Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Om du vill ställa upp en hypotes som säger att IFR är 0.1% för COVID-19 så står det dig fritt. Men i dagsläget bekräftas den i så fall inte av några tillgängliga data.
Jag har redan gett dig fem ref:ar. Har du läst dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Om det dyker upp nya data som gör det så ändrar jag mer än gärna min ståndpunkt. Det är så vetenskap brukar fungerar.
Jag undrade om du har någon ref på att infektioner (dvs inte fall) visar på att det är en klustersmitta?
Och om IFR inte är runt 0.1%, kan du förklara Sverige, USA och Israel med en IFR på 1% eller högre (som du verkar trycka på)? (som du ser i datat så är det fler och fler fall, men inte fler och fler döda i samma utsträckning)
(Lite förtydliganden om termerna, CFR är "case fatality rate", dvs hur många av de diagnosticerade fallen dör, medan IFR är "infection fatality rate" vilket är hur många av de infekterade fallen som dör. Dessa termer kan skilja sig markant, särskiljt för infektioner där de flesta inte behöver vård eller ens känner sig sjuka. I dagsläget är CFR känt för COVID-19 och andra influensor, men skrämmande nog är inte IFR välkänt för någon influensa (mig veterligen), utan rör sig mer om uppskattningar. "Vanlig influensa" uppskattas till en IFR på 0.1-0.14% beroende på källa.)