2020-07-23, 22:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vadå för "forskarbaser"?

De kan väl knåpa färdigt med sina Covid-vaccin först. De har ju ändå en mall att gå efter, ändå är det nog så svårt.

Om de får fram ett vaccin så har de gjort ett otroligt medicinsk framsteg. Då kanske EU kan lägga lite pengar på ett cancer vaccin?
Citera
2020-07-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är svårt att prata om En IFR för Coronaviruset eftersom åldern påverkar dödligheten så väldigt mycket.

Det som FHM räknade fram (0,6%) var för Stockholm.

Justerar man IFR efter demografin i ett område och kommer fram till 0,1% så kan det mycket väl bli så att det dör betydligt fler om man får en övervikt av sjuka i de högre åldrarna.

Det här förstår du så klart också.

Visst, man kan räkna på olika sätt. Tycker nog ändå det är rätt tydligt att man ser en överdödlighet i COVID-19 jämfört med tidigare influensa-år. Mindre kräksjuka och en del annat otyg i år dessutom.

https://euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2020-07-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad skulle man gjort då menar du?

Nu visar det sig att påståendet om att ingen mellan 20-39 har dött på tre månader är falskt.
Så här har dödstalen för den åldersgruppen sett ut sen den 27 april:

2020-04-27: 13 stycken
2020-05-18: 20 stycken
2020-06-01: 20 stycken
2020-06-15: 20 stycken
2020-07-01: 25 stycken
2020-07-20: 25 stycken

Det är väldigt få, men det är inte noll.

Jag uppfattade postaren lite fel.
Jag har hållit koll på gruppen 30-39, alltså inte 20-39. Jag har för mig att det inte dött någon på flera månader mellan 30 och 39 år.. däremot ett antal 20-29..

Om någon har siffror på att jag har fel, så må vara fallet. Men isåfall bara någon enstaka. Dvs på två månader dog det mångdubbelt fler i gruppen än vad det gjort nu på 4 månader.
Lite konstigt enligt mig hur som
Citera
2020-07-23, 22:57
Medlem
Bra frågor av svensk läkare redan i mars, aktuella idag med
Citat:
Vad är Sveriges plan egentligen, enligt experterna? Vill vi 1) försöka att i möjligaste mån stoppa smittan som Kina och Sydkorea eller 2) tillåta den att sprida sig under "kontrollerade" former i strävan efter flockimmunitet som UK?
Citat:
Visst ska man lyssna på experterna, men det är orimligt med blind tilltro på att "de som kan något" alltid gör rätt. Den drabbade befolkningen måste få veta inte bara slutsatserna, utan även hur man kommit fram till dem.
Citat:
Experter och forskare tenderar att överskatta sin förmåga att förutsäga framtiden och har gärna en övertro på sina egna modeller och simulationer. Man behöver tydligt förmedla vad fördelarna och nackdelarna är, vilka antaganden man gör och hur säkra man är på sina bedömningar.
Citat:
Är det för mycket begärt? Journalister borde fråga: Hur säkra är vi på att man faktiskt blir immun efter genomgången covid? Hur länge? Vad vet vi om de långsiktiga konsekvenserna av att insjukna i covid-19? Blir alla som överlever återställda eller får de skador?
Citat:
Hur lätt är det att skydda riskgrupper? Klarar vi av det? Hur säkra är vi på att man inte smittar under inkubationstiden? Är det orimligt med mer omfattande åtgärder under en kort period för att vinna tid och kunskap?
Citat:
Att försöka lugna folk med att säga lyssna på experterna är inte särskilt givande, särskilt inbytt om det görs hånfullt. Vad som är rätt eller fel är svårt att veta och det kommer säkert att debatteras i åratal efteråt.
Men vi måste öka transparensen. Allt annat vore orimligt.
https://twitter.com/AdelAHamdeh/status/1238726280004153344
Citera
2020-07-23, 22:59
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Farliga att i höst kommer även influensan vilket kan förvärra och även symtom blandas ihop med Coronan
I UK förbereder sig vården för detta nu

https://www.herald.co.zw/what-happens-when-flu-meets-covid-19/

Har Folkhälsomyndigheten sagt något om detta?

Det gjorde den redan när den kom, även om influensaperioden var i sluttampen. Jobbigt för vårdpersonal, såklart. Rent analysmässigt är det ingen större fara i sig, man kör influensaanalysen parallellt. Men! rent arbetsmässigt blir det väldigt påfrestande för labbpersonalen. Dessa skiter folk förstås i, trots deras hästjobb under den här pandemin.
Citera
2020-07-23, 23:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja men då förstår jag... Du är en siffertrixare...

Vill bara påminna om att jag har kämpat hela våren här på FB mot folk som hävdar att IFR är minst 1% eller (helst) mer, och även tidigare än så mot folk som hävdat en CFR på 20%...

Att det finns många som inte borde dött av COVID-19 kan jag hålla med om. Men de de borde väl snarare ha diagnosen "morfin-överdos/syrgasbrist"?. Likväl hade de aldrig dött om COVID inte funnits. Så vad är då dödsorsaken? Men den typen av vård-etiska frågor är kanske klokast att exkludera i det här fallet.

MEN man kan nog med "säkerhet" anta att det finns ett antal personer som dött av COVID utan att få diagnosen, så det lär jämna ut sig. Just den frågan utreds förresten av IVO så vi kanske får svar.

Jag har räknat på IFR sedan vecka 18 utifrån de publicerade antikroppsstudierna. Och IFR har inte förändrats speciellt mycket i Sthlm och har legat på mellan 0.6 och 0.8% hela tiden.

Antalet döda minskar förvisso nu men det gör även antalet nya smittade. Så det vill till att det smittas minst 200 på varje nytt dödsfall för att vi skall komma ner i IFR. Med 10 döda om dagen i snitt gör det minst 2000 nya smittade om dagen. Det blir knappt även om man räknar med att vi fångar 10% av fallen.

Alltså nu vet jag inte var du bor men det finns rätt många överviktiga etniska svenskar om röker och har allmänt dålig hälsa utanför Stockholms förorter också. Skillnaden är väl snarare att de haft turen att inte smittas ännu. Blodgrupper, genetiska faktorer och D-vitamin nivåer blir nog överkurs i den här kontexten. Jag misstänker att det behövs mer forskning.

Ska kolla lite på mobilteten, verkar användbart.

Har du räknat IFR på regionen Västra Götaland och/eller Skåne?
Jag vet inte om det finns några tillförlitliga antikroppssiffror därifrån (nu verkar det som om alla inte får antikroppar och att de förmodligen redan börjat försvinna för de som fick smittan tidigt i våras).

Region Skåne har 1 380 000 invånare och 261 avlidna i Covid-19
Region Västra Götaland har 1 730 000 invånare och 822 avlidna i Covid-19

Jag hittar blodprov från öppenvården hos FHM:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf

Citat:
"Andelen antikroppspositiva var fortfarande högst i Stockholm (10,0%; 95% KI
6,71-14,20), medan andelen i Skåne var 4,5% (95% KI 1,75-9,29) och i Västra
Götaland 2,7% (95% KI 0,88-6,18)."

Detta ger en IFR för skåne på:
0,42% (95% KI, 0,2% - 1,08%)

och för Västra Götaland:
1,75% (95% KI, 0,77% - 5,4%)

Givet att data för Stockholm verkar ganska off, så är det nog samma för Västra Götaland och Skåne (Västra Götaland har text haft betydligt fler på IVA än Skåne).

Vet du om det finns några tillförlitliga siffror på personer med genomgången infektion för Skåne och Västra Götaland?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Trodde det skulle landa på runt 7000 för ett tag sedan men nu verkar det bli under 6500, rent av ner mot 6000. En andravåg kan säkert ge enstaka toppar här och var men på det stora hela knappast mer än några hundra dödar. kunde vi minska Iva talen och dödstalen när BLM fyllde Sergels torg och värmeveckan fyllde stränderna borde andelen som kan bli kritiskt sjuka samtidigt vara väldigt låg numera.

Så du tror att COVID-19 är helt över för Sverige?

Låter fantastiskt i mina öron.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
,
Jag tror inte på den prognosen. Jag är optimistisk på sikt. Jag tror faktiskt att smittan blir "ofarlig" den EBBA r ut, som så många andra virussjukdomar. Men dödligheten sjunker lite långsamt just nu, jag accepterar 10 nya döda som rätt siffra men det ligger fortfarande många bland eftersläpningar. Jag återkommer nog.

Hur konstigt är det att smittspridning sjunker till nära noll under sommaren? Så ser det ju ut i Svea Rike för all någorlunda jämförbar virussmitta.

Virussäsongen är som intensivast december - april.
Citera
2020-07-23, 23:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, man kan räkna på olika sätt. Tycker nog ändå det är rätt tydligt att man ser en överdödlighet i COVID-19 jämfört med tidigare influensa-år. Mindre kräksjuka och en del annat otyg i år dessutom.

https://euromomo.eu/graphs-and-maps/

Jag menade inte att förringa utbrottet eller hävda att IFR ligger på 0,1%.
Min poäng var att den framräknade IFR:en kommer skilja mellan områden (demografi och hälsa hos befolkningen).
Citera
2020-07-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så du tror att COVID-19 är helt över för Sverige?

Låter fantastiskt i mina öron.

Finito. Återgå till ditt vanliga liv, i princip hela landet har gjort så. Även vitvarumannen som inte syns till här mer i tråden, han tröttnade också.
Citera
2020-07-23, 23:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Finito. Återgå till ditt vanliga liv, i princip hela landet har gjort så. Även vitvarumannen som inte syns till här mer i tråden, han tröttnade också.

Jag kommer nog att köra munskydd och handskar tills 2021.
Citera
2020-07-23, 23:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag uppfattade postaren lite fel.
Jag har hållit koll på gruppen 30-39, alltså inte 20-39. Jag har för mig att det inte dött någon på flera månader mellan 30 och 39 år.. däremot ett antal 20-29..

Om någon har siffror på att jag har fel, så må vara fallet. Men isåfall bara någon enstaka. Dvs på två månader dog det mångdubbelt fler i gruppen än vad det gjort nu på 4 månader.
Lite konstigt enligt mig hur som

Det var 8 i gruppen 20-29 och 17 för gruppen 30-39 igår.
Den 27 april så var det 5 i åldern 20-29 och 8 i gruppen 30-39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in