Citat:
Ursprungligen postat av
Ariskaprinsessan
Jag köper det resonemanget. Men samtidigt har han på egen hand skjutit oss vidare till två EM-slutspel och oerhört nära ett VM-slutspel(Portugal playoff).
Med det spelarmaterialet vi har så kan man inte begära att vi ska vinna utslagningsmatcher i ett mästerskap. Det handlar inte om deltagarmentalitet eller ej. Vi har inte kvaliteten nog för att hota de stora.
Ett EM-slutspel(mot Danmark 15). Fast Sverige var ruttna i 14-15 kvalet och det är ingen högoddsare att ett playoff inte ens hade behövts om Zlatan inte varit med i laget. Ett andra EM-slutspel har han inte skjutit Sverige vidare till så där sviker nog ditt minne.
Sverige har vunnit
en av sex utslagsmatcher på 2000-talet. Man har mött Senegal, Holland, Tyskland, Schweiz, England och Ukraina. Viker ner sig i jämna matcher mot Senegal, Holland och Ukraina. Zlatan ler som en skräckslagen schimpans och träffar därefter en bil på parkeringen bakom kortsidesläktaren i straffläggningen mot Holland. Anders Svensson, Ljungberg och Henke har "otur" mot Senegal, respektive Holland och träffar ramvirket. Och mot England gör man
inte ens ett försök i en VM-kvartsfinal i den lättaste halvan av ett slutspelsträd nånsin. Det handlar om
mentalitet. Det tvingades jag inse en gång för alla efter spelande walkovern mot England och där slutade jag att bry mig om landslaget.