2020-07-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är övertygad om att inte barnen blir socialt handikappade för att de får köra undervisning på distans ett halvår. De flesta föräldrar klarar av att ta ansvar för sina barn och kan lära dem både att räkna, skriva och läsa. Förr i tiden hade vi bara sex års obligatorisk skolgång i Sverige. Blev de barnen kognitivt störda menar du?
"Jag är övertygad"...

Med detta inlägg min kära IMBILDEN avpolleterar du det lilla, lilla (lilla!) förtroende du eventuellt har kvar i denna tråd. Du vill hålla hemma mellan-, högstadie- och gymnasieelever upp till ett halvår (varför just ett halvår?). Om man bortser ifrån den otroligt konstiga "de flesta föräldrar klarar av att ta ansvar för sina barn och kan lära dem både att räkna, läsa och skriva" så tror jag inte du har den blekaste aning om vilka samhälleliga konsekvenser ett sådant beslut kommer att få.

För att inte tala om barnens perspektiv. Bara för att farmor ska få leva ett par månader till. Jag är mållös, fullständigt mållös.

Just ja, jag kan lova dig: det kommer inte bli några skolstängningar på bred front. Möjligen i enstaka fall vid lokal spridning, inte en meter till. Lova att tala tyst om den informationen.
Senast redigerad av IlDivino 2020-07-24 kl. 12:13.
Citera
2020-07-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror du ens på detta själv?
Folk kommer inte att orka hålla koll på injektioner, med rätt periodicitet, för en smitta som är närmast harmlös för de allra flesta.

Jag tror på det. Kanske det kommer att krävas en spruta innan man släpps in i ett land eller släpps på ett flyg, varför skulle jag inte tro på det? Folk vaccinerar sig ju mot allt möjligt innan utlandsresor så varför inte med detta vaccin?
Sen såklart om det kommer att vaccin nästa år som räcker 6 veckor så kommer ju massor av folk att ta en spruta och besöka sina föräldrar. Ja jag tror på det.
Citera
2020-07-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hur konstigt är det att smittspridning sjunker till nära noll under sommaren? Så ser det ju ut i Svea Rike för all någorlunda jämförbar virussmitta.

Virussäsongen är som intensivast december - april.

Folk är ute mer under sommaren och kanske början av hösten. Det finns ju trovärdiga teorier om att det smittar mycket mer inomhus. Som på sjukhus, restauranger, caféer och butiker. Men på något sätt anar jag att det trots allt EBBA-r ut, det finns okända faktorer som vi inte förstår hur ett virus lever och frodas och sedan bara försvinner. Så resonerar ju också Trump utan att vara expert.
Citera
2020-07-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gör det inte i någon större utsträckning. Speciellt inte som att det handlar om klustersmitta. Naturligtvis i de kluster som varit smittade är det så men det lär inte påverka smittspridning i övrigt.

Där är det framförallt socioekonomiska faktorer och andra kulturella fenomen som gäller och inte immunitet.

Men en viss effekt har det det går ju inte att förneka,.
Citera
2020-07-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Du kommer inte med någon åsikt eller argument själv utan något tomt svar. Vill du ha en diskussion kom med argument då.

Jag är en av dem som åtminstone ändrat åsikt till viss del.
Från att ha försvarat den svenska strategin ganska förutsättningslöst till att kunna kritisera misslyckandet med att testa, spår och isolera.
Att Tegnell framförallt initialt kändes väldigt trubbig och svag att förklara sig.
Tycker det sistnämnda förbättrats.
Missarna i sjukvård och äldreomsorg är givetvis gigantiska men de är något som flera regeringar bakåt i tiden delar ansvar för.

Samtidigt står jag fast vid att lockdown är fel och att man gjorde rätt som höll skolorna öppet.

Så jag kan försvara en del av Tegnells och fhm:s strategier, men samtidigt starkt kritisera andra delar.

Tycker ni kritiker enbart klarar att vräka ut hat och förakt.
Inte alla såklart, men flera som går totalt vilse i sitt hat och förakt mot framförallt Tegnell.

Det är min åsikt som sagt.
Diskussion läser jag gärna, speciellt när man framför konstruktiv kritik.
Men hat och massa förolämpningar känns bara dåligt.
Citera
2020-07-24, 12:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att jämföra med snittet så jämför du ju verkligen äpplen med päron. Hur tänker du?

Du förstår inte en så enkel räkneoperation?

Det dör i Sverige årligen sedan långt tillbaka mellan 88000 och 93000 personer varje år. Det ger ett grovt genomsnitt om 90500 personer. Detta inkluderar alla som dött oavsett dödsorsak.

Om Sverige under 2020 kommer att ligga på antalet döda inom intervallet (som ju spänner över 5000 st) så kan man se att det inte dött katastrofalt många. Man kan sedan gå vidare och analysera dödsorsaker. Eftersom människor bara kan dö en gång så kan man analysera statistiken och se om en uppgång för döda i en viss orsak motsvaras av nedgång i döda för en annan dödsorsak.

Det är att jämföra på ett adekvat sätt, inte räkna döda i C-19 som om de hela tiden vore döda som läggs till i en fast dödsstatistik.
Citera
2020-07-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Folk är ute mer under sommaren och kanske början av hösten. Det finns ju trovärdiga teorier om att det smittar mycket mer inomhus. Som på sjukhus, restauranger, caféer och butiker. Men på något sätt anar jag att det trots allt EBBA-r ut, det finns okända faktorer som vi inte förstår hur ett virus lever och frodas och sedan bara försvinner. Så resonerar ju också Trump utan att vara expert.

Till och med spanska sjukan försvann ju så detta lär försvinna detta med.
Citera
2020-07-24, 12:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag tror på det. Kanske det kommer att krävas en spruta innan man släpps in i ett land eller släpps på ett flyg, varför skulle jag inte tro på det? Folk vaccinerar sig ju mot allt möjligt innan utlandsresor så varför inte med detta vaccin?
Sen såklart om det kommer att vaccin nästa år som räcker 6 veckor så kommer ju massor av folk att ta en spruta och besöka sina föräldrar. Ja jag tror på det.
Det är helt okej att vi tycker olika om detta.

En intressant bieffekt är att ett kortlivat vaccin blir en företeelse för den rika delen av världen.
Fattiga länder söder om ekvatorn kommer inte att ha råd eller logistiska möjligheter att erbjuda befolkningen denna typ av vaccinationer.

Och som vanligt kommer världens fattigaste att dö.
Men detta kortlivade vaccin är som tur är endast en teori.
Citera
2020-07-24, 12:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och detta argumentet torde ju vara inaktuellt nu när allt mer pekar på att smittan sprids genom att man andas in viruspartiklar. Inte att man för över virus till föremål vilka andra sedan rör vid och på så sätt smittar sig själva?

”Vissa har argumenterat för att munskydd innebär en falsk trygghet, att masker av enklare typ inte skyddar den som bär den och att den som bär skydd tenderar att vidröra ansiktet mer och därmed riskerar att sprida smitta i högre grad.”

https://www.dn.se/nyheter/varlden/snart-bar-hela-varlden-munskydd-utom-norden/

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
]En intressant fråga inför hösten och kommande skolstart är om man kan tvinga kommunen att åtgärda usla ventilationssystem och dåligt sanerade toaletter. För lärarna borde ett skyddsombud kunna döma ut arbetsplatsen ifråga och vårdnadshavare borde kunna åberopa försiktighetsprincipen.
[/b]
Nu har ju WHO sakta men säkert erkänt att c19 även sprids i luften, då höjs alltså hygieniska krav mot ventilationsanläggningar som skolorna har, samma gäller avtal med städfirmor som då måste skärpa rengörning/städning av både lektionssalar, toaletter och allmänna utrymmen.

Vad skulle hända om en föräldragrupp i skola X anlitar en luftvårdsfirma, som hänger upp testskivor, som sen visar sig innehålla C19 vid analys t.ex. I Tyskland stängde man ner alla slakterierna tills det att dom åtgärdat sina ventilationssystem.

Frågan är hur FHM ska krångla sig ur den detaljen.
Tegnell-vännerna påminner allt mer om Jim Jones, dåren som startade en religös sekt som slutade i massmord där alla drack cyanid...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Det borde kommunerna och FHM ha tänkt under sommarlovet.
Citera
2020-07-24, 12:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Inte för smittspridningen pucko. På individnivå är det naturligtvis så men det hindrar inte smittspridningen.
Det gör det väl? Spridningskoefficienten R beror i högsta grad på hur många immuna det finns i samhället! Det är väl ABC-kunskaper inom epidemiologi, något du tycks vara i total avsaknad av.
Citera
2020-07-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du och alla andra alarmister glömmer bort at FHM ska ha folkhälsan i stort i tankarna när de kommer med sina rekommendationer.

Vidare skriver du att vi ser "resultatet" nu.

Såg du resultatet för Israel också klart och tydligt innan de fick sin andra våg?

Alla förnuftiga människor försöker säga att vänta med "resultatet" åtminstone ett år. Möjligtvis längre. Innan dess blir det bara "delresultat" som inte talar om hur det hela gick utan bara hur det hela såg ut just vid ett ögonblick.

Jag önskar inte fler döingar utomlands, men uppenbarligen har ju Tegnell/FHM/svetsaren haft rätt när de säger att det är för tidigt för någon rapportering i dagsläget.

Man kan tänka olika...:

https://www.youtube.com/watch?v=6xA2vauSdcM
Citera
2020-07-24, 12:19
Medlem
Citat:
Nja, man kan komma runt det med att säga det. I början av 2000-talet skrevs lagen om och man gav individen mer ansvar. Vi hade en väldigt sträng smittskyddslag
Nej det står i att läkare ska göra detta i den lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in