2020-07-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du vill ställa upp en hypotes som säger att IFR är 0.1% för COVID-19 så står det dig fritt. Men i dagsläget bekräftas den i så fall inte av några tillgängliga data.

Jag har redan gett dig fem ref:ar. Har du läst dem?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om det dyker upp nya data som gör det så ändrar jag mer än gärna min ståndpunkt. Det är så vetenskap brukar fungerar.

Jag undrade om du har någon ref på att infektioner (dvs inte fall) visar på att det är en klustersmitta?

Och om IFR inte är runt 0.1%, kan du förklara Sverige, USA och Israel med en IFR på 1% eller högre (som du verkar trycka på)? (som du ser i datat så är det fler och fler fall, men inte fler och fler döda i samma utsträckning)

(Lite förtydliganden om termerna, CFR är "case fatality rate", dvs hur många av de diagnosticerade fallen dör, medan IFR är "infection fatality rate" vilket är hur många av de infekterade fallen som dör. Dessa termer kan skilja sig markant, särskiljt för infektioner där de flesta inte behöver vård eller ens känner sig sjuka. I dagsläget är CFR känt för COVID-19 och andra influensor, men skrämmande nog är inte IFR välkänt för någon influensa (mig veterligen), utan rör sig mer om uppskattningar. "Vanlig influensa" uppskattas till en IFR på 0.1-0.14% beroende på källa.)
Citera
2020-07-23, 19:11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så danskarna öppnar till 12 av 21 län. Antar de öppnar mot resterande inom relativ snartid.
De fem nye regioner, der nu er markeret med gult, er Jämtland Härjedalen, Sörmland, Uppsala, Örebro og Östergötland. Regionerne Blekinge, Kronoberg, Halland, Västerbotten, Kalmar, Värmland og Skåne var i forvejen åbnet for rejser.

Resten af Sverige er stadig markeret med orange, hvilket vil sige, at alle ikke-nødvendige rejser dertil frarådes.
Citera
2020-07-23, 19:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De två värst drabbade platserna på jorden (Eller nära). Antagligen är sjukvården bra som erbjuds men de har svårt att bygga ut kapaciteten som sverige snabbt gjorde.
Det berodde på mängden sjuka som strömmade till under en kort period.

Dessutom blev Italien tagna på sängen och hade ingen tid att förbereda sig.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-23 kl. 19:44.
Citera
2020-07-23, 19:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Har också arbetat på Psyk.Klinik. A.T. är ingen verklighetsfrånvänd människa. Han säger sanningen som den är, förklarar på ett enkelt sätt hur FHM tänker. Eftersom denna Corona är ett vanligt förkylningsvirus som dock har blivit förändrat och kan vara farligt, så ska vi ju alla agera som om vi alla är smittade. Hålla avstånd till alla människor, vara mycket renliga, tvätta relativt ofta . Städa bra. Vädra. Inte vara inomhus på Servicehus och Sjukhus. Promenera mycket, gärna tillsammans med andra. Äta extra nyttig mat och ta extra vitaminer. Sova bra, inget missbruk, detta är väldigt väldigt enkelt ! Minsta intelligenta barn förstår.

Du har absolut inte arbetat inom psykiatrin, möjligtvis då som städare.

Tegnell har själv berättat att han inte är speciellt bra på känslor, det överlåter han gärna åt andra kollegor.
Citera
2020-07-23, 19:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror folk har fått detta om bakfoten!

Självklart var inte strategin att offra folk i förhållande till andra länder. Man gjorde en analys utifrån att Coronan skulle bete sig som vanliga influensapandemier.
Nu gjorde den ju som alla vet inte det.

Att man gjorde en missbedömning, är inget man är ensamma om.
Vad man däremot är helt ensamma om, är att ä vägrar erkänna att man missbedömt viruset och därför vägrar byta väg. DET tycker jag är problemet.

Mitt fetade. Exakt.
Citera
2020-07-23, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte stor enligt mig, men jag tror fortfarande att det är vad som ligger till grund gällande de flesta länderna.

Att våra grannar ligger med på listan är nog snarare pga någon konstig jävla ”Hämnd”.

Men som sagt, bara gissningar från min sida
Ja, jag håller med dig och även att det är eventuella nedstängningar som ligger till grund. Dock inte vad gäller våra grannar som du skriver.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-23 kl. 19:28.
Citera
2020-07-23, 19:28
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske kan man efter detta försöka hitta ett vaccin mot cancer med tanke på de forskarbaser som nu har byggts upp.
Vadå för "forskarbaser"?

De kan väl knåpa färdigt med sina Covid-vaccin först. De har ju ändå en mall att gå efter, ändå är det nog så svårt.
Citera
2020-07-23, 19:39
Medlem
Madagascars avatar
Nytt rekord i Florida. 173 dödsfall rapporterade på en dag. (Worldometers)

Än så länge ligger Florida under vad sverige rapporterade som mest (per capita) men snart är de över.

Och de borde ligga långt undet av vad NY rapprterade när det var som värst.

Men trenden i Florida är ökande.
Citera
2020-07-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag har redan gett dig fem ref:ar. Har du läst dem?

Jag undrade om du har någon ref på att infektioner (dvs inte fall) visar på att det är en klustersmitta?

Och om IFR inte är runt 0.1%, kan du förklara Sverige, USA och Israel med en IFR på 1% eller högre (som du verkar trycka på)? (som du ser i datat så är det fler och fler fall, men inte fler och fler döda i samma utsträckning)

(Lite förtydliganden om termerna, CFR är "case fatality rate", dvs hur många av de diagnosticerade fallen dör, medan IFR är "infection fatality rate" vilket är hur många av de infekterade fallen som dör. Dessa termer kan skilja sig markant, särskiljt för infektioner där de flesta inte behöver vård eller ens känner sig sjuka. I dagsläget är CFR känt för COVID-19 och andra influensor, men skrämmande nog är inte IFR välkänt för någon influensa (mig veterligen), utan rör sig mer om uppskattningar. "Vanlig influensa" uppskattas till en IFR på 0.1-0.14% beroende på källa.)

Nu pratar vi väl om IFR i Sverige om jag inte minns fel.

Det är inga större problem att hitta lägre skattningar av IFR för influensa och för en mild variant är den snarare < 0.1.

FHM har skattat IFR för COVID-19 och så har även jag gjort, av någon underlig anledning så hamnar vi på ungefär samma resultat:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tror du fortfarande att 98% av stockholmarna har haft COVID-19?

Jag tycker det låter rätt osannolikt, och därför hamnar man också på en IFR som är klart högre än 0.1% när man räknar på det.

Om den sjunker i framtiden återstår att se.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-23 kl. 20:12.
Citera
2020-07-23, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har absolut inte arbetat inom psykiatrin, möjligtvis då som städare.

Tegnell har själv berättat att han inte är speciellt bra på känslor, det överlåter han gärna åt andra kollegor.

Var träffades ni när han berättade den förtroligheten för dig?
Citera
2020-07-23, 20:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
316 miljoner om dan hår Sverige miste om turist intäkter.
Det här är för de sim tyckte att hålla öppet samhället skulle gynna ekonomin.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7520174

Vad tror du länder som Grekland och Spanien har tappat?

Jag menar inte att det inte slagit mot Sveriges ekonomi, men är det nåt som drabbats av detta så är det turismen och där är Sverige inte ett av de mest beroende länderna. Även om vi så klart har en hel del turism.
Citera
2020-07-23, 20:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det har att göra med att det ändå finns en outtalad önskan om att nå flockimmunitet hos medborgarna i Sverige. Munskydd skulle hindra att det sker.

Vidare är man nog lite rädd för att medborgare ska gå omkring maskerade. Det har funnits en föreställning att man skulle kunna skydda de äldre, även vid hög samhällssmitta, vilket visat sig helt galet.

Addera ett prestige-tänk att man inte vill ändra sig när man haft fel. Att byta ståndpunkt när man blivit överbevisad ses som en svaghet. Då håller man hellre fast vid ett låst synsätt. Sverige är idag i klar minoritet vad gäller munskyddsföreskrifter för medborgarna. Helt i onödan anser även jag.

Prestige, jakten efter flocken. Håller med.
Jag är mer undrande till vanligt folks motstånd. Många vågar inte för att andra inte bär munskydd.
Fast motståndet här i tråden? Hävda att det räcker med att hålla avstånd. Vilket är omöjligt i alla situationer i samhället. Samtidigt som det inte är någon nackdel att både hålla avstånd och bära munskydd.

Kanske det krävs att EU börjar ställa krav på munskydd i medlemsländerna. Då kan FHM och regimen skylla på EU. Så slipper de erkänna att de hade fel.

Se EU:s permanente rådsordförande Charles Michel i munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-parlamentet-hotar-blockera-langtidsbudget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in