara helt övertygad om att jag fortfarande dricker, alternativt är bitter och snart kommer att göra det. Läs tidigare inlägg i den här tråden om du inte tror mig. Tolvstegare har i hundratals inlägg påstått att kritiker dricker genom att sarkastiskt fråga hur länge de har varit nyktra. Givetvis så rör det sig om dynga som härstammar från farbror Bills förvirrade skrifter.
Citera
2020-07-26, 13:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Här är ett intressant program om sekter: https://sverigesradio.se/avsnitt/1515745

Egentligen så borde jag ha fört anteckningar, för när jag lyssnade så haglade likheterna mellan tolvstegsrörelsen och de sekter som man tar upp i podden. Se likheterna, inte skillnaderna!
Citera
2020-07-26, 23:03
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Här är ett intressant program om sekter: https://sverigesradio.se/avsnitt/1515745

Egentligen så borde jag ha fört anteckningar, för när jag lyssnade så haglade likheterna mellan tolvstegsrörelsen och de sekter som man tar upp i podden. Se likheterna, inte skillnaderna!

Sista (inte "senaste" för det slutade på IVA DS med ett DT en masse... rena turen att jag överlevde) gången på S.t Göran 54:an var vi ett skönt gäng som satt och tuggade, en av lirarna berättade (själv var han f d tolvstegare) att det tydligen finns "möten för mötesberoende". Jo, sant. Fan vad vi garvade...
Citera
2020-07-26, 23:06
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Det finns massor av dem på BC och detox;ar. Det faktum att de fortsätter missionera men tar ständiga återfall gör mig lite misstänksam... för att travestera; if it´s (really) broke - (do) fix it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in