2020-07-23, 06:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Vad var din fråga? "Varför måste du det ha en mening?" Det hade jag i så fall redan svarat på tidigare i tråden. Att det finns endast ett av två alternativ. Ingen mening eller det andra alternativet jag nämnde. Med fokus på straff och belöning. För annars är det i princip samma sak som ingen mening om vi ska ta bort straff och belöning och att det ska t.ex räcka att du ska tro på en man för att komma till himlen. Så jag har alltså redan sagt att om man kommer fram till att det inte finns någon mening så köper jag det som slutsats (rent logiskt) men det är såklart inte det jag tror på - och inte heller är det lika logiskt som att det finns en mening. Om detta säger Gud;

Trodde ni att Vi skapade er för nöjes skull och att ni inte skulle föras tillbaka till Oss [23:115].

"VI HAR inte skapat himlen och jorden och allt som finns däremellan för ros skull." [21:16].

Och flera andra verser som pekar åt samma håll så att säga. Det är viktigt att förstå här att i mina tidigare inlägg så menade jag inte att jag accepterar på något sätt att "ingen mening" skulle kunna vara ett alternativ. Aldrig i livet. Jag menade bara att om man fortsätter ställa frågan "varför är det så?" så kommer man att komma fram till att det inte kan handla om mer än ett av de två alternativen jag nämnde. Andra alternativ övertygar mig personligen inte och tycker att de är ologiska. Som till exempel att Han skapade oss för att sedan förlåta oss bara sådär. Jaha? Däremot att vi är här på prov är mycket mer logiskt och övertygande.

Så vad har då alla galaxer för mening?
Kan du inte svara på det så kan du inte säkert säga att allt har en mening.
Du kan bara påstå att Koranen (eller Bibeln) påstår det, men både Koranen och Bibeln ljuger bevisligen om mycket, så varför skulle just det vara sant? Särskilt om du inte själv kan se en mening med allt.

Jo, Koranen innehåller tydliga felaktigheter som bevisligen är faktafel.
Jag kan enkelt räkna upp 4 grova och tydliga vetenskapliga och historiska fel som vem som helst borde kunna verifiera som helt felaktiga:
1) Till exempel det felaktiga påståendet om att det finns en barriär mellan saltvatten och sötvatten så att de inte kan blandas, eftersom det finns en skiljelinje som de inte kan överskrida. Det är inte sanning, oavsett det faktum att det finns gott om videoklipp på nätet som försöker försvara Koranens påstående om saltvatten och sötvatten gällande en skiljelinje som de inte kan överskrida eller en "oigenomtränglig barriär", och det stämmer såtillvida att det finns en tillfällig separation mellan sötvatten och saltvatten där floder mynnar ut i havet och i grottor med både havsvatten och inströmmande sötvatten, men denna separation är temporär och varken oigenomtränglig eller permanent, vilket vilken idiot som helst borde kunna fatta eftersom det i så fall skulle innebära att det sötvatten som rinner ut i havet skulle bilda en allt större reservoar av sötvatten och allt regn som faller över havet skulle bli liggande på ytan eftersom sötvatten enligt koranen inte skulle kunna tränga igenom barriären och saltvatten är tyngre än sötvatten, men vi kan ju alla se att så inte är fallet. I havet är det saltvatten högst upp, så Koranen ljuger. Det finns inte en oigenomtränglig barriär, men det finns en tillfällig barriär som beror på olika temperatur och olika densitet hos olika vattenmassor, men dessa är tillfälliga gränser som med tiden suddas ut och sötvatten blandas med saltvatten.
[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem har Han likväl dragit en skiljelinje som de inte kan överskrida.

2a) Koranen påstår också felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud och som tillsammans är en enhet. (4:171, 5:73)

2b) Vidare påstår koranen felaktigt att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). (5:116)

Något så enkelt som vad de kristna påstod om treenigheten beskrivs felaktigt i Koranen, så vem ska då kunna tro på påståendet att Koranen är ofelbar? Var den ängel som talade till Muhammed från Allah sålunda egentligen inte alls från Allah (eller var det helt enkelt bara så att ingen ängel talade till Muhammed över huvud taget, utan det är Muhammeds egna faktabrister som lyser igenom).

3) Och det är också felaktigt att Moses kunde läggas som spädbarn i Nilen och flyta längs floden och hittas av någon i faraons familj:

[20:40] Och då gick din syster [till Farao palats] och sade: 'Skall jag visa er till [en kvinna] som kan ta hand om honom [och amma honom]?' Så gav Vi dig tillbaka till din moder, så att hennes ögon fick glädjas och hon glömde sin sorg.[När du hade nått vuxen ålder] dödade du en man. Vi befriade dig från ångesten [över detta] men prövade dig med [andra svåra] prövningar. Därpå vistades du flera år hos folket i Madyan; och nu, Moses, har du enligt Mitt beslut kommit [till Vårt möte];

(Flera lögner där: Faraos palats låg vid denna tid i Thebe, vilket är ungefär 60 mil söderut från Israelernas boplatser i Nildeltat. Alltså fysiskt omöjligt att ett spädbarn skulle kunna för det första flyta motströms 60 mil och för det andra att Moses syster skulle kunna ”gå till Farao palats” (alltså helt bortsett från det absurda att en israelisk flicka skulle våga tilltala, och tillåtas tilltala någon medlem av faraons familj.)

4) Senare i berättelsen om Moses har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier på Moses tid (i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven):
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"

Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samariter eller samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är dem som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samariter israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike år 722 f.Kr och de kallades samarier eller samariter därför att huvudstaden i detta Israels rike hette Samaria. Men det kan historiskt sett inte ha funnits några samariter på Moses tid (omkring 1200-1400 f.Kr.) eftersom staden Samaria inte grundlades förrän minst 400 år senare, då Salomons rike delades upp i två riken, och det nya riket Israel behövde en egen huvudstad.

Varför kallar Moses då en person för samarier i suran 20:95?
Fanns det en annan plats som kallades för Samaria innan Israels rike upprättades? Eller finns det någon annan anledning till att en person kan kallas för samarier?
Samaria betyder ordagrant ”vakttornen” och eftersom det sannolikt fanns vakttorn i flera städer så kan det logiskt sett ha funnits fler platser som kallades för ”Samaria”, men ingen annan sådan plats har så vitt jag vet varit så känd och betydande att deras invånare allmänt kallades för ”samarier”

En annan konstighet med att Moses kallar en annan medlem i ökenvandringen för ”samarier” är att dem som idag kallas för samarier eller samariter ju var israeler från två stammar och då snarare borde ha omnämnts som ”israelit” som alla de andra israeliterna, eller möjligen baserat på sin stamtillhörighet (levit, benjaminit, rubenit osv.)

Så, att Islam är den rimligaste och mest sanna religionen och tron är ett falskt påstående. Buddhismen är i så fall betydligt rimligare och i alla fall inte öppet lögnaktig genom fakta som lika enkelt kan motbevisas.

Men syfte, som du påstår, är endast ett krav om man utgår ifrån ståndpunkten att världen har skapats, och inte bara uppstått genom en pågående och cyklisk process.

Att jämföra med att man inte behöver förstå syftet med alla komponenter i en dator för att se att den fungerar eller liknande idiotiska jämförelser är idiotiska därför att de är jämförelser med något som vi vet är skapat för ett visst syfte, så naturligtvis har allt i en dator ett syfte. En sådan jämförelse visar inte att allt har ett syfte, utan bara att allt skapat har ett syfte.

Innan du har visat att universum är skapat ur tomma intet så har alltså jämförelsen med en dator ingen betydelse.
Citera
2020-07-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så vad har då alla galaxer för mening?
Kan du inte svara på det så kan du inte säkert säga att allt har en mening.
Du kan bara påstå att Koranen (eller Bibeln) påstår det, men både Koranen och Bibeln ljuger bevisligen om mycket, så varför skulle just det vara sant? Särskilt om du inte själv kan se en mening med allt.

Jo, Koranen innehåller tydliga felaktigheter som bevisligen är faktafel.
Jag kan enkelt räkna upp 4 grova och tydliga vetenskapliga och historiska fel som vem som helst borde kunna verifiera som helt felaktiga:
1) Till exempel det felaktiga påståendet om att det finns en barriär mellan saltvatten och sötvatten så att de inte kan blandas, eftersom det finns en skiljelinje som de inte kan överskrida. Det är inte sanning, oavsett det faktum att det finns gott om videoklipp på nätet som försöker försvara Koranens påstående om saltvatten och sötvatten gällande en skiljelinje som de inte kan överskrida eller en "oigenomtränglig barriär", och det stämmer såtillvida att det finns en tillfällig separation mellan sötvatten och saltvatten där floder mynnar ut i havet och i grottor med både havsvatten och inströmmande sötvatten, men denna separation är temporär och varken oigenomtränglig eller permanent, vilket vilken idiot som helst borde kunna fatta eftersom det i så fall skulle innebära att det sötvatten som rinner ut i havet skulle bilda en allt större reservoar av sötvatten och allt regn som faller över havet skulle bli liggande på ytan eftersom sötvatten enligt koranen inte skulle kunna tränga igenom barriären och saltvatten är tyngre än sötvatten, men vi kan ju alla se att så inte är fallet. I havet är det saltvatten högst upp, så Koranen ljuger. Det finns inte en oigenomtränglig barriär, men det finns en tillfällig barriär som beror på olika temperatur och olika densitet hos olika vattenmassor, men dessa är tillfälliga gränser som med tiden suddas ut och sötvatten blandas med saltvatten.
[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem har Han likväl dragit en skiljelinje som de inte kan överskrida.

2a) Koranen påstår också felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud och som tillsammans är en enhet. (4:171, 5:73)

2b) Vidare påstår koranen felaktigt att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). (5:116)

Något så enkelt som vad de kristna påstod om treenigheten beskrivs felaktigt i Koranen, så vem ska då kunna
[20:40] Och då gick din syster [till Farao palats] och sade: 'Skall jag visa er till [en kvinna] som kan ta hand om honom [och amma honom]?' Så gav Vi dig tillbaka till din moder, så att hennes ögon fick glädjas och hon glömde sin sorg.[När du hade nått vuxen ålder] dödade du en man. Vi befriade dig från ångesten [över detta] men prövade dig med [andra svåra] prövningar. Därpå vistades du flera år hos folket i Madyan; och nu, Moses, har du enligt Mitt beslut kommit [till Vårt möte];

(Flera lögner där: Faraos palats låg vid denna tid i Thebe, vilket är ungefär 60 mil söderut från Israelernas boplatser i Nildeltat. Alltså fysiskt omöjligt att ett spädbarn skulle kunna för det första flyta motströms 60 mil och för det andra att Moses syster skulle kunna ”gå till Farao palats” (alltså helt bortsett från det absurda att en israelisk flicka skulle våga tilltala, och tillåtas tilltala någon medlem av faraons familj.)

4) Senare i berättelsen om Moses har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier på Moses tid (i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven):
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"

Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samariter eller samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är dem som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samariter israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike år 722 f.Kr och de kallades samarier eller samariter därför att huvudstaden i detta Israels rike hette Samaria. Men det kan historiskt sett inte ha funnits några samariter på Moses tid (omkring 1200-1400 f.Kr.) eftersom staden Samaria inte grundlades förrän minst 400 år senare, då Salomons rike delades upp i två riken, och det nya riket Israel behövde en egen huvudstad.

Varför kallar Moses då en person för samarier i suran 20:95?
Fanns det en annan plats som kallades för Samaria innan Israels rike upprättades? Eller finns det någon annan anledning till att en person kan kallas för samarier?
Samaria betyder ordagrant ”vakttornen” och eftersom det sannolikt fanns vakttorn i flera städer så kan det logiskt sett ha funnits fler platser som kallades för ”Samaria”, men ingen annan sådan plats har så vitt jag vet varit så känd och betydande att deras invånare allmänt kallades för ”samarier”

En annan konstighet med att Moses kallar en annan medlem i ökenvandringen för ”samarier” är att dem som idag kallas för samarier eller samariter ju var israeler från två stammar och då snarare borde ha omnämnts som ”israelit” som alla de andra israeliterna, eller möjligen baserat på sin stamtillhörighet (levit, benjaminit, rubenit osv.)

Så, att Islam är den rimligaste och mest sanna religionen och tron är ett falskt påstående. Buddhismen är i så fall betydligt rimligare och i alla fall inte öppet lögnaktig genom fakta som lika enkelt kan motbevisas.

Men syfte, som du påstår, är endast ett krav om man utgår ifrån ståndpunkten att världen har skapats, och inte bara uppstått genom en pågående och cyklisk process.

Att jämföra med att man inte behöver förstå syftet med alla komponenter i en dator för att se att den fungerar eller liknande idiotiska jämförelser är idiotiska därför att de är jämförelser med något som vi vet är skapat för ett visst syfte, så naturligtvis har allt i en dator ett syfte. En sådan jämförelse visar inte att allt har ett syfte, utan bara att allt skapat har ett syfte.

Innan du har visat att universum är skapat ur tomma intet så har alltså jämförelsen med en dator ingen betydelse.

Det finns inga felaktigheter i Koranen. Om det är något vi inte förstår så är det för att vi inte har tillräckligt med kunskap inte för att det inte är sant. Och sen att det finns såna informationer på en så gammal bok bok är ju ett bevis på att det inte är "primitiva" människor som har skrivit den utan det
kommer från Skaparen.

1) jag är ingen vatteningenjör och mina förfäder är inga fiskare, men efter en liten Googling kan jag lätt se att de flesta vetarna är överens om att barriären är faktiskt jorden som finns mellan floderna och haven. Så de där videos du ser har vi, som lyssnar endast på de första männen, aldrig räknat som bevis eller informationskälla. Det är så farligt att hålla på med sånt och du ser själv att såna videos fick dig att till exempel skriva så mycket i onödan när det inte alls och ens handlar om det du och videos skaparna tror att det handlar om. Ibland skadar muslimer sin religion mycket mer än vad andra gör.

2) jag behöver inte Googla här. För att det är det klassiska snacket som jag hört tusen gånger. Vi människor ska dyrka bara Gud. Jesus var Hans profet inte Hans son och vi muslimer respekterar och älskar Jesus och alla profeter. Hur det uttrycks i Koranen kan våra vetare bäst och försöken att hitta fel där kommer aldrig att leda någon vart. Tro på det som är enkelt och tydligt istället för att försöka hitta fel. Men du måste såklart inte göra det om du inte vill.

3) jag orkar inte ens läsa vad du skrev här för det är så tydligt att du bara försöker hitta några fel men lite snabbt kan jag säga att "din fysik" inte har någon betydelse här. Alltså mest troligtvis så är det precis som med de första två punkterna, att du saknar kunskap helt enkelt, men även om du har rätt så menar jag att när vi pratar om Gud så struntar vi fullständigt i fysiken. Gud kan göra allt, och ett spädbarn kan flyga, försvinna, bli lika stort som jorden på två sekunder, ja, i princip vad som helst kan hända med barnet utan att fysiken kan förklara det.

4) Har du fel i de tre första så lär du ha fel även här men jag kan ändå påminna att det som du tror är fakta inte alltid är det. Det är inte mycket du (eller jag för den delen eller världens mest vetande man) vet på riktigt. Vår kunskap är mycket begränsad så det handlar mer om vad man väljer att göra. Tro eller inte tro.

Jag upprepar, planeterna och allt sådant, har säkert ett syfte. Vet ej om detta är islams officiella svar eller inte men jag tror att allt som Gud har skapat har ett syfte. Bara för att vi inte förstår det betyder inte det att syftet saknas. Varför ska du tycka att jämförelsen är idiotisk? Du tror inte att vi är skapade men det tror jag så du verkar ha glömt att jämförelsen kanske är idiotisk för dig men för mig är den inte det. Jag upprepar för sista gången, sluta låtsas att det handlar om kunskap och vetenskap för ni (antar att du är ateist?) försöker hitta fel i de mest uppenbara sakerna så försök inte här att få det plötsligt att handla om vetenskap och kunskap. Det handlar om om man väljer att tro eller att inte göra det;

"Om Gud hade funnit något gott hos dem skulle Han helt säkert ha förmått dem att lyssna; men även om Han hade förmått dem att lyssna, skulle de säkert ha dragit sig undan av ren halsstarrighet." [8:23]
Citera
2020-07-23, 10:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Det finns inga felaktigheter i Koranen. Om det är något vi inte förstår så är det för att vi inte har tillräckligt med kunskap inte för att det inte är sant.
Det finns inga felaktigheter i mig och är det något du inte förstår är det för att du inte har tillräckligt med kunskap för att avgöra om det är sant eller inte, och jag säger att Koranen är falsk och det finns inga gudar eller profeter.

Känner du dig övertygad?
Varför inte?
Varför skulle vi acceptera att du skriver så som du gör?
Citera
2020-07-23, 11:45
Medlem
LadySwedens avatar
[quote=Trollfeeder][|72119242]

Inom Gud ryms Fadern, Sonen och Anden. Dom är alla Gud helt och fullt.

/QUOTE]
Om Sonen är Gud så är då inte Kristus Sonen enligt din logik eftersom Kristus har ett huvud (och Gud är Kristi huvud enligt Bibeln).

Sonen är då inte Guds son.

Om vi istället läser att "Gud Fader är Kristi huvud" är detta fullständigt logiskt. Jesus Kristus är Guds son, givetvis eftersom det är (under)förstått att Messias är Guds son.
Senast redigerad av LadySweden 2020-07-23 kl. 11:50.
Citera
2020-07-23, 12:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om Sonen är Gud så är då inte Kristus Sonen enligt din logik eftersom Kristus har ett huvud (och Gud är Kristi huvud enligt Bibeln).

Gud Fader är Kristi huvud. Det ryms inom GUd.

Citat:
Sonen är då inte Guds son.

Felaktig slutsats baserad på felaktigt resonemang.

Citat:
Om vi istället läser att "Gud Fader är Kristi huvud" är detta fullständigt logiskt. Jesus Kristus är Guds son, givetvis eftersom det är (under)förstått att Messias är Guds son.

Och Sonen är Ordet, och Ordet är Gud. Det är bibeln tydlig med.
Citera
2020-07-23, 12:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Gud Fader är Kristi huvud. Det ryms inom GUd.

Felaktig slutsats baserad på felaktigt resonemang.

Och Sonen är Ordet, och Ordet är Gud. Det är bibeln tydlig med.
Det finns några betydligt mer logiska förklaringar på Johannesprologen än att Gud skulle ha ett huvud.

Gud Fader är alltså Sonens huvud? Eller är även Sonen Kristi huvud?
Citera
2020-07-23, 13:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det finns några betydligt mer logiska förklaringar på Johannesprologen än att Gud skulle ha ett huvud.

Nej.

Citat:
Gud Fader är alltså Sonens huvud? Eller är även Sonen Kristi huvud?

Fadern är Sonens huvud. Men Fadern och sonen är också ett.
Citera
2020-07-23, 13:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Fadern är Sonens huvud. Men Fadern och sonen är också ett.
Ja de är ett, och de som håller sig till Herren Jesus är också en ande med Honom, Han i dem och de i Honom. Kristus Jesus är huvud över kyrkan, som håller sig till Honom, och så är kyrkan ett.

Gud är Kristi huvud, och Kristus är
ett med Gud Fader.

Mannen är sin hustrus huvud, och de tu är ett kött.

Det är detta som är att vara ett. I ett större perspektiv en enda kropp där en enda Ande bor och verkar.

Om vi talar om Gud Fader, som är den ende Sanne Guden, så är Han den ende Sanne därför att Han är över alla. Allt tillhör Honom och Han ger det till vem Han vill. Också Kristus kommer från Honom.
Citera
2020-07-23, 13:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja de är ett, och de som håller sig till Herren Jesus är också en ande med Honom, Han i dem och de i Honom. Kristus Jesus är huvud över kyrkan, som håller sig till Honom, och så är kyrkan ett.

Gud är Kristi huvud, och Kristus är
ett med Gud Fader.

Mannen är sin hustrus huvud, och de tu är ett kött.

Det är detta som är att vara ett. I ett större perspektiv en enda kropp där en enda Ande bor och verkar.

Om vi talar om Gud Fader, som är den ende Sanne Guden, så är Han den ende Sanne därför att Han är över alla. Allt tillhör Honom och Han ger det till vem Han vill. Också Kristus kommer från Honom.

Det finns en skillnad. Fadern och Sonen ÄR ett, medan man och hustru BLIR ett. Äktenskapet vittnar om vem Gud är, men kan såklart inte göra det fulländat.
Citera
2020-07-23, 13:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det finns en skillnad. Fadern och Sonen ÄR ett, medan man och hustru BLIR ett. Äktenskapet vittnar om vem Gud är, men kan såklart inte göra det fulländat.
Korrekt.

Även kyrkan blir ett med Kristus, eftersom vi alla har avfallit.

Eftersom Kristus Jesus aldrig syndat och är en ande av Guds ande redan från moderlivet (han är till genom att Gud gjorde Honom direkt, utan mänsklig far), så finns inget avfall och synd hos Jesus. Han är och var felfri, syndfri. Han och Gud Fader har alltså alltid varit ett.

... Men den som har ett huvud är inte Den Högste, per definition. Även om jag och min man är ett, så är jag inte huvudet i familjen.
Citera
2020-07-23, 14:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Korrekt.

Även kyrkan blir ett med Kristus, eftersom vi alla har avfallit.

Eftersom Kristus Jesus aldrig syndat och är en ande av Guds ande redan från moderlivet (han är till genom att Gud gjorde Honom direkt, utan mänsklig far), så finns inget avfall och synd hos Jesus. Han är och var felfri, syndfri. Han och Gud Fader har alltså alltid varit ett.

... Men den som har ett huvud är inte Den Högste, per definition. Även om jag och min man är ett, så är jag inte huvudet i familjen.

Och på samma sätt som du och din man är en familj är Gud en Gud fast både Fadern och Sonen är Gud.
Citera
2020-07-23, 14:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och på samma sätt som du och din man är en familj är Gud en Gud fast både Fadern och Sonen är Gud.
Man kan kalla mig för "min man" eftersom (om) jag utför och säger det han vill. Då kommer jag i min makes namn, och den som då säger emot mig säger ju emot min man.

... Men jag är inte därmed min man.

Hela kyrkan är Guds barn. Om vi talar Guds Ord och någon säger emot, då säger denne emot Gud. Kyrkan är inte Gud för den skull. Där emot är kyrkan "elohim", dvs "gudar", på samma vis som jag är "Fru xxx", dvs min mans högra hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in