2020-07-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Zlatan är fantastisk fotbollsspelare som håller ännu hög nivå vid snart 40 år fyllda. Inte många forwards idag gör om den bedriften. Jag vet inte när fotbollsspelare normalt peakar i prestationsförmåga, det kanske någon annan vet, men jag gissar att det är runt 25-28 års ålder.

Historiskt har spelare som Puskas, di Stefano, Gren spelat på hög nivå långt upp i åren, men jag hävdar att dagens fotboll är mycket mer krävande än dåtidens och utgör större fysisk påfrestning för spelarna.

Målvakter som Zoff, Shilton och Buffon hade/har långa karriärer men målvaktspelet sliter inte lika mycket på kroppen.

Att Zlatan är den enskilt bästa spelaren som spelat för ett svenskt landslag torde inte vara några diskussioner om. Men om jag hade varit förbundskapten hade jag ändå valt en Brolin i toppform än Zlatan. Faktum är att Brolin har ett något bättre målgenomsnitt per match för landslaget, och dessutom spelade vissa matcher från en offensiv mittfältsposition. Hur det är med assistens (som man tyvärr inte räknar med i fotboll till skillnad från hockeyn) så gissar jag att Brolin hade ett högre genomsnitt även där. Jag tyckte att Brolin var en bra lagspelare som även höjde sina medspelare.

Men självklart är Zlatan en mycket mera klubblagsmeriterad spelare, även om Brolins klubbkarriär i Parma var mycket framgångsrik men tyvärr för kort.

Håller inte med.
I Landslagströjan finns många som presterat bättre än Zlatan.
Zlatan är de små matchernas man.
Citera
2020-07-25, 09:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Tycker Albin Ekdal beskriver Zlatan ganska bra och varför landslaget presterade sämre med honom i laget. "Hans gestikulerande och vassa kommentarer sänkte vissa spelares självförtroende, det har jag sett många gånger och det gynnar sällan laget i slutändan."
Tur vi slipper honom i landslaget numera.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/vQ4w95/ekdal-om-zlatan-jag-var-tuff-och-kaxig-tillbaka
Citera
2020-07-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tycker Albin Ekdal beskriver Zlatan ganska bra och varför landslaget presterade sämre med honom i laget. "Hans gestikulerande och vassa kommentarer sänkte vissa spelares självförtroende, det har jag sett många gånger och det gynnar sällan laget i slutändan."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/vQ4w95/ekdal-om-zlatan-jag-var-tuff-och-kaxig-tillbaka

Med tanke på att Ekdal kommer från en journalistfamilj av den seriösa sorten, så är det nog garanti på att det han säger är noga förberett, orden är väl avvägda, osv. Vad Ekdal berättar har kanske mer värde än någon annan i landslaget. Han slänger säkerligen inte bara ur sig spontana saker som sommarpratare. Sedan är ju det som ”läckt” från dagens program en slags reklam för programmet och kan vara taget ur sitt sammanhang. Man bör nog lyssna på hela och inte lita blint på Aftonbladet.
Citera
2020-07-25, 09:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Precis. Det är ju ungefär det som vi sagt hela tiden. Man behöver inte vara fotbollsintresserad för att se det.
Citera
2020-07-25, 09:32
Medlem
Tack Albin Ekdal för ditt inlägg i debatten kring Zlatans påverkan på svenska fotbollslandslaget. Som i princip alla utomstående redan konstaterat så var Zlatan snarare en belastning än en tillgång. Efter Albins ord borde det vara slutdiskuterat och att även Zlatanfansen, om det fortfarande finns några, inser fakta.
Citera
2020-07-25, 09:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Håller inte med.
I Landslagströjan finns många som presterat bättre än Zlatan.
Zlatan är de små matchernas man.

Som jag nämnde anser jag att Brolin presterade bättre än Zlatan i landslaget. Kanske har några andra spelare också gjort det. Men som enskild spelare finns ingen så meriterade som Zlatan, detta menade jag. Han har spelat för en rad stora klubbar under flera år och legat högt i de största ligornas skytteligor. Jag kan inte se någon annan spelare i moderna tid som kan matcha detta.
Citera
2020-07-25, 10:11
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Köpa bil? Skaffa en svettig lite för gammal BMW/Mercedes med vräkiga fälgar och tonade rutor som du verkar tro är en Ferrari.

Mindre missförstånd med en främling? Höj rösten, hota med våld och eskalera situationen maximalt.

Spela fotboll som 15-åring? Kliv rakt in på en plan där folk redan spelar, träng ut dem, gå in för att mörda i närkamperna och dödshota domaren.

Vara hyfsad på fotboll som vuxen? Agera som om du var bättre än Messi och Maradona tillsammans. Mobba alla dina lagkamrater som du uppfattar har lägre status, sparka dem i huvudet, stjäl straffar från dem, få utbrott på dina tränare för att du inte kan inordna dig i ett system. Dra rasistkortet på en tränare som du aldrig träffat.
Citera
2020-07-25, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Med tanke på att Ekdal kommer från en journalistfamilj av den seriösa sorten, t.
Seriöst att fira runt i horkvarteret reeperbahn så man knivskär djupa sår i ryggen och vakna på sjukan med kuken i vädret liggandesandes kasta vatten inför personalen i vidrig urinstank

https://www.google.com/amp/s/m.bild.de/sport/fussball/albin-ekdal/verletzt-sich-auf-der-reeperbahn-45732774,view=amp.bildMobile.html
Citera
2020-07-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Seriöst att fira runt i horkvarteret reeperbahn så man knivskär djupa sår i ryggen och vakna på sjukan med kuken i vädret liggandesandes kasta vatten inför personalen i vidrig urinstank

https://www.google.com/amp/s/m.bild.de/sport/fussball/albin-ekdal/verletzt-sich-auf-der-reeperbahn-45732774,view=amp.bildMobile.html

haha, nej, den kvällen blev ju inget lyckat. Men jag syftade ju på pappa Lennart och farbrorn (vad han nu heter) och att de väl anses som seriösa journalister/TV-profiler, och att Albin rimligen tagit lite hjälp eller i alla fall har lite extra press på att göra ett bra radioprogram när han fått chansen att gå lite i pappas fotspår. Vad Ekdal säger om Zlatan väger tyngre än om nån spelevinknisse hade snackat.
Citera
2020-07-25, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
haha, nej, den kvällen blev ju inget lyckat. Men jag syftade ju på pappa Lennart och farbrorn (vad han nu heter) och att de väl anses som seriösa journalister/TV-profiler, och att Albin rimligen tagit lite hjälp eller i alla fall har lite extra press på att göra ett bra radioprogram när han fått chansen att gå lite i pappas fotspår. Vad Ekdal säger om Zlatan väger tyngre än om nån spelevinknisse hade snackat.
Har zlatan någonsinn varitt på fyllan i horkvarter så han hamnat på sjukan med kuken i vädret?
Citera
2020-07-25, 12:52
Medlem
BarryHeros avatar
Zlatan kommenterar Ekdals uttalande i media:
Citat:
När Zlatan Ibrahimovic får höra att Albin Ekdal har berättat att vissa spelares självförtroende sänktes i landslaget av Zlatans gestikuleringar och kommentarer reagerar han spontant och irriterat:

– Sade han det i det i sitt Sommarprat? Okej. Han ska spela enkelt, det är vad han ska göra.

Kort därefter lägger Zlatan till:

– Han har gått för mycket på nattklubb, det är vad han har gjort.
Citera
2020-07-25, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Zlatan kommenterar Ekdals uttalande i media:
Har du källan? Vore ju kul med kuk och piss och horkarlfiraren ekdals kommentar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto