2020-07-24, 11:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns så mycket osammanhängnde klipp och texter på internet som likt skrönor blir till något annat än det egentligen är. Ett sådant klipp visade en fetlagd vakt i ett land med hög medeltemperatur. Jag tippar att vedebörande fick solsting och vätskebrist, kanske tillsammans med hjärtproblem.
Det stämmer att mycket har förvanskats under resans gång.
Jag tror att det var i Italien som man såg en prydlig, yngre "affärsman" som låg raklång på gatan, undrar om detta fallet var äkta?
Citera
2020-07-24, 11:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Om vi nu utgår att din hypotes stämmer så ställer jag frågan som du tidigare inte velat svara på igen:

Till. Vilket. Pris. Frågetecken.

Har aldrig läst att du frågat det. Priset är närmast obefintligt. Vinsten är tusentals och åter tusentals sparade liv. Klart värt det.
Citera
2020-07-24, 11:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Samtidigt har det riktats kritik mot Sverige från forskningshåll för att man inte tog tillfället i akt och genomförde vetenskapliga studier om hur smittspridningen påverkades när grundskolorna var öppna - när andra länder stängde ner.

Sverige hade kunnat bidra med värdefull information till övriga länder.

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
Troligen för att man inte ville visa hur fel man hade.
Då hade även lögnen om att smittspridning bland barn inte förkom i den grad det verkar skett ha avslöjats.
Citera
2020-07-24, 11:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
nu är det ju så att kurvan inte är rak men men

och man ska kolla på kurvan med bekräftat avliden datum och inte rapporterat.

och sen måste man förstå att den är en summa av många regioner i olika faser av epidemin

Och då får man en rak kurva. Har du ens sett den?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Försiktighetsprincipen innebär att handla på ett sådant sätt att risker undvikes. Ordet används inom flera olika områden."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Försiktighetsprincipen

Riskanalys är steget efter när man är medveten om vilka risker som förekommer.

Båda kan med fördel användas vid smittskydd.

Sen hänger jag väl inte upp mig på vare sig det ena eller andra. Tycker väl att lite vanligt sunt förnuft hade räckt bra i det här fallet.

Men nu väljer tyvärr FHM att bete sig som vetenskapstalibaner istället. Därmed kommer man att agera reaktivt istället för proaktivt. Aldrig bra när det gäller pandemier.

Till skillnad från våra nordiska grannländer som verkar ha varit mer lättfotade och adaptiva till situationen. Vad man sen kallar det spelar väl mindre roll. Riskanalys eller försiktighet, att agera utan fullständig kunskap etc. Vad resultatet blev vet vi ju i alla fall.

Lite spännande är det faktiskt att höra bortförklaringarna nu i efterhand. Inte mycket fokus på vad man gjorde i det tidiga skedet direkt där inte.

SvD har en ypperlig artikel i ämnet som kan rekommenderas.

Du och alla andra alarmister glömmer bort at FHM ska ha folkhälsan i stort i tankarna när de kommer med sina rekommendationer.

Vidare skriver du att vi ser "resultatet" nu.

Såg du resultatet för Israel också klart och tydligt innan de fick sin andra våg?

Alla förnuftiga människor försöker säga att vänta med "resultatet" åtminstone ett år. Möjligtvis längre. Innan dess blir det bara "delresultat" som inte talar om hur det hela gick utan bara hur det hela såg ut just vid ett ögonblick.

Jag önskar inte fler döingar utomlands, men uppenbarligen har ju Tegnell/FHM/svetsaren haft rätt när de säger att det är för tidigt för någon rapportering i dagsläget.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Då är det meningslöst med ett vaccin.
Undrar hur många som gillar tanken på att ta en ny dos var 6-10 vecka?

Att "bara" strax under 10% varit smittade gör gör det inte meningslöst med vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har aldrig läst att du frågat det. Priset är närmast obefintligt. Vinsten är tusentals och åter tusentals sparade liv. Klart värt det.
"Obefintligt"?

Hur länge vill du stänga ute barnen från skolorna? Fram till vaccin?

Du offrar dina egna barns kognitiva och sociala utveckling (med en hel del hitintills okända bieffekter) för att din farmor får leva ett par månader till?

Svara annars på vad i helvetet du vill uppnå med en skolstängning, och i vilken omfattning.
Citera
2020-07-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det? Jag säger att vi inte har någon immunitet i samhället. Ingen vi kan förlita oss på till hösten.

Det finns andra betydligt troligare faktorer som bidragit till det vi ser och jag räknade just upp dem.

Hm, men immuniteten är en faktor, det kan inte förnekas även om det är omöjligt att veta hur viktig faktor det är. Vad vill du?
Citera
2020-07-24, 11:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, Sverige har inte fler döda per capita om du räknar dödssiffror. Du räknar bara dödsorsak C-19. Det dör många fler i annat förstår du.

Vad svamlar du om? Är ju bara att ta del av officiella siffror från WHO mfl.
Citera
2020-07-24, 12:01
Medlem
Citat:
Du vet om att vi fortfarande har fler döda per capita än både USA och länderna i Sydamerika. Vi har en vård som gått på knäna. Vi har över 100 tusen uppskjutna operationer. Och du tycker inte att situationen i Sverige varit illa?

Intressant att jag som skåning kan besöka Norge utan karantän, men ”föredömet” Belgien kommer nu bli stoppade.. Dom som bara hade otur i början.
vad tycker ni om det?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast yttre omständigheter förändras, och påverkar utvecklingen. Den sker inte i en glaskupa under konstanta förhållanden. När det blir höst kommer antalet smittade - och därmed även antalet döda - att stiga igen. Det är jag (tyvärr) helt hundra på. ALLA luftvägsinfektioner fungerar så i länderna i norr.

Trenden behöver naturligtvis inte ha något att göra med framtiden. Men vi kan konstatera att linjalen hittills har varit minst lika bra som sifferastrologernas insatser.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad svamlar du om? Är ju bara att ta del av officiella siffror från WHO mfl.

WHO har inte Sveriges eller USA:s eller andra länders totala dödssiffror för alla dödsorsaker. De redovisar endast hur många som dött stämplat med dödsorsak C-19. Det är du som svamlar.

Sveriges dödssiffror ska jämföras med Sveriges genomsnittliga dödssiffror per år, inget annat, gällande alla döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in