2020-07-23, 21:54
Medlem
Nu var Tegnell på CNN och försvarar strategin
https://twitter.com/camanpour/status/1286367515782905856

Den här tweeten sammanfattar hans svar
Citat:
By a coincidence Tegnell says that Sweden as a country is more similar to the worst hit countries in Europe and less similar to its neighbouring countries. And of course Sweden always counts deaths better tha everyone else..
https://twitter.com/SlimSha08519978/status/1286338720845762560
Citera
2020-07-23, 21:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi planerar ju att ta livet av 3200 personer till. Om vi bär munskydd på offentliga platser inomhus t.ex., hur ska vi då kunna komma upp till den siffran?
Munskydd blir det inte så länge Sverige låter FoHM råda. Men vår statsminister kanske också förfasas över denna siffra och använder sig av den makt han faktiskt har eller så störtas regeringen, det svajar ju ganska friskt där nu.

COVID-19 kommer inte att störta Stefan Svetsare och jag tror att han blir omvald som Statsminister till 2022.
Finns ingen annan som tydligen kan styra Sverige!
Citera
2020-07-23, 21:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta var pinsamt för Tegnell, läs det här

https://twitter.com/BrianPublicover/status/1264441894492389377

Man förstår samtidigt detta då han visat sig vara så inkompetent.

Jag vet inget om Tegnell men man märker ju att han är en folkhjälte i Sverige. Antar att han redan har sålt sina bokrättigheter för en biografi.
Citera
2020-07-23, 21:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se redovisar ikväll 5702 avlidna i corona och anger detta som 8 nya. Gapet blir alltså successivt mindre, igår var gapet 27 personer nu är det 26 personer. Jag förstår dock inte varför worldometer angav 58 inlagda på IVA idag, det skall väl vara 53 enligt mina uppgifter.

Det minskade gapet ser jag som en indikation att dödligheten sjunker. Jag "tror" vi når en låg dödsiffra på c:a 11 döda i morgon. För på slöa fredagen görs ingen större upprensning

Då ser i så fall veckan ut som följer dag för dag: 20--7--21--9--11. Efter svenska förhållanden ganska "bra" ändå. Sorgligt att vi är så dåliga jämfört med Danmark, Norge och Finland.

Vi är dåliga även jämfört med betydligt större länder än våra grannländer. Japan t.ex. som har över tio gånger vår befolkning har färre döda. USA, Ryssland och Brasilien som msm brukar ta upp som skräckexempel, de har alla färre döda i förhållande till folkmängden.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att se till hösten när munskyddsreglerna kommer till Sverige.

Ja, det ska bli intressant.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av HG
COVID-19 kommer inte att störta Stefan Svetsare och jag tror att han blir omvald som Statsminister till 2022.
Finns ingen annan som tydligen kan styra Sverige!

Det tror tyvärr jag också.
Senast redigerad av ganglere2 2020-07-23 kl. 22:01.
Citera
2020-07-23, 22:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har lite svårt att släppa FoHM prognos om 3200 mer döda. Tegnell pratar om salt och så vidare när man förfasas. Men samtidigt skryter han om att ”våra prognoser har visats sig ganska hållbara. Vi har legat nära verkligheten.” och ”prognoser som gjorts av andra grupper har visat sig helt och hållet felaktiga”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-raknade-fel-igen
Sorgligt blir det när man läser ihop det med Tegnells uttalande om att Norge kommer drabbats hårdare i höst. Är det en prognos som han också menar kommer visa sig ligga nära verkligheten?

Uttalandet om Norge kommer nog Tegnell att få äta upp. Kan knappast tänka mig att flera 1000 norrmän plötsligt dör till hösten.
Citera
2020-07-23, 22:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi är dåliga även jämfört med betydligt större länder än våra grannländer. Japan t.ex. som har över tio gånger vår befolkning har färre döda. USA, Ryssland och Brasilien som msm brukar ta upp som skräckexempel, de har alla färre döda i förhållande till folkmängden.

Ja, det ska bli intressant.

Enligt CDC så kommer USA passera 175000 i mitten av augusti. Dvs 530 döda per miljon.
Citera
2020-07-23, 22:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se redovisar ikväll 5702 avlidna i corona och anger detta som 8 nya. Gapet blir alltså successivt mindre, igår var gapet 27 personer nu är det 26 personer. Jag förstår dock inte varför worldometer angav 58 inlagda på IVA idag, det skall väl vara 53 enligt mina uppgifter.

Det minskade gapet ser jag som en indikation att dödligheten sjunker. Jag "tror" vi når en låg dödsiffra på c:a 11 döda i morgon. För på slöa fredagen görs ingen större upprensning

Då ser i så fall veckan ut som följer dag för dag: 20--7--21--9--11. Efter svenska förhållanden ganska "bra" ändå. Sorgligt att vi är så dåliga jämfört med Danmark, Norge och Finland.

Nej antalet inlagda på IVA idag är 58 personer. Varifrån får du 53 personer?
Data direkt från källan har du här:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-regionvis
Citera
2020-07-23, 22:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?

Det är väl en av de största anledningarna till att fördröja smittan så mycket som det går.
Man har blivit mycket bättre på att behandla folk förmodligen.
Citera
2020-07-23, 22:10
Medlem
FNLSs avatar
Trodde det skulle landa på runt 7000 för ett tag sedan men nu verkar det bli under 6500, rent av ner mot 6000. En andravåg kan säkert ge enstaka toppar här och var men på det stora hela knappast mer än några hundra dödar. kunde vi minska Iva talen och dödstalen när BLM fyllde Sergels torg och värmeveckan fyllde stränderna borde andelen som kan bli kritiskt sjuka samtidigt vara väldigt låg numera.
Citera
2020-07-23, 22:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?

Jag kan inte se att detta är sant?
Den 27 april hade det dött 8 stycken i gruppen 30-39 och den 18 maj hade det dött 12 stycken i samma grupp. I gruppen 20-29 hade det ökat med tre personer.

Varifrån kommer denna fakta?
Citera
2020-07-23, 22:11
Medlem
Farliga att i höst kommer även influensan vilket kan förvärra och även symtom blandas ihop med Coronan
I UK förbereder sig vården för detta nu
Citat:
What happens when flu meets Covid-19?
Citat:
The first problem will be figuring out which virus a patient has. Flu, Covid-19 and other seasonal respiratory diseases are virtually indistinguishable on the basis of symptoms, warns Barbara Rath of the University of Nottingham: even the loss of taste and smell many people get with Covid-19 is not unique. We need more and better diagnostic tests, she says, because the difference matters: medical staff need full protective gear to manage a Covid patient, but they can be vaccinated for flu.
https://www.herald.co.zw/what-happens-when-flu-meets-covid-19/

Har Folkhälsomyndigheten sagt något om detta?
Citera
2020-07-23, 22:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja

Der er typisk indflytning i lejede sommerhuse om lørdagen.

Er du i tvivl om at der er mange turister i det danske sommerland, det være sig danskere, tyskere eller andre nationaliteter?
Nej, detär mycket turister i Sverige också. Gotland har rekordmånga...

Men att det saknas svenskar är ju självklart när så få får åka över sundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in