2020-07-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Troligen inte men hans passion för SD gör att han ljuger i polisförhör och rättegång.

JG undanhåller iaf vid förhör vad SD berättat för honom (SD:s tankar på att ta HD av daga, kommer inte ihåg om det var hela familjen). Hans uppförande vid ankomsten och under rättegången är minst sagt knepigt!

Han väljer HD/SD i stället för LW när otroheten blir ett faktum för honom.

Ändå har han misstankar mot HD när han ringer (envetet) till polisen för att tipsa om att söka LW hemma hos HD!

Vad är det som får JG att misstänka att HD skulle kunna vara inblandad i försvinnandet?

När SD var hemma hos honom och kollade trappen på mordkvällen så var det för BRF:s räkning. Vilken trapp var det (var den i närheten av JG:s lgh)? Har för mig att JG:s sambo sagt att hon inte hade kontakt med SD vid tillfället men ändå vet att SD var där.

Varför stänger SD av platsdata på mobilen vid tillfället, var han där överhuvudtaget eller träffades JG/SD vid LW:s burk (eller i närheten) som JG hade varit vid innan på kvällen? Var det något som SD behövde hjälp med som får JG att få sina tankar på att SD/HD var inblandade i försvinnandet?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-07-25 kl. 09:17.
Citera
2020-07-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag nog lite för okoncentrerad för att svara på er fråga korrekt, men jag kan kanske bidra med en lite del:

Aktbil 150 sid 322:
Förhör med Jerry 4 sept -19

"Jerry uppfattar Stefan som rolig, intelligent, har kunskaper om mycket, ställer upp i vått o
torrt, hjälpsam, . Jerry vill tillägga att han aldrig sett Stefan arg förutom för 14 dgr sedan. Då
blev Stefan arg på Jerry. Jerrys hund sprang lös o jagade kaninen, Stefan blev då jättearg o
skällde ut Jerry. Stefan var väldigt saklig när han skällde på Jerry. Stefan visar inga känslor
förutom att vara glad o i vissa lägen är han oempatisk. Stefan har även sagt att han ej sörjt
Lena för allt är så mycket, han hinner ej. Stefan är manipulativ, sarkastisk, pratar i gåtor
."

Jag har för mig att jag har läst/hört att Jerry har berättat att det inte var första gången Bella sprang lös, och att det var befogat att SD blev arg enligt J*erry.

Dina två sista rader; jag har också för mig att jag läst att JG:s hund hade sprungit lös flera
gånger och att SD då blivit arg över detta.

Som också Lonnrot skriver, så var det nog av omtanke om kaninerna och barnen
som SD blev upprörd över att hunden sprang lös och jagade kaninerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kaniner dör lätt av skräcken att bli jagade har jag hört nån gång.

SD var kanske rädd att barnen skulle bli ledsna och skylla på honom.
Citera
2020-07-25, 09:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG undanhåller iaf vid förhör vad SD berättat för honom (SD:s tankar på att ta HD av daga, kommer inte ihåg om det var hela familjen). Hans uppförande vid ankomsten och under rättegången är minst sagt knepigt!

Han väljer HD/SD i stället för LW när otroheten blir ett faktum för honom.

Ändå har han misstankar mot HD när han ringer (envetet) till polisen för att tipsa om att söka LW hemma hos HD!

Vad är det som får JG att misstänka att HD skulle kunna vara inblandad i försvinnandet?

När SD var hemma hos honom och kollade trappen på mordkvällen så var det för BRF:s räkning. Vilken trapp var det (var den i närheten av JG:s lgh)? Har för mig att JG:s sambo sagt att hon inte hade kontakt med SD vid tillfället men ändå vet att SD var där.

Varför stänger SD av platsdata på mobilen vid tillfället, var han där överhuvudtaget eller träffades JG/SD vid LW:s burk (eller i närheten) som JG hade varit vid innan på kvällen? Var det något som SD behövde hjälp med som får JG att få sina tankar på att SD/HD var inblandade i försvinnandet?
Sa inte JG:s sambo att hon inte såg SD men hon hörde honom prata med JG?
Det går knappast att ta miste på hans obehagliga röst.
Citera
2020-07-25, 09:51
Medlem
Citat:

Så kan det ha varit, har för mig att där JG bor är det 2-våningshus. Kan ha varit trappen upp till deras våning som skulle kontrolleras och att dörren var öppen så sambon hörde att SD var där men valde att inte gå ut och hälsa.
Citera
2020-07-25, 11:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kaniner dör lätt av skräcken att bli jagade har jag hört nån gång.

SD var kanske rädd att barnen skulle bli ledsna och skylla på honom.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Dina två sista rader; jag har också för mig att jag läst att JG:s hund hade sprungit lös flera

Den här händelsen borde ha hänt strax innan häktningen. Jag minns inte det exakta datumet för stormningen, men var det inte ca 27 augusti-19?

Nu är jag inte så säker på att SD på riktigt bryr sig om kaninerna. Han kallar ju dem för hoppråttor och skojade vid något tillfälle om att lägga kaninerna på grillen, vilket barn kan må mycket dåligt av att höra.

Men jag har också något vagt minne av att JG sa att SD inte tyckte att det var så roligt att Bella sprang in på grannarnas tomt. Och att det då inte var första gången det hände.

Samtidigt kan jag tänka att SD varit misstänkt en längre tid, att HD visserligen verkade vara på väg tillbaka, men nu började allt "komma ikapp". Det som först kändes som en lättnad, kanske inte bara var en lätt väg tillbaka. Inget var riktigt som vanligt?

Och med den spänningen i tillvaron, kan JGs dåliga koll på Bella blivit lite av droppen.

Om jag inte minns fel, tog SD upp det en gång till i en chatt med JG och "läxade" upp JG för incidenten.
Citera
2020-07-25, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, hon hörde JG och SD prata utanför deras bostad:

Aktbil 150, sid 390-391
[...]"J*erry och L*ena har en egen ingång, via en trapp, till sin ytterdörr. Trappen sprack och det
kom en firma och lagade den. Jobbet beställdes av bostadsrättföreningen via styrelsen som
också betalade för det. Några veckor efter det kom Stefan för att titta på trappen. L*ena visste
om att J*erry kontaktat Stefan och att han skulle försöka komma förbi och titta på trappen.
Hon vet inte när i tid de hade den kontakten eller när Stefan skulle komma.
Anledningen att han skulle komma var att arbetet var dåligt utfört och J*erry ville att Stefan
skulle titta på den för ett utlåtande innan de tog kontakt med styrelsen. De bad inte om ett
skriftligt utlåtande, vilket Stefan heller aldrig skrev. Stefan sa att det var "inte det bästa
arbetat han sett".
L*ena vet att Stefan var hos dem den 14:e maj då hon hörde Stefan och J*erry utanför dörren.
Hon tror att han var där mellan 22-23, det var ganska sent. Hennes uppfattning var att Stefan
inte var där så länge, det var en snabbtitt. L*ena såg inte att det var Stefan men såg genom det
frostade glaset i ytterdörren att det var två personer utanför vid trappen. De har en lampa
utanför vid trappen men L*ena minns inte om den var tänd eller släckt. Hon såg inte hur
personerna var klädda men hon hörde röster och vet att det var J*erry och Stefan utifrån att
hon känner igen deras röster. L*ena vet inte vad de pratade om, hon tänkte inte på att lyssna på
390
Förhör med l*ngman, L*ena; 2018-10-05 10:03 diarienr: 5000-K574218-18
vad de sa. L*ena måste ha rört sig i hallen då hon hörde/såg dem. Hon tror att hon passerat
förbi då hon gått till toaletten. L*ena uppfattade det som att Jerry och Stefan höll på med
trappen, annars hade de hon inte hört eller sett dem. L*ena märkte aldrig att Stefan var inne i
bostaden under kvällen. L*ena minns inte vad hon gjorde under eftermiddagen/kvällen den
14:e maj. Hon vet inte när J*erry kom in efter att han och Stefan tittat på trappen och hon
minns inte heller om de pratade om trappen efter det, men förmodligen gjorde de det.
L*ena vet inte om Stefan hade något verktyg med sig för att undersöka trappen eller om J*erry
tog med sig något verktyg ut. L*ena sitter i styrelsen i bostadsrättsföreningen
"[...]
Citera
2020-07-25, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Man kan väl misstänka att SD under det första hörandet den 15 maj, kände att det fanns en viss misstänksamhet hos förhörsledaren. Hon verkade inte tro på det som SD sa; att han och Lena bara var vänner.

Detta kan vara anledningen till att SD vill krama henne, visa att han är vänligt inställd. För henne måste denna fråga kännas inte bara olämplig utan även konstig. De är helt okända för varandra och det handlar om en allvarlig sak, ett försvinnande.

Det kan upplevas som en sätt att försöka påverka förhörsledaren.

Aktbil 145, sid 297:
[...]
"Den sista SMS-kontakten mellan dem var kl. 23.01. Jag kommer ihåg att Lena hade skickat en bild på en kaka i form av ett hjärta, tror jag. Kakan skull vara till hennes sons födelsedag dagen därpå, uppgav Stefan. Stefan uppgav ju för mig att han numera bara hade en vänskapsrelation med Lena. Jag
kommer ihåg att jag sa till honom att jag tyckte att smstrafiken verkade vara mer som mellan personer som är mer än vänner.
"[...]

"Precis innan jag öppnade dörren ut så säger Stefan till mig att han skulle vilja kramas. Jag tyckte detta kändes väldigt märkligt, och sa att jag var väldigt förkyld, vilket stämde. Stefan lämnade telefonnummer 070-xxxx666 till mig.
UL Anders Wahlberg och jag, var hos Jonas Ryden och Peter Springare på grova brott efter
förhöret med Stefan, och drog ärendet för dem. Det bestämdes att det skulle upprättas en
anmälan om människorov, och att Stefan skulle sättas upp som misstänkt
."
Citera
2020-07-25, 12:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Det beror på vad personen tänker på allra först. Sitt eget skinn, kaninens eller barnens...
Citera
2020-07-25, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det beror på vad personen tänker på allra först. Sitt eget skinn, kaninens eller barnens...

Man får väl hoppas att det inte var i den ordningen...

Men faktiskt så tror jag att han tänkte i första hand på att grannarna kunde bli irriterade, dvs i första hand tänker han på sig själv. Han vill vara en omtyckt granne.

Just nu hittar jag inte den konversation jag tänker på som är mellan SD och JG (minns en screeshot) där SD ger JG en åthutning ånyo om att Bella sprang lös. Där kanske man kan se hur SD tänker?

Det är klart att om kaninerna var lösa, utanför buren, så kan ju kaninerna bli vettskrämda och till och med skadade. Det kanske SD inte hade tyckt var så roligt även om han kanske inte bryr sig så mycket om djurens väl och ve ur deras perspektiv. Det skulle väl inte vara så roligt för barnen.
Citera
2020-07-25, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man får väl hoppas att det inte var i den ordningen...

Men faktiskt så tror jag att han tänkte i första hand på att grannarna kunde bli irriterade, dvs i första hand tänker han på sig själv. Han vill vara en omtyckt granne.

Just nu hittar jag inte den konversation jag tänker på som är mellan SD och JG (minns en screeshot) där SD ger JG en åthutning ånyo om att Bella sprang lös. Där kanske man kan se hur SD tänker?

Det är klart att om kaninerna var lösa, utanför buren, så kan ju kaninerna bli vettskrämda och till och med skadade. Det kanske SD inte hade tyckt var så roligt även om han kanske inte bryr sig så mycket om djurens väl och ve ur deras perspektiv. Det skulle väl inte vara så roligt för barnen.

De flesta för sig inte med kaniner för att ha ngt att roa sig med fram till det är dags att slå ihjäl dem. Har man saker som lever så följer det ofta naturligt att man måste förhålla sig till dem så att de överlever, och inte heller vantrivs eller far illa. Många klarar detta rätt bra. Det handlar då inte bara om djuren just, utan även om mänskorna. Men förstår man inte hur saker hänger ihop så finns det inte heller ngt som säger att JG borde ha blivit utskälld, det kunde ha passat lika bra med någon annan, så länge skällaren får skälla. Varför inte skälla ut kaninen i stället? Eller hunden? Eller barnen? Eller sig själv? För det finns en lag om hur saker bör gå till. Skällandet är inget egenvärde.

Sen kan man slå ihjäl kaninerna när ingen vill ha dem längre. Eller ta dem till veterinärn. Men det är ju då för deras eget bästa, inte för att man ska kunna känna sig mallig själv. Med lite tur har de då levt ett fint kaninliv. Eller hyggligt.

Med mänskor kan man ju öht inte göra så där. Ta dem till veterinärn. Man får nöja sig med att skälla på dem.

Svårt med gränser. Svårt med folk som säger emot eller gör som de vill.
Citera
2020-07-25, 13:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Kyrkomänniskor är inte annorlunda än andra. Inte präster hoeller. Alla är människor. SD ansåg väl inte att han hade en fu eftersom han sökte annat sällskap? Han behövde LW, som han sade till HD. Rakt i hennes ansikte.

Det är hörsägen.
Citera
2020-07-25, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Ett vittnesmål som jag har missat. Personen är granne.

Aktbil 150, sid 347:

Förhöret är i sept-18

Vittnet har hört att SD filmade Lena utifrån huset, det hade Lena själv berättat för vittnet.
Hon vet också att SD har en drönare.

Saxat ur förhöret:

"Stefan och H*anna verkar umgås mycket, av att döma av att vi sett dom tillsammans och sett
hans bil vid Hanna och sett någon bild angående geocaching. L vet inte om det är
intressant men Stefan håller på med drönare. Nu håller han på med mycket och verkar kunnig
i det mesta.
Nu kan L inte säga hur många veckor det är sen, hon måste tänka efter, hon började jobba
v.32 och det var i anslutning till det, då kommer hon åkande på Skördevägen från Varberga,
Skördevägen korsar Färdemansgatan och man kan svänga in vänster till Betesvägen. Normalt
svänger hon in vänster på Betesvägen men nu för tiden kör hon rakt fram för att slippa åka
förbi Stefans hus. Då står Stefan precis i korsningen och fotar ned mot Skördevägen och ned
mot Färdemansgatan mot H*annas håll med sin mobilkamera i området. L tyckte det var
konstigt men hälsade inte och åkte vidare hem.
Stefan står vänd mot Varberga, han står på gräsplätten och fotar. Sen fotar han mot
motorvägen gentemot Färdemansgatan, sen vet hon inte vad han gjorde mer. (Kartbild
bifogas, FL:s not)
"

[...]
"Han skrev: "Jag vill bara att du ska vet att man blir glad när man ser dig" Lisa tror hon
svarade något ovidkommande, men det handlar om att han vill manipulera. Han vet hur han
ska manipulera kvinnor, så upplever hon det. Han skickar det bara till oss kvinnor, inte till
våra män.
"

Mycket behagligt sms SD skickar till grannen också:

"Hej L,
Jag kanske tolkar in för
mycket i en kort blick nu. Jag
är rätt påverkad av stunden
och uppfattar kanske inte
saker helt rätt.
Vi sågs ju när du passerade
för ett par dagar sedan. Jag
uppfattade din hälsning som
kall. Nästan som att du helst
inte alls ville se mig.
Jag vet att många är
övertygade om min skuld (ett
tag till), och än fler tycker det
är svårt att möta mig
eftersom man inte vet vad
man ska säga osv.
"

"Du får ju ha vilken åsikt och
uppfattning du vill såklart,
men jag vill bara säga att jag
finns här om du har några
frågor, tankar eller
funderingar. På nätet finns
mycket alternativa sanningar
har jag hört, o h säkert en del
vanliga sanningar med.
Oavsett hur din och min
kontakt kommer att vara så
ska du veta att jag gillar dig
och din familj. Ni är bra
personer.
"

[...]" L har pratat med T*herese B och Stefan och H*anna pratar inte om att dom är ledsna över att Lena gått bort utan bara om deras situation.[...]"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in