2020-07-24, 12:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Obetydlig. Mätt som ett snitt i befolkningen är den inte ens 10%. Detta trots alla döda.
Men rätt så mycket i förhållande till hur många som varit sjuka.
Dock är vägen till skydd via smitta galen då en del avlider.
Vaccin är ett bättre sätt att bygga upp immunitet.

Har du uppgift på hur många som varit smittade och sjuka i Sverige så kan vi ställa det mot antal med antikroppar?
Citera
2020-07-24, 12:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, man hade ett (1) utbrott då.

Men som det ser ut idag så är det inte detta utbrott som är smittdrivande i USA.
Första fallet i Stockholm publicerades den 27 februari. Första fallet i staten New York den 1 mars tre dagar efter:

COVID-19 pandemic in New York (state)

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_New_York_(state)

Och så här såg det ut i New York:
/.../Although the first case of COVID-19 was confirmed in New York State on March 1, 2020,[2] genomic analysis suggests the disease was introduced as early as January, and that most cases were linked to Europe, rather than Asia.[1][2] The 39-year-old health care worker, a resident of Manhattan, had returned from Iran on February 25.[11]

A Queens man contracted COVID-19 via community transmission in late February, falling ill on February 29.[12]
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_New_York_City#Before_March

Så nej, USA ligger definitivt inte efter Sverige någonstans. Tar man in Västkusten så ligger de en bra bit före faktiskt.
Citera
2020-07-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Då är det meningslöst med ett vaccin.
Undrar hur många som gillar tanken på att ta en ny dos var 6-10 vecka?

Ganska nice att ta en spruta innan man reser en månad till Thailand till exempel. Eller varför inte ta en spruta innan man besöker sina isoleade + 70 åriga föräldrar?
Om ständigt 20% av befolkningen är immuna tack vare vaccin så kommer dessutom smittspridningen att minska ytterligare....bättre än ingenting
Citera
2020-07-24, 12:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
"Obefintligt"?

Hur länge vill du stänga ute barnen från skolorna? Fram till vaccin?

Du offrar dina egna barns kognitiva och sociala utveckling (med en hel del hitintills okända bieffekter) för att din farmor får leva ett par månader till?

Svara annars på vad i helvetet du vill uppnå med en skolstängning, och i vilken omfattning.

Jag är övertygad om att inte barnen blir socialt handikappade för att de får köra undervisning på distans ett halvår. De flesta föräldrar klarar av att ta ansvar för sina barn och kan lära dem både att räkna, skriva och läsa. Förr i tiden hade vi bara sex års obligatorisk skolgång i Sverige. Blev de barnen kognitivt störda menar du?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att "bara" strax under 10% varit smittade gör gör det inte meningslöst med vaccin.
Då har ~10% en immunitet i samhället, och det är bra mycket högre än 0%.
Immuniteten finns, och är en viktig faktor i processen att bromsa smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej antalet inlagda på IVA idag är 58 personer. Varifrån får du 53 personer?
Data direkt från källan har du här:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-regionvis

Det stod 53 personer vill jag minnas på platz.se och c19.se. Det har blivit ganska rörigt för min skalle det här.
Citera
2020-07-24, 12:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hm, men immuniteten är en faktor, det kan inte förnekas även om det är omöjligt att veta hur viktig faktor det är. Vad vill du?
Inte för smittspridningen pucko. På individnivå är det naturligtvis så men det hindrar inte smittspridningen.
Citera
2020-07-24, 12:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
WHO har inte Sveriges eller USA:s eller andra länders totala dödssiffror för alla dödsorsaker. De redovisar endast hur många som dött stämplat med dödsorsak C-19. Det är du som svamlar.

Sveriges dödssiffror ska jämföras med Sveriges genomsnittliga dödssiffror per år, inget annat, gällande alla döda.

Att jämföra med snittet så jämför du ju verkligen äpplen med päron. Hur tänker du?
Citera
2020-07-24, 12:06
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ser det här som två separata delar i sammanhanget och som många glömmer är det ju inte så att om två diskuterar något finns det alltid en som har rätt och en som har fel. Båda kan ha fel.

Min uppfattning om FHM och regeringen är inte positiv. Det som kommuniceras är otydligt och så är ju tyvärr politiken numera, Makthavare är rädda för att vara tydliga, ty då kan de ställas till svars. Att diskutera myndigheter och makthavare borde dock ske i ett annat forum än medicin och hälsa kan jag tycka. Det finns beröringspunkter, men inte fog för att uteslutande diskutera det.

Min huvudpoäng, och kritik mot alarmister, är att C-19 inte är ett dödsvirus. De allvarligt drabbade är till 99,9 % personer med brister. Osund fetma är en faktor och där har vi relativt få jämfört med USA. I Sverige har vi högre levnadsstandard än i de fattiga länderna i Sydamerika. Det gör att det, trots att Sverige inte gjort särskilt skarpa åtgärder, är procentuellt få som dött i Sverige. Speciellt om man tar det i relation till hur många som alltid dör och hur många som dött totalt hittills.

Det kommer att visa sig att dödsorsaken C-19 i Sverige har skett i stället för något annat. Sverige kommer att ligga ungefär på genomsnittet för totalt antal döda 2020. Jag är säker på att det kommer att gälla i grannländerna också. Det har dött lika många som vanligt även där, men de har dött i något annat än C-19.

Jag tror inte att hösten kommer att bli hemsk, precis som jag inte trodde att våren skulle bli hemsk. Den har inte varit hemsk. det har dött folk i samma utsträckning som tidigare tagit över en längre period än enstaka månader. Det har inte legat döda på gatan. Det har inte dött 40000 i C-19 som alarmisterna förutspådde.

Ja, USA behöver inte jaga upp sig över att feta negresser och latinos dör i drivor i covid-19, de skulle ändå ha dött, men över en längre period.

Inte heller behöver Sverige jaga upp sig för att över 5 000 familjer har mist sina nära och kära. Det är inget dödsvirus och de som dött skulle ändå ha dött snart.

Du är en kallhamrad jävel må jag säga.
Citera
2020-07-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte för smittspridningen pucko. På individnivå är det naturligtvis så men det hindrar inte smittspridningen.

Smittan sprids till individer som inte är immuna, ju fler immuna desto mindre smittspridning såklart. Det hindrar inte smittspridningen men bromsar den.
Citera
2020-07-24, 12:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ganska nice att ta en spruta innan man reser en månad till Thailand till exempel. Eller varför inte ta en spruta innan man besöker sina isoleade + 70 åriga föräldrar?
Om ständigt 20% av befolkningen är immuna tack vare vaccin så kommer dessutom smittspridningen att minska ytterligare....bättre än ingenting
Tror du ens på detta själv?
Folk kommer inte att orka hålla koll på injektioner, med rätt periodicitet, för en smitta som är närmast harmlös för de allra flesta.
Citera
2020-07-24, 12:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Smittan sprids till individer som inte är immuna, ju fler immuna desto mindre smittspridning såklart. Det hindrar inte smittspridningen men bromsar den.
Nej, det gör det inte i någon större utsträckning. Speciellt inte som att det handlar om klustersmitta. Naturligtvis i de kluster som varit smittade är det så men det lär inte påverka smittspridning i övrigt.

Där är det framförallt socioekonomiska faktorer och andra kulturella fenomen som gäller och inte immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in